Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdela
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 21:43
Mijn Surface Pro 3 is stilaan aan vervanging toe en ik wil opnieuw een Surface. Mijn Pro 3 heeft een i3 en 4gb. Die is altijd voldoende snel geweest. Mijn dochter heeft een Pro 4 met een m3 processor en 4GB RAM. Zij heeft nog nooit geklaagd over te traag werken - zelfs niet bij fotobewerking - en schijnt haar oplader nauwelijks te gebruiken. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over hoe snel die computer werkt. De m3 variant met 4GB is daarenboven maar liefst €500 goedkoper dan het eerstvolgende alternatief dat echt een meerwaarde zou zijn, de i5 met 8GB RAM en 256GB ssd.

Ik maak intensief gebruik van Office en statistische software, maar dat vergt eigenlijk niet veel van een hedendaagse computer. Het zwaarste programma dat ik gebruik is een browser (vreselijke geheugenopslorpers zijn dat) en een fotobewerkingsprogramma.

Om deze aankoop voor te bereiden heb ik wat zitten kijken naar het geheugengebruik van Windows 10, en dat is nogal merkwaardig. Gelijk hoeveel GB RAM je hebt, dat zit altijd behoorlijk vol, mijn werk-laptop met 8GB RAM zit even vol als mijn eigen Pro 3 met 4GB, bij dezelfde programma's en bestanden. Het lijkt wel alsof Windows 10 het geheugen opvult voor zover er plaats is. Dus die maatstaf om na te gaan of 4GB voldoende is gaat niet op. Daarom vraag ik hier om advies. Is 4GB ok voor de komende jaren? Ga ik me dat niet snel beklagen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Hier een screenshot van mijn PC. Op het moment slechts een tiental tabs open en wat Office documenten.

RAM

Daaruit kan ik eigenlijk concluderen dat 8gb toch wel het minimum moet zijn. Op een normale laptop had 4gb voldoende geweest, daar zou je in de toekomst een nieuwe RAM strip in kunnen plaatsen. Bij een surface is dat fysisk onmogelijk. Blijkt die 4gb niet voldoende te zijn zul je dus een compleet nieuwe Device moeten kopen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 13:14
Rene schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:18:
Hier een screenshot van mijn PC. Op het moment slechts een tiental tabs open en wat Office documenten.

[afbeelding]

Daaruit kan ik eigenlijk concluderen dat 8gb toch wel het minimum moet zijn. Op een normale laptop had 4gb voldoende geweest, daar zou je in de toekomst een nieuwe RAM strip in kunnen plaatsen. Bij een surface is dat fysisk onmogelijk. Blijkt die 4gb niet voldoende te zijn zul je dus een compleet nieuwe Device moeten kopen.
Zo werkt het helaas niet. Als er meer geheugen vrij is, zal Windows ook meer geheugen toewijzen. Die werkzaamheden zijn ook mogelijk met 4gb zonder uit te swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:03
Dit is mijn PC na een boot met Spotify en 2 browsers (Chrome voor Netflix en Firefox voor Tweakers) open:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zl1nLyk.png

Zoals je ziet gebruikt Microsoft zo'n 4GB voor processen, drivers en het OS, en daarnaast nog zo'n 8 GB gevuld met cache, data die het OS nu niet nodig heeft, maar alvast heeft gevuld voor het geval dat.

Is 4GB voldoende voor Windows 10 in de praktijk? Sure, op mijn Surface Pro 2 gaat dat nog steeds prima, ook als ik Lightroom draai. Maar voor ~800 euro zou ik nu geen nieuw device meer kopen met 4GB niet-upgradebaar ram, zeker niet als je van plan bent wat fotobewerking te gaan doen.

Je betaalt met de Surface lijn gewoon een ontzettende meerprijs. Kijk maar eens naar de Lenovo ideapad: ook 800 euro, maar dan met een M5, 256GB SSD en 8 GB RAM: pricewatch: Lenovo IdeaPad Miix 700-12ISK (80QL00B2MH) Zwart

(En je krijgt meteen een fatsoenlijke Intel wifi chip in plaats van die ranzige Marvell Avastar in de Surface lijn....blijft een bizarre keuze in een high-end device)

[ Voor 28% gewijzigd door citruspers op 14-02-2018 19:16 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Wouter Lucassen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:49:
[...]

Zo werkt het helaas niet. Als er meer geheugen vrij is, zal Windows ook meer geheugen toewijzen. Die werkzaamheden zijn ook mogelijk met 4gb zonder uit te swappen.
Dat klopt inderdaad. Maar in mijn voorbeeld is ca 2 gb in gebruik door Edge en Office, systeemgebruik is ca 1 gb. Dan is er nog maar 1 gb over voor andere zaken.

