Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Non-gaming pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Djb726
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-11 18:12
Beste tweakers,

Ik wil graag zelf een pc gaan bouwen maar geen gaming pc omdat ik helemaal geen games speel. Nu probeer ik mij al een beetje te orienteren hier op het forum maar kom ik er achter dat de meeste topics hier over gaming pc's gaan. Omdat ik geen gaming pc neem heb ik dus geen uitgebreide videokaart nodig. Waarschijnlijk weten jullie hier meer van af.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Microsoft office, youtube, en browsen op chrome.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 500 en 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een ssd 250GB of 500GB heb inprincipe geen externe harde schijf nodig, want heb geen zware programmas of extreem veel fotos op mijn pc staan. Een geluidstille behuizing en daarbij misschien een goede koeler om deze nog stiller te maken. 8/16GB ram ik wil genoeg tabladen van alles open kunnen hebben staan en alles nog soepel laten draaien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst intel als processor omdat dit vertrouwd voelt maar AMD heb ik ook naar gekeken en ziet er ook goed uit
Ik laat mijn opties open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille computer, snel opstarten, snel kunnen multitasken tussen web tabladen en microsoft office. Wifi is een must.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?Ik hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven over wat ik nou juist niet en wat juist wel moet doen/kopen. En mij eventueel wat voorbeelden kunnen geven. Ik hoef niet het goedkoopste systeem wat er is maar ook niet het duurste. Het moet gewoon stabiel zijn en lang mee kunnen gaan. Vandaar ook de grote range tussen de prijs. Als het niet nodig is om 1000 euro aan een pc uit te geven met deze eisen doe ik dat liever niet maar als dat toch echt wel aan te raden is doe ik dat met liede.

Alvast bedankt,
Daniël

[ Voor 5% gewijzigd door Djb726 op 13-02-2018 23:35 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 23:02
De nieuwe APUs van AMD zijn net uit:
pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed

Deze hebben een interne GPU, scheelt ruimte, voor gamen echt goed, maar dat is toch niet nodig.
Intel processors hebben ook een interne GPU, maar die is minder goed (voor gamen) dan die van AMD.
Een eigen lijstje is wel verplicht, anders wordt je topic gesloten, begin bijvoorbeeld bij de Best Buy Guide, en kijk wat je wel/niet nodig hebt.

Ik merk dat een NUC voor deze doeleinden ook populair is op dit forum.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedQber op 13-02-2018 23:57 ]

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 17:40
In jouw geval zou ik voor een mooi klein NUCje gaan van Intel, zoals bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Intel NUC 7i7BNKQ
Deze set bevat:
  • Een i7 CPU
  • 16GB RAM
  • 512GB SSD
  • Snelle 802.11ac WiFi en Bluetooth
  • Legale Windows 10

[ Voor 28% gewijzigd door theblindman op 14-02-2018 00:52 . Reden: Kleine toevoeging ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:24
@Djb726 Je kan voor een Intel NUC gaan (ik zou dan wel een barebone met eigen RAM en SSD kiezen), maar een kleine Raven Ridge PC lijkt me misschien nog wel een beter idee. Probeer zelf eens een lijstje te maken :).

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Imo de moeite en meerwaarde om een non-gaming pc zelf te bouwen begrijp ik niet helemaal.

Je bent niet goedkoper uit vanwege de losse aanschaf van Windows bij zelfbouw. Daarnaast bij een compleet systeem kun je kiezen voor een zeer compact model.
Toegegeven, WiFi zal er hoogstwaarschijnlijk niet op zitten, maar dan kun je net dat ene deel zelf erin bouwen en zo de WiFi kaart en het systeem van te voren op elkaar afstemmen.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 13:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

theblindman schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:01:
In jouw geval zou ik voor een mooi klein NUCje gaan van Intel, zoals bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Intel NUC 7i7BNKQ
Deze set bevat:
  • Een i7 CPU
  • 16GB RAM
  • 512GB SSD
  • Snelle 802.11ac WiFi en Bluetooth
  • Legale Windows 10
Waarom een i7 aanbevelen als een i3 of een Pentium al meer dan voldoende is?

Steam/Discord: Flimovic

• theblindman
Flimovic schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:52:
[...]

Waarom een i7 aanbevelen als een i3 of een Pentium al meer dan voldoende is?
Goeie vraag. Vooral omdat NUC's zijn voorzien van zuinigere laptop CPU's dan normale desktopsystemen. En het prestatieverschil tussen een zuinige Pentium en een zuinige i7 is behoorlijk. Daarbij worden de i7's (en sommige i5's geloof ik) geleverd met een snellere ingebouwde GPU.
Als je dan een systeem met het oog op de toekomst koopt, lijkt dat mij geen verkeerde keuze ;)

• Djb726
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga even kijken of zon nuc iets is. Zijn daar ook nog nadelen aan tov een grote desktop?

