Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WiFi signaal binnen 1 kamer merkbaar slechter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:53
We hebben een goed geisoleerd huis uit 1999 met lekker dik beton zonder zolder en een trap in de woonkamer.
In de gang hangt een Ubiquiti AC Lite AP die naar mn glasvezelmodel loopt.

Overal in huis heb ik prima WiFi, boven in de beide slaapkamer en badkamer.

Zodra ik de werkkamer in loop heb ik prima WiFi maar als ik 2 meter verder de werkkamer in loop kakt het signaal helemaal in. Dit is op een smartphone zo maar ook op de iMac die er staat.

Ik kan dit reproduceren. Of ik vanuit de werkkamer connect naar de 2.4 of 5.0 band maakt niets uit. Het signaal is binnen 1 a 2 meter van prima/acceptabel naar dramatisch.

Ik heb geen zin in allerlei gedoe en investeringen dus zit te denken aan een simpele TP Link RE200 repeater die ik op de overloop in het stopcontact prik.

Geen pro-oplossing maar wel effectief verwacht ik.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Beste antwoord (via Lensent op 14-02-2018 14:15)

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
Ik heb een Wifi repeater geplaatst in de kamer met het beste wifi bereik op dezelfde verdieping.

Zo heb ik nu gemiddeld in het hele huis tussen de 50 a 95mbit down en up via wifi (5gzh). In de tuin dropt deze naar 20mbit, daar zou dus nog een extra repeater kunnen plaatsen, maar of mijn buren daar blij van worden (zitten ook op 5gzh) ;)

Ik heb nu 2 Xiaomi Mi3 Routers (AlieXpres 35 euro).

Mijn ervaring met powerline adapters zijn slecht te noemen, maar ik was te lui om een utp kabel te trekken naar de bovenste verdieping.. dus voor de KPN itv decoder gebruik ik het daar wel (25-30mbit).

Falcon wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:29 (48%)

"You never come second by putting other people first"

Alle reacties

• FlyingDutchMen
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:03
Zit de werkkamer toevallig boven/onder de meterkast? De meterkast kan deze verstoring veroorzaken, echter verwacht ik dat dit niet het geval is. Naast een badkamer zitten kan ook het probleem zijn. Oudere badkamers hebben soms een stalen plaat in de muur zitten, dit blokt/stoort het signaal als een gek.

Een repeater is een goede oplossing hiervoor denk ik. Als het mogelijk is zou ik proberen om de repeater in de kamer zelf te houden. Het liefste natuurlijk een repeater welke een kabel als inkomende lijn ontvangt. Als je buiten de kamer al gaat versterken is de kans natuurlijk aanwezig dat het signaal alsnog dropt in de werkkamer zelf.

Let ook even op dat je de repeaterop een ander kanaal zet.

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Moderator Mobile & IN
@Lensent waar zit deze kamer precies, kun je een vlugge schets maken van je locatie van je apparatuur?

Verder gaat een repeater wel 'werken', maar echt optimaal is dat niet. De snelheid wordt namelijk gehalveerd.

• Lensent
Glasvezelmodem in meterkast, AP in de gang boven de deur naar de woonkamer.
De badkamer en werkkamer zitten niet bij elkaar in de buurt. 1 slaapkamer grenst aan de badkamer en daar is de WiFi prima dus het stalen plaat verhaal gaat niet op. Ook vind ik een woning uit 1999 niet direct oud.

De werkkamer grenst aan onze slaapkamer, waar het signaal gewoon acceptabel is.

Ik was in de veronderstelling dat een dual band repeater tegenwoordig niet de snelheid meer halveerd?

edit

Ik kan niet tekenen :P

Lensent wijzigde deze reactie 14-02-2018 11:11 (15%)

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:53

Pazo

Miauw?

Ik heb een vergelijkbare situatie pas geleden bij een kennis gehad. In 1 kamer slecht wifi. Elke stap dichter naar het raam werd het signaal slechter. Bij het raam helemaal dood, 2 meter richting te deur en volop bereik. Binnen dezelfde kamer.

Wat blijkt? Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak een stalen draagbalk in de muur die boven het raam in de verdieping eronder (begane grond) zit. Dat was onlangs verbouwd en een stalen draagbalk ingezet. Op de begane grond vlak bij dat raam ook zeer slecht bereik.

Dus een oorzaak zou iets in de constructie van het huis kunnen zijn.

To the windooooow!

• Lensent
quote:
Pazo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:12:
Ik heb een vergelijkbare situatie pas geleden bij een kennis gehad. In 1 kamer slecht wifi. Elke stap dichter naar het raam werd het signaal slechter. Bij het raam helemaal dood, 2 meter richting te deur en volop bereik. Binnen dezelfde kamer.

Wat blijkt? Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak een stalen draagbalk in de muur die boven het raam in de verdieping eronder (begane grond) zit. Dat was onlangs verbouwd en een stalen draagbalk ingezet. Op de begane grond vlak bij dat raam ook zeer slecht bereik.

Dus een oorzaak zou iets in de constructie van het huis kunnen zijn.
En de oplossing? :P

Overigens kan het zijn dat we de termen repeater/range extender door elkaar gebruiken.
Ik overweeg als oplossing dus dit: https://www.routercenter....507670/tp-link-re200.html

De opstelling kan ik niet beter/praktisch krijgen dan dit zonder een hoop gedoe voor die 1 a 2 meter extra WiFi bereik in die ene specifieke kamer.

• Pazo

Pazo

Miauw?

quote:
Niet. Althans, ze hebben er voor gekozen om het bureau met de PC naast de deur te plaatsen, en daar is het bereik goed.

