Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 23:04
Beste tweakers. Graag zou ik even met jullie willen kijken of mijn gedachtengang correct is, of dat het wellicht toch verstandig is om even met de hypotheekadviseur contact op te nemen.
Bedragen zijn fictief om het verhaal te vergemakkelijken

Mijn huidige situatie:
Bankspaarrekening waar 20.000 euro op gespaard is
Bijbehorende hypotheek van 200.000 euro
Verwachte verkoopwaarde woning: 250.000 eur

Dit huis ga ik te koop zetten en vervolgens betrek ik een huurhuis. De hypotheek wordt dus niet meegenomen en er wordt geen nieuwe hypotheek afgesloten.

Gevolgen:
- Ik bouw een Eigenwoningreserve (EWR) op van 50.000eur
- Ik krijg cash 50.000 + 20.000 eur gestort op mijn betaalrekening nadat de notaris de woning passeert

Aangezien ik dus geen nieuwe hypotheek neem ben ik niet van plan naar de hypotheek adviseur te gaan.

Mijn vragen:
1) Is de bovenstaande denkwijze correct
2) Zorgt de notaris voor de aflossing van de hypotheek?
3) Zorgt de hypotheekverstrekker vervolgens voor de verdere financiele afhandeling en krijg ik het geld zonder verdere acties van mijn kant gestort?
4) Andere aandachtspunten?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Die 20k krijg je niet zomaar op je rekening gestort.

Je krijgt van de bank min of meer de volgende opties in een brief aangereikt:

1. "Stort de 20k op mijn rekening; de bank gaat hiervan melding maken bij de Belastingdienst wegens mogelijkheid op vroegtijdig openbreken KEW"
2. "Laat de 20k op een slapende Bankspaarrekening staan tegen de huidige spaarente (zal zo'n 0,1~0,2% zijn bij een grootbank) zodat je 'm in de toekomst weer "op kan pakken""
3. Stort de 20k naar een andere Hypotheekverstrekker; die 'm dan weer in een nieuwe KEW stopt zodat je rechten behouden blijven.

Handmatig kiezen voor 1 en overschrijven als optie 3 mag je niet doen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En hier is nou bijvoorbeeld een hypotheekadviseur voor :)
Loop eens vrijblijvend ergens binnen en ga het gesprek aan...

Overigens geen antwoord op je vraag: hoe lang ben je van plan te gaan huren?
Als je in de toekomst nog een huis wilt / gaat kopen, dien je de overwaarde te gebruiken (of je krijgt er geen HRA meer over). Geloof dat er een drie jarig termijn aan hangt voordat je het vrij kan / mag besteden (om daarna weer aanspraak te maken op HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 20:10
De tijdsklemmen voor een SEW bestaan niet meer sinds vorig jaar. Volgens mij betekent dat dat je tegen de bank en de notaris moet zeggen dat je bij verkoop je SEW wil gebruiken om af te lossen. Die voorwaarde, dat je de waarde van de SEW moet gebruiken om af te lossen, is nl. wel overeind gebleven.

Het bedrag wat dan na verkoop onder de streep overblijft is dan volgens mij zonder beperkingen (anders dan de EWR die je al noemt) gewoon voor jou.

Maar goed, dit is mijn uitleg van de regels, je eigen bank en je notaris zouden je moeten kunnen vertellen of het nu in de praktijk ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 23:27
R.van.M schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:50:
Beste tweakers. Graag zou ik even met jullie willen kijken of mijn gedachtengang correct is, of dat het wellicht toch verstandig is om even met de hypotheekadviseur contact op te nemen.
Bedragen zijn fictief om het verhaal te vergemakkelijken

Mijn huidige situatie:
Bankspaarrekening waar 20.000 euro op gespaard is
Bijbehorende hypotheek van 200.000 euro
Verwachte verkoopwaarde woning: 250.000 eur

Dit huis ga ik te koop zetten en vervolgens betrek ik een huurhuis. De hypotheek wordt dus niet meegenomen en er wordt geen nieuwe hypotheek afgesloten.

Gevolgen:
- Ik bouw een Eigenwoningreserve (EWR) op van 50.000eur
- Ik krijg cash 50.000 + 20.000 eur gestort op mijn betaalrekening nadat de notaris de woning passeert

Aangezien ik dus geen nieuwe hypotheek neem ben ik niet van plan naar de hypotheek adviseur te gaan.

Mijn vragen:
1) Is de bovenstaande denkwijze correct
2) Zorgt de notaris voor de aflossing van de hypotheek?
3) Zorgt de hypotheekverstrekker vervolgens voor de verdere financiele afhandeling en krijg ik het geld zonder verdere acties van mijn kant gestort?
4) Andere aandachtspunten?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken
toon volledige bericht
De EWR is niet alleen de winst van € 50.000, maar ook het gedeelte van de bankspaarrekening € 20.000, je overwaarde is dus in totaal € 70.000. Het is wel belangrijk zoals anderen al hebben aangehaald om ervoor te zorgen dat ze bij de aflossing van je hypotheek eerst je banksparen verrekenen en daarna pas hetgeen wat je krijgt aan verkoopprijs. Mochten ze een andere volgorde nemen, dan kan de belastingdienst alsnog het banksparen belasten! In principe gaat dit laatste in 99% van de gevallen goed, maar ik ken een situatie van 1% waarbij dit niet goed is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 23:04
Bedankt voor jullie reacties. De tijdsklemmen zijn inderdaad afgeschaft voor SEW dus daar zou geen probleem mee moeten zijn. Lijkt erop dat ik toch maar even met de hypotheekadviseur moet praten om overal 100% duidelijkheid op te krijgen
Pagina: 1