Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Met infrarood Cam's rattenproblematiek aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:53
Ons huizenblok heeft een rattenproblematiek. In de kruipruimte van ons huizenblok (nog redelijke nieuwbouw 1997) worden al een paar jaar ratten gesignaleerd. Dit doordat ze in vallen terechtkomen, en ook te traceren zijn via aangevreten isolatie, uitwerpselen etc.
Samen met de gemeentelijke dienst zijn al diverse activiteiten ontplooid om te ontdekken waar ze vandaan komen. Oude rioleringen opgespoord en afgesloten, op diverse plaatsen grind gestort, veel vallen geplaatst (symptoom bestrijding?) en zo nog wel wat.
De gemeentelijke dienst heeft nu de handdoek in de ring gegooid en gesteld dat ze er niet achter kunnen komen waar ze vandaan komen, en dus ons niets anders rest dan het symptoom te bestrijden met nog meer vallen e.d. Dat is onbevredigend want je wilt weten waar ze vandaan komen en dat proberen af te sluiten.

Nu had ik al eens geopperd (als grap) om infrarood cams met bewegingsdetectie te plaatsen, en zo proberen te ontdekken waar er veel activiteit is en ze te traceren. Mijn buren komen nu terug op m'n "voorstel" en zoeken mijn hulp.

Heeft iemand zoiets al eens bij de hand gehad? Mijn vragen zijn eigenlijk:

1) zou bewegingsdetectie getriggerd worden door ratten? (heeft iemand misschien hamsters of zo die cams doen triggeren?)
2) zou het een bruikbaar pad zijn om zo de ratten toegang te traceren? (is er een ratten gedrags deskundige? :) )
3) Is mijn cam veilig voor ratten ('k heb een paar Yi cam's, die desnoods wel geofferd mogen :) )
4) zijn er andere tips en dingen waar ik aan moet denken?
5) Heeft iemand meer succes gehad met alternatieve aanpak?

Ps. Voor home automation gebruik gebruik ik Home Assistant, maar ik geloof niet dat mijn vrouw er blij van wordt wanneer ik een ratten teller in het display integreer :+ Voorlopig maar een standalone opstelling.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen ervaring met ratten, maar wel een huismuis die ik met een ipcam kon waarnemen :)
Deze heb ik verjaagd met een apparaatje dat blijkbaar onregelmatge elektromagnetische velden maakt waar muizen (en ander ongedierte) niet blij van worden.
Uiteraard geen eetbare dingen laten slingeren, maar je ziet het snel genoeg als het wordt aangevreten.

Het hangt van de omgeving en de verbinding af of de detectie betrouwbaar werkt, mijn ipcam heeft maar 3 gevoeligheids standen voor beweging en hij triggert te vaak of helemaal niet ;w
In dit geval zou je de camera moeten kunnen richten en inzoomen (ptz dome) voor een goed resultaat.
Kabels goed wegwerken, anders worden ze aangevreten en is de pret snel voorbij :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het enige wat echt helpt tegen ratten is een kat.

We hebben ze ook in de buurt maar waar katten zijn daar komen ze niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:17

BCC

Hebben jullie de ongediertebestrijding al eens gebeld?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dof
BCC schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:56:
Hebben jullie de ongediertebestrijding al eens gebeld?
Ja, dat is de gemeentelijke dienst die ik noemde. Zijn best wel druk doende geweest en hebben veel onderzocht, vallen geplaatst, ook met camera's door oude rioleringsbuizen geweest, diverse adviezen gegeven (die we opgevolgd hebben), maar uiteindelijk hebben ze niet kunnen ontdekken hoe de ratten daar komen (huizen staan er vanaf 1997, pas laatste 2 jaar ratten geconstateerd). Er is dus wel het idee dat ze uit een plantsoenvijver of kanaal (beide op ~100mtr afstand) komen, maar niet via welke route. Ergens is dus een verbindingsroute naar onze kruipruimtes. Overigens heeft een rat maar een klein gaatje nodig.
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:26:
Geen ervaring met ratten, maar wel een huismuis die ik met een ipcam kon waarnemen :)
Deze heb ik verjaagd met een apparaatje dat blijkbaar onregelmatge elektromagnetische velden maakt waar muizen (en ander ongedierte) niet blij van worden.
Uiteraard geen eetbare dingen laten slingeren, maar je ziet het snel genoeg als het wordt aangevreten.

