Vraag

• iphone1984
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-03-2022
beste mensen,

Is er iemand die mij exact uit kan leggen hoe ik in het systeem van de belastingdienst mijn maandelijkse teruggave aan hypotheekrente helemaal stop kan zetten?
Ik zou dit graag 1x per jaar ontvangen ipv maandelijks.

Vriendelijk bedankt alvast.

Groet,

Alle reacties

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 11:52
Hoe wijzig ik mijn voorlopige aanslag 2018?

Ik betwijfel of je het tussentijds kan veranderen van maandelijks naar jaarlijks. Maar daar kom je snel genoeg achter als je het stappenplan volgt.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat staat ook netjes op de website vermeld. ;)
quote: Belastingdienst
Wanneer hoor ik iets over de aanvraag, wijziging of stopzetting van mijn voorlopige aanslag?

Meestal binnen 4 weken als u uw aanvraag, wijziging of stopzetting via Mijn Belastingdienst hebt verstuurd. Soms duurt het langer: 8 weken.

[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 15-02-2018 12:46 ]

"When you grow up your heart dies"

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-06 22:57
Gewoon in de voorlopige aanslag zorgen dat je teruggave op 0 uitkomt.

Let wel dat reeds ontvangen bedragen dan terugbetaald moeten worden.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 11:52
Ah ja, je zet natuurlijk gewoon je voorschot stop, waardoor je het automatisch jaarlijks uitgekeerd krijgt :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

LennG schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:46:
Let wel dat reeds ontvangen bedragen dan terugbetaald moeten worden.
Dat is alleen wanneer je het, bijvoorbeeld, nu stop zet met terugwerkende kracht per 01-01-2018 en dus enkele maanden onterecht voorschoten hebt ontvangen. En dat is hier niet het geval. Overigens vindt een verrekening van de hypotheekrenteaftrek pas plaats bij de definitieve aanslag van je jaarlijkse belastingaangifte.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• iphone1984
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-03-2022
Bedankt voor de reacties, maar kan iemand mij exact vertellen hoe ik dit verander?

Ik heb mijn rente een tijd geleden al heel ver omlaag gezet zodat ik maandelijks maar iets van 20 euro terug zou krijgen, wat blijkt vandaag, ik krijg 180 euro en 30 euro terug gestort.

Nu krijg ik zelfs 2 bedragen, terwijl ik eerder gewoon 1 bedrag kreeg.

Ik wil er gewoon helemaal vanaf maandelijks.

Groet,

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:30
Han schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Dat is alleen wanneer je het, bijvoorbeeld, nu stop zet met terugwerkende kracht per 01-01-2018 en dus enkele maanden onterecht voorschoten hebt ontvangen. En dat is hier niet het geval. Overigens vindt een verrekening van de hypotheekrenteaftrek pas plaats bij de definitieve aanslag van je jaarlijkse belastingaangifte.
Dat klopt niet. Stel je krijgt €1200 terug op jaarbasis en je hebt nu 2 maanden gehad. Als je dan nu opnieuw je gegevens invult en daar stelt dat je op jaarbasis € 0 terug zou moeten krijgen dan krijg je direct een aanslag om € 200 terug te betalen.

Wat je moet doen is zorgen dat je het zo invult dat wat je de rest van het jaar terugkrijgt op 0 uitkomt (in het voorbeeld moet je dus uitkomen op € 200 voor het jaar).

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:40
Enige manier om het helemaal stop te zetten is zorgen dat je een voorlopige aangifte doet met nul (dus geen enkele) aftrekpost.
Ook zorgen dat je geen kinderen hebt qua aangifte. Je kan net zo lang doorgaan met het programma tot er nul over blijft qua voorlopige terug gave.

Bij de defintieve moet je het dan gewoon allemaal wel invullen.
Btw alles wat je hebt ontvangen tot nu toe moet je dus wel terug betalen.
Stopzetten is niet mogelijk, het is alles of niets.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:47

jjust

Het leven is een strijd

Je kunt dit alleen wijzigen door het formulier voorlopige aanslag weer helemaal in te vullen en te zorgen dat dit op 0 euro uitkomt. Ik heb eerder de belastingdienst gebeld of dit niet makkelijker kon. Maar online kan dat niet simpeler. Ik kon het echter wel telefonisch regelen. Dus gewoon even de belastingdienst bellen.

• masterathome
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Morelleth schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:58:
Enige manier om het helemaal stop te zetten is zorgen dat je een voorlopige aangifte doet met nul (dus geen enkele) aftrekpost.
Ook zorgen dat je geen kinderen hebt qua aangifte. Je kan net zo lang doorgaan met het programma tot er nul over blijft qua voorlopige terug gave.

Bij de defintieve moet je het dan gewoon allemaal wel invullen.
Btw alles wat je hebt ontvangen tot nu toe moet je dus wel terug betalen.
Stopzetten is niet mogelijk, het is alles of niets.
jjust schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:01:
Je kunt dit alleen wijzigen door het formulier voorlopige aanslag weer helemaal in te vullen en te zorgen dat dit op 0 euro uitkomt. Ik heb eerder de belastingdienst gebeld of dit niet makkelijker kon. Maar online kan dat niet simpeler. Ik kon het echter wel telefonisch regelen. Dus gewoon even de belastingdienst bellen.
Dit is volgens mij het juiste antwoord inderdaad. Zoals hier te vinden is met de exacte instructies.
https://www.belastingdien...oorlopige-aanslag-stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:40
jjust schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:01:
Dan heb je geluk volgens mij.
Zelfs met alles eruit gesloopt bleven ze een teruggave geven. Aangegeven geen heffingskortingen te willen ontvangen etc. En zelfs dan nog.
Telefonisch overlegd en de enige conclusie die ze kondern trekken was dat ik dan maar nee moest antwoorden op of ik kinderen had, want die combinatiekorting kon niet stopgezet worden.
Telefonisch konden ze niets doen.

Gewoon de optie aangeven, ik wil wel/niet een voorlopige teruggave is blijkbaar te moeilijk.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Invullen bij de voorlopige opgave dat je geen koopwoning hebt
Krijg je ook geen hra

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
iphone1984 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:54:
Bedankt voor de reacties, maar kan iemand mij exact vertellen hoe ik dit verander?
Ik heb het begin dit jaar zelf per ongeluk gedaan :+
Want ik had de voorlopige aanslag 2018 binnen, maar een aantal cijfers klopte niet helemaal.
Deze heb ik toen aangepast en bij het reeds ontvangen bedrag (één van de laatste vragen meen ik) had ik het bedrag van de eerste aanslag ingevuld.

Wat gebeurde er toen?
In januari heb ik gewoon mijn voorlopige teruggaaf gehad en 2 dagen later kreeg ik een brief om dat exacte bedrag terug te betalen.
Dat vond ik even vreemd, dus BD gebeld en daar legde ze mijn uit dat ik onbewust mijn voorlopige teruggaaf stop had gezet.

Kortom: Bij dat veld wat je al hebt ontvangen hetzelfde bedrag invullen als wat je krijgt, dan moet je alles van dit jaar terugbetalen en trekt dat zich volgend jaar ook weer recht.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Voor de vorige voorlopige aanslag heb je aangegeven dat je X rente betaalt per jaar. Op basis daarvan is je teruggave berekend. Nu vul je dit gewoon opnieuw in, maar vul je in dat je 0 rente betaalt per jaar. Dan krijg je ook 0 terug. Bij je echte aangifte wordt 't verder gewoon netjes verrekend. Moet je wel zorgen dat daar de al ontvangen teruggave goed staat. Wordt als 't goed is door de BD gedaan maar moet je wel ff checken.

https://niels.nu

Pagina: 1