To the windooooow!

• Lensent
quote:
Pazo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:16:
[...]

Niet. Althans, ze hebben er voor gekozen om het bureau met de PC naast de deur te plaatsen, en daar is het bereik goed.
Kan in ons geval helaas OOK al niet |:(

• Pazo

Pazo

Miauw?

Mjah, als het iets in de constructie van het huis is, dan zal een extra repeater ook niet helpen verwacht ik. Dan zou je anders een kabel moeten trekken, of een powerline adapter moet gebruiken.

To the windooooow!

• Lensent
Alternatieve oplossing is een simpel access point configureren als repeater of bridge oid?

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:32
quote:
Lensent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:24:
Alternatieve oplossing is een simpel access point configureren als repeater of bridge oid?
Kan je doen. Voor stabiliteit zou ik toch voor een Powerline gaan. Voor nog geen 40 euro heb je al een leuk setje.

pricewatch: TP-Link TL-PA4010P KIT-AV500 Powerline adapter met ge´ntegreerd s...

• Lensent
quote:
Ryan_ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:19:
[...]

Kan je doen. Voor stabiliteit zou ik toch voor een Powerline gaan. Voor nog geen 40 euro heb je al een leuk setje.

pricewatch: TP-Link TL-PA4010P KIT-AV500 Powerline adapter met ge´ntegreerd s...
Dan gaan we in de meterkast een stekkerblok tegenkomen en dat is niet wenselijk met die dingen geloof ik

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:32

Reptile209

- gers -

quote:
Lensent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Dan gaan we in de meterkast een stekkerblok tegenkomen en dat is niet wenselijk met die dingen geloof ik
Er zijn ook PowerLine adapters met een stopcontact er in. Dan prik je hem direct in het vaste stopcontact en krijgen andere gebruikers hun stroom via de PowerLine. Ff zoeken ;)

Professor Farnsworth: "Good news everyone! I've invented a signature which makes you read this line in your head, in my voice!"

• Palomar
  • Niet online
quote:
Ryan_ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:19:
[...]

bwehhh... stabiliteit en powerline in ÚÚn zin spreekt elkaar een beetje tegen :P Vooral dat setje dat je noemt is best wel oud en niet de meest 'stabiele' powerline-versie.
Heb zo'n vergelijkbaar setje ook ruim een jaar gehad en het werkt op zich best aardig, maar het viel bij mij toch af en toe weg. Dan was de hele verbinding weg en moest ik die stekker even eruit en weer erin doen.

Waar ik dan nog eerder naar zou neigen is om een wifi-repeater op te hangen op een plek waar het bereik nog goed en stabiel is en dan vanaf de repeater een kabel trekken naar de pc die verbinding moet hebben.

Beste is natuurlijk een netwerkkabel trekken vanaf je router, maar dat is soms nog een klusje om het mooi weg te werken (heb ik uiteindelijk wel gedaan na powerline, want af en toe wegvallende verbinding is erg irritant, vooral bij thuiswerken via een vpn of tv/netflix kijken).

Palomar wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:17 (6%)

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:32
quote:
Lensent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Er zit een ge´ntegreerd stopcontact op deze powerline. Deze in je hoofdcontact stoppen en de rest via het ge´ntegreerd stopcontact (bijvoorbeeld met een stekker bak).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Falcon
Ik heb een Wifi repeater geplaatst in de kamer met het beste wifi bereik op dezelfde verdieping.

Zo heb ik nu gemiddeld in het hele huis tussen de 50 a 95mbit down en up via wifi (5gzh). In de tuin dropt deze naar 20mbit, daar zou dus nog een extra repeater kunnen plaatsen, maar of mijn buren daar blij van worden (zitten ook op 5gzh) ;)

Ik heb nu 2 Xiaomi Mi3 Routers (AlieXpres 35 euro).

Mijn ervaring met powerline adapters zijn slecht te noemen, maar ik was te lui om een utp kabel te trekken naar de bovenste verdieping.. dus voor de KPN itv decoder gebruik ik het daar wel (25-30mbit).

Falcon wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:29 (48%)

• Lensent
Dit lijkt me een leuk product, thnx!

• Falcon
quote:
Lensent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:15:
Dit lijkt me een leuk product, thnx!
Graag gedaan. Hou er wel even rekening mee dat als je beneden zit een device toch verbinding maakt met de wifi repeater boven. Bij mijn iPhone gebeurt dit regelmatig, hierdoor twijfel ik nu om toch 2 verschillende wifinamen te gaan aanhouden.

• Palomar
  • Niet online
quote:
Falcon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Graag gedaan. Hou er wel even rekening mee dat als je beneden zit een device toch verbinding maakt met de wifi repeater boven. Bij mijn iPhone gebeurt dit regelmatig, hierdoor twijfel ik nu om toch 2 verschillende wifinamen te gaan aanhouden.
Om die reden heb ik ook al mijn access points een verschillende naam gegeven. Dan weet ik tenminste zeker waarop ik connect. Vooral bij Chromecasts e.d. vind ik dat handig, want ik had toen ik alle ssid's hetzelfde had soms toch dat de chromecast boven opeens om onduidelijke reden verbonden was met de router beneden (te zien aan 1 streepje bereik) waardoor streams haperden.

En zoveel moeite is het ook niet om op je telefoon eenmalig een paar ssid's in te vullen. Daarna is het hetzelfde als wanneer je alles hetzelfde ssid geeft: je telefoon kiest gewoon meestal de sterkste.
Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True