Beste tweakers. Graag zou ik even met jullie willen kijken of mijn gedachtengang correct is, of dat het wellicht toch verstandig is om even met de hypotheekadviseur contact op te nemen.
Bedragen zijn fictief om het verhaal te vergemakkelijken
Mijn huidige situatie:
Bankspaarrekening waar 20.000 euro op gespaard is
Bijbehorende hypotheek van 200.000 euro
Verwachte verkoopwaarde woning: 250.000 eur
Dit huis ga ik te koop zetten en vervolgens betrek ik een huurhuis. De hypotheek wordt dus niet meegenomen en er wordt geen nieuwe hypotheek afgesloten.
Gevolgen:
- Ik bouw een Eigenwoningreserve (EWR) op van 50.000eur
- Ik krijg cash 50.000 + 20.000 eur gestort op mijn betaalrekening nadat de notaris de woning passeert
Aangezien ik dus geen nieuwe hypotheek neem ben ik niet van plan naar de hypotheek adviseur te gaan.
Mijn vragen:
1) Is de bovenstaande denkwijze correct
2) Zorgt de notaris voor de aflossing van de hypotheek?
3) Zorgt de hypotheekverstrekker vervolgens voor de verdere financiele afhandeling en krijg ik het geld zonder verdere acties van mijn kant gestort?
4) Andere aandachtspunten?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken
Bedragen zijn fictief om het verhaal te vergemakkelijken
Mijn huidige situatie:
Bankspaarrekening waar 20.000 euro op gespaard is
Bijbehorende hypotheek van 200.000 euro
Verwachte verkoopwaarde woning: 250.000 eur
Dit huis ga ik te koop zetten en vervolgens betrek ik een huurhuis. De hypotheek wordt dus niet meegenomen en er wordt geen nieuwe hypotheek afgesloten.
Gevolgen:
- Ik bouw een Eigenwoningreserve (EWR) op van 50.000eur
- Ik krijg cash 50.000 + 20.000 eur gestort op mijn betaalrekening nadat de notaris de woning passeert
Aangezien ik dus geen nieuwe hypotheek neem ben ik niet van plan naar de hypotheek adviseur te gaan.
Mijn vragen:
1) Is de bovenstaande denkwijze correct
2) Zorgt de notaris voor de aflossing van de hypotheek?
3) Zorgt de hypotheekverstrekker vervolgens voor de verdere financiele afhandeling en krijg ik het geld zonder verdere acties van mijn kant gestort?
4) Andere aandachtspunten?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken