Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09-2024
De harde schijf van mijn Medion PC, die inmiddels 7 jaar oud is, heeft van oudsher een capaciteit van 500 GB. Met deze specificatie was hij destijds ook geadverteerd. Het gaat om een Hitachi-schijf met typenummer HCS5C1010CLA382.

Als ik in de systeeminformatie kijk, staat er dat de schijf een capaciteit van 931,51 GB heeft, waarvan dan kennelijk een kleine 500 GB is geformatteerd. Er zijn vier partities, van 100 MB, 452,6 GB, 30 GB en 1 GB, oftewel circa 484 GB in totaal.

Ik kan me voorstellen dat een fabrikant vanwege efficiency een aantal producten qua hardware identiek maakt, maar d.m.v. de software verschillende versies maakt. Het is dan natuurlijk wel vreemd dat het zichtbaar is dat er eigenlijk een grotere schijf in zit, dan de capaciteit die je kunt gebruiken.

Nu vroeg ik me af of ik die niet beschikbare resterende 450 GB ook beschikbaar kan maken, bijvoorbeeld door formatteren. Natuurlijk wil ik de data op de schijf niet kwijtraken. Iemand ideeën hierover?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 21:43
In schijfbeheer, rechtermuisknop op de Windows knop, naar je schijf gaan.
Als het goed is kun je de andere helft dan toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
Fryslanboy schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:12:
In schijfbeheer, rechtermuisknop op de Windows knop, naar je schijf gaan.
Als het goed is kun je de andere helft dan toewijzen.
Dank voor je snelle reactie. Als ik dit doe, en alle instellingen die door het systeem zijn ingevuld laat staan (waaronder gekozen schijfvolume), krijg ik de melding dat er niet voldoende schijfruimte is voor deze bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kan je een screenshot maken van wat je ziet bij schrijfbeheer, mogelijk staat er een partitie achteraan welke het uitbreiden voorkomt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 21:56
Als je schijf vier Basic (type) partities heeft, kun je niet zomaar nog een partitie toevoegen.

https://superuser.com/que...de-on-a-hard-drive#368178

Afgaande op de grootte van de partities is de 100 MB partitie gereserveerd voor Windows, de 452,6 GB jouw C: schijf, de 30 GB partitie een herstel partitie van Medion, en de 1 GB partitie onduidelijk.

Wellicht is de laatste partitie er bij gezet om te voorkomen dat mensen al te gemakkelijk er achter zouden dat er een 1TB schijf in de 500GB machine zit/zat.

Doe zeker een surface scan van de nieuwe ruimte (die heb je immers nooit gebruikt)

Wat is het type van de 1 GB partitie? Met @RGAT, deel een screenshot van Schijfbeheer aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
RGAT schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:35:
Kan je een screenshot maken van wat je ziet bij schrijfbeheer, mogelijk staat er een partitie achteraan welke het uitbreiden voorkomt.
Op deze screenshot staat het niet toegewezen stuk in het midden, dus zo gezien komt er inderdaad nog wat achteraan.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/29m9j7c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Rechterklik op 'Boot' en daar dan 'Uitbreiden' kiezen had je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
RGAT schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:46:
Rechterklik op 'Boot' en daar dan 'Uitbreiden' kiezen had je gedaan?
Nee ik had rechterklik op de niet toegewezen ruimte gedaan, en dan krijg je een aantal keuzeschermen waarbij je o.a. aan de nieuwe partitie een schijfletter mag toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Plekman schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:48:
[...]

Nee ik had rechterklik op de niet toegewezen ruimte gedaan, en dan krijg je een aantal keuzeschermen waarbij je o.a. aan de nieuwe partitie een schijfletter mag toewijzen.
Als je rechterklik op 'Boot' doet zou je die moeten kunnen uitbreiden zodat je wel de 1TB kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Je hebt inderdaad vier Basic/Standaard partities, dus een partitie toevoegen zal niet zomaar gaan.
Als je de twee laatste twee partities verwijderd, kun je geen gebruik meer maken van de herstel functie van Medion.

Wat ik meestal doe bij zo'n herstel partitie, is een kloon/backup maken van de disk met clonezilla. Dan kun je (als je de backup gechecked heb) rustig de indeling gaan aanpassen.

