vloerverwarming niet op gevraagde temp met nw warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
We hebben tijdens een uitgebreide verbouwing gekozen om de woning te gaan verwarmen middels vloerverwarming met een warmtepomp en een cv ketel als back up. Ook is er een WTW.
Nu heeft de installateur per vertrek nieuwe thermostaten opgehangen zodat we per vertrek de temperatuur kunnen regelen.
Nu wil het geval dat als we 20 graden vragen op de thermostaat, er een signaal verschijnt op de themostaat dat de klep open gaat en verwarmt, maar als het bv 19.2 graden is, slaat hij af.
Ook als je de thermostaat op bv 24 zet, meet hij na een dag nog geen 20 graden.
Het rare is dat hij bij een meting van bv 19.5 ook niet meer 'vraagt" en dus uit gaat.

Wat kan dit zijn?
Natuurlijk is de installateur langs geweest. Hij heeft iets met parameters gedaan en nu moeten we maar "aankijken"of het werkt....
Nou hij is net weg... en de gevraagde 20 graden is nog steeds niet bereikt en er wordt door de thermostaat geen warmte gevraagd.
Ik geloof nooit dat dit gaat werken.
Nu heb ik er zelf totaal geen verstand van, maar ik wil niet achterover leunen en wachten tot zij het ei hebben gevonden.
Als ik 20 graden vraag, wil ik dat het 20 graden wordt. Waarom gebeurt dat nu niet?

Wat kan hier aan de hand zijn?

Bedankt alvast,
Groeten,
An

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Er wordt niet alleen naar temp gekeken die je thermostaat meet ook retour water.

Alle radiatorknoppen dicht, behalve diegene die het verst weg zit. Wordt deze heet, zo ja wordt de retourbuis in de buurt van je CV ook warm. Zo ja, wacht nu af of die wel uitgaat bij je gevraagde temperatuur. Zo ja, dan dienen de voetregelaars afgesteld te worden. Zeker de radiator het dichst bij de CV dient flink geknepen te worden. Anders is retour al warm voordat je woonkamer warm is.

Ook op de cv kun je temperatuur uitgaand en retour afregelen. Meeste cv's staan op maximaal vermogen en temperatuur, wat natuurlijk compleet gestoord is. Zoek een evenwichtig balans hierin.

Heb je een losse temperatuurmeter, zet deze in je woonkamer. Je thermostaat kun je instellen, een nefit kun je vaak op -1,4 zetten om een beetje een realistische temperatuur te hebben.

En is alles goed ontlucht, ook de verdeler.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlee89 op 18-02-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Heb je misschien wat foto's hoe het e.e.a. in elkaar zit van WP aansluiting, klep, vv verdeler en thermostaten (types)?
Want ik heb dus een ander beeld weer bij het systeem dan sugarlee volgens mij. In elk vertrek hangt een kastje/thermostaat aan de muur. Dan zit er op de verdeler gemotoriseerde knoppen per vv groep? Als je de thermostaat in een vertrek op 25gr zet dan koelt de vloer gewoon af bij het bereiken van 19.5gr of gaat alleen dat signaal uit? Maw probeert hij wel het vertrek naar 25gr te krijgen. Vloerverwarming met WP is best traag alleen ik zou een stijging van 2 graden in 24 uur toch wel verwachten minimaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Jim, ik heb er zelf totaal geen verstand van.
Weet wel dat de de vloerverwarming uit gaat, er brandt geen lampje meer naar verloop van tijd. (de thermostaat slaat af, en de verdeler van de vloerverwarming gaat uit.
En dan is de gevraagde temperatuur nog niet behaald.

Ik laat jouw reactie even aan m'n man lezen. Hij kan je ook wat beter en gedetailleerdere informatie geven over de aansluitingen.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:36
Er zijn vele mogelijke oorzaken mogelijk, maar de meest voor de hand liggende en eenvoudigste is dat waarschijnlijk de stooklijn van de warmtepomp nog niet juist staat ingesteld. Daarom is waarschijnlijk de CV-ketel ook niet bijgesprongen om snel meer vermogen te leveren.

Verwarmen met een warmtepomp betekent in de meeste gevallen een compleet andere 'manier' van je huis verwarmen. Dit zal de installateur ook vast hebben uitgelegd?
Vanwege de hybride vorm zul je wel sneller kunnen verwarmen dan met alleen een WP, maar dit moet wel goed ingesteld staan.

Meer info over de installatie zal zeker helpen bij het vinden van de oorzaak en een oplossing:
- is er een ruimtethermostaat die in verbinding staat met de WP?
- zijn alle ruimtethermostaten aangesloten op de WP, of alleen op de vloerverwarmingverdeler met motortjes?
- Is er een buffervat voor CV aanwezig (en extra pompgroep)?
- Welke stooklijn instellingen worden er nu gebruikt?
- Bij welke condities zal de CV-ketel bijspringen voor CV?

Foto's kun je eventueel uploaden naar bijvoorbeeld www.mupload.nl en dan in je bericht linken naar die afbeelding.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD