Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi zendvermogen verlagen (DD-WRT)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op verdieping 2 van ons huis heb ik in de werkkamer een accesspoint staan voor wifi aldaar. Dat werkt prima, echter als je dan 2 verdiepingen naar beneden loopt blijven onze telefoons hangen op dat wifi-netwerk met nog 1-0 streepjes, met als gevolg dat er nauwelijks bereik is en de verbinding ook nauwelijks werkt. Ik wilde daarom het zendvermogen op dat access point verlagen, zodat het het liefst alleen binnen de werkkamer werkt.

Ik gebruik een eenvoudig routertje van Icidu, waarop ik DD-WRT heb geinstalleerd. In de interface staat onder 'Wireless' -> 'Basic Settings' de optie 'TX Power' uitgedrukt in dBm. Deze stond default op 20 en heb ik stapsgewijs verlaagd tot 1, waarvan ik zou verwachten dat de ontvangst vlakbij het AP slecht is. Toch blijft het ding nog in een groot deel van het huis bereik hebben, wat ik niet wil :P

Heeft iemand tips om het bereik te verkleinen? Zijn er nog andere instellingen in DD-WRT die ik kan aanpassen?
(het ding inpakken met aluminiumfolie is een laatste redmiddel ;))

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof de WiFi-chip in dat ding je instellingen qua Tx Power volstrekt negeert. Jammer, maar komt vaker voor. Heeft de router interne of externe antennes? Indien extern kun je kijken of je ergens een paar RP-SMA dempertjes kunt vinden die misschien 10dB dempen en die dan tussen router en antenne vrotten.

Maar...

Misschien hoeft dit niet helemaal. Slecht roamen kan indicatie zijn van een verouderde client, maar is tegenwoordig meestal gevolg van slechte instellingen. Vanaf Android 5 en iOS 8 roamen de meeste telefoons spontaan, zolang alles hetzelfde netwerk is. Als ze dat niet doen komt omdat het niet één netwerk (ESS) is. Om wel als één netwerk gezien te worden moeten vijf dingen hetzelfde zijn:

- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2-only)
- encryption (CCMP/AES-only)
- subnet (dus geen 2x NAT)

Als een of meer van deze zaken nu verschillend is, pas aan en kijk of dat wat beter werkt.

Verder zeg je niet exact welke ICIDU router je gebruikt, maar dit is meestal bodemschrapende low-end prut. Het kan geen kwaad om (evt wat ouder en 2e hands als nieuw te duur is) een wat competentere, beter gesupporte dualband-AP te werken. Liefst met Qualcomm-Atheros chipset, dan weet je dat je goede WRT-support hebt en dat dingen als TX Power settings gehonoreerd gaan worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:33:
Klinkt alsof de WiFi-chip in dat ding je instellingen qua Tx Power volstrekt negeert. Jammer, maar komt vaker voor. Heeft de router interne of externe antennes? Indien extern kun je kijken of je ergens een paar RP-SMA dempertjes kunt vinden die misschien 10dB dempen en die dan tussen router en antenne vrotten.
Aha ok, vermoedde ik idd al... ;) Dempertjes had ik toevallig nog liggen, maar lijkt erop dat de antennes van dit ding (2 stuks) helemaal niet afkoppelbaar zijn (zal het bij daglicht nog ff dubbelchecken).
Maar...

Misschien hoeft dit niet helemaal. Slecht roamen kan indicatie zijn van een verouderde client, maar is tegenwoordig meestal gevolg van slechte instellingen. Vanaf Android 5 en iOS 8 roamen de meeste telefoons spontaan, zolang alles hetzelfde netwerk is. Als ze dat niet doen komt omdat het niet één netwerk (ESS) is. Om wel als één netwerk gezien te worden moeten vijf dingen hetzelfde zijn:

- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2-only)
- encryption (CCMP/AES-only)
- subnet (dus geen 2x NAT)

Als een of meer van deze zaken nu verschillend is, pas aan en kijk of dat wat beter werkt.
Ok, dit is wel iets waar ik al veel mee geexperimenteerd heb. Had een paar maanden geleden mijn AP's hetzelfde SSID en wachtwoord gegeven. Alles van jouw lijstje hetzelfde. Net nog even weer gecheckt. Ik heb het AP op zolder weer hetzelfde SSID etc. gegeven als die in de woonkamer. Boven vol bereik en speedtest geeft een snelle download, loop ik helemaal naar beneden wordt het bereik nog 1 tot 0 streepjes en speedtest geeft een foutmelding dat de test niet lukt. Hij blijft op mijn Samsung S7 met recente Android dus wel gewoon hangen op het AP op de zolder ipv. over te schakelen naar het AP waar ik dan naast sta. Dit zou volgens jou wel automatisch moeten overschakelen? Heb om dit wat inzichtelijker te maken gewoon elk AP een eigen SSID gegeven, zodat je zeker weet waar je mee verbonden bent en evt. makkelijk kunt overschakelen naar de juiste.
Verder zeg je niet exact welke ICIDU router je gebruikt, maar dit is meestal bodemschrapende low-end prut. Het kan geen kwaad om (evt wat ouder en 2e hands als nieuw te duur is) een wat competentere, beter gesupporte dualband-AP te werken. Liefst met Qualcomm-Atheros chipset, dan weet je dat je goede WRT-support hebt en dat dingen als TX Power settings gehonoreerd gaan worden.
Exacte model moet ik je even schuldig blijven. Had het ding nog ergens liggen en kwam nog wel van pas voor dit doel (AP op zolder waar we toch niet zo vaak zijn). Even gegoogled op het typenummer en het bleek dezelfde hardware te zijn als een bepaalde TP-Link en daarvoor was een DD-WRT beschikbaar. In DD-WRT staat dat het router model een TP-Link TL-WR841ND v7 is.
Koop misschien nog wel eens iets beters, maar wil eerst even kijken of het met deze werkt. En dat werkt eigenlijk te goed ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Palomar schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:41:
In DD-WRT staat dat het router model een TP-Link TL-WR841ND v7 is.
De TL-WR841N is de ICIDU NI-707534, wellicht dat de TL-WR841ND dat ook is.
Dit zou volgens jou wel automatisch moeten overschakelen? Heb om dit wat inzichtelijker te maken gewoon elk AP een eigen SSID gegeven, zodat je zeker weet waar je mee verbonden bent en evt. makkelijk kunt overschakelen naar de juiste.
Als ze een andere SSID hebben zal het in ieder geval zeker niet gebeuren, wanneer ze allemaal dezelfde instellingen hebben zou het moeten werken. Maar heb je je DD-WRT router ook ingesteld als een AP?

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 15-02-2018 07:47 ]

• Palomar
  • Niet online
Ja, hij staat uiteraard als AP ingesteld :) Devices krijgen ook allemaal een IP van de hoofdrouter (geen dubbele NAT etc.).

Misschien dat ik dan nog even ga experimenteren met een zelfde SSID. Maar hoe zou dat dan precies moeten werken? Wanneer schakelt een Android telefoon over van het ene AP naar het andere? Als het andere AP een sterker signaal heeft? Of pas als het signala van degene waar je op zit wegvalt?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:30:
Ja, hij staat uiteraard als AP ingesteld :) Devices krijgen ook allemaal een IP van de hoofdrouter (geen dubbele NAT etc.).

Misschien dat ik dan nog even ga experimenteren met een zelfde SSID. Maar hoe zou dat dan precies moeten werken? Wanneer schakelt een Android telefoon over van het ene AP naar het andere? Als het andere AP een sterker signaal heeft? Of pas als het signala van degene waar je op zit wegvalt?
Dat ligt aan de client. Voor Android 5 weet je zeker dat ze niets doen, vanaf Android 5 zie je (in latere versies steeds subtiel verbeterde) roaming. Er is niet een metric die gebruikt wordt, maar een gewogen algoritme dat op moment dat signaalsterkte, link rate onder danwel retransmits boven een bepaalde threshold komen gaat kijken naar andere BSS'en (AP's) binnen dezelfde ESS (netwerk).