Als je PC kan booten van USB, heb je daarvoor je een USB stick, een harddisk van zo'n 480GB en wat handigheid voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
RGAT schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:49:
[...]
Als je rechterklik op 'Boot' doet zou je die moeten kunnen uitbreiden zodat je wel de 1TB kan gebruiken :)
Als ik dit doe, krijg ik dit scherm.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2daknya.png

Moet ik dan dus inderdaad op 'verwijderen' klikken om de Boot partitie met dit gedeelte uit te breiden? Verwijderen en uitbreiden klinken nogal tegenstrijdig. Bovendien is mij niet echt duidelijk wat deze 458560 MB is: de niet toegekende schijfruimte of de Boot-schijfruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Deel 458560 door 1024 en je ziet dat het om de niet toegekende ruimte moet gaan? :)

Let wel op dat je dan je systeem-schijf uitbreid met oppervlak wat je nooit hebt gebruikt, dus testen (en vooraf backup maken als je echt geen data kwijt kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Dat lijstje laat (zoals het zegt ;)) alleen beschikbare ruimte zien, oftewel de zwarte 'niet toegewezen' ruimte.
Aangezien je maar 1 niet toegewezen ruimte hebt laat die er ook maar 1 zien.
Je moet altijd minimaal 1 ding selecteren, als je niks selecteerd kan je er ook niets mee uitvoeren.

Zoals onderin ook staat: totale volumegrootte in MB 922022, oftewel zo'n 1TB als je dat zo uitvoert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
biomass schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:02:
Deel 458560 door 1024 en je ziet dat het om de niet toegekende ruimte moet gaan? :)
Je hebt gelijk.
Let wel op dat je dan je systeem-schijf uitbreid met oppervlak wat je nooit hebt gebruikt, dus testen (en vooraf backup maken als je echt geen data kwijt kan)
Dat was een goede raad. In je eerdere bericht leek het nog dat ik deze nieuw te vormen partitie gewoon apart kon testen. Maar als ik deze ruimte nu toevoeg aan de systeemschijf, dan is het een risico. Ik heb nog nooit problemen gehad, maar dan zul je net zien dat het niet in orde is. Nu twijfel ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Plekman schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:06:
[...]

Je hebt gelijk.

[...]

Dat was een goede raad. In je eerdere bericht leek het nog dat ik deze nieuw te vormen partitie gewoon apart kon testen. Maar als ik deze ruimte nu toevoeg aan de systeemschijf, dan is het een risico. Ik heb nog nooit problemen gehad, maar dan zul je net zien dat het niet in orde is. Nu twijfel ik dus.
Al je belangrijke data heeft sowieso al een backup (toch?...) om je te beschermen tegen dataverlies.
Zo niet: laat dan nu alles vallen wat je aan het doen bent, koop voor een paar tientjes een externe HDD en ga data die belangrijk is van een backup voorzien, met max. 500GB aan data kost een volledige kopie nog geen 40,-. Is jouw data jou 40,- waard? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
Ik heb wel een back-up op een externe HDD maar niet heel recent. Deze externe schijf wil niet altijd 'gezien worden' als ik hem aansluit, daarom maak ik niet vaak genoeg een back-up. Ik ga eens overdenken welke stap ik ga nemen. Ben namelijk eigenlijk ook wel aan een nieuw systeem toe na 7 jaar.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als je nog geen backup schijf had, is dit het moment om er een te kopen. :) Er is niet echt een reden om aan te nemen dat dat oppervlak slecht is, maar het zou vervelend zijn als het zou zijn, of als de extend actie mislukt.
Als het uitbreiden lukt, kun je een surface check doen en dan ben je klaar. Als de uitbreid actie mislukt, is je systeem schijf kapot. Bij zo'n actie gaat het meestal goed, maar je slaat jezelf voor je kop als het fout gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Plekman schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:13:
Ik heb wel een back-up op een externe HDD maar niet heel recent. Deze externe schijf wil niet altijd 'gezien worden' als ik hem aansluit, daarom maak ik niet vaak genoeg een back-up. Ik ga eens overdenken welke stap ik ga nemen. Ben namelijk eigenlijk ook wel aan een nieuw systeem toe na 7 jaar.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Sowieso zou ik dan even kijken naar die hardeschrijf, niets zo vervelend als dataverlies hebben, de backup pakken en dat die ook niet werkt :/ (Been there had that...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Een nieuwe backup schijf kopen is dan denk ik de meest budgetvriendelijke en veilige oplossing. :)
Pagina: 1