Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Sweatleek
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23:41

Sweatleek

404: Member Not Found

Topicstarter
Sorry als ik kriskras door elkaar ga maar er lopen 10.000 gedachten door me hooft :/ En kan me zelf moeilijk uiten / verworden

Sorry als ik niet op iedereen gerangeerd maar zie eigenlijk steeds het zelfde terug komen. Maar lees alles 2 keer door en probeer de informatie daar na te informeren.
quote:
dyslexie warning dyslexie warning. Het is K*T om door te lezen.
Intro wat ik gedaan heb / wat ik nu doe
Ik volg op het moment een Applicatie en media ontwikkelaar (eerste jaars )opleiding ergs in Nederland. Hier voor heb ik ICT medewerk (service desk geregd) en ICT beheer medewerker beheer (service desk geregd) gedaan (diploma voor beide :*) ).

Waarom ik aan deze opleding ben begonnen
Ik dacht altijd de richting van software ontwikkelaar op te willen gaan, en applicaties te ontwikkelen. Maar ik volg nu de opleiding waar ik al zo lang naar uit keek. Maar ik voel me tog niet helemaal thuis, heb het gevoel als of ik bij de buur maan sta. Ik had denk ik iets anders van de opleiding verwacht.

Wat ik de laaste tijd merk aan me zelf
Ik merk de laatste tijd ook steeds vaker dat ik uren oversla vooral ochtends blijft een uur langer in bed liggen. Maar als ik er ben heb ik het wel naar me "zin". Maar of dit nou komt door wat ik aan het doen ben of de vrienden die ik op school heb weet ik niet. Maar leun wel sterk tegen het laatste aan. Zit ook groten deels op tweakers trouwens :z

Opdrachten
Dit is het grootste probleem, voornamelijk de documentatie. De eerste twee projecten zijn we eigenlijk het water zonder dat we konden zwemen. Dit heeft ook duidelijke getóónd (bijna niemand heeft het gehaald). En toen we het opnieuw moesten doen werd er NIET gezegd wat er fout aan was. Wist ik veel dat er meer gelul bij moest komen |:( (bij drie wordt je van school getrapt) Dus eigenlijk is dat ook een grote reden dat ik steeds vaker aan het denken ben om van opleiding (school )te veranderen. Ik heb nu een boekje gevonden waar ik niet eens van wist dat het bestaat met Cruciale informatie er in dus het gaat nu wel oke.

Wat ik mogelijk dan wil gaan doen
Als ik ga stopen met deze opleiding ga ik de kant van netwerk beheer. Want ik zie mij zelf later bij een echt groot ICT bedrijf als server beheerder rond te lopen en er voor te zorgen dat ik alles in de cloud houw :F Ook speel ik in me vrije tijd veel met dingen zo als freenas.

Wat ik in me vrije tijd doen
aan het praat over computers of help ik mensen die problemen hebben. Of ik ben met hardware aan het spelen. Ook speel ik wel een eens een spelletje. ( De enigste keer dat ik echt heb lopen programmeren thuis was met greenfoot dat was een simpel 2D spelletje maar vond het toen wel echt leuk om te doen.)

Mijn intressens
(in software )
Kernal ( linux voornamelijk)
Internet of things dingen (voornaamelijk rasbery pie dingen en alles er om heen )
Games "met name speel mapen" maken

(in hardware)
Het maken / reparen van machines
servers / inrichten van omgevingen

Mijn vraag is
Word het "leuker" tijdens mijn opleiding ?
Is dit gewoon een tijdelijke gedachten ?
Stel ga ik van opleiding veranderde hoe kan ik dit het beste aan geven, en waar neer is het beste om te stopen en de andere opleiding beginnen ?

Finel note
2 dingen, ik moest het even kwijt tegen random tweakers schruwen vind ik tog wat makelijker. Ik probeer het te update / ondige dingen teverwijderen

Update
Lui & laks zijn
Voor de mensen die lezen “dat ik uren oversla”. En gelijk denkten lui zak die skipt meer dan een skippybal. Ik heb het over dat ik dan in bed lig naar de klok kijk en zie van o ik MOET er nu uit anders haal ik het niet meer. Nou dan drij ik me nog een keer lekker om. IK HEB nog nooit een uur geskipt

“lui”
Dit is ver van waar ver van het tegen deel. Ik loop op het moment zelfs voor en werk altijd als ik school ben. En met die opmerking van tweakers. Dit doe ik tussen door en vind het leuk om te doen. Ben ook erg aan het bij poten voor NL en zie ook wel resultaat dat dit helpt

Wil nog even iets kwijt
Hoe dan ook voor dat ik iets ga doen ga ik dit project nog uit zitten (duurt nog iets meer dan een week) om te kijk of misschien niet de flame is uit gegaan. En hij met een nieuwe taal weer aan gaat. Ik ga zo ie zo dit jaar afmaken ook al ga ik van opleiding veranderen.ER zitten een aantal medestuden / docenten op tweakers dus wil zo min mogelijk info over me zelf geven

(Was ook meer dan een week ziek sinds toen heb ik eigenlijk deze gedachten. Omdat ik toen rustig aan het nadenken was over dingen)

Mvg
Sander :w

Sweatleek wijzigde deze reactie 18-02-2018 19:38 (72%)

"i reject your reality and substitute my own" & " Hee, ben jij een hotspot ? ik voel een sterken verbinding "

Alle reacties

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:20
Controleer eerst je tekst eens op spel- en schrijffouten. Ben normaal niet zo'n muggenzifter wat dat betreft maar dit is wel heel erg. Misschien ook wel de oorzaak van je probleem; stukje laksheid?

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
Ascension schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:56:
Controleer eerst je tekst eens op spel- en schrijffouten. Ben normaal niet zo'n muggenzifter wat dat betreft maar dit is wel heel erg. Misschien ook wel de oorzaak van je probleem; stukje laksheid?
Sorry ben ik aan het doen. Maar 99% zie ik niet ook al haal ik het door een spellingscontrole :/

"i reject your reality and substitute my own" & " Hee, ben jij een hotspot ? ik voel een sterken verbinding "

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:04
- edit nvm onleesbare tekst -

CyberMania wijzigde deze reactie 14-02-2018 21:07 (103%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Je typt zelf, neem niet aan dat eoa controller tog weergeeft. Buitenom dat begrijp ik weinig van je verhaal

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
Hackus schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:02:
Je typt zelf, neem niet aan dat eoa controller tog weergeeft. Buitenom dat begrijp ik weinig van je verhaal
Doe mijn best trust my. Maar weet niet echt hoe ik mijn gevoelens kan uiten in zinnen of worden. Dus heb het zo gedaan zo dat er misschien nog iets van structuur in zit.

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:44
quote:
Sweatleek schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:51:
Dit heeft ook duidelijke getóónd (bijna niemand heeft het gehaald). En toen we het opnieuw moesten doen werd er NIET gezegd wat er fout aan was. Wist ik veel dat er meer gelul bij moest komen |:( (bij drie wordt je van school getrapt) Dus eigenlijk is dat ook een grote reden dat ik steeds vaker aan het denken ben om van opleiding (school )te veranderen. Ik heb nu een boekje gevonden waar ik niet eens van wist dat het bestaat met Cruciale informatie er in dus het gaat nu wel oke.
Wat zei de docent toen jullie na het niet halen van de opdracht vroegen wat er verbeterd kon worden? Wat zeiden die paar paar klasgenoten die het wel hadden gehaald, wat hebben hun anders gedaan waardoor zij het wel in één keer haalden?

Of de opleiding bij je past of niet kan ik niet over oordelen maar het gevoel wat ik krijg na het lezen van je post is dat een wisseling van opleiding je probleem niet gaat oplossen. Je geeft zelf aan dat je af en toe een paar uurtjes overslaat, je hebt tegenslagen en daardoor denk je te veranderen (in plaats van de denken alles op alles te zetten om het de volgende keer wel te halen) en als laatste de manier waarop je je post hebt geschreven.... Vol met fouten die een spellingscontrole er uit zou halen.

Ik denk dat je eerst je instelling moet veranderen, je mindset omgooien. Wisselen kan altijd nog maar krijg niet het gevoel dat je er nu alles aan doet.

• libtak
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-11 15:36
Waarom heb je voor de opleiding gekozen ?
Kon je al programmeren of leek het je leuk ?
Programmeer je verder welleens ?
Wat doe je zoal met Linux en/of de Linux kernel ?
Want Linux gebruiken is anders dan kernel programeer werk.

Om een programeur te worden zul je zelf flink aan de bak moeten, school gaat je niet alles leren en je zult zelf dingen moeten gaan opzoeken.
Ook als netwerkbeheerder zul je dat moeten en kunnen.
Je zult overal in de ICT dingen moeten documenteren dus een goede leer om daar extra aandacht aan te besteden ( ook je Nederlands verbeteren is wel handig no offence )
Het voordeel met programmeren dat je het heel gemakkelijk overal kan doen.

