Vraag

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
Hi!

Voorzichtig zet ik de eerste stapjes in de wereld van domotica.
De hardware en software die ik momenteel heb draaien:
  • Synology DS416j
  • RFXCOM RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver
  • Logitech Harmony Elite (dus met hub)
  • KAKU dimmers
  • Domoticz (op de NAS, met harmony en KAKU gekoppeld)
So far heb ik eigenlijk alleen maar wat gespeeld met Blockly;
  • Dimmers gaan op 20% bij Harmony activiteit Film kijken (en weer naar 60 bij uitschakelen)
  • Dimmers gaan op 40% bij Harmony activiteit TV kijken (en weer naar 60 bij uitschakelen)
Vraag 1: Bovenstaande events bestaan beide uit 2 Blockly's, ik vraag me af of dat niet makkelijk kan?

Daarnaast wil ik de buitenverlichting op basis van tijdstip in/uit schakelen. Eén van de schakelaars is stand-alone, die kan ik dus eenvoudig vervangen voor een inbouwschakelaar.
De andere schakelaar is een dubbele; voor de buitenverlichting bij de voordeur en voor de verlichting in de hal.
Vraag 2: Het liefst wil ik daar één schakelaar van maken; voor de hal, maar het binnenwerk zal ook vervangen moeten worden door een KAKU inbouwschakelaar. Hoe zou ik dat kunnen combineren?

Vraag 3: We willen de verlichting in de woonkamer ook gewoon aan of uit kunnen zetten op een gebruiksvriendelijke manier. Ik zit zelf te denken aan een KAKU wandschakelaar die alle lampen in/uitschakelt. Jullie nog ideeën?

Beste antwoord (via plofkip op 16-02-2018 11:37)

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 07:08
Voor wat betreft vraag 3: Je kan ook kiezen voor KAKU lampen, anders moet je, je wandschakelaar ook voorzien van een nul-draad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Voor wat betreft vraag 3: Je kan ook kiezen voor KAKU lampen, anders moet je, je wandschakelaar ook voorzien van een nul-draad.

• plofkip
Dat is een hele goede! Ik wist niet dat die er waren, thanks!

[ Voor 66% gewijzigd door plofkip op 15-02-2018 16:07 ]

• Dobey
Yessir die zijn er ook. Wat wel het grote nadeel is van KAKU is dat je geen return signaal krijgt. Dus mocht de lamp niet aan gaan heeft Domoticz daar geen weet van.

Voor wat betreft Vraag 2: Als het een hotel schakeling betreft gaat een KAKU schakelaar niet werken, die kan niet overweg met hotel schakeling.

• plofkip
Oh wacht, er loopt nu van alles door elkaar haha. Ik dacht dat je eerste oplossing voor vraag 2 was!
Want dan kan ik de buitenlamp vervangen door KAKU en de schakelaar vervangen door een enkele (voor de lamp in de hal) :-)
Dus vraag 2 is in ieder geval opgelost.
Vraag 3; de lampen gaan we niet vervangen, er zit al KAKU voor met dimmers en al. Eigenlijk wil ik de wandschakelaar een signaal laten sturen naar Domoticz via de RFXCom en dat die er dan voor zorgt dat de 3 lampen in de woonkamer aan of uit gaan.

• Dobey
Ja wat ik al zei, dan moet je zorgen dat je een fase-draad, schakel-draad en nul-draad hebt in bij je schakelaar.

• plofkip
Ik snap niet goed wat je bedoelt; om welke vraag gaat dit?

[ Voor 66% gewijzigd door plofkip op 15-02-2018 16:07 ]

• Dobey
Voor wat betreft dit stuk: Eigenlijk wil ik de wandschakelaar een signaal laten sturen naar Domoticz via de RFXCom en dat die er dan voor zorgt dat de 3 lampen in de woonkamer aan of uit gaan.

• plofkip
Waarom?
De AWST-8800 draadloze enkelvoudige schakelaar kunt u overal in huis plaatsen, zonder gedoe met draden of hoge spanning. De zender werkt namelijk op batterijen.
Ik zie ook dat deze bestaat: https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html
Maar ook die werkt op batterijen:
Deze mini inbouwzender werkt op batterijen en kunt u installeren achter een enkele of dubbelvoudige schakelaar

[ Voor 47% gewijzigd door plofkip op 15-02-2018 16:07 ]

• Dobey
Aah ja op batterijen, die vond ik persoonlijk niet handig.

• plofkip
Is het een keuze dan? Ik zie namelijk geen ondersteuning voor 230v, aangezien ik batterijen ook niet handig vind. Er is een fase-draad aanwezig, want er zit ook een stopcontact bij.

Wat ik me alleen afvraag; de schakelaar bedient nu niets. We hebben geen lamp aan het plafond hangen.
In de omschrijving staat:
De wandschakelaar moet al een lamp kunnen schakelen!
Waarom is dit belangrijk? Zolang die KAKU schakelaar maar een aan/uit signaal krijgt toch?

[ Voor 44% gewijzigd door plofkip op 15-02-2018 16:07 ]

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
Dobey schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:20:
Voor wat betreft dit stuk: Eigenlijk wil ik de wandschakelaar een signaal laten sturen naar Domoticz via de RFXCom en dat die er dan voor zorgt dat de 3 lampen in de woonkamer aan of uit gaan.
Ehhh. Je kunt toch meerdere KAKU dimmers op 1 schakelaar connecten?

https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html

"Draadloze enkele wandschakelaar voor draadloze bediening van een of meerdere lampen/apparaten"

Waarom via een schakelaar een signaal aan Domoticz als de schakelaar het zelf kan?

• plofkip
Goed punt :-)

• svh64
Wat dan weer wel vervelend is... als je het naast de schakelaar ook nog via Domoticz wil kunnen dan weet Domoticz niet of je lampen uit of aan staan. Het is eenrichtingverkeer bij KAKU en Domoticz is niet helderziend. Maar misschien heeft KAKU daar zelf oplossingen voor. Ik heb mij er nog niet in verdiept maar mogelijk is https://www.klikaanklikui...home-control-station.html een oplossing als iemand al een interface met Domoticz daarvoor bedacht heeft.

• plofkip
Die RFXCom is transmitter en receiver, ik vraag me af of die niet de signalen oppikt en verwerkt die buiten hemzelf om worden verstuurd.

• svh64
kipusoep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:15:
Die RFXCom is transmitter en receiver, ik vraag me af of die niet de signalen oppikt en verwerkt die buiten hemzelf om worden verstuurd.
Dan pakt die dus ook het verzendende signaal van de KAKU schakelaar (naar de lampen/dimmers) toch?
En in principe stel je het 1 x goed in en wordt alles feilloos verwerkt........ 8)7

Maar probeer het maar eens aan je huisgenoten uit te leggen als jij er niet bent en er barst een disco los >:)
Then again. via de schakelaar kom je er altijd als huisgenoot. Alleen zal jij de intelligentie van Domoticz in een later stadium weer in het gareel moeten brengen met de actuele stand (of een handleiding voor survivors moeten schrijven, zowiezo een goed idee om iets achter te laten mocht er iets met je gebeuren O-) )

• plofkip
Net getest en dat pikt ie inderdaad feilloos op :-)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
kipusoep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:34:
Vraag 1: Bovenstaande events bestaan beide uit 2 Blockly's, ik vraag me af of dat niet makkelijk kan?
Lastig te beantwoorden als we niet weten hoe je blockly eruit ziet, screenshotje?

• plofkip
Zal ik morgen doen. Denk dat ik me ga verdiepen in Lua, ben toch developer dus een extra taal erbij zal niet zo moeilijk zijn.
Is ook makkelijker kopiëren.

Wat betreft die wandschakelaar; ik weet alweer waarom ik die met Domoticz wil laten communiceren.
Ik had het over KAKU dimmers, maar op dit moment is het 1 KAKU dimmer en 2 HomeEasy schakelaars.
Die wil ik nog wel een keer vervangen voor KAKU denk ik.
Pagina: 1