Wat vraagjes over Crypto en alles er rond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spietie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo mede Tweakers.

Allereerst mijn excuses indien er bepaalde zaken al reeds gevraagd zijn geweest maar het was me nog niet duidelijk.

Als crypto-noob infeite, (ik wou al langer Bitcoin ea kopen maar infeite nooit gedaan tot nu pas) heb ik al heel wat gelezen maar toch blijf ik nog met een paar zaken zitten die niet zo duidelijk zijn voor mij.

Als je je lid maakt op exchanges zoals Coinbase, Kraken, Binance enz kan je daar coins kopen/verkopen/ en bijv op Binance echt handel drijven.

Nu denk ik wel dat ik meer een HODL ben en gewoon coins koop en dan afwacht in tijd.

1) Ik heb al veel horen zeggen dat het beter is dat je je coins in een hardware wallet plaatst (bijv ledger) dan in de exchange laat staan (bijv Coinbase) of zelfs beter dan een wallet op je PC. (bijv Daedalus). Dit zal wel veel beter zijn maar is bijv EUROS (op coins te kopen) en je Coins zelf op een exchange laten staan dan een heel pak risicovoller? Haal je dan beter alles af naar een hardware wallet (of PC wallet) ? Of hangt dit ook samen met hoeveel EURO/Coins je juist staan hebt op de exchanges?

2) Als je je coins nu op een hardware wallet plaatst, zie je daar dan ook de koers van enz als je deze aan je PC hangt? Ik neem aan dat je deze niet kan verkopen? Is het dan beter om bijv 90% van je munten op je hardware wallet op te slaan en de rest in de exchange laten voor later verkopen/traden?

3) Om bijv op Kraken iets te kopen stort je eerst wat euro's via sepa. Dan kan je een coin kopen. Stel dat je coins hebt op je hardware wallet, kan je deze dan gewoonweg transferren van de exchange naar daar? En terug?

4) Als ik goed heb gelezen betaal je wel een fee als je je coins laat transferren naar een hardware wallet niet? Maar niet meer als je ze terug plaats naar de exchange ?

5) Stel dat de koers van één bepaalde munt aan het crashen is, en alles staat op je hardware wallet. Hoe moet dit dan om zo snel mogelijk alles te verkopen? Gaat dit snel of is dit een heel gedoe?

Excuses moest iemand die heel n00b vinden , nuja al vragen leert men denk ik dan :-) en met al die crypto-kenners hier ben ik zeker van een goed advies/antwoord!

Bedankt alleszins!
_/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door spietie op 15-02-2018 15:40 ]

SPiET

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al wat rond gelezen hier in deze sectie waar je dit onderwerp aanmaakt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• spietie
Jazeker maar sommige dingen blijven een beetje onduidelijk voor me. Misschien kan een Tweaker wat duiding geven?

[ Voor 25% gewijzigd door spietie op 15-02-2018 17:23 ]

SPiET

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:45
spietie schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:38:
1) Ik heb al veel horen zeggen dat het beter is dat je je coins in een hardware wallet plaatst (bijv ledger) dan in de exchange laat staan (bijv Coinbase) of zelfs beter dan een wallet op je PC. (bijv Daedalus). Dit zal wel veel beter zijn maar is bijv EUROS (op coins te kopen) en je Coins zelf op een exchange laten staan dan een heel pak risicovoller? Haal je dan beter alles af naar een hardware wallet (of PC wallet) ? Of hangt dit ook samen met hoeveel EURO/Coins je juist staan hebt op de exchanges?
Er zijn regelmatig incidenten met exchanges die gehackt worden. Zie ook het topic over BitGrail, waarbij in het beste geval de eigenaar met fouten in de code er een potje van heeft gemaakt, in het ergste geval is het een scam geweest. De wat grotere exchanges staan beter aangeschreven maar ook daar gaat wel eens iets mis, of is er "onverwacht" onderhoud waardoor jij niet bij je munten kan.
Als je je munten op een desktop wallet, of nog beter een hardware wallet hebt staan kan je er altijd bij. Wel ben je dus zelf verantwoordelijk voor de beveiliging en backup! Ook genoeg voorbeelden te vinden van mensen die door een crash van de computer hun spullen kwijt zijn.
2) Als je je coins nu op een hardware wallet plaatst, zie je daar dan ook de koers van enz als je deze aan je PC hangt? Ik neem aan dat je deze niet kan verkopen? Is het dan beter om bijv 90% van je munten op je hardware wallet op te slaan en de rest in de exchange laten voor later verkopen/traden?
Munten op een hardware wallet kan je niet direct verkopen, daarvoor zal je ze naar een exchange moeten sturen. Wil je snel kunnen handelen dan is het handige om wat op een exchange te hebben staan. Er zijn legio handige apps die de koers van jouw portfolio bijhouden, bijvoorbeeld Delta of Blockfolio.
3) Om bijv op Kraken iets te kopen stort je eerst wat euro's via sepa. Dan kan je een coin kopen. Stel dat je coins hebt op je hardware wallet, kan je deze dan gewoonweg transferren van de exchange naar daar? En terug?
Ja dit kan, daar zitten wel wat kosten aan verbonden (zie punt 4).
4) Als ik goed heb gelezen betaal je wel een fee als je je coins laat transferren naar een hardware wallet niet? Maar niet meer als je ze terug plaats naar de exchange ?
Voor het versturen van coins maak je gebruik van het netwerk/blockchain en bij het grootste deel van de coins betaal je daarvoor een fee. Dat kan ook variabel zijn, hoe meer je betaalt hoe sneller het gaat. Coins versturen vanaf een exchange kost vaak meer omdat de exchange zelf ook nog wat extra rekent. Hier kunnen best grote verschillen in zitten per munt en exchange.
5) Stel dat de koers van één bepaalde munt aan het crashen is, en alles staat op je hardware wallet. Hoe moet dit dan om zo snel mogelijk alles te verkopen? Gaat dit snel of is dit een heel gedoe?
Dan moet je het van de wallet naar een exchange sturen, voordat je het kan verkopen. Hoe snel dit gaat hangt van de coin af. Of je bij een crash meteen moet verkopen is een andere vraag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
bedankt @PowerUp

Al wat helderder :)

Dus het is wel aan te raden dan een hw wallet aan te schaffen? Kan je deze dan ook backuppen en bijv al je data op een gewone usb stick plaatsen of op een NAS ?

Als je een software wallet hebt en je PC crasht dan ben je alles kwijt uitgez als je een backup hebt van die data.

Dus je raad wel aan op bijv een X-aantal coins op de exchange te laten staan voor verdere handel maar als je ze gewon wil HODL, best alles op je (hw) wallet?

Ik dacht dat, als een exchange crasht bijv Binance, DEZE dan verantwoordelijk is voor t verlies van je coins? Maar dat zal wel niet ...

SPiET