Welke routen en switch aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zwaffie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo,

Ik heb in december een jaren 30 huis gekocht en deze ga ik vanbinnen geheel strippen en weer opnieuw opbouwen. Nu ben ik aardig op het punt gekomen dat ik nieuwe leidingen aan het aanleggen ben en daar hoort natuurlijk ook een bekabeld/ wifi netwerk bij.

Ik heb me al laten adviseren over de kabels dus heb 100 meter cat 6 gehaald met de juiste connectoren om dit te kunnen aanleggen.

Nu heb ik als provider ziggo, dus het internet komt vanaf de kabel binnen (woonkamer). Nu wil ik vanaf hier een kabel trekken naar de kelder waar vanuit de rest van de kabels door het huis gaan (heb geen meterkast).

De vraag is nu hoe kan ik dit het beste aansluiten en welke router en switch kan ik het beste gebruiken?

Situatie in huidige huis:
In de woonkamer zit de ziggo connectbox.
Hier zit op aangesloten
- Raspberry pi
- TV
- Playstation 4/ Xbox one
- Kabel die naar de meterkast loopt.

In de meterkast heb ik nu een goedkoop 10 euro switchje staan waar weer het volgende op zit.
- 4 kabels naar boven toe voor slaapkamers en badkamer
- 1 kabel naar de keuken
- Raspberry pi met Home Assistant
- Philips hue bridge
- Extra raspberry met Homebridge en LMS server.

Dat is het voor nu voor het bekabelde netwerk.

In het nieuwe huis wil zal dit dus in de basis het zelfde zijn:
Internet komt over de kabel binnen in de woonkamer.
Hier moeten de volgende apparaten op aangesloten worden:
- TV
- Receiver
- ps4
- xbox one
- Raspberry pi

Dan wil ik dus vanuit de kelder het volgende aansluiten:
- Kabel naar slaapkamer
- Kabel naar slaapkamer 2
- Kabel naar badkamer
- kabel naar keuken
- Kabel naar aanbouw
- Philips hue bridge
- Raspberry met home assistant
- Home bridge / LMS server

Natuurlijk heb ik dan ook nog de nodige Wifi apparaten
- Ongeveer 10 squeeze player boxen (op rpi zero)
- 2 x harmony hub
- Aqara bridge
- 4 x ipad
- 2 x telefoon
- 2 x laptop
- 2e tv
- 3 x amazon echo
- Nest thermostaat
- etc
Hier zullen in rap tempo nog wel de nodige dingen bijkomen.
Denk aan sonoff of overige domotica apparaten.

Nu de vraag: Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
- Welke router adviseren jullie?
- Welke switch adviseren jullie?

Budget houd ik even open. Ik heb hier verder geen verstand van dus weet niet wat een goede
router en switch kunnen en mogen kosten.

Alle reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Doe jezelf een plezier en schaf GEEN combinatie aan van router/wifi, maar enkel een router en losse AP's. Daarmee ben je veel flexibeler in de plaatsing van je AP's ivm dekking.

Ikzelf zou in jouw geval direct alles van Ubiquiti aanschaffen. Een Unifi Gateway, een Unifi Switch met PoE (voor je AP's) en losse AP's op de plekken waar je ze wilt hangen en waarmee je direct de juiste dekking creeert. Alles doodsimpel vanuit 1 interface te managen (eventueel met een CloudKey).

https://discord.com/invite/tweakers

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry maar van deze opsomming heb ik absoluut geen zin om een netwerktekening zelf te maken.

Ervanuitgaande dat het een huis is met begane grond, 2 verdiepingen erop, voornamelijk houten binnenwerk, elke etage 3 meter hoog gemiddeld zou ik zelf al snel denken aan:

- Ziggo volledig in bridge laten zetten en eerst doorlussen naar kelder
- kelder EdgeRouter neergooien voor internet <--> LAN connectie
- kelder 8 tot 16 poorts managed switch, liefst met VLAN, IGMPv3 en overige ondersteuning
- elke etage 5 tot 8 poort (semi-) managed switch met vergelijkbare ondersteuning
-- extra kabels naar kamer A / B trekken, daar eventueel verder opsplitsen met 5 poorts switches

- extra AP ergens op begane grond om dekking van Connectbox op te vangen
- AP per etage om WiFi te voorzien

Just my brainfart; je startpost is voor mij "warrig", zeker omdat er in rap tempo apparaten bij gaan komen. Daar kunnen wij niet echt tegenaan plannen/denken als je niet aangeeft wat voor apparaten, welke protocollen, hoeveel, etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof