Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe CV ketel nodig: ik wil van gas af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 11:04
Ik ben onlangs in een nieuw huis getrokken, en daar hangt een oudere CV ketel. Alles goed aangesloten, hij stookt lekker en we hebben lekker warm water.

Nu wil ik deze (op termijn) laten vervangen door een nieuwe. Echter omdat we in de toekomst toch van het gas af moeten (ik kook ook op inductie) wil ik kijken of het niet mogelijk is een niet-gas CV ketel (oid) te gaan gebruiken.

Echter: door de bomen zie ik het bos niet meer. :? 8)7
Ik ben erg benieuwd wat bij ons eventuele opties kunnen zijn.

Situatie:
Ketel hangt op zolder, in de rest van het huis is eigenlijk geen plek om een dergelijk apparaat te plaatsen, aan het huis vast is een optie, maar dan zullen de buizen aan de buitenkant van het huis naar boven moeten gok ik.

We willen natuurlijk goed warm water hebben om te douchen, bij de wasbak in de badkamer en in de keuken.
Verder hebben we vloerverwarming beneden, 5 radiatoren (slaapkamers) en vloerverwarming in de badkamer.
In de toekomst moeten er ook nog zonnepanelen komen om de kosten van stroom te verminderen.

Wat zijn eventuele opties, waar moet ik op letten etc. Eventuele voor en nadelen van verschillende systemen mag, maar die kan ik natuurlijk ook zelf opzoeken als ik weet waar ik aan moet denken.

Beste antwoord (via Neal op 15-02-2018 10:09)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Waar je naar moet zoeken in het bos is een warmtepomp. (om de cv ketel te vervangen)

Deze site heeft veel info.
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/

Ook hier op tweakers zijn er topics over warmtepompen:
L/L (lucht/lucht)
L/W (lucht/water) en
W/W (water/water)

Alle warmtepompen hebben een buffervat cq boilervat nodig om warm tapwater te maken en op te slaan.
Dat kan niet "instant" zoals een cv ketel dat doet.
Ook bestaan er speciale warmtepomp boilers, als je het gescheiden zou willen houden van CV.

Ik ben nu 2 jaar gasloos, met een 5 kW L/W WP, 450 ltr buffervat met hygienespiraal voor tapwater, 3-fase doorstroom verwarmer, douche wtw, Grohe red voor in de keuken en inductiekookplaat.
Meerdere wegen naar rome dus.

Verdiep je eerst eens in de theorie.

(en ga eerst na, met welke water temperatuur je, je huis warm kan houden. Inderdaad warm houden... en niet op stoken. Het idee erachter is 24/7 verwarmen met een warmtepomp op een zo laag mogelijke temperatuur = hoog rendement = hoge sCOP = lager verbruik)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2018 16:53 (14%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Waar je naar moet zoeken in het bos is een warmtepomp. (om de cv ketel te vervangen)

Deze site heeft veel info.
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/

Ook hier op tweakers zijn er topics over warmtepompen:
L/L (lucht/lucht)
L/W (lucht/water) en
W/W (water/water)

Alle warmtepompen hebben een buffervat cq boilervat nodig om warm tapwater te maken en op te slaan.
Dat kan niet "instant" zoals een cv ketel dat doet.
Ook bestaan er speciale warmtepomp boilers, als je het gescheiden zou willen houden van CV.

Ik ben nu 2 jaar gasloos, met een 5 kW L/W WP, 450 ltr buffervat met hygienespiraal voor tapwater, 3-fase doorstroom verwarmer, douche wtw, Grohe red voor in de keuken en inductiekookplaat.
Meerdere wegen naar rome dus.

Verdiep je eerst eens in de theorie.