Bij iOS gebeurt het in beginsel bij alle apparaten op zelfde manier. Bij Android zit het in het OS, maar is het iets dat de telefoonvendor kan tweaken (of uitschakelen), dus in praktijk zal gedrag tussen telefoons verschillen, zelfs als ze zelfde Android-versie draaien - tenzij je een eigen OS als LineageOS draait. Bij Windows zit het in de WiFi NIC drivers, dus twee laptops met zelfde NIC zullen zelfde gedrag vertonen, maar zelfde laptop + Windows met andere NIC zal ander gedrag hebben. De veelvoorkomende Intel NICs hebben iig roaming geimplementeerd op alle moderne Windows OSsen en bij 'Configuration - Advanced' kun je o.a. roaming aggressiveness instellen als je het wat meer/minder aggressief wilt. Default is medium.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
Thanks, klinkt duidelijk. Zal dan nog eens experimenteren met 2 dezelfde ssid's. Ik heb een galaxy S7 en mijn vriendin een S5 (beide met stock firmware), zal dan voor beide proberen uit te zoeken hoe deze omgaan met roaming. Het is nl, vooral voor de telefoons belangrijk dat ze op het goede AP zitten.

Waar ik voor de criteria die jij noemde nog een kleine dubbelcheck op ga doen is of de encryptie hetzelfde is. Van de DD-WRT weet ik dat het eerst TKIP+AES was, en later aangepast naar alleen AES, maar van het Ziggo modem beneden (connectbox) zal ik dat ook even moeten dubbelchecken, omdat de web interface daar niks over zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 15-02-2018 11:17 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Palomar schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:14:
Waar ik voor de criteria die jij noemde nog een kleine dubbelcheck op ga doen is of de encryptie hetzelfde is. Van de DD-WRT weet ik dat het eerst TKIP+AES was, en later aangepast naar alleen AES, maar van het Ziggo modem beneden (connectbox) zal ik dat ook even moeten dubbelchecken, omdat de web interface daar niks over zegt.
Met bijv. Google Play: Wifi Analyzer kun je de verschillende eigenschappen van de wifi-netwerken bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-02-2018 11:22 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 12:09

Ravefiend

Carpe diem!

Het zou niet noodzakelijk moeten zijn om je TX Power te verlagen. Wat ik een tjidje terug ergens las was dat je je AP configureert opdat deze enkel maar connecties boven xx Mbps toestaat. Op die manier forceer je dat je smartphone zijn verbinding verliest met je AP op het 2de verdiep wanneer je naar beneden gaat.

Gevonden! Dat doe je dmv Basic_Rate
https://www.dd-wrt.com/wi...eless_settings#Basic_Rate

• Palomar
  • Niet online
Ravefiend schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:29:
Het zou niet noodzakelijk moeten zijn om je TX Power te verlagen. Wat ik een tjidje terug ergens las was dat je je AP configureert opdat deze enkel maar connecties boven xx Mbps toestaat. Op die manier forceer je dat je smartphone zijn verbinding verliest met je AP op het 2de verdiep wanneer je naar beneden gaat.