Mijn tip ga uitzoeken wat je echt wilt doen in de ICT en ga daarvoor dan komt alles goed ;)
Laat je niet kisten door mensen of een opleiding, ga er voor en zoek uit wat je echt wilt doen dan kun je het zeker tot de universiteit schoppen als je dat zou willen.

libtak wijzigde deze reactie 15-02-2018 01:06 (31%)

• justVR
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:38
Van opleiding veranderen gaat je ‘probleem’ niet oplossen. Je beschrijft het klassieke mbo verhaal: “Docenten weten niets, leggen nooit wat uit, weet niet wat ik moet doen en m’n motivatie is nul want leer toch helemaal niets”.

Heb tientallen van dit soort verhalen op het forum zien langskomen. De key is doorzettingsvermogen en het stellen van doelen. Welke opleidingen moet je halen ( of overleven) om je doel te bereiken?

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
Houd ook in je achterhoofd dat werkelijk élke opleiding zure appels bevat waar je doorheen moet bijten.

Niet persoonlijk bedoeld, maar heb het idee dat de huidige schoolgaande generatie vooral vindt dat alles maar leuk moet zijn. Ik kan je vertellen dat in de échte wereld ook niet alles leuk is. Geniet zoveel mogelijk van je studerende tijd, waar fouten maken relatief consequentieloos is. De zware pil komt wel als je 10-15 jaar aan het werk bent, een hypotheek hebt, 2 kinderen en een partner moet onderhouden en verplicht naar schoonmoeder moet. ;)

• TK2803
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 25-10 10:09
@Sweatleek neem het initiatief om een (bij)baantje te zoeken of probeer in je kennissen/vriendenkring te kijken of jij iets kan betekenen. (v.b. ontwikkelen van een applicatie of domotica o.i.d.)
Je had een andere verwachtingspatroon van de studie, daar is niks verkeerds aan. Praat met je docent of decaan en probeer uit te leggen dat jij graag meer wil betekenen. Misschien een stageplek zoeken of graag een bijdrage leveren aan je studiegenoten d.m.v. een innovatieve opdracht in samenspraak met je docent te realiseren.

• Paralectic
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12-11 20:00
Volgens mij kan je het beste contact op nemen met een studiecoach bij jou op het ROC.

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17:04
Ik kan het gewoon niet lezen..

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-11 07:55
quote:
geekeep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:04:
Houd ook in je achterhoofd dat werkelijk élke opleiding zure appels bevat waar je doorheen moet bijten.

Niet persoonlijk bedoeld, maar heb het idee dat de huidige schoolgaande generatie vooral vindt dat alles maar leuk moet zijn. Ik kan je vertellen dat in de échte wereld ook niet alles leuk is. Geniet zoveel mogelijk van je studerende tijd, waar fouten maken relatief consequentieloos is. De zware pil komt wel als je 10-15 jaar aan het werk bent, een hypotheek hebt, 2 kinderen en een partner moet onderhouden en verplicht naar schoonmoeder moet. ;)
Wauw, ik heb het een klein uurtje de tijd gegeven om te kijken of ik hierop moet reageren, maar kan het toch niet laten. Dit soort reacties krijg ik echt gigantische jeuk van en wel om verschillende redenen. In de kern snap ik wel wat je bedoeld, maar de manier waarop....man man.

Ten eerste, heb je er toch echt zelf voor gekozen. Nergens ben je verplicht geweest een vrouw, kids en een hypotheek te nemen. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die ook 15 jaar werken, kids en een hypotheek hebben en dit nooit over hun lippen zouden krijgen, vooral om het feit dat ze gelukkig zijn. Natuurlijk is niet alles leuk (dat is ook schier onmogelijk), maar zoals jij het brengt vraag ik me serieus af of jij uberhaubt wel nagedacht hebt over de keuzes die je gemaakt hebt. Weet niet of je vrouw het zo leuk vind om samen met haar kroost en moeder een 'zware pil' genoemd te worden. Daarnaast ken ik ook mensen die elke zoveel jaar van werk veranderen, of reizen, met kinderen. Die zijn intens gelukkig en vinden het leven oprecht leuk. Het feit dat jij je huidige, zware, bestaan afdoet als een soort onvoormijdelijke treurnis en dat opdringt aan iemand die nog alle keuzes voor zich heeft vind ik vrij egocentrisch gedacht en eerlijk gezegd zelfs nogal gemeen en naar. Je doet de onzekerheden en twijfels van @TS, die oprecht zijn, namelijk af als totaal irrelevant. Ik ben benieuwd waar jij je mee bezig hield toen je 18 - 20 was?

Ten tweede hebben de keuzes die @TS maken juist enorme consequenties. Tegenwoordig is opleiding meer en meer belangrijk voor de start op de arbeidsmarkt. Als je je hele studietijd versloft dan heb je oprecht minder kans, wat niet wil zeggen dat je kansloos bent overigens. Als je eenmaal lekker deelneemt in het arbeidsproces en iets doet waar je energie van krijgt dan maakt het 'in-the-long-run' vrij weinig uit wat je achtergrond is (want wie doet nou nog 40 jaar hetzelfde?). De opstartfase is echter nogal belangrijk.

* armageddon_2k1 slaat een beetje de plank mis hier en heeft @geekeep wat verkeerd geinterpreteerd...

Om maar weer meer on-topic te gaan en toch, op een iets andere manier, @geekeep z'n lijn te volgen:

Niet alles aan een studie is leuk en sommige dingen zullen verdomd vervelend zijn. Echter, je bent waarschijnlijk nog vrij jong en het is dan vrij moeilijk in te schatten wat je echt heel leuk vind en waar je echt goed in bent. Ik ben nu bijna 33 en ik kom er elk jaar weer achter dat ik dingen heb gedaan die mij enorme energie gekost hebben, terwijl ik dacht dat ik ze leuk vond, en vice versa. De vakken op mijn studie die ik echt strontvervelend vond (Systems Engineering) vind ik nu waanzinnig interessant in mijn werk.

De keuze die je moet maken is een subtiele balans van 'leuk' (bij gebrek aan een beter woord) en 'nut voor de toekomst'. Ik snap dat dit een vrij waardeloos advies is. Ik vond de groepsprojecten kwa inhoud altijd zo ontzettend ruk, maar ik vond het wel heel leuk met mijn medestudenten. Probeer dus energie en plezier te halen uit dingen eromheen als je denkt dat de studie wel echt nut heeft. Als het gevoel echt slecht is moet je gewoon nokken. Zo ben ik ooit na 1 week gestopt bij mijn, wat ik dacht, droombaan, omdat het echt helemaal verkeerd aanvoelde. Beste keus ooit, want 1 maand later had ik een nieuwe baan waar ik 7 jaar met plezier gewerkt heb.

Wat ik wel lees in je verhaal is dat je een motivatieprobleempje hebt. Herkenbaar ook wel. Dit is wel echt een mentaliteit-dingetje. Als student is het vrij makkelijk om weinig structuur en dus ook weinig motivatie te hebben. Dit is echt een karaktereigenschap waar je wat aan moet doen, want dit maakt alles zwaar in het leven en kan je op niemand anders afschuiven dan jezelf. Probeer regelmaat in te bouwen, door sporten, door op de juiste tijden naar school te gaan, daar heb je echt later profijt van. Geloof me. Je zal dan ook zien dat de demotiverende vakken makkelijk zullen gaan. Jij bent als enige verantwoordelijk voor je motivatie en je inzet, en niemand anders. Zonder motivatie en inzet in het leven kom je niet ver. Dat is een vrij harde waarheid.

Je relaas komt er over hoe een goede vriend van mij was tijdens de studie. Ook z'n wir-war aan gedachtes en z'n, sorry dat ik het zeg, nogal slechte taalgebruik. Hij had het er echt moeilijk mee, maar nu werkt ie bij BMW in München, heeft het erg naar zijn zin en doet het erg goed. Na een paar jaartjes structureerde ie z'n leven en motiveerde zichzelf om ervoor te gaan, ook al leek het hiervoor allemaal nutteloos.

Geef en gun jezelf de tijd om eens goed na te denken wat je interesses zijn. Denk ook na dat die kunnen veranderen over tijd en wat dat zou betekenen en denk eens na wat deze studie je kan brengen in de toekomst. Kan je na een paar jaartjes gewerkt te hebben een andere richting in? Je hebt nu meer de tijd en de vrijheid om hier over na te denken dan als je werkt. Heb het er met vrienden over. Of zoek oudere mensen waar je veel waarde hecht aan hun mening en vraag het hun. En doe zeker wat @Paralectic zegt.

Hopelijk is mijn relaas een beetje duidelijk. In ieder geval goed dat je je hersenspinsels hier op het forum gegooid hebt. Geeft ook wel aan dat je er echt mee zit en je wilt er naar handelen. Beter dan dat je er na 20 jaar achter komt dat je een huis, hypotheek, 2 kinderen en een vrouw hebt en naar de schoonmoeder moet. Dat is wel een zware pil om te slikken dan natuurlijk :> :+

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
quote:
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:19:
[...]

Wauw, ik heb het een klein uurtje de tijd gegeven om te kijken of ik hierop moet reageren, maar kan het toch niet laten. Dit soort reacties krijg ik echt gigantische jeuk van en wel om verschillende redenen. In de kern snap ik wel wat je bedoeld, maar de manier waarop....man man.

Ten eerste, heb je er toch echt zelf voor gekozen. Nergens ben je verplicht geweest een vrouw, kids en een hypotheek te nemen. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die ook 15 jaar werken, kids en een hypotheek hebben en dit nooit over hun lippen zouden krijgen, vooral om het feit dat ze gelukkig zijn. Natuurlijk is niet alles leuk (dat is ook schier onmogelijk), maar zoals jij het brengt vraag ik me serieus af of jij uberhaubt wel nagedacht hebt over de keuzes die je gemaakt hebt. Weet niet of je vrouw het zo leuk vind om samen met haar kroost en moeder een 'zware pil' genoemd te worden. Daarnaast ken ik ook mensen die elke zoveel jaar van werk veranderen, of reizen, met kinderen. Die zijn intens gelukkig en vinden het leven oprecht leuk. Het feit dat jij je huidige, zware, bestaan afdoet als een soort onvoormijdelijke treurnis en dat opdringt aan iemand die nog alle keuzes voor zich heeft vind ik vrij egocentrisch gedacht en eerlijk gezegd zelfs nogal gemeen en naar. Je doet de onzekerheden en twijfels van @TS, die oprecht zijn, namelijk af als totaal irrelevant. Ik ben benieuwd waar jij je mee bezig hield toen je 18 - 20 was?

Ten tweede hebben de keuzes die @TS maken juist enorme consequenties. Tegenwoordig is opleiding meer en meer belangrijk voor de start op de arbeidsmarkt. Als je je hele studietijd versloft dan heb je oprecht minder kans, wat niet wil zeggen dat je kansloos bent overigens. Als je eenmaal lekker deelneemt in het arbeidsproces en iets doet waar je energie van krijgt dan maakt het 'in-the-long-run' vrij weinig uit wat je achtergrond is (want wie doet nou nog 40 jaar hetzelfde?). De opstartfase is echter nogal belangrijk.

Om maar weer meer on-topic te gaan en toch, op een iets andere manier, @geekeep z'n lijn te volgen:

Niet alles aan een studie is leuk en sommige dingen zullen verdomd vervelend zijn. Echter, je bent waarschijnlijk nog vrij jong en het is dan vrij moeilijk in te schatten wat je echt heel leuk vind en waar je echt goed in bent. Ik ben nu bijna 33 en ik kom er elk jaar weer achter dat ik dingen heb gedaan die mij enorme energie gekost hebben, terwijl ik dacht dat ik ze leuk vond, en vice versa. De vakken op mijn studie die ik echt strontvervelend vond (Systems Engineering) vind ik nu waanzinnig interessant in mijn werk.

De keuze die je moet maken is een subtiele balans van 'leuk' (bij gebrek aan een beter woord) en 'nut voor de toekomst'. Ik snap dat dit een vrij waardeloos advies is. Ik vond de groepsprojecten kwa inhoud altijd zo ontzettend ruk, maar ik vond het wel heel leuk met mijn medestudenten. Probeer dus energie en plezier te halen uit dingen eromheen als je denkt dat de studie wel echt nut heeft. Als het gevoel echt slecht is moet je gewoon nokken. Zo ben ik ooit na 1 week gestopt bij mijn, wat ik dacht, droombaan, omdat het echt helemaal verkeerd aanvoelde. Beste keus ooit, want 1 maand later had ik een nieuwe baan waar ik 7 jaar met plezier gewerkt heb.

Wat ik wel lees in je verhaal is dat je een motivatieprobleempje hebt. Herkenbaar ook wel. Dit is wel echt een mentaliteit-dingetje. Als student is het vrij makkelijk om weinig structuur en dus ook weinig motivatie te hebben. Dit is echt een karaktereigenschap waar je wat aan moet doen, want dit maakt alles zwaar in het leven en kan je op niemand anders afschuiven dan jezelf. Probeer regelmaat in te bouwen, door sporten, door op de juiste tijden naar school te gaan, daar heb je echt later profijt van. Geloof me. Je zal dan ook zien dat de demotiverende vakken makkelijk zullen gaan. Jij bent als enige verantwoordelijk voor je motivatie en je inzet, en niemand anders. Zonder motivatie en inzet in het leven kom je niet ver. Dat is een vrij harde waarheid.

Je relaas komt er over hoe een goede vriend van mij was tijdens de studie. Ook z'n wir-war aan gedachtes en z'n, sorry dat ik het zeg, nogal slechte taalgebruik. Hij had het er echt moeilijk mee, maar nu werkt ie bij BMW in München, heeft het erg naar zijn zin en doet het erg goed. Na een paar jaartjes structureerde ie z'n leven en motiveerde zichzelf om ervoor te gaan, ook al leek het hiervoor allemaal nutteloos.

Geef en gun jezelf de tijd om eens goed na te denken wat je interesses zijn. Denk ook na dat die kunnen veranderen over tijd en wat dat zou betekenen en denk eens na wat deze studie je kan brengen in de toekomst. Kan je na een paar jaartjes gewerkt te hebben een andere richting in? Je hebt nu meer de tijd en de vrijheid om hier over na te denken dan als je werkt. Heb het er met vrienden over. Of zoek oudere mensen waar je veel waarde hecht aan hun mening en vraag het hun. En doe zeker wat @Paralectic zegt.

Hopelijk is mijn relaas een beetje duidelijk. In ieder geval goed dat je je hersenspinsels hier op het forum gegooid hebt. Geeft ook wel aan dat je er echt mee zit en je wilt er naar handelen. Beter dan dat je er na 20 jaar achter komt dat je een huis, hypotheek, 2 kinderen en een vrouw hebt en naar de schoonmoeder moet. Dat is wel een zware pil om te slikken dan natuurlijk :> :+
Zal ik je maar uit je droom helpen... Ik heb geen hypotheek, vrouw, kinderen en schoonmoeder. :+ Toch bedankt voor je lieve woorden die mijn zware, treurige leven en egocentrische, gemene en nare gedachten beschrijven. :F

Ik zal het vast verkeerd verwoord hebben, maar de boodschap was voornamelijk "keep it real".

En wat betreft 'de start is superbelangrijk': dat is een prima manier om de druk op een tiener nóg meer te verhogen ja. Het lijkt wel alsof je tegenwoordig voor je 30e directeur moet zijn om het echt gemaakt te hebben.
Er zijn talloze voorbeelden te vinden van succesvolle mensen die pas op (veel) latere leeftijd het licht hebben gezien. Die druk om al vroeg enorme prestaties te leveren is zo groot. Te groot blijkbaar, gezien het aantal 25-30-jarigen met een burn-out.
Zo'n 30% van alle studenten stopt met hun eerst gekozen studie, om daarna iets anders te doen. Het is enorm moeilijk meteen het juiste te kiezen. En daarnaast veranderen jouw interessegebieden en voorkeuren gedurende de jaren.

Mijn aanvullende boodschap op de bovenstaande zou zijn: "het is nooit te laat om te veranderen".

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-11 07:55
quote:
geekeep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Zal ik je maar uit je droom helpen... Ik heb geen hypotheek, vrouw, kinderen en schoonmoeder. :+ Toch bedankt voor je lieve woorden die mijn zware, treurige leven en egocentrische, gemene en nare gedachten beschrijven. :F

Ik zal het vast verkeerd verwoord hebben, maar de boodschap was voornamelijk "keep it real".

En wat betreft 'de start is superbelangrijk': dat is een prima manier om de druk op een tiener nóg meer te verhogen ja. Het lijkt wel alsof je tegenwoordig voor je 30e directeur moet zijn om het echt gemaakt te hebben.
Er zijn talloze voorbeelden te vinden van succesvolle mensen die pas op (veel) latere leeftijd het licht hebben gezien. Die druk om al vroeg enorme prestaties te leveren is zo groot. Te groot blijkbaar, gezien het aantal 25-30-jarigen met een burn-out.
Zo'n 30% van alle studenten stopt met hun eerst gekozen studie, om daarna iets anders te doen. Het is enorm moeilijk meteen het juiste te kiezen. En daarnaast veranderen jouw interessegebieden en voorkeuren gedurende de jaren.

Mijn aanvullende boodschap op de bovenstaande zou zijn: "het is nooit te laat om te veranderen".
Wauw... sla ik even volledig de plank mis :o Met deze post beschijf je precies wat ik ook bedoel over te brengen. Mijn welgemeende excuses, want ik heb je echt helemaal verkeerd geïnterpreteerd en reageerde dus ook even vanuit een wat beperkt referentie-kader waarin ik dacht dat je vanuit je eigen situatie reageerde precies op een manier zoals een paar zeer verbitterde mensen in mijn omgeving zouden reageren. Oeps. Nooit te oud om te leren :+ Ik pas het even aan....

Wat betreft de start wil ik de druk niet ophogen. Ik herken heel erg het verhaal dat er veel 25-30 jarigen met burnouts zijn. Ik herken het heel erg, en het ergste is dat mensen het niet serieus nemen ("ach, die jonge generatie kan niks meer hebben"). Dat is dus ook totaal niet de bedoeling. Ik snap dat het zo overkomt, maar de bedoeling is juist dat je voor jezelf een goed nadenkt wat je zelf wil, niet wat de maatschappij wil, en zo een goede start hebt. Dan doe je veel meer ervaring op en kom je er sneller achter wat je echt wil en dan pas je je aan.

Het is inderdaad nooit te laat om te veranderen.

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 15-02-2018 09:52 (17%)

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:29
quote:
In grote lijnen een herkenbaar verhaal, rond m'n 18e - 20e ging het ook zo. Opleiding gedaan omdat ik het hobbymatig beoefende, ik had uiteindelijk alles afgerond (na 4 jaar school) ging werken in het vak, en bedacht na 4 maanden dat ik toch echt iets heel anders wou. Sja, leuk, vier jaar school, en wat heb ik er aan gehad...

Het punt is, je zit op een leeftijd waar op je nog niet alles in het leven kan overzien. Hoewel sommige leeftijdgenoten misschien voordoen alsof ze alles al hebben uitgedokterd en hun hele leven al voor zich zien, maar daar moet je je niets van aantrekken. En het is ook niet erg dat je nog niet alles kan overzien, want ja, wat is je referentiepunt? Op werkgebied hooguit enkele stages misschien, of een bijbaantje? En dat is ook het lastige aan de situatie. Want als je echt langere tijd (enkele jaren?) bepaald werk doet ga je merken dat bepaalde onderwerpen je beter liggen dan andere onderwerpen. Dus hoe kies je dan een opleiding? En hoe weet je nou of dat echt leuk gaat zijn in de praktijk?

Dat zijn hele lastige vragen waar je echt niet zomaar een antwoord op hebt. Je kan kijken naar hobby's, iemands karakter, maar dat is hooguit een inschatting. Dus een antwoord op jouw vragen (wordt het beter, is dit tijdelijk etc) is heel moeilijk.

Maar om je gedachten eens te prikkelen. Je zegt dat je graag in een heel groot ICT bedrijf wilt werken. Ik werk zelf bij een toko met 100k+ medewerkers bij de IT divisie, en bij zo'n schaalgrootte is ICT niet alleen een technische kwestie. Je krijgt ook te maken met allerlei andere factoren om techniek goed te laten landen in het bedrijf. Als je ambitie is om iets met ICT in grote bedrijven te doen, is bedrijfskundige informatica dan misschien iets voor je? Dat is minder "diep" in de techniek, maar kijkt meer naar bedrijfskundige aspecten, zoals processen, hoe mensen omgaan met veranderingen, hoe je echt antwoord kan geven op vragen uit de business et cetera.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als ik het verhaal goed lees en begrijp, heeft TS vooral moeite met wat er allemaal komt kijken bij programmeren en applicatiebeheer.
Het documentatie-gedeelte denkt hij te kunnen omzeilen door een switch te maken naar "netwerkbeheer" (eigenlijk: serverbeheer of hosting). Gezien zijn tekst en dan met name de vele tekstuele fouten erin, is het niet verbazingwekkend dat hij dat stuk probeert te vermijden.
Maar hij zal daar van een koude kermis thuiskomen: documentatie, ongeacht met welk onderdeel van de ICT je bezig bent, is gewoon belangrijk. Voor jezelf, want over een half jaar weet je echt niet meer welk vinkje waarom je waar gezet hebt, maar ook voor je collega's die jou waar moeten kunnen nemen als je ziek, op cursus of op vakantie bent.

Ga na wat je precies zo tegen staat aan deze opleiding. Is het het ontwikkelen zelf of alle bijkomende zaken als documentatie en de opdrachten? Want je zegt wel dat je het naar je zin hebt als je op school bent, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat je op school lekker met je vrienden kan hangen.

Is het het schoolse karakter? Daar moet je doorheen bijten. Je zal daar namelijk ook tegenaan lopen als je naar een andere opleiding switcht.
En zeker als je bij een grote organisatie terecht komt zul je vaak zien dat daar ook regeltjes zijn die bepalen hoe laat je moet beginnen, hoe laat je naar huis toe mag en wat je wel en niet mag doen.

Maar als ik lees dat je thuis eigenlijk nauwelijks tot niks programmeert, geen applicaties schrijft of dingen ontwikkelt, vraag ik me ook af of dit wel de juiste opleiding voor je is.
Overleg het eens met een decaan, kijk eens of je iets van een beroepskeuzetest kan doen, praat eens met echte vrienden/ouders/broers/zussen over wat zij denken dat je sterke punten zijn om te zien of je daar iets uit kan halen wat je kan gaan doen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Sweatleek Ga een gesprek aan met een eoa coach op school, en bedenk eens wat je wil gaan doen.
Maak een lijstje voor jezelf waar je mee zit en bespreek dit. heb je ooit een beroepskeuzetest gedaan, zo niet dan zou ik dat ook aankaarten. Succes ;)

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17:04
Paar dagen geleden een gesprek met een meid die maar aan het klagen was dat ze geen baan kon vinden, en dat het allemaal zo treurig was.
Mijn wedervraag natuurlijk wat voor een opleiding ze heeft gedaan, en daar kwam ze met HBO vrijetijdskunde, en daarna nog 3jaar makeup-artist.. en nu werkt ze in de bediening van een restaurant.

Leuk dat je een leuke opleiding hebt gedaan, maar dat is gewoon zonde van haar tijd geweest.

Software ontwikkelaar is een baan met toekomst, eerst door de zure appel heen en papiertje halen, daarna vanaf onderaan beginnen bij een bedrijf en zo door ontwikkelen.

Je vergedrukte alinea kopjes zijn wel prima in je tekst trouwens.

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-11 14:32
[quote]Sweatleek schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:51:

Als eerste moet ik toch even opmerken wat een slechte spelling/woordenschat in het verhaal boven staat. heb je toevallig dyslexie? Herken het een beetje van een klasgenoot namelijk ( niet flauw bedoeld ) Misschien als je dat onderaan of bovenaan jouw verhaal erbij zet krijg je niet steeds hier een opmerking over.

Wat ik de laaste tijd merk aan me zelf
Dit klinkt als een standaard MBO student, zo zat ik ook op mijn opleiding. Maar dit kwam bovenal doordat ik met alles zo snel klaar was ( en haalde ) dat ik maar gewoon ging gamen. Of zoals ik altijd zeg, 2 vingers in de neus en gaan 4 jaar lang |:( |:(

Opdrachten
Niemand heeft het gehaald dus.....argumenten zijn niks waard natuurlijk ( al heb ik ze zelf ook gebruikt ) De opdracht klopt, de uitleg is vaak niets waard en de studenten doen zelf te weinig onderzoek ( lui ) dus niemand haalt het. Helaas herkenbaar uit mijn MBO tijd.Uiteindelijk moet je bij elk project of documentatie dit doen dus:
"Ik heb nu een boekje gevonden waar ik niet eens van wist dat het bestaat met Cruciale informatie er in dus het gaat nu wel oke."

Waarom ik aan deze opleding ben begonnen
Ik dacht altijd de richting van software ontwikkelaar op te willen gaan, en applicaties te ontwikkelen. Maar ik volg nu de opleiding waar ik al zo lang naar uit keek. Ik had denk ik iets anders van de opleiding verwacht.

Wat had je dan precies verwacht van de opleiding? Beschrijf dat eens?

Wat ik mogelijk dan wil gaan doen
Je noemt netwerkbeheer, waarom? Iets meer argumenten dan dat je liever alles in de Cloud houdt. Er zit veel meer achter netwerk beheer dan een Cloud.

Wat ik in me vrije tijd doen
oke, dus contact met mensen en hen helpen met problemen? Sleutelen aan hardware? Ook hier zie ik weer een systeembeheerder met een extra interesse in programmeren.

Mijn intressens
Jouw interesses liggen zo te zien ook niet echt bij deze opleiding, maar bij ICT beheer of de opleidingen die je al zelf eerder gevolgd hebt.

Mijn vraag is
Niemand kan vertellen of het "leuker" wordt. Ik heb 4 jaar lang op mijn MBO opleiding mij ellendig gevoeld, maar ben wel blij dat ik de opleiding gedaan heb aangezien ik nu op het HBO een leuke tijd heb. De 4 jaar moet je gewoon even doorheen ( of hoeveel jaar je opleiding ook is )

Uiteindelijk wil ik hier dus mee zeggen dat, imho, de meeste MBO studenten hier last van hebben. Vaak speelt de jonge leeftijd, lang leven de lol en lekker boeiend ook veel mee. MAAR ik probeer je niet over te halen om te stoppen, maar je moet zelf echt gaan kijken of je iets aan de opleiding hebt en of je er dus mee door wilt gaan en waarom. Ga met wat docenten praten of je SLB'er en heb het erover. ;)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:27
Ok, dit is hoe ik dénk dat je in je opleiding succes kunt boeken. Mag je zelf bedenken of je dat leuk vindt:

1) vraag, vraag en blijf vragen. Blijkbaar word je in het diepe gegooid, klinkt een beetje als het bedrijfsleven ;) dus wat dat betreft een héél goede voorbereiding.
Of men is aartslui op je opleiding, óf men probeert je het klappen van de zweep bij te brengen en je te vormen naar een proactieve (onthoud dit woord!) student/werknemer.