Het hangt van de omgeving en de verbinding af of de detectie betrouwbaar werkt, mijn ipcam heeft maar 3 gevoeligheids standen voor beweging en hij triggert te vaak of helemaal niet ;w
In dit geval zou je de camera moeten kunnen richten en inzoomen (ptz dome) voor een goed resultaat.
Kabels goed wegwerken, anders worden ze aangevreten en is de pret snel voorbij :P
Dan ga ik het proberen, de detectie van m'n cams is met mensen best wel gevoelig. Ja de kabels en accupack probeer ik in doosje weg te werken.
digifun schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:52:

We hebben ze ook in de buurt maar waar katten zijn daar komen ze niet.
Nah, er zijn veel katten in de buurt, maar die kunnen niet in de kruipruimte komen. Die gaan hooguit bij de (getraliede) luchtroosters ruiken. En katten loslaten in kruipruimte vinden de eigenaren niet zo'n goed idee...

Het is ook een blok van 17 huizen (L vorm) met kruipruimtes die (voor ratten) feitelijk met elkaar verbonden zijn (onder betonnen balk kunnen ze naar volgende huis komen). Dus de zoektocht naar waar meeste activiteit is zal via opnames in elk huis moeten.
Of ik moet 17 cam's en 17 accupacks kopen, maar dat is op dit moment wat te gortig ;-)

Thanks voor jullie reacties.

Ik lees net dat (gelukkig) de rat niet infrarood kan zien. Anders zou het plan wat in duigen vallen.

• BCC

BCC

Ik bedoelde datje misschien beter zelf een commerciële ongedierte bestrijder kan inhuren ipv de mannen van de gemeente. Die hebben dit soort spullen vaak gewoon zelf.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@dof
Mijn ip cam pakt zelfs een spinnetje die voor de cam langs gaat, icm een synology neemt hij op 30 sec voordat er iets geregistreerd word.
Als je hem laag bij de grond monteert detecteert hij wel een rat.
Ratten zijn alleen op plekken waar iets te eten valt, dumpt er iemand ergens iets of voert de vogels/ konijnen/ andere beesten?

Vangen gaat super met vallen en daar in brood met pindakaas. (Geen grapje, probeer maar)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

digifun schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:52:
Heb je sommige ratten wel eens gezien (in het algemeen)? In NL kunnen die beesten, van neus tot puntje van de staart bijna 50cm worden en, mits goed gevoed, 700 gram wegen. De gemiddelde huis/tuin/keuken-kat zonder ervaring "in tha hood" sprint liever weg dan dat ze zo'n beest vangen.

En ik durf zelfs te stellen dat een rat, die op zoek is naar voedsel en/of jonkies in de buurt heeft, eerder een kat aanvalt dan dat een kat een rat wil pakken. De enige natuurlijke vijand tegen ratten, zijn andere ratten, enkele slangen en snoeken. Aangezien je die alle drie niet gecontroleerd kan houden in een woon-omgeving, is het bestrijden met natuurlijke middelen onmogelijk.

@dof Vreemd dat de gemeente stopt met bestrijden; volgens mij is het hun plicht om ongedierte te verwijderen, zeker als er geen directe aanleiding is dat ongedierte daar leeft (dus jouw huis moet niet direct aan een bos grenzen, naast 8 stinkende riolen, etc).

Het enige nuttige alternatief (en op zich niet heel duur) is om een paar flinke balen staalwol aan te schaffen (engelenhaar maar dan van ijzer) en dat door een erkend aannemer laten plaatsen en verankeren in elke in/uitgang van de kruipruimte. Zolang er binnen het complex geen eten slingert voor de ratten, heb je kans dat je binnen een week of 3 van die etters af bent.

Wil je het goed aanpakken en daadwerkelijk doden/verdelgen, helaas, moet je je wenden tot middelen die alleen in uitzonderlijke gevallen mogen worden ingezet op grote agrarische omgevingen en daardoor niet door jou te verkrijgen zijn in de reguliere handel / winkels. Het nadeel is wel dat deze middelen ook gevaar kunnen opleveren voor honden, katten, vogels, kleine kinderen en natuurlijk drinkwater (incl. vijvers).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dof
BCC schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:38:
Ik bedoelde datje misschien beter zelf een commerciële ongedierte bestrijder kan inhuren ipv de mannen van de gemeente. Die hebben dit soort spullen vaak gewoon zelf.
Dat is wellicht een optie. Maar je verwacht van ongediertebestrijding van een behoorlijke stad (Groningen) toch ook wel dat ze kennis, ervaring en spullen hebben. Ze hebben best wel e.e.a. gedaan maar 't effect is niet zo groot.
Rol-Co schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:49:
@dof
Mijn ip cam pakt zelfs een spinnetje die voor de cam langs gaat, icm een synology neemt hij op 30 sec voordat er iets geregistreerd word.
Als je hem laag bij de grond monteert detecteert hij wel een rat.
Ratten zijn alleen op plekken waar iets te eten valt, dumpt er iemand ergens iets of voert de vogels/ konijnen/ andere beesten?

Vangen gaat super met vallen en daar in brood met pindakaas. (Geen grapje, probeer maar)
Dat is mooi, als een spin al werkt heb ik goede hoop :)

Problematiek is in de kruipruimte, daarbuiten worden niet veel rattensporen gedetecteerd. Overigens wordt al gewaarschuwd om geen etensresten achter te laten en niet dieren te voederen. Of dat voldoende nageleefd wordt is lastig te zeggen.

Brood met pindakaas zal ik onthouden :9
MAX3400 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:03:
[...]

@dof Vreemd dat de gemeente stopt met bestrijden; volgens mij is het hun plicht om ongedierte te verwijderen, zeker als er geen directe aanleiding is dat ongedierte daar leeft (dus jouw huis moet niet direct aan een bos grenzen, naast 8 stinkende riolen, etc).

Het enige nuttige alternatief (en op zich niet heel duur) is om een paar flinke balen staalwol aan te schaffen (engelenhaar maar dan van ijzer) en dat door een erkend aannemer laten plaatsen en verankeren in elke in/uitgang van de kruipruimte. Zolang er binnen het complex geen eten slingert voor de ratten, heb je kans dat je binnen een week of 3 van die etters af bent.

Wil je het goed aanpakken en daadwerkelijk doden/verdelgen, helaas, moet je je wenden tot middelen die alleen in uitzonderlijke gevallen mogen worden ingezet op grote agrarische omgevingen en daardoor niet door jou te verkrijgen zijn in de reguliere handel / winkels. Het nadeel is wel dat deze middelen ook gevaar kunnen opleveren voor honden, katten, vogels, kleine kinderen en natuurlijk drinkwater (incl. vijvers).
Ja, er loopt nog wel overleg gemeentelijke ongediertebestrijding, maar fut is er een beetje uit. Recente kranteartikelen geven ook aan dat rattenproblematiek in nederland aan het toenemen is. Dus wellicht heeft zo'n dienst het te druk met toename van probleem.

Afsluiten van toegangen met roosters e.d. (staalwol had ik nog niet gehoord) is al veel gedaan voor b.v. stukken oude riolering die er nog waren. Maar we hebben blijkbaar niet alle openingen gevonden (buitenom is niets te zien, inspectie van binnenuit (vanuit de kruipruimte) is erg lastig.

Bovendien is het behoorlijk link om onder de grond te kruipen in ruimtes waar ratten zijn. Je moet je behoorlijk beschermen want infectiegevaar is serieus aanwezig.

Overigens hebben de huizen betonnen vloeren, dus daar komen ze niet snel doorheen. Maar het aanvreten van isolatiemateriaal en het idee dat ratten zich in spouwen gaan verplaatsen is natuurlijk een vervelende gedachte.

Thanks voor de reacties!

• BCC

BCC

Heb je ook naar wildcameras gekeken? Die zijn wat handiger in deze situatie misschien; op accu en waterdicht. Succes met vangen. Wel de video’s hier posten aub :)

Eerste hit op aliexpress https://m.nl.aliexpress.c...arch-amp.list.32818584154

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 14-02-2018 22:46 ]

• dof
BCC schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:44:
Heb je ook naar wildcameras gekeken? Die zijn wat handiger in deze situatie misschien; op accu en waterdicht. Succes met vangen. Wel de video’s hier posten aub :)

Eerste hit op aliexpress https://m.nl.aliexpress.c...arch-amp.list.32818584154
Eh nee, maar ik heb wat van die Yi 720 cams liggen dus daar eerst maar even mee testen. Maar die wild camera's zien er wel gaaf uit. Bedankt voor de tip!

Als ik video's heb zal ik de ratten vragen of ik het mag publiceren. Ik lees op sommige plekken dat je vooral humaan ratten moet vangen 8)7 , en privacy overtreding gaat binnenkort ook al beboet worden. ;)

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:48
Gewoon een hond in huis nemen. Zo zijn we op een snelle wijze van de ratten afgekomen. En een hond is ook nog een heerlijk gezelschapsdier.
En verder, geen voedsel weggooien, geen compost in de tuin.
De gemeente heeft ons ook nooit geholpen, je zult het zelf moeten oplossen.

Verwijderd

Heb ze ook gehad.
Vallen hielpen bij mij niet.

