Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:29
een vraag die vast al eerder is langsgekomen maar ik vond 'm niet.

Onze hifiset is verouderd en aan vervanging toe. Wij overwegen de aanschaf van een Sonos play 5 voor in de woonkamer. Ik heb echter een 20 cd's die ik nog wel wil kunnen beluisteren.

Kan iemand mij vertellen of hier een oplossing voor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 11:27
Spotify 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
@twodigits doordat je een Play 5 overweegt en dit model een line-in heeft kan je hier prima een externe CD-speler op aansluiten. Bedenk dan wel dat dit niet allemaal volautomatisch gebeurt he. Je moet je CD-speler nog opzetten en nog op "play" drukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:08

Wish

ingwell

twodigits schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:47:
een vraag die vast al eerder is langsgekomen maar ik vond 'm niet.

Onze hifiset is verouderd en aan vervanging toe. Wij overwegen de aanschaf van een Sonos play 5 voor in de woonkamer. Ik heb echter een 20 cd's die ik nog wel wil kunnen beluisteren.

Kan iemand mij vertellen of hier een oplossing voor is?
Digitaliseren en op een NAS zetten die je kunt benaderen via SONOS. En inderdaad: Spotify bijvoorbeeld

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
chupkes,
de cd's waar het over gaat staan niet op Spotify. Ik zal er zo'n 200 weg doen maar die 20 zijn nergens meer te koop of te streamen... vandaar mijn vraag.
Hyperbart,
;) ik zou eens moe worden. Maar wil liever geen losse cd speler meer voor die 20 cd's.

@anderen, ik ga iets zoeken op NAS, zegt me niks als digibeet. tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

twodigits schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:56:
chupkes,
de cd's waar het over gaat staan niet op Spotify. Ik zal er zo'n 200 weg doen maar die 20 zijn nergens meer te koop of te streamen... vandaar mijn vraag.
Hyperbart,
;) ik zou eens moe worden. Maar wil liever geen losse cd speler meer voor die 20 cd's.

NAS = een kleine thuisserver waar je media en data kan opslaan. Vaak kan je die ook gebruiken voor het afspelen van media naar diverse apparaten zoals je TV of een audio-systeem.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Een microJukebox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

twodigits schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:56:
chupkes,
Hyperbart,

NAS is kort voor Network Attached Storage.
Letterlijk een doos met één of meer hardeschijven er in en wat software aan boord om diverse diensten aan te bieden op je thuisnetwerk.

Het is ooit begonnen voor opslagdiensten, maar tegenwoordig zit er ook in 95% van de gevallen een mediaserver in (ookwel bekend onder de term DLNA of OpenHome).
Als je er MP3's (of andere muziekformaten) op zet, kan de mediaserver software de muziek als stream aanbieden aan jouw Sonos muziekspeler. (of aan je mobiel, tablet, smart-TV, etc, ook allemaal tegelijk)

Het idee is dat je je CD's omzet naar MP3 (of een ander digitaal format) en de geproduceerde bestanden dan op de NAS zet. Deze kan ze dan aanbieden aan je Sonos apparaat.

Er zijn legio programma's om CD's om te zetten naar MP3, al is de ene beter dan de ander.
Zelfs Windows Media Player kan het, maar die maakt beroerde WMA bestanden.
Zelf gebruik ik CDeX of Fre:ac daar voor. Geen heel user friendly programma's, maar met de juiste instellingen maak je daar de best klinkende MP3 bestanden mee (weinig ruis, artefacten, etc, gewoon zoals de CD hoort te klinken)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Is een NAS niet een beetje overkill voor een 20-tal CDs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Misschien is een NAS wat teveel voor 20 cd's? Al is het altijd handig natuurlijk.
Google Play music wordt bijvoorbeeld ondersteund door Sonos, dan kan je de muziek van de CD rippen en daar uploaden, hoef je geen NAS te kopen volgens mij.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TeraMod schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:07:
Is een NAS niet een beetje overkill voor een 20-tal CDs?
Dat is wel zo ja, het is overkill voor 20 CD's.
Aan de andere kant, als je eenmaal een NAS hebt, ga je hem ook meer gebruiken.
Altijd fijn om backups op te zetten bijvoorbeeld.