Weet je niet wat er opgeleverd moet worden? Vraag om een meeting om deze eisen rond te krijgen. Wat zijn de toetsingscriteria? Waar kan ik die vinden? Waar moet ik nog meer op letten?
Zet het op papier, laat er desnoods een krabbel onder zetten en hoppa, je weet wat er van je verwacht wordt.

2) Als je weet wat er aan eindresultaat verwacht wordt, zet je op een rijtje wat je hiervoor moet leren. Neem die lijst ook gewoon even door met je begeleider, die kan misschien mooi tips geven waar je kunt beginnen of welke bronnen je kunt gebruiken.

3) Google. (of: vraag het ook eens ergens anders) 95% van wat ik heb geleerd in mijn "projectonderwijs" opleiding omvat effectief Googlen, of heb ik gevonden dóór effectief Googlen.

4) Leer omgaan met werken in groepen. Soms betekent dat water bij de wijn doen, soms moet je juist behoorlijk het voortouw nemen.

5 t/m 10) vraag, vraag, vraag, vraag

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:01

elhopo

nemo sine cruce

Ik denk dat je een belangrijke vaardigheid mist die je als software developer maar ook als beheerder echt wel nodig hebt: Je vastbijten en niet meer loslaten tot het op de bodem is uitgezocht.

Daarnaast is de schuld van een slecht cijfer afwentelen op een leraar wel erg makkelijk, maar er is uiteindelijk maar 1 iemand verantwoordelijk, dat ben je zelf.

Oh ja, en zoek eens op op internet wanneer je me of mijn moet gebruiken. Als je een eindscriptie of verslag in deze stijl inlevert snap ik wel dat je er een slecht cijfer voor krijgt.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
oeps niet mijn bedoeling. Ik ben nog bezig met typen :F oeps moet gaan werk dus moet even op zig wachten

Sweatleek wijzigde deze reactie 15-02-2018 19:11 (128%)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:44

Theo

moederbord

Na je gehele verhaal te hebben gelezen denk ik dat je er best goed an doet om bij een psycholoog langs te gaan. Dit bedoel ik niet negatief maar ik merk aan je verhaal twee zaken waar zo'n persoon je bij kan helpen:

1) Je skip/lui verhaal en het gebrek aan motivatie kan een gevolg zijn van ADD. Gevolg hiervan is dat je erg veel moeite kan hebben met dingen doen en dingen afmaken. Een psycholoog kan je hierbij helpen en je handvatten geven om hiermee om te gaan.

2) Ik proef ook een stukje depressie en frustratie in je verhaal. Hier kun je beter vroeg aan werken dan als het te laat is. Wederom kan een psycholoog je hierbij helpen.

Het kan eng klinken om naar en psycholoog te gaan, maar als ik je verhaal lees denk ik dat een psych je echt kan helpen :)

7400 Wp op het dak

• hollandnick
quote:
Theo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:36:
Na je gehele verhaal te hebben gelezen denk ik dat je er best goed an doet om bij een psycholoog langs te gaan. Dit bedoel ik niet negatief maar ik merk aan je verhaal twee zaken waar zo'n persoon je bij kan helpen:

1) Je skip/lui verhaal en het gebrek aan motivatie kan een gevolg zijn van ADD. Gevolg hiervan is dat je erg veel moeite kan hebben met dingen doen en dingen afmaken. Een psycholoog kan je hierbij helpen en je handvatten geven om hiermee om te gaan.

2) Ik proef ook een stukje depressie en frustratie in je verhaal. Hier kun je beter vroeg aan werken dan als het te laat is. Wederom kan een psycholoog je hierbij helpen.

Het kan eng klinken om naar en psycholoog te gaan, maar als ik je verhaal lees denk ik dat een psych je echt kan helpen :)
Ergens is het best gek dat je dit nu zo zegt, aangezien het ook al een aantal keer tegen mij gezegd is vanaf zo'n 10 jaar geleden tot nu soms zelfs nog. Ik herken praktisch alles wel in zijn verhaal, maar toch heb ik mezelf er ook doorheen geslagen en dat moet @Sweatleek ook! Want in principe is ADD niets meer dan een stempeltje, het zal niets veranderen ook al wordt dat de diagnose. Ik heb zelf geluk dat ik IT leuk vind, er aanleg voor heb en nu dus binnenkort mijn opleiding SNE (HBO ICT) ga afmaken (ook al kan ik praktisch NIET leren voor toetsen en doe ik alles op het allerlaatste moment....wat trouwens niet aan te raden is, begin gelijk! :P ).

Het kan allemaal, zolang je maar door gaat welke tegenslag je ook krijgt en maar praat met je docenten/SLB'ers over wat er wel/niet lukt. Je zal versteld staan hoeveel ze willen helpen zolang je maar persoonlijk contact zoekt.

Het begint gewoon met het aanvaarden dat je chaotisch bent en dingen niet op orde hebt, en dat gebruiken in je voordeel door het voor te zijn en door te zetten....tenzij je medicatie wilt gaan slikken natuurlijk.

Sorry voor deze kleine rant, maar voelde de frustratie alweer opkomen @Theo

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
quote:
hollandnick schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:09:
[...]

Want in principe is ADD niets meer dan een stempeltje, het zal niets veranderen ook al wordt dat de diagnose.
Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Het is zoveel meer dan een stempeltje, het is een handvat waaraan je jezelf kan verklaren en leren begrijpen. Ik wist de eerste 25 jaar van mijn leven niet dat ik ADD had, liep telkens tegen dezelfde muren op, moeite met studie, op andere vlakken... pas toen ik dat stempeltje kreeg vielen alle puzzelstukjes op zijn plek en ben ik me bewust geworden van alle impact die dingen hadden. Ik heb geleerd ermee om te gaan. Zonder dat stempeltje had ik die bewustwording nooit gehad en zat ik nu nog steeds in dezelfde shit. Ja ik heb kort ritalin gehad, zonder dat had ik mijn studie nooit af kunnen maken omdat ik 1 vak had wat me echt niet lag (5 pogingen gedaan, 5x gefaald met 4-5en, 1x met ritalin en een 9). Nu gebruik ik amper nog medicatie, alleen als ik me echt heel erg ergens op moet concentreren, een examen op werk of m'n theorieexamen straks voor de motor. Maar het heeft mijn leven toch wezenlijk veranderd door te weten dat ik ADD heb.

Het is zoveel meer dan een stempeltje.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:44

Theo

moederbord

quote:
hollandnick schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:09:
[...]

Ergens is het best gek dat je dit nu zo zegt, aangezien het ook al een aantal keer tegen mij gezegd is vanaf zo'n 10 jaar geleden tot nu soms zelfs nog. Ik herken praktisch alles wel in zijn verhaal, maar toch heb ik mezelf er ook doorheen geslagen en dat moet @Sweatleek ook! Want in principe is ADD niets meer dan een stempeltje, het zal niets veranderen ook al wordt dat de diagnose. Ik heb zelf geluk dat ik IT leuk vind, er aanleg voor heb en nu dus binnenkort mijn opleiding SNE (HBO ICT) ga afmaken (ook al kan ik praktisch NIET leren voor toetsen en doe ik alles op het allerlaatste moment....wat trouwens niet aan te raden is, begin gelijk! :P ).

Het kan allemaal, zolang je maar door gaat welke tegenslag je ook krijgt en maar praat met je docenten/SLB'ers over wat er wel/niet lukt. Je zal versteld staan hoeveel ze willen helpen zolang je maar persoonlijk contact zoekt.

Het begint gewoon met het aanvaarden dat je chaotisch bent en dingen niet op orde hebt, en dat gebruiken in je voordeel door het voor te zijn en door te zetten....tenzij je medicatie wilt gaan slikken natuurlijk.

Sorry voor deze kleine rant, maar voelde de frustratie alweer opkomen @Theo
Veel van wat de TS omschrijft herken ik momenteel bij iemand in mijn omgeving. Puur enkel het feit dat iemand de diagnose/stempel ADD heeft gekregen kan een enorme opluchting zijn; het is de bevestiging dat het niet aan jou ligt, dat je niet raar bent, en vooral dat je niet lui bent, maar dat je hersenen gewoon anders werken waardoor je in slecht bent in sommige zaken (dingen doen zonder uit te stellen), en juist enorm goed in andere zaken (hyperfocus bijv)

Maar het opent ook deuren. Je leest en leert veel hoe je ermee om kan gaan. Zaken die in een ADD-brein vanzelfsprekend zijn die zijn dat niet altijd voor een niet-ADD'er, en andersom. Je kunt dan eindelijk aan jezelf werken, je leven op de rit krijgen.

Wat ik zie is dat de diagnose/stempel enorm veel kan doen, en dat het eigenlijk alleen maar voordelen zijn.