Windows vult inderdaad het beschikbare ram voorbij die 3 gb, zodoende zijn veel gebruikte instructies snel toegankelijk. Met maar 4 gb zal het systeem uiteindelijk harde schijf ruimte gaan gebruiken om te bufferen. Als er dan een instructie vanaf de harde schijf moet komen gaat dit veel trager.

Je kan dus makkelijk een hoop programma’s met 4 gb draaien. Alleen gaat het op den duur een stuk trager omdat die 4 gb niet toereikend is voor alle applicaties en er heel de tijd gewisseld moet worden tussen RAM en HDD. Als 4 gb de absolute max is voor de komende 3-5 jaar zou ik nooit een machine met niet uitbreidbaar RAM kopen. Tenzij je zeker weet dat je alleen maar wat lichte applicaties gaat draaien.

Mijn advies is om minimaal 8gb te nemen. 4 gb is wat je verwacht bij een 300 euro laptop met brakke celeron/Atom processor.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdela
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 21:43
Dank allen voor de reacties!

Als ik de Pro3 aan zet zonder een programma te draaien is er 2,4 van de 3,9GB opgevud. Dat loopt op tot 2,9GB als ik Mail en Word opzet, te verwaarlozen dus. Met 3 tabbladen in Chrome wordt dat 3,3 GB, met 5 dan plots weer maar 3,2GB. Dus door dat geheugenmanagement van Windows zegt dat niet zoveel.

(Terzijde: toch raar dat Gmail in een app véél minder geheugen en processor vergt dan in een browser. Dat is toch niet wat je zou denken.)

Ik hou nogal van die Surface, de crappy wifi neem ik er in volle bewustzijn bij! De m3/4GB kost €875, de i5/8GB € 1.449, toch een flinke €574 verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
Het heeft niet zoveel zin om screenshots te posten van machines met 16GB als bewijs dat 4GB te weinig zou zijn aangezien Windows zoals gezegd het geheugengebruik aan past aan het beschikbare fysieke geheugen. Daarnaast moet je in je afweging ook meenemen dat de Surface Pro een SSD heeft die 1,5GB/s kan verplaatsen waardoor de druk op het geheugen omlaag gaat.

Ik zou zeggen, als je nu tevreden bent dan zal je met de m3 Surface Pro 2017 ook tevreden zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 12:31
Als ik het zo lees wilt de TS met name niet teveel geld uitgeven en daarbij redelijke performance behouden. Los van dat, als ik 875 euro uit geef, vooruit wil gaan in prestaties zal het 4GB model voor hem beter zijn. Dat is de TS inmiddels ook al gewend.

Vanuit mij persoonlijk is 8GB absoluut minimum omdat je het achteraf niet meer kan aanpassen en het verleden leert dat er alleen maar meer geheugen nodig gaat zijn naar mate de tijd vooruit gaat.

Het is een flink prijs verschil maar daar krijg je ook een betere processor voor terug. Mogelijk lever je dan wel in op accuduur.

• Ramon
@hdela De Surface Pro 2017 m3 variant gaat nu voor ~800,-

Bij MS zelf incl. gratis Arc Mouse: https://www.microsoft.com...vanaf-806-65/93TF2VD928R9

[ Voor 54% gewijzigd door Ramon op 15-02-2018 20:15 ]

Verwijderd

Ik heb die m3's in een zakelijke omgeving bij wat collega's draaien.
Die hebben eigenlijk allemaal dezelfde keuze gemaakt, (ze hebben een PGB-hardware) goedkooper laptop zodat je een iphone kon kopen van je PGB. Ze zouden achteraf gezien liever het i5 model met 8GB gehad hebben. 2 jaar geleden was zo'n m3 voor Word/Outlook/Excel/Web dingen wel oké, maar het is gaandeweg niet heel toekomst bestendig.

Heb zelf (prive) destijds een Surface Pro (v1) gekocht, ook de i5 met 8GB, rib uit mijn lijf... maar nog immer tevreden over. Ja de nieuwere modellen zijn sneller, maar mijn SP1 komt nog prima mee.

m3 lijkt aantrekkelijk, maar voor dat geld kun je ook een 'normale' laptop kopen met betere specs.

• Ramon
@Verwijderd maar TS zegt tevreden te zijn met de Surface Pro 3 met i3 en 4GB dus lijkt me dat dat met de m3 en 4GB ook wel moet kunnen. Daarnaast is de koeling van de Surface Pro (2017) beter dus de cpu kan langer op een hoge frequentie draaien.

Pagina: 1