• 0_0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 16:22

0_0

Meestal heb je dan een snellere processor voor hetzelfde geld. Maar dan zitten er wel ventilatoren in de kast (in tegenstelling tot de NUC). Dit betekent meer geluid, meer stroomverbruik en een grotere pc.

Een iets groter model zoals de Dell optiplex SFF serie heeft een dvd speler en er is ruimte om later eventueel een (bescheiden) videokaart te plaatsen.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Heb zelf de laatste generatie nuc7 met i3 processor. Zelf ram en een snelle SSD in gestopt. Draait als een zonnetje.

Gebruik er het volledige office pakket op en van tijd tot tijd photoshop. Over het algemeen heb ik 8 tot 12 tabbladen in chrome open staan. Nooit haperingen oid.

Een nuc kan ik wel aanbevelen in die zin :)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 16:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Djb726 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:05:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga even kijken of zon nuc iets is. Zijn daar ook nog nadelen aan tov een grote desktop?
Ik heb zelf de Skull Canyon i7 NUC en ik heb nog geen echte nadelen tov een 'normale' desktop gevonden. Bij wat browsen en filmpjes kijken hoor ik de fan haast niet, net als met idle (wat voor mij belangrijk is, aangezien 'ie 24/7 aan staat en op mijn slaapkamer staat). Als ik wat aan het prutsen ben met PSP of SimCity4 dan wil ik de fan nog weleens horen maar dat is imo niet hinderlijk. Verder hebben die dingen standaard al WiFi en BT aan boord en kun je ze met de meegeleverde VESA-mount monteren achterop een geschikte monitor. Scheelt ook weer ruimte op je bureau :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Ikpakacties
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 22:17
Een nuc lijkt mij overbodig. Voor office youtube etc is een amd 2200g cpu meer dan voldoende. zet er een heatsink en voeding op, waarbij de fans uitstaan bij laag power en je hebt een pc die in de meeste gevallen doodstil is.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Een nuc is absoluut een goede optie als het formaat belangrijk is, maar je levert t.o.v. bijv. een micro-atx desktop wel iets in op uitbreidbaarheid, upgradebaarheid en het aantal aansluitingen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

wappiewappie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:43:
Een nuc is absoluut een goede optie als het formaat belangrijk is, maar je levert t.o.v. bijv. een micro-atx desktop wel iets in op uitbreidbaarheid, upgradebaarheid en het aantal aansluitingen.
Da's alleen van belang als er een kans is dat je wil gaan upgraden en uitbereiden. Grote kans dat TS dat helemaal niet wil. Een simpel kantoorpctje verander je niet zo veel aan en je kunt altijd nog je NUC verkopen.

Juist voor dit soort toepassingen is een NUC perfect. Klein, stil, snel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• wappiewappie
Het ding heeft niet het eeuwige leven. Het houdt een keer op en dan is het goedkoper als je alleen maar een nieuwe cpu, mobo en ram hoeft te kopen. Als de nuc veroudert is kun je het hele ding op de ssd na in de prullenbak gooien.

Ik kan het ook omdraaien. Als het formaat niet belangrijk is, waarom zou je dan een nuc kopen?

Verwijderd

De pc's op mijn werk hebben allemaal i7-2600K, nergens is er een I3 of I5 te bespeuren. Niemand* klaagt over zijn vaste pc, toch zijn de pc's al van 2012. (dit zijn allen zelf samengestelde systemen)

Alle Laptops / tablets uit 2013 zijn echter wel aan vervanging toe, daar zitten wel minderwaardige processoren in.

Ik moet wel toegeven dat de RAM intussen wel uitgebreid is naar 8 GB, maar dat is makkelijk natuurlijk.

Een CPU met goede specs verlengt de gebruiksduur van een niet gaming pc dus aanzienlijk !

*Niemand is niet helemaal waar, de boekhoudig is komen zeggen dat de pc's (na 5 jaar) afgeschreven zijn en toen was er ineens budget :)

• unezra

unezra

wappiewappie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:59:
Het ding heeft niet het eeuwige leven. Het houdt een keer op en dan is het goedkoper als je alleen maar een nieuwe cpu, mobo en ram hoeft te kopen. Als de nuc veroudert is kun je het hele ding op de ssd na in de prullenbak gooien.
Kast en voeding zijn niet zo duur en in de prullenbak hoef je 'm niet te gooien. Als je CPU, mainboard en geheugen aan het vervangen bent heb je praktisch je hele PC al vervagen. Een NUC van een paar jaar oud kun je nog prima verkopen mits je d'r een beetje normaal mee om bent gegaan.