Theo wijzigde deze reactie 15-02-2018 22:12 (9%)

7400 Wp op het dak

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
Geloof mij ik deel je mening. En zal ook nooit medicane slinken. Maar ik moet de waardheid maar eens onder hogen gaan zien denk ik.Zeker die stap met ik moet het zelf oplossen. maar denk dat ik een gat diep genoeg heb gegraven waar ik niet uit zelf uit kan komen. En met een psycholoog was vroeger ook wel eens rond gooit na de scheiding van me ouders maar is nooit wat meegedaan. Net na de scheiding van me ouders is door de leraares aangeven dat ik mogelijk ADHD heb. Maar dit was nooit bewezen en was ook onzig omdat ik over het algemeen heel rustig en relaxt ben.
quote:
Theo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:36:
Je skip/lui verhaal en het gebrek aan motivatie kan een gevolg zijn van ADD. Gevolg hiervan is dat je erg veel moeite kan hebben met dingen doen en dingen afmaken. Een psycholoog kan je hierbij helpen en je handvatten geven om hiermee om te gaan.
Zie de DM die gaat volgen (houw rekening met een paar uur)

Maar dit kan ik wel public elk zeggen. dingen afmaken. Dit is bij een groot probleem ik begin vaak met goede moed en stop waarom weet ik niet en kan je het ook niet uitlegen waarom. Ik heb het 2de project 4 keer op nieuwe begonnen omdat ik het niet mooi vond.

Denk ook wel dat dit verstanding is om concact te legen met een psycholoog.

quote:
TK2803 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:50:
@Sweatleek neem het initiatief om een (bij)baantje te zoeken of probeer in je kennissen/vriendenkring.
Ik heb een bij baantje, service desk gericht.
quote:
libtak schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:41:
Waarom heb je voor de opleiding gekozen ?
Kon je al programmeren of leek het je leuk ?
Programmeer je verder welleens ?
Wat doe je zoal met Linux en/of de Linux kernel ?
Want Linux gebruiken is anders dan kernel programeer werk.
Ik heb gekozen omdat ik er meer wouw over leren en hoopten te leren om dingen zoals robots te gaan programmeren. Ook wil ik mijn steedtje bijdragen aan de open source community omdat ik daar in geloof. Ook vond ik het fijne om te weten dat ik bijna gegarandeerd een ban zou krijgen omdat er veel vraag naar is.

Ja ik kan de taal HTML5 / CSS . Hiervoor heb ik een klein beetje java gedaan omdat ik hielp een mincraft server te onder houden

Nee op het moment niet.

Kwa linux en kernels ik vind het een heel interessant onder werp en doe hier veel onder zoek in. Maar ik schrijf NIET. En ook gewoon de werking van linux. Ik kan B.V uren luisteren naar wendell van level1techs. Liefst met een goed kop koffie _/-\o_ (Door mijn vader / wendell ben ik eigelijk linux gaan leren)
quote:
Ik weet ook wel “what's life without the pain and suffer” en “niet alles gaat over regenbogen en zonneschijn”. Maar ik voel me niet thuis dat is denk ik het probleem.
quote:
Wat ik verwachten dit staat omschreven bij de replay naar libtak.

Die opmerking van cloud was als word grap bedoelt “lucht” “cloud” “lucht” “cloud waar je alles in opslaat” “data centers” Haha ben grappig -O-

Zo heb ik dus twee diploma's gekregen 8)7

Opdrachten om hier even dieper op ingaan. Ik kan niet zeggen wat ik niet weet. We zijn toen individueel geroepen om het te bespreken en bij zouden ze dat ik meer opvullen moest hebben dat ik er een verhaal van moest maken gedaan was goed gekeurd. Bij project 2 is mijn documentatie weer afgekeerd. Terwel het bijna hetzelfde is (niet word voor word) maar kwa inhoud.

Het probleem is dat we geen uitleg gehad hebben over hoe ik zoon document moesten maken en gewoon maar wat gedaan hebben zonder hier feedback over te krijgen.
quote:
Wij werken nu in een team verband met "scrum". Omdat 1 van 3 op vakantie is gegaan ben ik geforceerd de documentatie te doen.(the irony) Nu ik alles van me schouders heb (het ontwikkelen , testen , ect) gaat mij het veel beter af op een of andere manier. Niet allen loop ik ver voor maar had het vandaag ook door een Nederlands docent laten controleren en die van eigenlijk wel verbaast over hoe goed het was. Als je wil kan ik ze toe sturen.

Sweatleek wijzigde deze reactie 15-02-2018 22:42 (66%)

• hollandnick
quote:
quote:
Ach wellicht hebben jullie idd gelijk, al ben ik er gelukkig zelf achter gekomen en heb ik zelf manieren gevonden om er mee om te gaan ( al lukt het niet altijd natuurlijk :z ). Ik zie ook dat TS bereid is de hulp te zoeken! :) hopelijk helpt hem dit, uiteindelijk proberen we TS allemaal te helpen hier bij Tweakers :*)

ps. de eerste stap zetten is altijd het moeilijkste, dat eerste kleine beginnetje maken :+ @Sweatleek ga die afspraak maken en ga erover praten, hielp bij mij ook al was het niet met een psych maar met SLB'ers, docenten en erg goede en behulpzame vrienden ( die nog eens hielpen met school ook :9~ )

• libtak
quote:
Theo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:08:
[...]

Veel van wat de TS omschrijft herken ik momenteel bij iemand in mijn omgeving. Puur enkel het feit dat iemand de diagnose/stempel ADD heeft gekregen kan een enorme opluchting zijn; het is de bevestiging dat het niet aan jou ligt, dat je niet raar bent, en vooral dat je niet lui bent, maar dat je hersenen gewoon anders werken waardoor je in slecht bent in sommige zaken (dingen doen zonder uit te stellen), en juist enorm goed in andere zaken (hyperfocus bijv)

Maar het opent ook deuren. Je leest en leert veel hoe je ermee om kan gaan. Zaken die in een ADD-brein vanzelfsprekend zijn die zijn dat niet altijd voor een niet-ADD'er, en andersom. Je kunt dan eindelijk aan jezelf werken, je leven op de rit krijgen.

Wat ik zie is dat de diagnose/stempel enorm veel kan doen, en dat het eigenlijk alleen maar voordelen zijn.
Het kan vanalles zijn.
Als iemand problemen heeft dat betekent niet meteen dat iemand ADD heeft.
Integendeel ik heb precies het zelfde gehad toen ik op het mbo zat en hoor het vaker van mensen in die leeftijds categorie.
Natuurlijk als het een erge belemmering voor die persoon is, is het handig om naar de huisarts te gaan en daar een doorverwijzing naar een professional te krijgen.

Motivatie en structuur is super belangrijk.
En als het moeizaam gaat dan zakt de motivatie en krijg je dat soort dingen dat je uurtjes later komt.
Er zijn ook genoeg voorbeelden waar een diagnose/stempel averechts werkt dus het verschilt per persoon heel erg.

Ik zie dat TS gemotiveerd is om zelf dingen te gaan onderzoeken en leren, alleen onbreekt structuur daarin om dat effectief uit te voeren.
Dit kan te maken hebben met dyslexie of andere oorzaken.

Niemand kan vanaf z'n geboorte meteen effectief leren of werken dat zul je echt moeten leren.
Niemand is slecht in sommige zaken, dat moet je juist leren.
Ga maar is aan een kind uitleggen hoe die zich moet concentreren dat zal dat kind ook niet begrijpen.
Kortom het leren leren is een kunst en waarschijnlijk geeft dat een beter gevoel dan medicatie slikken maar ieder zijn ding ofcourse.
quote:
Sweatleek schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:15:
[...]

Geloof mij ik deel je mening. En zal ook nooit medicane slinken. Maar ik moet de waardheid maar eens onder hogen gaan zien denk ik.Zeker die stap met ik moet het zelf oplossen. maar denk dat ik een gat diep genoeg heb gegraven waar ik niet uit zelf uit kan komen. En met een psycholoog was vroeger ook wel eens rond gooit na de scheiding van me ouders maar is nooit wat meegedaan. Net na de scheiding van me ouders is door de leraares aangeven dat ik mogelijk ADHD heb. Maar dit was nooit bewezen en was ook onzig omdat ik over het algemeen heel rustig en relaxt ben.

[...]

Zie de DM die gaat volgen (houw rekening met een paar uur)

Maar dit kan ik wel public elk zeggen. dingen afmaken. Dit is bij een groot probleem ik begin vaak met goede moed en stop waarom weet ik niet en kan je het ook niet uitlegen waarom. Ik heb het 2de project 4 keer op nieuwe begonnen omdat ik het niet mooi vond.

Denk ook wel dat dit verstanding is om concact te legen met een psycholoog.

[...]

Ik heb een bij baantje, service desk gericht.

[...]

Ik heb gekozen omdat ik er meer wouw over leren en hoopten te leren om dingen zoals robots te gaan programmeren. Ook wil ik mijn steedtje bijdragen aan de open source community omdat ik daar in geloof. Ook vond ik het fijne om te weten dat ik bijna gegarandeerd een ban zou krijgen omdat er veel vraag naar is.

Ja ik kan de taal HTML5 / CSS . Hiervoor heb ik een klein beetje java gedaan omdat ik hielp een mincraft server te onder houden

Nee op het moment niet.

Kwa linux en kernels ik vind het een heel interessant onder werp en doe hier veel onder zoek in. Maar ik schrijf NIET. En ook gewoon de werking van linux. Ik kan B.V uren luisteren naar wendell van level1techs. Liefst met een goed kop koffie _/-\o_ (Door mijn vader / wendell ben ik eigelijk linux gaan leren)

[...]