Edit: ook een optie: check of je router een USB poort heeft en NAS functionaliteit.
Sommige routers kunnen met een USB hardeschijf dienst doen als NAS, en in bepaalde gevallen ook als Mediaserver.
Als je router dat kan, kan je dus ook gewoon een externe hardeschijf gebruiken en dan je router de data daar van naar je Sonos laten streamen.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2018 13:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-08 22:01
Spotify opzeggen, Google Play Music nemen, CD's rippen en uploaden op GPM.

Edit: ah was hiervoor ook al gezegd :)

[ Voor 26% gewijzigd door AyurVeda op 14-02-2018 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
Dank voor de reacties.

Wat ik nu ga doen aangezien het maar een 20 cd's zijn: rippen naar WAV met itunes, opslaan op onedrive en via de pc streamen naar Sonos. Ik heb het net al geprobeerd met de sonos play 1 die ik reeds heb en het werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Klinkt goed, maar je kunt denk ik beter kiezen voor een ander lossless formaat. Bijvoorbeeld FLAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

FLAC scheelt je in ieder geval weer wat ruimte op OneDrive, en de kwaliteit is gelijk want lossless compressie.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Idd FLAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dan wordt het FLAC, tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

En FLAC heeft het voordeel dat je de metadata (artiest, titel, albumnaam, enz.) in de file kan zetten, die je sonos dan weer kan gebruiken. Bij WAV kan dat niet.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als je je niet vastpint aan Sonos, zou je nog een Bluesound Pulse Flex (bijv. of de Pulse P300 of Pulse Mini) kunnen overwegen. Deze heeft een USB ingang waar je een stick in kunt zetten. Geen NAS nodig dus in dat geval.

20 CDs rippen naar FLAC, zodat je metadata behoudt, deze op zo'n kleine USB stick en in de Flex stoppen aan de achterkant en klaar.

Bijv zo'n stick, die steekt nauwelijks uit:

pricewatch: Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart

[ Voor 6% gewijzigd door PageFault op 15-02-2018 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Als de overweging al een Play 5 was kun je qua budget prima een Pulse Mini aanschaffen en die speelt de Play 5 al naar huis wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan moet je dus wel een ander programma gebruiken om te rippen; iTunes ondersteunt vziw geen FLAC :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Ook geen Alac? al weet ik niet of Sonos dat weer ondersteunt

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

The Eagle schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Dan moet je dus wel een ander programma gebruiken om te rippen; iTunes ondersteunt vziw geen FLAC :)
Goed punt! EAC is volgens mij de meestgebruikte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:08:
Ook geen Alac? al weet ik niet of Sonos dat weer ondersteunt
Gewoon geen iTunes gebruiken. Alternatieven genoeg. Tenzij je aan een iPhone gebonden bent, in which case conversie naar FLAC voor die telefoon ook niks uithaalt.
20 CD's is niet al te veel. Die zou je ook op je telefoon kunnen zetten (en dan hoop ik dat je geen iphone hebt) en van daar af streamen naar de Sonos. Of een DLNA server als Serviio draaien op je PC als je dat spul wilt luisteren.

Persoonlijk zou ik trouwens niet al te moeilijk willend oen. Voor die 20 cd's zetten ik wel een losse cd speler neer, desnoods een discman. Want iedere streaming optie is gecompliceerder en/of duurder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Enkel voor die 20 cds een streaming speler aanschaffen wel ja, maar als je graag die 20 albums nog wil luisteren en toch over stapt op streaming dan kan je het beste gaan rippen.

Zou zelf ook geen iTunes gebruiken om te rippen, in verleden EAC gebruikt die gewoon goed is, en nu dbPoweramp, die voor mij zowel AAC als FLAC (en in verleden MP3 en FLAC) tegelijk doet, 1 voor mobiel gebruik en de andere als archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dat rippen daar kom ik wel uit, het EAS ook en die kan gewoon naar FLAC rippen itt Itunes.

Maar ik twijfel nu aan de play5. Heb 'm beluisterd... wat zal ik zeggen, waarschijnlijk prima voor 95% van de mensen maar minder voor klassiek en ik vind het ook minder dan mijn oude set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Heb je de play 5 gekalibreerd op de kamer? (Trueplay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

twodigits schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:24:
Dat rippen daar kom ik wel uit, het EAS ook en die kan gewoon naar FLAC rippen itt Itunes.

Maar ik twijfel nu aan de play5. Heb 'm beluisterd... wat zal ik zeggen, waarschijnlijk prima voor 95% van de mensen maar minder voor klassiek en ik vind het ook minder dan mijn oude set.
Wat heb je nu staan dan (merk, types van apparatuur en speakers)? En waarom is ie volgens jou aan vervanging toe? Oud <> onbruikbaar. Met een losse streamer aan een aux ingang doe je ook veel, om maar eens een zijstraat te noemen :)
En wat draai je vnl voor muziek en waar zou je een nieuwe set evt nog meer voor willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:13
Ik heb Sonos al sinds 2007. Mét een NAS (toen Synology DS107+, sinds kort een DS418j).
Al mijn CD's staan in FLAC formaat op het NAS.

Ik zou het moeten uitproberen, maar ik dacht dat een NAS niet persé nodig is, omdat moderne windows ook als media server dienst kan doen (of misschien is een simpele "shared folder" ook al goed).

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt, Windows Media Player kan ook als DLNA server dienen. Maar zoals je kunt lezen is TS al van Sonos teruggekomen want hij vond het nergens naar klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
The Eagle schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Wat heb je nu staan dan (merk, types van apparatuur en speakers)? En waarom is ie volgens jou aan vervanging toe? Oud <> onbruikbaar. Met een losse streamer aan een aux ingang doe je ook veel, om maar eens een zijstraat te noemen :)
En wat draai je vnl voor muziek en waar zou je een nieuwe set evt nog meer voor willen gebruiken?
Ik heb nu een oudere Pioneer receiver met kleinere B&W speakers. Is dik 20 jaar oud spul hoor dus stel je er niet teveel van voor. Maar ik heb de beslissing dus nog even uitgesteld en bij de Mediamarkt een Chrome audiocast gehaald voor 39 euro. Kan de familie in ieder geval streamen en zoekt/ denkt/ spaart papa nog even verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb ook een set van Pioneer uit begin jaren 90 op zolder staan en dat ding durf ik prima naast mijn Denon set te zetten. Die kwaliteit is gewoon goed. Speakers hier zijn op zolder Technics (ook half jaren 90) en beneden Klipsch F3. Noem de types eens van je Pioneer spul? Kan ik ongeveer aangeven wat je zou moeten kopen wil je iets vergelijkbaar nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Het is een Pioneer sx 339 en de speakers zijn B&W 201i

[ Voor 36% gewijzigd door twodigits op 17-02-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Sonos amp kopen kunnen je huidige b&w speakers op.
Maar persoonlijk zou ik denon heos amp kopen omdat die usb ingang heeft kan je die 20 cd rippen naar usb stick en heb je geen nas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Precies, ik zou geen NAS aanschaffen voor 20 albums in FLAC. Dat is rond 7 GB aan FLAC data!

Gewoon een amp kopen met USB ingang zoals de bovenstaande Denon of iets uit het Bluesound portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

twodigits schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:06:
Het is een Pioneer sx 339 en de speakers zijn B&W 201i
Zelfde tijd als ik dus, hier staat een a550r samen met een F449l en een PD7700 :)
Goed soul en vrij onverslijtbaar.
Nogmaals de vraag: wat mis je? Is het alleen het digitale / stramen, dan zou ik er idd een chromecast oid aan hangen. Wil je ook video, overweeg dan een gewone Chromecast of bijvoorbeeld een pi met Kodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
Het lastige met sonos vind ik dat sonos niet meerdere genres kan werken per nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Eagle,
ok dan wat uitgebreider. Ik vond deze receiver altijd al lomp. Veel vermogen maar weinig subtiliteit. Ik had er daarom altijd een equalizer tussen maar die is kapot gegaan. Rest van de apparatuur is ook niet meer feilloos. Maar ik doet het voorlopig met die chromecast tot ik weet wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

EQ is bij een dergelijke installatie wel fijn ja. GR333 of GR555 pluk je zo van MP voor rond de 50 euro trouwens. Heb zelf een half jaar terug de GR777 gekocht - heel gaaf ding maar die is ook een stuk duurder. Maar wel lampjes :9

Pagina: 1