Brute lpg tank (140 L) inbouwen;ervaringen met installateur?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.957 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
Hi

voor m'n Chevrolet Spark tank ik in NL zo'n 0,6 euro de liter. In Belgie kan dit al vanaf 0,317 euro :

https://carbu.com/belgie/...alen-helchteren/3530/2614

Probleem is dat met 25L mijn tank half leeg is om daar heen en terug te geraken..

Nu heb ik deze dus gevonden:
http://autogas-profit.de/...C-400/140L-Laenge-1263-mm
Afbeeldingslocatie: https://autogas-profit.de/media/image/product/865/md/gzwm-zylindertank-rahmen-zc-400-140l-laenge-1263-mm.jpg
140 Liter, past als het goed is in de achterbak.

Het installeren zou redelijk simpel moeten zijn, kwestie van kabels. Maar wil wel dat het veilig gebeurt en alles goed vast zit, heb geen zin om m'n vingers eraan te branden (pun intendend).

Een garage wil het wel voor 600 euro installatiekosten doen... Lijkt me nogal overdreven :/ zeker omdat een hele installatie al 1500 kost.. Weet iemand een goede garage; evt in het buitenland ?

Gr,
Wooz

[ Voor 36% gewijzigd door BoozeWooz op 14-02-2018 22:25 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
Je mag deze geloof ik geeneens zelf installeren.

Bij auto's die op LPG rijden is controle van de lpg tank onderdeel van de APK zover ik weet.
Dus ik neem aan dat er eisen zijn bij de installatie en dat er misschien ook wat zegels geplaatst moeten worden.

Dus ik denk dat je dit niet zo snel door een beun de haas kunt of moet laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wat Deadsy zegt klopt idd.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een hele G3 installatie mag je niet zelf installeren maar als die er al in zit mag je wel zelf een nieuwe tank plaatsen e.d.
Deze mag niet ouder zijn dan 10 jaar.
De slangen moeten helemaal nieuw zijn mogen max 2 jaar oud zijn.
En idd bij de APK moeten ze dit controleren (doen ze helaas niet echt).

Check dat ze de tank uitermate goed vastzetten. Echt ramvast.

[ Voor 16% gewijzigd door Juup op 14-02-2018 22:32 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Mail of bel eens met verschillende speciaalsten in het land
Een grotere actieradius is altijd prettig 👍🏻

Voor mijn gevoel is het 2-3 werk a 300 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
Juup schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:27:
Een hele G3 installatie mag je niet zelf installeren maar als die er al in zit mag je wel zelf een nieuwe tank plaatsen e.d.
Deze mag niet ouder zijn dan 10 jaar.
De slangen moeten helemaal nieuw zijn mogen max 2 jaar oud zijn.
En idd bij de APK moeten ze dit controleren (doen ze helaas niet echt).

Check dat ze de tank uitermate goed vastzetten. Echt ramvast.
Een goede garage checked het wel bij een APK. Mijn vader rijd al 20+ jaar op LPG en is al 2x niet door de APK gekomen. Een keer omdat een slang niet meer in orde was en de andere keer omdat de bescherm hoes rondom de slang kapot was. Maar inderdaad, vrij veel waardeloze garages die naast dit ook andere APK punten gewoon niet controleren.

Paar jaar geleden het resultaat gezien van een kleine ketting botsing waar een van de betrokken chauffeurs zelf zijn LPG tank had ingebouwd.
Het ongeluk viel mee, tot dat zijn LPG installatie een brand veroorzaakte, zou zoiets dus echt niet zo snel zelf doen, puur voor de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:59
Je mag het zelf doen, maar dan wil de RDW 'm wel even controleren. Vriend van me heeft het bij zijn meeste oldtimers ook gewoon zelf gedaan.

https://www.rdw.nl/partic...tie-in-uw-voertuig-bouwen

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Even rekenen. Je rekent met een prijs van € 0,60 per liter in Nederland, 0,32 in België, op dit moment een tank van 25 liter en een halve tank aan brandstofkosten om naar België te rijden om te tanken.

In een 25 liter tank gaat 20 liter, want maximaal 80% vulling. Naar België rijden om te tanken kost de helft van 20 liter, dus 10 liter. Met Belgische lpg kost dat € 3,20.

Interessanter vind ik de rit naar België. Als dat 10 liter kost, moet je waarschijnlijk 75 km heen rijden en nog eens 75 km terug. Dat kost voor iedere keer tanken anderhalf à twee uur reistijd. Met veronderstelde kilometerkosten (inclusief brandstof) van € 0,10 per kilometer - en dat is zeer optimistisch geschat - kost die rit je niet € 3,20, maar 150 x € 0,10 = 15,00. Plus zoals gezegd anderhalf uur tijd.

Dan de besparing. In een volle 140 litertank gaat 80% x 140 = 112 liter. Je rijst een tank zelden helemaal leeg, dus laten we rekenen dat je telkens 108 liter tankt. De besparing per tankbeurt is 108 liter x (0,60 - 0,32), dus € 30 plus een paar cent.

Per tankbeurt bespaar je per saldo 30 - 15 = € 15 en kost het je anderhalf uur extra. Bedenk wel dat ik hierbij overal optimistisch heb gerekend, dit is de best case.

Als je met die grote 140 liter tank straks nog maar een keer per vier weken hoeft te tanken (nu tank je anderhalf keer per week), heb je per jaar 13 tankbeurten. Daarmee kun je per jaar 13 x € 15 = € 195 besparen en het kost je 20 uur extra reistijd om in België te tanken.

Als die grote tank plus het inbouwen en keuren ervan € 400 kost, ben je twee jaar bezig voordat je quitte speelt. Je kunt zelf het beste inschatten of je dat interessant vindt :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Plus dan laat je nog buiten beschouwing dat je auto totaal onbruikbaar is geworden om spullen mee te nemen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:51

kraats

Ik rol

En dat je het gewicht van tank én extra vulling altijd extra meeneemt waardoor je zuinigheid afneemt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:12

raswic

It is I

Als je net een gewichtsklasse hoger komt in de MRB, betaal je meer MRB en dan verdwijnt ook weer een stuk van je voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Het lijkt mij ook vooral gemak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nou, wat een gemak. Verplicht 1,5 uur kwijt zijn om te tanken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Tomatoman schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:07:
Even rekenen. Je rekent met een prijs van € 0,60 per liter in Nederland, 0,32 in België, op dit moment een tank van 25 liter en een halve tank aan brandstofkosten om naar België te rijden om te tanken.

In een 25 liter tank gaat 20 liter, want maximaal 80% vulling. Naar België rijden om te tanken kost de helft van 20 liter, dus 10 liter. Met Belgische lpg kost dat € 3,20.

Interessanter vind ik de rit naar België. Als dat 10 liter kost, moet je waarschijnlijk 75 km heen rijden en nog eens 75 km terug. Dat kost voor iedere keer tanken anderhalf à twee uur reistijd. Met veronderstelde kilometerkosten (inclusief brandstof) van € 0,10 per kilometer - en dat is zeer optimistisch geschat - kost die rit je niet € 3,20, maar 150 x € 0,10 = 15,00. Plus zoals gezegd anderhalf uur tijd.

Dan de besparing. In een volle 140 litertank gaat 80% x 140 = 112 liter. Je rijst een tank zelden helemaal leeg, dus laten we rekenen dat je telkens 108 liter tankt. De besparing per tankbeurt is 108 liter x (0,60 - 0,32), dus € 30 plus een paar cent.

Per tankbeurt bespaar je per saldo 30 - 15 = € 15 en kost het je anderhalf uur extra. Bedenk wel dat ik hierbij overal optimistisch heb gerekend, dit is de best case.

Als je met die grote 140 liter tank straks nog maar een keer per vier weken hoeft te tanken (nu tank je anderhalf keer per week), heb je per jaar 13 tankbeurten. Daarmee kun je per jaar 13 x € 15 = € 195 besparen en het kost je 20 uur extra reistijd om in België te tanken.

Als die grote tank plus het inbouwen en keuren ervan € 400 kost, ben je twee jaar bezig voordat je quitte speelt. Je kunt zelf het beste inschatten of je dat interessant vindt :)
Maakt dus een uurloon van grofweg 10,- NADAT het break-even is. Dus over periode van zeg 4 jaar, effectief 5,- per uur.

Dan ben je echter de verhoogde afschrijving nog kwijt, want met gebrek aan welke vorm van laadruimte dan ook wordt dat een nachtmerrie om vanaf te komen - tenzij je het nog een keer om gaat bouwen vooraf aan verkoop.
En negeer je dat je in potentie andere meerkosten krijgt mbt verzekering, wegenbelasting, onderhoud..

Lijkt mij dus handiger af en toe uurtje extra te maken bij de baas, levert meer op zonder de extra risico's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BoozeWooz Al hier gekeken of daadwerkelijk contact opgenomen met het RDW ?

Ik denk zelf ivm aanrijdingsveiligheid, dat deze tank niet mag waar je het zou willen. Deze tanks werden gebruikt in dikke Ford F350 of zulke slagschepen van Cadillac

Edit: voor degene wie niet weten hoe een (Deawoo)Chevy Spark er uit ziet

Afbeeldingslocatie: https://roa.h-cdn.co/assets/cm/14/47/1280x720/546b7a9722fc6_-_2013-chevrolet-spark-1-lg.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 15-02-2018 10:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Staat mijn inziens veel verkeerde info over gas installaties in dit topic.
Enkel bij het aanmelden op kenteken van een nieuwe/2dehands gas installatie zijn er eisen zoals tank met e2/jaartal norm en en zelfde voor leidingen.
Als jij een 2dehands installatie gebruikt voor een nieuwe installatie in een benzine auto en 20 jaar oude gas injectoren gebruikt kan dit gewoon, de gasinbouwers die hier aan mee werken zijn er niet veel. Omdat het niet zo interessant voor ze is. Kosten rond de 500 euro voor keuren en al het papierwerk.

Dat bij de apk leidingen moeten afgekeurd worden vanwege leeftijd is echt onzin,
natuurlijk als het rubber aan het barsten is of de ijzeren canvas al zichtbaar is moet meteen afgekeurd worden, dit zie je vaak met vulslangen omdat die open en bloot onder de auto geschroefd zijn.

Schroef lekker zelf die tank over (mits gekeurd voor NL markt !!), of laat het een inbouwer doen als je niet weet waar op te letten (common sense)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:10

vectormatic

Warlock of the doorlock

Je vergeet hier even de tijdsbesparing van de ~50 tankbeurten die komen te vervallen, dat zijn weliswaar korte stops, maar kost alsnog tijd.

Daarnaast zou ik zelf met een LPG tank van 25L, en dus een range tussen tankbeurten van ~250 KM compleet gestoord worden, mede omdat LPG tanken toch gewoon een rotklusje is (vergeleken met een plens benzine er in gooien)

Aan de andere kant lijkt het me ook niet handig je kofferbak compleet op te offeren, je auto is in 1 klap een stuk minder bruikbaar

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Tank past zo te zien dus helemaal niet. Mat van een spark is 1,02 meter en de tank 1,26 m.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hrLacuE.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
Edit: Blijkbaar had ik het niet correct

[ Voor 91% gewijzigd door Tozz op 15-02-2018 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

jip_86 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:52:
Tank past zo te zien dus helemaal niet. Mat van een spark is 1,02 meter en de tank 1,26 m.
[afbeelding]
Scherp

Maar mat != maximale breedte, als het bolste gedeelte van de tank boven de wielkasten uitkomt, kom je met iets meer wel weg

Maar TS doet er inderdaad goed aan alles drie keer te meten en te checken voor er geld over de balk gaat

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:23
Zou dat ook wel lekker rijden met dat gewicht achterin? Wat weegt zo'n tank? En de inhoud van een 140L (@80% gevuld) tank? Ik denk dat je het gauw over een kilootje of 100 hebt, in een auto van ca. 900kg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

TS. vergeet dat dan dat officieel je wegenbelasting 1 of 2 stappen omhoog gaat.

Tanks mogen vanaf de ingeslagen datum op de tank max 10 jaar oud zijn i.o.d meen ik voor hergebruik.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
raswic schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:43:
Als je net een gewichtsklasse hoger komt in de MRB, betaal je meer MRB en dan verdwijnt ook weer een stuk van je voordeel.
Dat valt denk ik wel mee, je hoeft immers alleen het verschil in gewicht van de tank te nemen en niet de inhoud.

MRB is namelijk op een leeg voertuig.

Maar ik zou wel rekening houden met het extra gewicht, je hebt een kleine auto en je gaat daar zo'n 100kg extra in de koffer gooien. Dat gaat je zeker kilometers kosten per liter.

Ik zou er ook op letten dat het inderdaad LPG is gezien ik het idee heb dat ze LPG aan het vervangen zijn met CNG/LNG, dus hoeveel jaar plezier heb je er van?

@cactusman
Zo veel weegt die lege tank ook niet extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

Wok

Dakloos...

LOTG schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:16:
[...]

Dat valt denk ik wel mee, je hoeft immers alleen het verschil in gewicht van de tank te nemen en niet de inhoud.

MRB is namelijk op een leeg voertuig.
Dat laatste is correct, maar bij gasombouw/-omkeur, wordt juist de 80% vullingsgraad van de bruto tankinhoud als extra gewicht genomen en NIET het leeggewicht van de tank. Ik heb namelijk een 77 liter LPG-tank, wat bij 80% vulling een berekend extra gewicht betekent van 61kg. Dat klopt ook precies, want mijn auto staat voor 1668kg op kenteken, terwijl deze zonder gastank 1607kg weegt volgens de fabrikant.
Maar ik zou wel rekening houden met het extra gewicht, je hebt een kleine auto en je gaat daar zo'n 100kg extra in de koffer gooien. Dat gaat je zeker kilometers kosten per liter.
Ik zou me meer zorgen gaan maken over de verstoorde balans qua wegligging en -gedrag. Bij mijn grote Volvo is het extra gewicht al merkbaar; bij zo'n stadskarretje zou ik het zelfs een (ontoelaatbaar) veiligheidsrisico durven noemen. Sowieso zul je niet ontkomen aan extra kosten voor hulpveren, want anders zal je achterkant vrijwel continu tegen de bumpstops slaan.
cactusman schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:59:
TS. vergeet dat dan dat officieel je wegenbelasting 1 of 2 stappen omhoog gaat.
Nope :) Op het moment dat je auto reeds (om)gekeurd is voor/naar LPG, staat niets je meer in de weg om nadien een (veel) grotere tank te monteren, zolang je blijft voldoen aan de APK-eisen...

[ Voor 15% gewijzigd door Wok op 15-02-2018 15:44 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jip_86 100L kan ook nog, is iets kleinere tank. maar gevuld toch +- 78L

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Wok schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:37:
Ik zou me meer zorgen gaan maken over de verstoorde balans qua wegligging en -gedrag. Bij mijn grote Volvo is het extra gewicht al merkbaar; bij zo'n stadskarretje zou ik het zelfs een (ontoelaatbaar) veiligheidsrisico durven noemen. Sowieso zul je niet ontkomen aan extra kosten voor hulpveren, want anders zal je achterkant vrijwel continu tegen de bumpstops slaan.
Verstoorde balans sure, maar ontoelaatbaar veiligheidsrisico? Dan zou dat "stadskarretje" ook al met twee personen op de achterbank niet meer veilig zijn?

Laadvermogen van een spark is toch echt 523 kilo, dan heb je na een (fors lunchende) bestuurder en de LPG tank nog een goede 300 KG over.. Geen idee hoe je dan continu in de bumpstops wil hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

Wok

Dakloos...

@vectormatic Personen op de achterbank = gewicht vóór de achteras, 140L gastank in kofferbak is gewicht áchter de achteras...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Optellen, nooit delen en heul veul aftrekken.
Altijd over centjes die Hollanders.

Gewoon doen als je minder vaak wilt tanken en al die zelfbenoemde wiskunde en economie guru's niet al te serieus nemen.
Ondertussen staat mijn 5.2L V8 2.8 tonner voor te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 15:06
Vergeet niet dat je bij een tank van dat formaat ook echt wel andere vering moet gaan monteren. Weer een paar honderd euro. Hoeveel km rijdt TS eigenlijk op jaarbasis om dit plan te rechtvaardigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet zo overdrijven.. een 140liter tank aan lpg weegt +-70KG plus gewicht van de tank. Dan heb je het over een persoon op de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:54
In the old days heb ik een Renault Nevada gehad met lpg onderbouw. Netto bleek er maar 26 liter lpg te passen in de tank, een zware tegenvaller. Toen heb ik de 80% begrenzing er maar uitgesloopt. Daarna gingen er de volle 36 litertjes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Aapie schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 00:54:
Niet zo overdrijven.. een 140liter tank aan lpg weegt +-70KG plus gewicht van de tank. Dan heb je het over een persoon op de achterbank.
Zoals hierboven staat is het probleem dat het gewicht achter de achteras zit, en dat is toch wel een stuk minder prettig, heb wel eens 2 elektrische fietsen achterop de auto gehad, dat rijdt veel minder prettig dan een volle achterbank, puur omdat je een hefboomeffect hebt bij je achterwielen.

TS moet gewoon eens voor iets van 80-90kg aan stenen in zijn achterbak gooien en kijken hoe lekker dat over drempels gaat :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:21
Rocketman schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 00:54:
In the old days heb ik een Renault Nevada gehad met lpg onderbouw. Netto bleek er maar 26 liter lpg te passen in de tank, een zware tegenvaller. Toen heb ik de 80% begrenzing er maar uitgesloopt. Daarna gingen er de volle 36 litertjes in.
Levensgevaarlijk. Denk je dat die begrenzing voor niets is? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 13:40
Ik heb zelf ook eens de gewone tank vervangen voor een ringtank. Verder hoeft dat niet opnieuw gekeurd te worden door de RDW en heeft dus ook geen effect op de wegenbelasting. De leeftijd van de tank doet er ook niet toe. Dat is alleen van belang als het om een nieuwe installatie gaat. Wat van belang is voor de APK: Geen lekkage, tankopname meter is bereikbaar, geen putcorosie van de tank, tank zit goed vast aan de auto op minimaal 4 plekken, afblaas van de overdrukventiel moet buiten de auto plaats vinden, vulpunt moet fysiek buiten aan de auto zitten.

Wat betreft de 80% vulbeveiliging: Ik zou hem zelf laten zitten, eventueel wat bij buigen naar 90% en dan zo laten. Echter dat het levensgevaarlijk is om hem te verwijderen vind ik wat overdreven. Vroeger zat dat er niet eens op. Er is namelijk ook nog een afblaasventiel. Het vervelende als die afgaat is echter dat hij LPG naar buiten toe blaast. Staat hij in de garage, dan is dat niet gewenst. Overigens is LPG een gas-damp mengsel. is er enige damp in de tank, dan zal dat er voor zorgen dat de druk niet veel te hoog zal gaan worden. Maar mijn advies is: lekker laten zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door Beginner op 16-02-2018 06:21 . Reden: 80% vulling tekst toegevoegd. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

WEBGAMING schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 04:20:
[...]

Hij ging dan ook als een raket...

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

[...]

Hij doet zijn naam dan ook eer aan

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
:D :D
Vroeger reden we op paard en wagen. Die hadden inderdaad geen lpg, wel andere natuurlijke gassen.
En wat later hadden we auto's zonder gordels en airbags. Zullen we dat er ook allemaal maar uit halen?

Maar serieus, die begrenzing is gewoon voor de veiligheid, vooral bij aanrijdingen. Gewoon niet mee kloten.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 16-02-2018 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

In Wezep zit al jarenlang een lpg specialist.

Henk Boertien.

Simpele naam maar Pas op. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 18-09 15:54
[...]

Ik zei ook: in the old days. Toen rookte ik nog, dat was pas gevaarlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoozeWooz
tnx guys! ik heb alles doorgelezen, en doorgenomen...
vooral inbouw/uitbouw is duur heb ik gezien na veel bellen. En daarbij ook nog ongeluk risico, plus verlies in waarde van auto bij evt verkoop.

Ik heb daarom besloten om niks in te bouwen.

Maar hoeft ook niet:
YouTube: How to Decant Gas into a car

Deze tool gekocht voor vrij goedkoop, en ga een paar tankjes meenemen (150L totaal) die ik vul en thuis in de schuur opsla. Blijft het risico nogal beperkt, en toch goedkoop. Kan alles zelf bijvullen. ff nog naar vlotter kijken, zodat ik 33l in de tank kan stoppen.

tx,
wooz

[ Voor 5% gewijzigd door BoozeWooz op 16-02-2018 17:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En mag je zomaar explosieve, brandbare stoffen in dat soort hoeveelheden in een schuur opslaan? Dat lijkt me veiligheidstechnisch ook niet bepaald slim....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 13:40
@WEBGAMING Ik adviseer niet om hem er uit te halen. Als jij echter wel dingen uit je auto wilt halen, moet jij dat lekker zelf weten. Ik zet alleen maar kanttekeningen bij het gebruik van het woord 'levensgevaarlijk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
wildhagen schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:23:
En mag je zomaar explosieve, brandbare stoffen in dat soort hoeveelheden in een schuur opslaan? Dat lijkt me veiligheidstechnisch ook niet bepaald slim....
https://www.gasflesopslag.nl/informatie/regelgeving
Volgens mij is dit een samenvatting van de regelgeving die hier over gaat. @BoozeWooz zegt totaal 150L mee te willen nemen, als ie dat terug brengt tot totaal 125L (incl. auto? garage?) zit ie net buiten de regelgeving volgens mij

[ Voor 4% gewijzigd door t1mmy op 16-02-2018 20:58 . Reden: link :') ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 15:08
RobinHood schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 01:16:
[...]

Zoals hierboven staat is het probleem dat het gewicht achter de achteras zit, en dat is toch wel een stuk minder prettig, heb wel eens 2 elektrische fietsen achterop de auto gehad, dat rijdt veel minder prettig dan een volle achterbank, puur omdat je een hefboomeffect hebt bij je achterwielen.

TS moet gewoon eens voor iets van 80-90kg aan stenen in zijn achterbak gooien en kijken hoe lekker dat over drempels gaat :X
Achter de achteras is zo goed als onmogelijk bij een Spark. Dan hangt de tank buiten de auto. Het is geen 15 jaar oude Mercedes E-klasse met tientallen centimeters overhang aan de achterkant. Een groot blok achterin zo'n Spark ligt gewoon bovenop de achteras. Dat kan er overigens wel nog steeds voor zorgen dat de auto iets meer onderstuur zal vertonen, maar zo dramatisch als er hier over gedaan wordt zal het bij een auto waarvan de wielen zo ontzettend ver naar achteren staan niet zijn.

Overigens staat dit los van de andere nadelen die genoemd zijn in het topic.

Ik ben blij met mijn 45 liter tank (effectief ca 38 liter tanken) in de Polo. Goed voor 400+ kilometer per tank.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:51

kraats

Ik rol

BoozeWooz schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:20:
Maar hoeft ook niet:
YouTube: How to Decant Gas into a car

Deze tool gekocht voor vrij goedkoop, en ga een paar tankjes meenemen (150L totaal) die ik vul en thuis in de schuur opsla. Blijft het risico nogal beperkt, en toch goedkoop. Kan alles zelf bijvullen. ff nog naar vlotter kijken, zodat ik 33l in de tank kan stoppen.
ik weet dat in NL in vrijwel alle verordeningen staat dat je geen losse tanks mag vullen bij de pomp. Is dat in BE anders?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met losse tanks is het ineens smokkel en ontduiken van accijns natuurlijk :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 18-09 14:42
Wordt het niet gewoon tijd voor een andere auto? Klinkt alsof je gebruik niet overeenkomt met de bedoeling van dit type auto (op zaterdag boodschappen halen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

En dan vergeet men nog de extra afschrijving, onderhoud en reparaties.

Mensen die langer dan 20 minuten in de auto gaan zitten om ergens “goedkoop” te tanken, zijn vaak mensen die geen flauw idee hebben wat een auto werkelijk kost.

Anwb heeft een mooie rekentool om autokosten te berekenen. Ik ben nog geen auto tegen gekomen die minder dan 20 cent per kilometer kost.

Reken uit je verlies...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 05:59
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:37:

Voor dit soort motoren zijn die grote tanks bedoeld, niet voor die knaken-rijder-koekblikjes :+

In wat voor wagen ligt de bovengenoemde achtpitter? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Terrz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Voor dit soort motoren zijn die grote tanks bedoeld, niet voor die knaken-rijder-koekblikjes :+

Gezien het gewicht, Dodge ram?
Ford heeft die volgens mij niet in de lijn terreinwagens zitten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Jeep Grand Cherokee.
Koekblikken rijden hier nauwelijks tot niet.

Wyoming berggebied.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2018 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 13:06

4x2

lộn xộn quá

[...]

Zolang je er in 2 dingen rekening mee houdt valt dat nogal mee, heb ook een hele tijd zonder begrenzing rond gereden.
1: Zorg dat je afvoerslang vanaf de overdrukklep GOED is en ook fatsoenlijk naar buiten gaat mocht ie af gaan blazen.
2: Zet de auto niet in de volle zon stil totdat je dr een 10-15% uit hebt gereden.

(rijdend zijn die liters zo verbruikt over het algemeen en warmt de tank ook lang niet zoveel op als een paar uur in de zon geparkeerd staan)

Afblazen als de druk toch te hoog oploopt is ook niet per zomaar een probleem, hoogstens als ie in een afgesloten ruimte staat met een kelder/kruipruimte er onder (aangezien LPG zwaarder is dan lucht)

Mensen doen vaak nogal paniekerig over LPG, maar zolang de installatie goed bijgehouden is, je tank goed vast zit en niet door de auto vliegt is de kans kleiner dat er iets ernstigs mee gebeurd dan met benzine.

Voorbeeldje hoe sterk de tanks zijn:

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:37:
Optellen, nooit delen en heul veul aftrekken.
Altijd over centjes die Hollanders.

Gewoon doen als je minder vaak wilt tanken en al die zelfbenoemde wiskunde en economie guru's niet al te serieus nemen.
Klinkt als een ZJ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, uit 98, met 185K mijlen op de teller en niet stuk te krijgen :P
Al lees je vanalles, alles werkt nog prima en 4x4 met dit winterweer of offroad in de zomer kom je overal.

Hebben de nodige car camping avonturen er op zitten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
4x2 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:29:
[...]

Voorbeeldje hoe sterk de tanks zijn:
[video]
Als die tank 100% vol zat, was hij ontploft. Onder andere daarom zit die begrenzing er ook in. Zodat er nog wat speling is bij een aanrijding, en een eventuele deuk in de tank.

Jullie zeggen allemaal wel leuk dat hij toch wel afblaast, maar wat denk je dat er gebeurd als hij afblaast bij een aanrijding waar een vuurtje is? Of kortsluiting, iets wat heel vaak gebeurd bij aanrijdingen.
Als je graag een vlammenwerper/vuurbal bij je aanrijding wil, moet je de begrenzing uit je tank slopen.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 17-02-2018 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:18

Polycom

Poes van goud

Even samenvattend, een waardeloos idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Klopt, uit 98, met 185K mijlen op de teller en niet stuk te krijgen :P
Al lees je vanalles, alles werkt nog prima en 4x4 met dit winterweer of offroad in de zomer kom je overal.

Hebben de nodige car camping avonturen er op zitten :)
Cool, hier een ZJ en KJ. ZJ 4.5” verhoogd. Ben wel jaloers op jullie benzineprijzen :P

Compleet off-topic trouwens...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BoozeWooz
De bruutheden zijn de wereld nog niet uit _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I0bckE9l.png

met behoud orignele 25l tank
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

gr,
wooz

[ Voor 44% gewijzigd door BoozeWooz op 07-03-2018 09:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 05:59
BoozeWooz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:07:
De bruutheden zijn de wereld nog niet uit _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[afbeelding]

met behoud orignele 25l tank
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

gr,
wooz
Gefeliciteerd! Je hebt je koekblik nu helemaal onpraktisch gemaakt, maar rijdt wel "lekker goedkoop" :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
Met dakdragers zouden er ook nog wel twee op het dak kunnen. Dan hoef je helemaal weinig meer naar het tankstation d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het is normaal natuurlijk al niet fijn om van achteren aangereden te worden, maar met zo'n installatie in zo'n auto waarbij het begrip kreukelzone de gehele auto betreft, lijkt mij dat al helemaal niet top...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 15:11
Heb je nu ook hulpveren laten monteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoozeWooz
Knul schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:35:
Heb je nu ook hulpveren laten monteren?
nop; rijdt nog wel prima. is 80kg extra (80L LPG = 40kg; plus 40kg van gewicht tank) ongeveer +- 1 man extra vervoeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yfUNgQq.jpg
ligt bijna precies op achteras, merkt niks ervan.

Denk dat wel iets gaat worden als 3 stevige mannen achterin gaan zitten met extra baggage (past nog wat klein spul naast de tank) of andere troep

Maar rij 99% woon-werk alleen in de auto, dus gebeurt niet zo snel. Potentie om uit te breiden >:) achterbank eruit slopen, 2 extra tanks erin :9~ :9~ :9~ (en 2 nog erbij in skikoffer op het dak zoals hierboven al werdt aanbevolen :z ). das 500 liter; @ 0.6 euro/liter hier, 0.3 belgie, bespaar ik dan 150 euro per tankbeurt (!!), en hoef maar 1x 5000km te tanken :o ik zie potentie

[ Voor 23% gewijzigd door BoozeWooz op 07-03-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ho ho, skikoffer op het dak is funest voor de luchtweerstand!

(en 160 KG is waarschijnlijk officieel te zwaar op je dak, en je wegligging gaat compleet naar de maan)

Maar zo een belachelijke actieradius kweken is wel komisch ja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In ieder geval geeft het een mooi vuurwek als je aangereden wordt. Kijken hoe hoog je geblazen wordt door de explosie van de tank :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoozeWooz
YouTube: The Naked Gun: student driver car chase

[ Voor 36% gewijzigd door BoozeWooz op 08-03-2018 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ircghost schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:00:
Het is normaal natuurlijk al niet fijn om van achteren aangereden te worden, maar met zo'n installatie in zo'n auto waarbij het begrip kreukelzone de gehele auto betreft, lijkt mij dat al helemaal niet top...
In elke auto is alles de kreukelzone. Plus, wat is het verschil met bagage in de kofferbak?
wildhagen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:56:
In ieder geval geeft het een mooi vuurwek als je aangereden wordt. Kijken hoe hoog je geblazen wordt door de explosie van de tank :P
Als het deskundig gemonteerd is met gebruik van goedgekeurde onderdelen, hoe veel groter is de kans op een explosie bij een aanrijding ten opzichte van een willekeurige andere brandstoftank in een willekeurige auto?

Ik had het ook niet gedaan, maar sommige mensen reageren nu alsof de Nederlandse snelweg één groot kraterlandschap is door ontplofte auto's bij aanrijdingen en we elke dag 70 mensen verliezen omdat ze een ongelukje hadden met een tasje boodschappen in de kofferbak. Da's niet helemaal terecht he. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 08-03-2018 14:13 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
In de meeste baggage in mijn kofferbak zit geen explosief gas, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen.

Bij de "normale" brandstoftank is er over het algemeen nagedacht over de locatie van die tank tijdens het ontwerp, en is de tank meegegaan met de crashtest. Daarom zou ik me over de ingebouwde tank niet zoveel zorgen maken. Benzine en al helemaal diesel zijn dan ook lang niet zo explosief als LPG.

Overigens denk ik dat het bij deze tank wel meevalt. Zo'n tank kan best wat hebben, mits goed geïnstalleerd en met overvulbeveiliging.

[ Voor 15% gewijzigd door Pyramiden op 08-03-2018 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Als je van achter wordt aangereden zit die tank alsnog veilig op de bijrijderstoel :+

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beetje jammer dat zo'n topic alle safety nannies aantrekt.

@BoozeWooz: ziet er goed uit!

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Pyramiden schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:14:
In de meeste baggage in mijn kofferbak zit geen explosief gas, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen.

Bij de "normale" brandstoftank is er over het algemeen nagedacht over de locatie van die tank tijdens het ontwerp, en is de tank meegegaan met de crashtest. Daarom zou ik me over de ingebouwde tank niet zoveel zorgen maken. Benzine en al helemaal diesel zijn dan ook lang niet zo explosief als LPG.
Zelfs zonder overvulbeveiliging zit je nog safe. Dat is namelijk een apart systeem.
Zonder overvulbeveiliging is er nog steeds een drukbeveiliging die LPG gecontroleerd afblaast bij een te hoge druk.
"An LPG tank, however, is designed to slowly release its contents via a safety valve (much the same as those fitted to compressor tanks or steam engine boilers). If the pressure within the tank becomes greater than a preset level, the valve will 'blow off'. The preset level is much less than the pressure that would cause the tank to explode. Admittedly, the venting of gas will probably result in a jet of flame, but at least some control of its direction is afforded and an explosion is avoided. "
http://www.go-lpg.co.uk/danger.html
Considering all of the factors above, an LPG fuel system is quite a lot safer than most Petrol or Diesel systems.
Any risk that is added when a vehicle is converted to run on LPG is significantly less than the risk(s) we already (readily) accept.
A dual fuel (e.g. Petrol and LPG ) vehicle cannot be any safer because it retains the original risk, but it is certainly no less safe than it was before the conversion was carried out.
A vehicle with no Petrol or Diesel fuel system at all (a dedicated LPG vehicle) would be significantly safer than any of the above.......
Meer info:
http://www.lpg-totaal.nl/veiligheid/
Iedere LPG-tank is uitgerust met een vulbegrenzer, zodat de tank maximaal 80% gevuld kan worden. Zou u namelijk bij -25° de tank volledig (= 100%) kunnen vullen en vervolgens de auto in een verwarmde garage parkeren, dan zou door de temperatuurstijging de druk oplopen en de afblaasbeveiliging in werking treden. Daardoor zou er autogas in de garage terecht komen. Door de beperkte mate van vulling kan het gas bij een temperatuurstijging meer dan voldoende uitzetten zonder dat er uitstroming plaatsvindt.
Zou bij een ongeval een van de componenten op de tank afbreken, dan sluit onmiddellijk een veiligheidsklep binnen de tank;
Zou bij een ongeval de LPG-leiding breken, dan sluiten onmiddellijk de terugslagkleppen, die zowel in de tank als ook in de motorruimte zijn gemonteerd.
Kortom: de in de auto gemonteerde LPG-tank is veiliger dan een benzinetank.
Ik vrees meer voor die beunhazen die cilindertankjes vullen aan de pomp terwijl dit verboden is. Of mensen die een peuk opsteken. Beide zie ik nog wel eens met enige regelmaat. Het eerste frequenter dan het laatste...

Edit: Ik rijd een LPG auto zonder overvulbeveiliging maar wel met drukbegrenzer. 74L gaat erin, keurig verankerd in de reservewiel. Maak me eerder zorgen over de subwoofer die er in ligt, gelukkig rijd ik een sedan met een stevige kofferluik... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door radium6969 op 08-03-2018 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mateloos irritant, beunhazen die campingflessen vullen zijn de reden dat wisselreservoirs (voor een vorkheftruck bijvoorbeeld) niet meer gevuld mogen worden. Terwijl die gewoon keurig netjes zijn voorzien van dezelfde 80% begrenzer en een bajonet-aansluiting die een auto ook heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Pyramiden schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:14:

Overigens denk ik dat het bij deze tank wel meevalt. Zo'n tank kan best wat hebben, mits goed geïnstalleerd en met overvulbeveiliging.
Misschien moet je je eigen gewoon eens wat meer inlezen ipv je onderbuikgevoel uit te spreken :+

Kleine anekdote:
Zat bij een maat van me in de auto voor z'n 1e rondje Nurburgring, goed, hij snapte de woorden "ik zou rustiger aan doen" en "REMMEN" niet zo bijster goed, dus we eindigden halverwege met de achterkant met een aardig vaartje in de betonnen muur, auto kort enzo.
Ding naar de halverwege in/uitgang laten rollen, daar op het parkeerplaatsje gezet, natuurlijk zat ramptoeristen die even moesten kijken. Tot, na een paar minuten, de achterklep open ging waar een mooie gastank zat. Iedereen stapte minstens een meter achteruit, Duitsers weten tenslotte heel goed wat gas met je doet ofzo :D 8)7

Owja, het ding was perfect op z'n plek blijven zitten en de auto had niet het halve dorp van de kaart geveegd...

leeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
Ik schrijf toch exact dat een goed geinstalleerde tank zover ik dat kan inschatten geen veiligheidsrisico vormt? Waarom zou dat een onderbuikgevoel zijn die met een N=1 annekdote weerlegd zou zijn?

Dat LPG wat vrijkomt gevaarlijker is dan andere brandstoffen en dat een LPG tank niet wordt meegenomen in een crashtest zijn ook gewoon feiten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• maximaal64
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 22:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97Qz4Il5LLVgdLJiUFIJAGzdl6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayYzGdxVr0NPeT8ebpLaaSr1.jpg?f=fotoalbum_large

Deze configuratie heb ik in mijn Mercedes gereden.
  • Ringtank 60L
  • Cylindertank 90L
  • Cylindertank 100L
Heb wel de vering professioneel aan laten passen bij Carsupport in Krimpen ad Ijssel.
Tevens professioneel in laten bouwen met een Prins kleppenblok waar 3 LPG tanks aangekoppeld kunnen worden.

Dit alles resulteerde in een actieradius van >2200 km .

LPG prijs bij de zuiderburen € 0.316 /L

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

"Kan dat kratje bier bij jou in de auto?"
-Nee, er ligt een miljoen kuub aan LPG tanks in de auto
8)7 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Heb je ook keurig je voertuig gewicht laten aanpassen? met de 3 tanks gevuld tot 80% ?

vast niet...

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:11
maximaal64 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 03:00:
[Afbeelding]

• Ringtank 60L
  • Cylindertank 90L
  • Cylindertank 100L
Heb wel de vering professioneel aan laten passen bij Carsupport in Krimpen ad Ijssel.
Tevens professioneel in laten bouwen met een Prins kleppenblok waar 3 LPG tanks aangekoppeld kunnen worden.

Dit alles resulteerde in een actieradius van >2200 km .

LPG prijs bij de zuiderburen € 0.316 /L
Ziet er wel indrukwekkend uit! :)
Hoe lang duurt het om de tanks volledig vol te tanken? Moet je tegenwoordig (mijn LPG-ervaring is uit 1998 ofzo) nog steeds constant een drukknop indrukken tijdens het tanken en krijg je dan geen lamme arm met zoveel LPG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

-tom-562 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:21:
"Kan dat kratje bier bij jou in de auto?"
-Nee, er ligt een miljoen kuub aan LPG tanks in de auto
8)7 8)7
Kratjes doen wij gewoon op de achterbank :+ Anders had die wel een Coupe gekocht :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:01
maximaal64 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 03:00:
[Afbeelding]

Was je taxi chauffeur? Want dan kan ik me voorstellen dat je lekker de hele dag (goedkoop) wilt doorkarren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40

Theo

moederbord

vanaalten schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:49:
[...]

Ziet er wel indrukwekkend uit! :)
Hoe lang duurt het om de tanks volledig vol te tanken? Moet je tegenwoordig (mijn LPG-ervaring is uit 1998 ofzo) nog steeds constant een drukknop indrukken tijdens het tanken en krijg je dan geen lamme arm met zoveel LPG?
Daar zijn oplossingen voor te verzinnen om niet de knop ingedrukt te moeten houden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fssWnjDELykgVIDoIaXUxNanJOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZVK3IXxaQMfWNv3I7TioO8j.jpg?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximaal64
https://youtu.be/AZKMQuL0E0Y

Tanken gaat super.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maximaal64
@cactusmanzeker wel.
Iedere 1000 km geef je €130,- minder uit aan brandstof.
Komt dus 200 kg bij aan gewicht ivm de tanks.
Geen enkel probleem ,want je bespaard genoeg.
Kom uit op een km prijs van € 0,04,dus 100km kost €4,-.
Heb inmiddels reeds 140K gereden op LPG.

Wegligging is geweldig, bij Carsupport passen ze ook gepantserde auto's aan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZl-DpbRxyhFnpUfyDtHz24dh44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q49Q9Q8pkIks2pdeCOaddDmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6CpZZKmNyWn7pX_Q0xenl9xJhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjhCzEv8DlLv3HV7enDvn8IA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door maximaal64 op 11-08-2020 10:51 . Reden: Gewichten en prijzen toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Al vraag ik mij meer af wie Sjef is, en waarom hij niet aan de LPG tank mag komen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Zal wel een historie aan vast zitten bij de vorige auto met 250L LPG.

Ik vind het trouwens wel een mooie oplossing, lekker hoog "fuck it" gehalte.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heb je ook 3 LPG tankdoppen langs elkaar zitten? Of zijn ze op zo'n manier gekoppeld dat je op 1 plek kan tanken?

In geval van TS zou ik andere veren plaatsen en ik had mezelf afgevraagd of ik het wel zou willen. Zo'n ding heeft al maar 65pk op benzine. Als je dan de wagen nog 80 kilo zwaarder maakt en je verliest nog wat PK's lijkt mij dat niet echt fijn rijden. Maar dat is een keuze natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoozeWooz
:DDDDD geweldig dat dit topic nog leeft! @maximaal64 Wat een vette installatie!! ben compleet jaloers

@TheBrut3 tanken gaat bij mij via de zelfde tankdop, zelfde leidingen oid dus ook bij het leegrijden merkte je er niks van (hoeft niet zelf over te schakelen)

Is vet ideaal eigenlijk, bij het tanken sta je er wat langer maar aan de andere kant hoef je ook minder vaak te tanken (naar tankstation rijden, naar binnengaan om te betalen etc kost ook tijd, dus onder de streep bespaar je denk zelfs tijd)

Inmiddels 2x APK controle gehad bij 2 verschillende bedrijven, en hoewel de installatie niet volledig "volgens het boekje" is uitgevoerd allebei doorgekomen;

https://apk-handboek.rdw....tos/motor/lpg-installatie

zijn ook niet bijster lastige eisen

[ Voor 5% gewijzigd door BoozeWooz op 11-08-2020 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

Tomatoman

Fulltime prutser

TheBrut3 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:28:
Heb je ook 3 LPG tankdoppen langs elkaar zitten? Of zijn ze op zo'n manier gekoppeld dat je op 1 plek kan tanken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WarwCMCn6QRshRdjIij-pl7iUHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C4lDxrqq7VuS3UmVDcQ4wSzr.jpg?f=user_large

8)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximaal64
Alles gaat geheel volgens de regels ,kleppenblok van Prins ,daar kunnen 3 tanks op aangesloten worden.