Ik weet ook wel “what's life without the pain and suffer” en “niet alles gaat over regenbogen en zonneschijn”. Maar ik voel me niet thuis dat is denk ik het probleem.

[...]

Wat ik verwachten dit staat omschreven bij de replay naar libtak.

Die opmerking van cloud was als word grap bedoelt “lucht” “cloud” “lucht” “cloud waar je alles in opslaat” “data centers” Haha ben grappig -O-

Zo heb ik dus twee diploma's gekregen 8)7

Opdrachten om hier even dieper op ingaan. Ik kan niet zeggen wat ik niet weet. We zijn toen individueel geroepen om het te bespreken en bij zouden ze dat ik meer opvullen moest hebben dat ik er een verhaal van moest maken gedaan was goed gekeurd. Bij project 2 is mijn documentatie weer afgekeerd. Terwel het bijna hetzelfde is (niet word voor word) maar kwa inhoud.

Het probleem is dat we geen uitleg gehad hebben over hoe ik zoon document moesten maken en gewoon maar wat gedaan hebben zonder hier feedback over te krijgen.

[...]

Wij werken nu in een team verband met "scrum". Omdat 1 van 3 op vakantie is gegaan ben ik geforceerd de documentatie te doen.(the irony) Nu ik alles van me schouders heb (het ontwikkelen , testen , ect) gaat mij het veel beter af op een of andere manier. Niet allen loop ik ver voor maar had het vandaag ook door een Nederlands docent laten controleren en die van eigenlijk wel verbaast over hoe goed het was. Als je wil kan ik ze toe sturen.
Waarom stop je met projecten ?
Komt het omdat je interesses er niet liggen of omdat je vergeet dat je was begonnen ?
Je kan ook een schema maken en elke dag 1 of 2 uur er aan werken en daar aan houden dan maak je een gewoonte ervan.
Je kan ook lijden aan bv : procrastinatie het bekende uitstel gedrag ook dat kan je veranderen om er een gewoonte van te maken.

Misschien zal systeembeheer toch beter aansluiten op je interesses maar dat zou ik met een SLB'er bespreken.
Misschien kan je meelopen voor een weekje of iets dergelijks.
Je hoeft ook geen applicatieontwikkelaar te doen om te leren programmeren of programmeur te worden 8)

libtak wijzigde deze reactie 15-02-2018 23:59 (69%)

• krosis
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:42
Waarom wil je geen medicatie slikken? Mijn vriendin heeft redelijk zware ADD en het is dag en nacht (tussen wel/geen medicatie). Ben je bang voor de stigma? Zolang het jou meer helpt dan tegenwerkt zou ik het overwegen. Succes.

krosis wijzigde deze reactie 16-02-2018 11:23 (6%)

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
krosis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:23:
Waarom wil je geen medicatie slikken? Mijn vriendin heeft redelijk zware ADD en het is dag en nacht (tussen wel/geen medicatie). Ben je bang voor de stigma? Zolang het jou meer helpt dan tegenwerkt zou ik het overwegen. Succes.
stigma / bang dat ik er verslaaft aan raak ect. Ik doe ook nog even geen onderzoek over ADD omdat ik voor mijn DM naar theo zo "neutraal" mogelijk wil zijn en niet ga leunen naar een kant. En probeer het vaak eerst zelf op te losen voor dat ik hulp vraag (soms te laat)

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
libtak schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:10:
[...]
Waarom stop je met projecten ?
Komt het omdat je interesses er niet liggen of omdat je vergeet dat je was begonnen ?
Je kan ook een schema maken en elke dag 1 of 2 uur er aan werken en daar aan houden dan maak je een gewoonte ervan.
Je kan ook lijden aan bv : procrastinatie het bekende uitstel gedrag ook dat kan je veranderen om er een gewoonte van te maken.

Misschien zal systeembeheer toch beter aansluiten op je interesses maar dat zou ik met een SLB'er bespreken.
Misschien kan je meelopen voor een weekje of iets dergelijks.
Je hoeft ook geen applicatieontwikkelaar te doen om te leren programmeren of programmeur te worden 8)
Waarom ik stop ik kan je denk ik het beste zo uitleggen met een voorbeeld. Ik had van bottelnext een frame overgenomen om een complete kast van te maken met hout er om heen voor mijn vader en stief moeder (waar ik het wel goed me kan vinden trouwens) omdat ze verhuist zijn. Ik heb alles het enigste wat nog moeten geburen is het hout halen zagen en monteren. Dat is het maar op een of andere manier zit dat project in een volder in me hooft waar ik niet bij kan het is versleuteld met iets maar met wat. Hoe dan ook wat ik probeer ik kan me zelf die file niet krijgen om veder te gaan. Waarom weet ik gewoon niet in levert best wel wat frustratie op want wil eerst dat kado af hebben voor dat ik na me vader ga. Ik ben begonnen in november van 2017 |:( |:(

procrastinatie: Ja en Nee ik kan wel dingen afmaken vaak is dit op hetlaaste moment. Maar heb nu een boekje van reken/wiskunden wat volgenden week af moet zijn en krijgen een toets over. Ik ben al super ver misschien nog 3/4 bladzijden. Die gaan waarschijnlijk gemaakt worden op donderdag , vrijdaag hebben we les 8)7 Misschien slecht voorbeeld maar ik kan wel dingen afmaken of ik ze nou leuk vind of niet.
*cald it

Gewonten / ritme is wel intersant onderwerk voor mij. Ik heb nu wel een rit me met wat ik op een dag doet. sta zo laat op om za laat doe ik dit , groten deels van de dag is leeg ik ga op 10.30 stopen moet dingen doen op de pc en ga dozen en kamer opruimen en naar bed) geld ook in het weekend maar dan wat later naar bed :*).

Goed waar het mij dan ook omgaat is. Ik was B.V veel aan het lopen om de dag (zeker 1 1/2 als niet meer is vlink door lopen en hevels bergen pakken. en vond het ook niet erg om te doen. raar genoeg maar voor onverklaarbare reden stop ik en kijk er nooit meer naar om. Dit is ook niet van ik sla 1 dag over en stop daar na gelijk. ik had wel eens dagen dat ik K*T weer was en dat ik dan volgenden dag ging. en gingen dan weer vrolijk door met dat ritmen tot een dag dat ik gewoon stop en ??

• krosis
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:42
quote:
Sweatleek schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:40:
[...]

stigma / bang dat ik er verslaaft aan raak ect. Ik doe ook nog even geen onderzoek over ADD omdat ik voor mijn DM naar theo zo "neutraal" mogelijk wil zijn en niet ga leunen naar een kant. En probeer het vaak eerst zelf op te losen voor dat ik hulp vraag (soms te laat)
Je ADD gaat niet over zo over, je zult er mee om moeten gaan. Je hebt behoefte aan structuur in je omgeving en in je hoofd.

Het is jou leven, misschien kijken mensen raar op als ze merken dat je medicatie slikt - maar fuck dat. Dat gaat over, in mijn ervaring wennen mensen er snel aan. En zo niet is het hun probleem. Het gaat om jou kwaliteit van leven, wat jij kan bereiken.

Je hoeft het niet aan de grote klok te hangen. Een teken van volwassenheid is durven hulp te krijgen. ADD is (misschien grofgezegd) een functiebeperking, dat is niemand zijn schuld. Als een pilletje helpt met je chemicaliën (tijdelijk) 'op orde' te stellen dan is er niks mis mee om dat te gebruiken - jij bent nog steeds dezelfde persoon. Verder heb je andere middelen dan Ritalin. De werkende stof is Methylfenidaat. Langdurige middelen zijn oa Medikinet en Concerta. Die geven minder af gedurende langere tijd.

Ik wil niet te fanatiek over komen maar ik ken mijn vriendin al heel lang, bij haar is het vrij laat vastgesteld en ze doet het zo veel beter.

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
Het kan mij geen fuck schelen wat mensen over mij denken. Anders lag ik nu wel onder een trein of zo. :X

Ik weet niet echt hoe ik me mening over kan uiten. Ik zie het voor deel er sterk van in. Een keer door kunnen werken. Maar ben bang dat ik er dan verslaaft aan raakt ook al heeft het best heftige nadelen en met hoe andere dingen gaan in mijn leven zal ik dit misschien niet aan kunnen geven ect. Misschien is het wel aanstellen rietens

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:29
quote:
Sweatleek schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:15:
Ik lees het een paar keer terug in dit topic, wou er toch even op reageren. In één van de boeken van Stephen Covey staat de uitspraak "begin met het einde voor ogen" en dat is een heel verhaal over hoe hij in het leven staat. Maar met dit soort opdrachten is het ook van toepassing. Als je geen uitleg hebt gehad over hoe je iets moet uitwerken, kan je zelf ook nooit toetsen of je het goed hebt uitgewerkt. Vraag dan aan een docent wat de beoordelingcriteria zijn. Als ze dat niet hebben, hoe gaan ze jou beoordelen? Dan weet je aan het begin van de opdracht al dat er iets niet goed zit, in plaats van dat je aan het eind van de rit pas te horen krijgt dat het niet goed is.