(en ga eerst na, met welke water temperatuur je, je huis warm kan houden. Inderdaad warm houden... en niet op stoken. Het idee erachter is 24/7 verwarmen met een warmtepomp op een zo laag mogelijke temperatuur = hoog rendement = hoge sCOP = lager verbruik)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2018 16:53 (14%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Stook je op de slaapkamers? Dat gaat een probleem zijn met een warmtepomp, die wil je het liefst ergens 28-35 graden je vloerverwarming in en met die temperaturen doen de radiatoren niet veel (tenzij oversized radiatoren + geforceerde airflow). Ik verwarm de werkkamer daarom bij met een losse elektrische kachel. Kies je zeker je boiler maar ook je warmtepomp niet te klein, maar die laatste ook niet té groot, zolang je afgitevermogen van het systeem groter is dan de warmtepomp op de lage modulatie is het goed. D'r zijn pagina's volgeschreven hier in het forum :)
quote:
Hier valt wel wat op af te dingen, nachtverlaging met een L/W toepassen is mogelijk en hoeft niet nadelig uit te pakken. Tot in den treuren bediscusieerd in het l/w warmtepomptopic :)

neographikal wijzigde deze reactie 15-02-2018 00:41 (13%)

Op zoek naar een fotograaf?

• Neal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 11:04
Thnx voor de antwoorden. Hier kan ik wel iets meer, ga er verder induiken :)

@neographikal Op de slaapkamer zelf wordt niet veel gestookt, maar 2 andere kamers momenteel wel dat het toch lekker is als we daar bezig zijn (werkkamer eigenlijk ;) ).
En juist door die pagina's die volgeschreven waren zag ik het bos niet meer.

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
Ik ben me ook aan het orienteren. Ik heb een huis gekocht dat nu verwarmt wordt met gaskachels. Dus heb geen last van "ouderwetse" radiatoren.
Mijn gedachte is:
-Boiler met zonnecollectoren
-Een Warmtewisselaar
-Ik stook graag een fikkie, dus een houtkachel met CV aansluiting (als de houtkachel brandt, wordt de Boiler ook verwarmd).

Woonkamer en keuken: vloerverwarming
1e verdieping (kinderkamers): LTV radiatoren
2e verdieping (waar ik slaap en mijn werkkamer is): twijfel tussen LTV radiatoren, wandverwarming of vloerverwarming.

Ben benieuwd of er anderen zijn die ook zo'n installatie hebben.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Zonnecollectoren zetten voor ruimteverwarming niet zulke zoden aan de dijk. Ik heb het overwogen, zitten rekenen en kwam op een warmtepomp uit. Tijdens de pieken van je warmtevraag leveren die collectoren het minste op, dat kun je compenseren door een shitload aan overcapaciteit te plaatsen, maar dan stagneert het systeem in de zomer. Daarnaast is het dan de vraag of je het gaat redden hartje winter; de warmtepomp heeft als voordeel dat als de PV niet genoeg levert Liander even voor je bijdraait.

Ik heb het daarom met PV opgelost, die in weze hetzelfde probleem heeft maar één prettige eigenschap vertoont. De opgewekte energie kun je kwijt in het net i.p.v. je glycol staat te koken omdat je opslag in de zomer nooit afdoende is. Door het met PV op te lossen ben je ook flexibeler in de manier waarop je de energie verbruikt, het kan je vaatwasser in, je tv in, je elektrische fiets/auto/motor in, etc. De toepasbaarheid van de warmte uit zonnecollectoren is beperkter.

neographikal wijzigde deze reactie 15-02-2018 11:01 (8%)

Op zoek naar een fotograaf?

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Ennas @Neal
Vloerverwarming/wandverwarming is the way to go voor een wartmepomp.
Wil/kan je dat niet. Dan wordt het LTV radiatoren.

Startpunt van dit alles is een warmteverlies berekening van je huis.
Maar (ik blijf het toch zeggen © :+ ), Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd?

Dat is de eigenlijke start die iedereen eigenlijk moet maken maar dat is niet sexy op Tweakers >:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
@ollie1965 Isoleren.. ja.. dat weet ik. Maar dank. Is een fijne opgave in een jaren 30huis.. maar het kan.
Mijn 1e verdieping heeft slaapkamers van kinderen die er maar de helft van de tijd zijn. Daarom dacht ik aan LTV radiatoren. Wat ik begreep is dat je namelijk de vloerverwarming niet zo snel bij en uitschakelt. Zou je dan toch vloerverwarming nemen?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Ennas Je bent nu wel een beetje een topickaap aan het doen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor jouw vraagstuk een eigen topic aan te maken? :)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*