1 vulnippel,heb meteen een ACME laten plaatsen,lekker makkelijk tanken in Belgie en Duitsland.
In nederland nog geen druppel getankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
@maximaal64 OT: welk type MB was dit?
(W203 met M112?)

[ Voor 18% gewijzigd door Rob Z op 12-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 15:06
@maximaal64 Gooi je “de tank” (ofwel: die 250 liter) altijd helemaal vol? Als je écht zo goedkoop mogelijk zou willen rijden dan zou je denken dat je verbruik dan toch iets hoger ligt omdat je een groot deel van de tijd zoveel brandstof bij je hebt 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximaal64
Betreft een W203 met M271 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:29

Aight!

'A toy robot...'

Ik zou zoiets ook willen als ik een E55 AMG heb of zo :D. Dan is het verbruikt niet zo erg meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Aight! schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:42:
Ik zou zoiets ook willen als ik een E55 AMG heb of zo :D. Dan is het verbruikt niet zo erg meer :D
Ik heb een Crossfire op lpg ( zelfde motor als de SLK 320.) Loopt prima! Een stuk beter te betalen met de krankzinnige benzineprijzen hier.

@BoozeWooz : ik vind het hartstikke grappig eigenlijk. Gewoon lekker geld besparen, laat de azijnzeikers maar zeiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Helgie op 13-08-2020 00:00 ]

Hypocrites must die

• maximaal64
Idd veel azijngezeik,je actieradius is geweldig,had ook een reserve bakkie een Suzuki Wagon R op benzine,dat gebakje reed zelfs nog duurder,brandstofprijs per km.
Die is inmiddels verkocht.

Nu heb ik ook nog een Dacia Sandero met LPG af fabriek. Daar zit de standaard tank ingebouwd onder de auto ,past 35L in.
Rijdt 1 op 13 op LPG,das helemaal een lachfilm.
100km rijden voor € 2,50

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 13-08-2020 10:40 . Reden: Het is niet nodig je tekst dikgedrukt te plaatsen ]

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:10
maximaal64 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:29:
Idd veel azijngezeik,je actieradius is geweldig,had ook een reserve bakkie een Suzuki Wagon R op benzine,dat gebakje reed zelfs nog duurder,brandstofprijs per km.

Nu heb ik ook nog een Dacia Sandero met LPG af fabriek. Daar zit de standaard tank ingebouwd onder de auto ,past 35L in.
100km rijden voor € 2,50
Ik zal nog one up gaan (no pun intended)
Volkswagen Up, op LPG. Ex-lesauto kwam ik achter.
Rijschool hield niet van tanken, dus 59 liter tank (50 netto) achterin.
Met een voorzichtig voetje kom je een heel eind richting de 900km :)

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 13-08-2020 10:41 ]

Cash is king.

• Theo

Theo

moederbord

maximaal64 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:29:

100km rijden voor € 2,50
Het is jammer dat ik in mijn Panda niet een uitneembare LPG tank kan plaatsen in de kofferbak. Met een verbruik van 1:16 kan ik net 500 km rijden voor één keer tanken. Met 31 ct/liter zou dan neerkomen op nog geen twee cent per kilometer aan brandstof. Helaas woon ik te ver van BE vandaan waardoor ik het moet doen met 51 ct/l De kofferbak heb ik best vaak nodig, maar een 70 liter tank klinkt ook wel leuk :P

Maar een beetje out of the box denken. Stel je pakt een aanhanger met daarop 500 liter aan LPG tanks. Je rijdt hiermee naar België om 'm vol te gooien, en thuis zet je de aanhanger op de oprit, en tank je de auto vanuit de aanhanger. In mijn geval zou ik dan maar om de twee maanden naar BE moeten gaan om daar te tanken, en kan ik verder gewoon thuis op de oprit (met een drukpomp) de auto voltanken.

Dan heb je nog wel je kofferbak, je hoeft niet continu met het extra gewicht rond de rijden, je tankt bijna gratis in België en de kofferbak is niet de limiet van hoeveel je kan tanken.

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 13-08-2020 10:41 ]

7400 Wp op het dak

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Het is jammer dat ik in mijn Panda niet een uitneembare LPG tank kan plaatsen in de kofferbak. Met een verbruik van 1:16 kan ik net 500 km rijden voor één keer tanken. Met 31 ct/liter zou dan neerkomen op nog geen twee cent per kilometer aan brandstof. Helaas woon ik te ver van BE vandaan waardoor ik het moet doen met 51 ct/l De kofferbak heb ik best vaak nodig, maar een 70 liter tank klinkt ook wel leuk :P

Maar een beetje out of the box denken. Stel je pakt een aanhanger met daarop 500 liter aan LPG tanks. Je rijdt hiermee naar België om 'm vol te gooien, en thuis zet je de aanhanger op de oprit, en tank je de auto vanuit de aanhanger. In mijn geval zou ik dan maar om de twee maanden naar BE moeten gaan om daar te tanken, en kan ik verder gewoon thuis op de oprit (met een drukpomp) de auto voltanken.

Dan heb je nog wel je kofferbak, je hoeft niet continu met het extra gewicht rond de rijden, je tankt bijna gratis in België en de kofferbak is niet de limiet van hoeveel je kan tanken.
Voor LPG opslag heb je een vergunning nodig die je heel moeilijk krijgt.

• Theo

Theo

moederbord

Ernemmer schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Voor LPG opslag heb je een vergunning nodig die je heel moeilijk krijgt.
Maar je zit altijd met een grijs gebied. Als je een 20 kg butaan/propaanfles hebt voor je bbq dan heb je hier geen vergunning voor nodig. Deze flessen heb je ook met een lpg nippel. Als je er twee van deze in je caravan hebt staan op je oprit, of in je garage (plus twee reserve ernaast) dan heb je ook geen vergunning nodig,

Ergens moet dus een limiet zijn van wat kan en mag. Een 50.000 liter vaste tank mag uiteraard niet, en is vergunningsplichtig. Maar vier grote flessen gas mag zeker wel. Ergens daartussen ligt dus de grens van wat je zonder vergunning mag hebben; helemaal als het geen vaste installatie is.

7400 Wp op het dak

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Onnodig dit topic na 2 jaar te kicken om alleen te showen hoeveel gasbommen er in de kofferbak liggen. Deze gaat weer op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.