Maar na gif waren ze in een week allemaal "weg".
Je kunt wel investeren in camera's maar kost een aardige duit en kunt deze waarschijnlijk niet plaatsen waar de beestjes zitten.

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
dof schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:22:

Heeft iemand zoiets al eens bij de hand gehad? Mijn vragen zijn eigenlijk:

1) zou bewegingsdetectie getriggerd worden door ratten? (heeft iemand misschien hamsters of zo die cams doen triggeren?)
2) zou het een bruikbaar pad zijn om zo de ratten toegang te traceren? (is er een ratten gedrags deskundige? :) )
3) Is mijn cam veilig voor ratten ('k heb een paar Yi cam's, die desnoods wel geofferd mogen :) )
4) zijn er andere tips en dingen waar ik aan moet denken?
5) Heeft iemand meer succes gehad met alternatieve aanpak?

Ps. Voor home automation gebruik gebruik ik Home Assistant, maar ik geloof niet dat mijn vrouw er blij van wordt wanneer ik een ratten teller in het display integreer :+ Voorlopig maar een standalone opstelling.
wij hadden, hadden dus er eentje lopen bij de kippen in de achtertuin. Bleek achteraf een zwanger vrouwtje
te zijn dus geen uitbreiding gelukkig. Het kippenvoer zat hoog afgesloten dus daar kon ze niet bij. Na deze geen rat meer gezien. Het duurde even voordat ik hem ving maar met stukjes kip nuggets die over waren, toch gelukt.Het blijven wel slimme beestjes.

• dof
snoekds20 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:32:
[...]
wij hadden, hadden dus er eentje lopen bij de kippen in de achtertuin. Bleek achteraf een zwanger vrouwtje
te zijn dus geen uitbreiding gelukkig. Het kippenvoer zat hoog afgesloten dus daar kon ze niet bij. Na deze geen rat meer gezien. Het duurde even voordat ik hem ving maar met stukjes kip nuggets die over waren, toch gelukt.Het blijven wel slimme beestjes.
[video]
Poeh, dat ziet er interessant uit. Je ziet hoe de rat best voorzichtig te werk gaat maar uiteindelijk toch de verleiding niet kan weerstaan (mijn interpretatie :) ). De cam beelden zijn goed, maar ik moet dus onder de vloer met infrarood werken.
sunnybird schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:09:
Gewoon een hond in huis nemen. Zo zijn we op een snelle wijze van de ratten afgekomen. En een hond is ook nog een heerlijk gezelschapsdier.
En verder, geen voedsel weggooien, geen compost in de tuin.
De gemeente heeft ons ook nooit geholpen, je zult het zelf moeten oplossen.
Het gaat bij ons over rattenprobleem in de (vochtige) kruipruimte; ik neem aan dat je je hond daar niet loslaat. :)
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:46:
Heb ze ook gehad.
Vallen hielpen bij mij niet.

Maar na gif waren ze in een week allemaal "weg".
Je kunt wel investeren in camera's maar kost een aardige duit en kunt deze waarschijnlijk niet plaatsen waar de beestjes zitten.
Een cam proberen we te plaatsen bij wat lokaas en evt met val.

Ja, dat gif effectief is hoor ik meer, maar is ook gevaarlijk en dode ratten onder de vloer is ook geen prettige gedachte. Zelf heb ik dan meer voorkeur voor vallen, hoewel die wellicht minder effectief zijn.

Maar zoals je boven kunt lezen proberen we eerst toegangen te vinden en die te blokkeren. Dat wordt als meest effectieve oplossing gedacht. Ook door gemeentelijke ongediertebestrijding.

Gemeente wil nog een keer met rook in de rioleringen gaten proberen te vinden. Dus ook nog een methode.

Dank voor de reacties en video!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb wel eens wat stank gehad in de hal, onderaan de trap naar een bovenwoning. Overal gezocht, ook onder de vloer gekeken, aangebeld bij de onderbuurman.. gelukkig bleek die nog te leven.... :-P
Een paar dagen later was er ineens een enorme plaag van van die grote harige vliegen, dus toch nog maar eens de kruipruimte in gegaan. Blijkt er een rat te zijn overleden onder de stoep in de smalle tunnel waar de water-en gasleidingen de kruipruimte binnen komen. Blijkbaar weten de vliegen een lijk zelfs daar te vinden. Toen ik hem vond was er bijna niets meer van over, alleen nog een schedel, ruggegraat en staart...
Bestrijding met gif kan ik dus niet aanraden. Wat als zo'n beest sterft op een plek in je woning waar je er niet bij kunt?

l'art pour l'art

Pagina: 1