Als ik op school opdrachten krijg, is het eerste wat ik doe het beoordelingsformulier lezen. Moet er een bepaald model in, of een bepaalde tekening? Goed om alvast te weten voordat je begint.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SmurfLink
  • Niet online
quote:
Sweatleek schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:44:
[...]

Het kan mij geen fuck schelen wat mensen over mij denken. Anders lag ik nu wel onder een trein of zo. :X

Ik weet niet echt hoe ik me mening over kan uiten. Ik zie het voor deel er sterk van in. Een keer door kunnen werken. Maar ben bang dat ik er dan verslaaft aan raakt ook al heeft het best heftige nadelen en met hoe andere dingen gaan in mijn leven zal ik dit misschien niet aan kunnen geven ect. Misschien is het wel aanstellen rietens
Waarom ga je allemaal aannames maken die nergens op slaan? Je houdt jezelf tegen op dit moment. ADD medicatie is niet iets waar je snel verslaafD aan kan raken, en je komt onder toezicht te staan dus de apotheek weet precies hoeveel jij hebt en je krijgt gesprekken met een arts en psycholoog voordat je het uberhaupt meekrijgt. Ben je uberhaupt verslavingsgevoelig?

Welke heftige nadelen heb je het verder nog over? Ik zie hier echt geen enkel steekhoudend argument om geen onderzoeken te laten doen. Het kan je enorm gaan helpen. Je bent een hoop negatiefs aan het spuien wat nergens op slaat. Je draaft gelijk door naar verslaving, terwijl een diagnose niet eens betekent dat je medicatie krijgt! Ga eens dingen 1 stap tegelijk doen ipv gelijk 10 stappen verder te doemdenken?

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
SmurfLink schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:13:
[...]

Waarom ga je allemaal aannames maken die nergens op slaan? Je houdt jezelf tegen op dit moment. ADD medicatie is niet iets waar je snel verslaafD aan kan raken, en je komt onder toezicht te staan dus de apotheek weet precies hoeveel jij hebt en je krijgt gesprekken met een arts en psycholoog voordat je het uberhaupt meekrijgt. Ben je uberhaupt verslavingsgevoelig?

Welke heftige nadelen heb je het verder nog over? Ik zie hier echt geen enkel steekhoudend argument om geen onderzoeken te laten doen. Het kan je enorm gaan helpen. Je bent een hoop negatiefs aan het spuien wat nergens op slaat. Je draaft gelijk door naar verslaving, terwijl een diagnose niet eens betekent dat je medicatie krijgt! Ga eens dingen 1 stap tegelijk doen ipv gelijk 10 stappen verder te doemdenken?
Het probleem is ook dat steeds de term ADHD voor bij komt. Heb hier een slecht beeld over dus van daar mijn negatieve reactie, denk ik. Ik heb naar mijn weten wel een verslavingsgevoelig (game).

• SmurfLink
  • Niet online
quote:
Sweatleek schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:28:
[...]

Het probleem is ook dat steeds de term ADHD voor bij komt. Heb hier een slecht beeld over dus van daar mijn negatieve reactie, denk ik. Ik heb naar mijn weten wel een verslavingsgevoelig (game).
En is dat slecht beeld gebaseerd op enige vorm van waarheidsvinding? Onderzoek naar daadwerkelijk betrouwbare bronnen?

Overigens heeft praktisch niemand het over ADHD hier. ADD is toch echt anders. ja het zijn beiden aandachtsstoornissen, maar het een is extravert en het andere introvert.

SmurfLink wijzigde deze reactie 17-02-2018 18:34 (16%)

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
SmurfLink schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:33:
[...]

En is dat slecht beeld gebaseerd op enige vorm van waarheidsvinding? Onderzoek naar daadwerkelijk betrouwbare bronnen?

Overigens heeft praktisch niemand het over ADHD hier. ADD is toch echt anders. ja het zijn beiden aandachtsstoornissen, maar het een is extravert en het andere introvert.
Ik weet het eerlijk gezegt niet. betrouwbare bronnen zijn tegen wordeig lastig te vinden ook al kijk ik naar 2 "betrouwebaren bronnen". Ze geven alle bij verschillenden dingen aan. :/
Denk dat ik bang ben voor een stempel op me voor hooft "ADD". Dat dit mijn mogelijk carrier gaat hinderde later. EN excuus voor me zelf maak.(waat ik volgens mensen wel vaker doen)

• SmurfLink
  • Niet online
Tja, dat stempel hoef je niet te vermelden bij een sollicitatie. En zelfs al doe je het, bij mij was het geen probleem in mijn carriere. Het is namelijk niet iets negatiefs. Het is een uitleg hoe je bent, en soms heb je dan wat andere handvatten nodig dan anderen. Waar anderen goed functioneren in een drukke omgeving zonder ik me af en toe liever af. Maar ik ben wel veel sneller in mijn werk omdat ik dan in een hyperfocus alles secuur afrond. Dus mijn werkgever is er juist erg blij mee.

Je bekijkt alles negatief. Ja, dan snap ik dat anderen zeggen dat je excuses voor jezelf maakt. Ipv dan te zeggen dat je er excuses voor maakt, ga eens luisteren naar wat mensen zeggen en doe er wat mee. Er is niks mis met een stempel. Het hangt er volledig van af wat je er zelf vervolgens mee doet.

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
quote:
SmurfLink schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:48:
Tja, dat stempel hoef je niet te vermelden bij een sollicitatie. En zelfs al doe je het, bij mij was het geen probleem in mijn carriere. Het is namelijk niet iets negatiefs. Het is een uitleg hoe je bent, en soms heb je dan wat andere handvatten nodig dan anderen. Waar anderen goed functioneren in een drukke omgeving zonder ik me af en toe liever af. Maar ik ben wel veel sneller in mijn werk omdat ik dan in een hyperfocus alles secuur afrond. Dus mijn werkgever is er juist erg blij mee.

Je bekijkt alles negatief. Ja, dan snap ik dat anderen zeggen dat je excuses voor jezelf maakt. Ipv dan te zeggen dat je er excuses voor maakt, ga eens luisteren naar wat mensen zeggen en doe er wat mee. Er is niks mis met een stempel. Het hangt er volledig van af wat je er zelf vervolgens mee doet.
Denk ook dat het een stukje niet willen accepteren is. En het dan maar weg katsen van die informatie.

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:44

Kenzi

Scientia potentia est

quote:
SmurfLink schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:33:
[...]

Die slechte beeldvorming komt onder andere door dit soort dingen.
Zo simpel als de een stoornis is intravert en de andere is extravert is het nooit. Beide kunnen intravert of extrovert zijn.

Laat die diagnoses over aan iemand die er voor gestudeerd heeft en op zijn minst de DSM kent.
Zou de TS dan adviseren langs de studiecoach danwel huisarts te gaan voor een verwijzing in plaats van op het forum een diagnose te zoeken.

Kenzi wijzigde deze reactie 18-02-2018 09:51 (3%)

Staying alive in China

• SmurfLink
  • Niet online
quote:
Kenzi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:51:
[...]

Zo simpel als de een stoornis is intravert en de andere is extravert is het nooit. Beide kunnen intravert of extrovert zijn.

Laat die diagnoses over aan iemand die er voor gestudeerd heeft en op zijn minst de DSM kent.
Zou de TS dan adviseren langs de studiecoach danwel huisarts te gaan voor een verwijzing in plaats van op het forum een diagnose te zoeken.
Als je beter had gelezen is dat precies waar we op aansturen, alleen wil de TS dat niet omdat hij bang is voor zaken die met die slechte beeldvorming te maken hebben.

Bedankt voor het advies verder, ik weet er duidelijk niks vanaf. En ik maar denken dat ik die DSM toch wel uit m'n hoofd kende. Misschien moet je zelf eens niet zo snel oordelen over mensen die je niet kent...

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Het besef begint nu wel langzaam binnen te dringen.

YouTube: The Bitter Reality Of Video Game Addiction

Sweatleek wijzigde deze reactie 18-02-2018 12:41 (20%)

• libtak
quote:
Kenzi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:51:
[...]

Dit eigenlijk ja, het is jammer dat je op het internet al meteen een diagnose en termen naar je hoofd geworpen krijgt.
Laat dat maar aan de specialisten over en TS moet gewoon gaan praten met zijn SLB'er en eventueel als die dat wilt met de huisarts.

• hollandnick
ADD is niets ergs sweatleek. Je moet het alleen accepteren en "behandelen". hier bedoel ik dus mee dat je er mee moet leren om gaan, dat is "alles". Als medicatie daarbij helpt dan is dat toch een goed iets? Je raakt trouwens echt niet verslaafd aan ritalin / dexamfetamine ( 2 soorten medicijn voor ADHD ) Het helpt je alleen te concentreren wanneer je dit nodig hebt, bijvoorbeeld dus op school.

Door de medicatie gaat je brein in een soort rust/focus stand waardoor je wel geconcentreerd opdrachten kan maken en/of toetsen of andere zaken zoals projecten. Tevens bevorderd het positieve gedachtes en maakt het je "blijer", al is dit natuurlijk verschillend bij iedereen

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True