Dat zou helemaal mooi zijn. Ga vanavond ff kijken of die optie ook bij mij aanwezig is (en werkt) ;)

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Palomar schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Dat zou helemaal mooi zijn. Ga vanavond ff kijken of die optie ook bij mij aanwezig is (en werkt) ;)
Nog wat meer info hier zo, maar dan wel voor OpenWRT:
Correct use of the basic_rate setting for mac80211
list supported_rates '18000 24000 36000 48000 54000'
list basic_rate '18000 24000 54000'
Heb het nog niet zelf geprobeerd maar je snapt denk ik wel het idee erachter. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Ravefiend op 15-02-2018 11:43 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:14:
Thanks, klinkt duidelijk. Zal dan nog eens experimenteren met 2 dezelfde ssid's. Ik heb een galaxy S7 en mijn vriendin een S5 (beide met stock firmware), zal dan voor beide proberen uit te zoeken hoe deze omgaan met roaming. Het is nl, vooral voor de telefoons belangrijk dat ze op het goede AP zitten.

Die Connectbox heeft inderdaad geen losse security en encryption settings, maar alleen een algemene security setting. Als je die op WPA2-only zet zou het ook AES only moeten doen. Dan ook in DD-WRT AES-only kiezen en het zou moeten werken.

Dat gezegd, als de Tx Power-instellingen genegeerd worden vraag ik me af of je ook andere kunt vertrouwen...

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:43:
[...]

Die Connectbox heeft inderdaad geen losse security en encryption settings, maar alleen een algemene security setting. Als je die op WPA2-only zet zou het ook AES only moeten doen. Dan ook in DD-WRT AES-only kiezen en het zou moeten werken.

Dat gezegd, als de Tx Power-instellingen genegeerd worden vraag ik me af of je ook andere kunt vertrouwen...
Ik ga er nog even mee spelen en als het idd allemaal niet betrouwbaar is overweeg ik ook om nog een KPN wifi versterker te kopen voor 50 euro. Daar heb ik er al 1 van staan en daar zitten wel instellingen in om clients te droppen die te slecht signaal hebben. Ook heb ik dan meteen een gigabit switch.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Je kunt ook voor weinig een accesspointje kopen waarbij je wel het vermogen kan instellen.
pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite
Ze zijn iets complexer dan DD-WRT, als je dat aandurft.

• Palomar
  • Niet online
Ravefiend schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:29:

In mijn versie zit die instelling niet, dus helaas geen optie ;)
jeroen3 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:53:
Je kunt ook voor weinig een accesspointje kopen waarbij je wel het vermogen kan instellen.
pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite
Ze zijn iets complexer dan DD-WRT, als je dat aandurft.
Ziet er wel leuk uit en van veel instellen ben ik ook niet vies ;) Alleen helaas 100Mbit switch. Als ik dan toch iets ga kopen moet het wel gigabit zijn.

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Palomar schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:45:
[...]
In mijn versie zit die instelling niet, dus helaas geen optie ;)
[...]
Als je bedoelt dat je die opties niet ziet in de UI dan kan ik me dat wel best voorstellen. Daarvoor denk ik dat je met de command line aan de slag moet, zoals hier beschreven:
https://wikidevi.com/wiki/WikiDevi:DD-WRT/Wl_command

Commando's zoals suprates ed. vermoed ik dan:
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wl#suprates

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Palomar schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:45:
Alleen helaas 100Mbit switch. Als ik dan toch iets ga kopen moet het wel gigabit zijn.
Die hebben ze ook, maar dat is duurder. Ze hebben net een nieuwe uit trouwens. De hAP ac 2.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10

MsG

Forumzwerver

In hoeverre is dit soort houtje-touwtje-roaming überhaupt seamless? Toen ik een korte tijd 2 netwerken aan had (Connectbox van Ziggo + Archer C7 V2 op DD-WRT) had ik de hele tijd dat hij wel oversprong, maar dat daardoor mijn internetpagina's weer even herlaadden, zodra hij met de nieuwe AP werd verbonden. Iets van "verbinding werd geherinitialiseerd" kreeg ik dan in Chrome op Android.

Dat vond ik zo irritant aldoor, dat ik nu gewoon de hoofdrouter qua WiFi helemaal heb uitgezet en bleek dat de dekking van de C7 nog wel goed genoeg was voor mijn situatie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1