JBL sb450 - Geen True HD DTS HD een gemis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik heb vandaag een soundbar gekocht bij Ibood. De JBL sb450 is hier vandaag 299 terwijl hij op andere plekken vaak 150euro duurder is dus ik dacht dat het wel een goede deal was.

Ik had uiteraard al wat gegoogeld en zag dat hij in 2017 bij de consumentenbond als beste uit de test kwam met het mooiste geluid. Uiteraard is dit subjectief maar ok.

Ik zag alleen achteraf dat deze soundbar geen DTS HD EN DOLBY TRUE HD ondersteund. Maar wat betekend dit?
Betekend dit als ik via mijn 49inch Philips 4k tv Netflix kijk met HD geluid of een 4k film met true hd geluid via een externe speler afspeel dat deze speakers dit niet kunnen afspelen?
Een speaker is toch een speaker en die kan toch elk kwaliteit geluid afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Van wat ik gezien heb zit DTS HD (MA?) meestal alleen bij Bluray's, Dolby True HD nog niet gezien bij een Bluray die ik heb. En Netflix is toch maar DD5.1 bij mijn weten. Persoonlijk verwacht ik ook niet dat je het verschil gaat horen tussen DTS/DTSHD MA.

Ik zou alleen niet durven voorspellen wat er gebeurt als je een BR afspeelt met DTS HD MA, je zal denk ik wel gewoon geluid krijgen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je krijgt gewoon de non-HD audiostream te horen; niets aan de hand dus. Daarnaast zul je op een dergelijke soundbar het verschil toch niet horen dus je mist niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
S1NN3D schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:33:
Je krijgt gewoon de non-HD audiostream te horen; niets aan de hand dus. Daarnaast zul je op een dergelijke soundbar het verschil toch niet horen dus je mist niets.
Wat is dan het werkelijke verschil tussen non-HD en een HD audiostream. Of anders gezegd, als deze soundbar wel HD zou ondersteunen wat zou er dan anders zijn?

Zijn er betaalbare soundbars waar je het verschil wel zou horen en wat is dat verschil dan?

[ Voor 9% gewijzigd door kaasaanfiets op 14-02-2018 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42

Jag

In theorie zou je compressie artefacten kunnen horen net als met MP3. In praktijk valt dat mee, ook op een dure set is het me eigenlijk nooit opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.audiogurus.com/learn/wp-content/uploads/2013/08/dts-bit-rates.jpg

DTS-HD heeft een hogere bitrate en is dus van hogere kwaliteit dan DTS. Ik denk niet dat je een soundbar gaat vinden waarop je het verschil gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kaasaanfiets schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:52:
Ik heb vandaag een soundbar gekocht bij Ibood. De JBL sb450 is hier vandaag 299 terwijl hij op andere plekken vaak 150euro duurder is dus ik dacht dat het wel een goede deal was.

Ik had uiteraard al wat gegoogeld en zag dat hij in 2017 bij de consumentenbond als beste uit de test kwam met het mooiste geluid. Uiteraard is dit subjectief maar ok.

Ik zag alleen achteraf dat deze soundbar geen DTS HD EN DOLBY TRUE HD ondersteund. Maar wat betekend dit?
Betekend dit als ik via mijn 49inch Philips 4k tv Netflix kijk met HD geluid of een 4k film met true hd geluid via een externe speler afspeel dat deze speakers dit niet kunnen afspelen?
Een speaker is toch een speaker en die kan toch elk kwaliteit geluid afspelen?
De speakers kunnen natuurlijk alles laten horen. Het gaat erom dat de ingebouwde versterker het niet kan decoderen/afspelen. Je krijgt dus de standaard audiostream te horen die verplicht bij elke dvd of blu-ray wordt meegeleverd. In plaats van Dolby True HD of DTS HD MA zul je dan een andere versie van Dolby of DTS horen. Nog altijd gewoon surround.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoals gezegd zul je nu audio in een 'mindere' kwaliteit hebben, gezien de bitrate van Dolby TrueHD en DTS-HD MA/Dolby Atmos etc. vele malen hoger ligt. Dat gezegd hebbende is het 1) maar de vraag of je dat überhaupt merkt met welke set dan ook en 2) een soundbar is daar sowieso al een ongeschikt apparaat voor (mening) .

Mocht je later nog de techniek van Dolby Atmos of DTS:X willen proberen (up-firing speakers of gemonteerd in het plafond, dus 5.1.2 of 5.1.4 bijv.) dan zul je ook een andere set moeten hebben.
Pagina: 1