Voor wat surfen en filmpjes kijken kun je over het algemeen prima uit de voeten met een machine van 8-10 jaar oud. (Ook nu een PC van 8 jaar oud kopen kan prima, mits voorzien van SSD en 4G of meer geheugen. Dat zal over 8 jaar dus niet anders zijn.)
Ik kan het ook omdraaien. Als het formaat niet belangrijk is, waarom zou je dan een nuc kopen?
Omdat een normale PC weinig toegevoegde waarde heeft in dit segment. De voornaamste reden om niet voor een NUC te gaan zouden zijn dat het leuk kan zijn zelf een machine samen te stellen uit onderdelen en deze op te bouwen.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Of hou het simpel, neem de laatste Best Buy Guide budget game systeem en laat de videokaart weg en neem een processor met onboard graphics, ruil de hdd om voor een ssd (in dit geval een lekker snelle m2 variant) en voila.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1ASRock A320M-DGS€ 49,45€ 49,45
1Sharkoon VS4-S€ 26,54€ 26,54
2Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 82,-€ 164,-
1Corsair CX450€ 44,65€ 44,65
1Samsung 960 EVO 500GB€ 203,26€ 203,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,90

Rest van het budget voor Windows en evt. randapparatuur.

• unezra

unezra

Hmm, schiet me nu opeens te binnen:
https://www.fnl.nl/comput...-t-magazine-mrt-2018.html

In de C'T van Maart (meest recente C'T) staan ook weer bouwvoorstellen. Misschien zeker de moeite waard daar ook eens naar te kijken.

Verwijderd

Wel even goed in de gaten houden dat mocht je voor een ryzen 3 2200G of ryzen 5 2400G systeem gaan, de moederborden wel een ondersteunende bios bevatten!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Ik begrijp ook niet waarom we hier Ryzen 2000G APU's zitten aan te bevelen aan iemand die quasi niets kent van hardware. Op dit moment moet je bijna gegarandeerd een BIOS flashen voor je die APU's kunt gebruiken, dan is dat toch gewoon helemaal geen optie. Degene die dit met zoveel vuur zit aan te bevelen, kom je bij de TS thuis dan ook het BIOS flashen of moet die dan maar zijn plan trekken?

Als we realistisch zijn, volstaat een Pentium ook, die is nog goedkoper en de kans dat je daarbij een moederbord tegenkomt die nog een BIOS update nodig hebt is heel klein, en ik denk niet dat die tragere iGPU ooit een probleem gaat vormen als je ziet wat het beoogde gebruik is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock DeskMini 110€ 130,30€ 130,30
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4S240FSD€ 169,50€ 169,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 125,97€ 125,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,28

Dat is een optie met een barebone waarbij je de CPU zelf kunt plaatsen. Met een NUC is volgens mij ook niets mis, om te beginnen zijn die ULV processors sinds 2012 (iemand verwees hier naar Sandy Bridge) veel beter geworden, en het is niet omdat een paar power users niet genoeg meer hebben aan laptops uit die periode, dat er geen duizenden andere gebruikers zijn die nog naar alle tevredenheid werken op laptops die ouder zijn dan dat. Als er een NUC genomen wordt, dan wel minimaal de pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH, want de Apollo Lake NUC wordt wel wat trager wanneer je gaat multitasken. Die DeskMini met die CPU is sneller en goedkoper dan de NUC, alleen mist die wifi.

Oh en waarom een NUC of DeskMini ipv een desktop? Als het past in een klein doosje zonder nadelen (het is niet duur, het is stil), waarom zou je dan een grote en praktisch lege toren zetten. Uitbreidbaarheid als de TS daar toch geen kaas van heeft gegeten, en als de pc zoals die is al makkelijk 5-6 jaar snel genoeg zal zijn, is vind ik geen argument.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

MacPoedel schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:12:
Ik begrijp ook niet waarom we hier Ryzen 2000G APU's zitten aan te bevelen aan iemand die quasi niets kent van hardware. Op dit moment moet je bijna gegarandeerd een BIOS flashen voor je die APU's kunt gebruiken, dan is dat toch gewoon helemaal geen optie. Degene die dit met zoveel vuur zit aan te bevelen, kom je bij de TS thuis dan ook het BIOS flashen of moet die dan maar zijn plan trekken?
Nou nou rustig aan maar. Er is voor de TS altijd de optie om het systeem bij een winkel in elkaar te laten zetten natuurlijk. Het is iets wat @Verwijderd gewoon ook netjes aangeeft dat er even op gelet dient te worden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:28:
De pc's op mijn werk hebben allemaal i7-2600K, nergens is er een I3 of I5 te bespeuren. Niemand* klaagt over zijn vaste pc, toch zijn de pc's al van 2012. (dit zijn allen zelf samengestelde systemen)
.....
Een CPU met goede specs verlengt de gebruiksduur van een niet gaming pc dus aanzienlijk !
Het is inderdaad wel te zien dat het zelf samengestelde systemen zijn: een 2600K, wat een onzin, een overclockbare processor in een kantoorpc.

Er had ook kunnen volstaan met een i3, voor wat de normale kantoorpersoon meer dan zat is. 8 GB geheugen en dan had het ook nog steeds goed gedraaid. Voor een fractie van de kosten.
Een i7 kostte toen € 300 en een i3 € 100.

Is het zakelijk een heel verkeerde beslissing geweest?: Beetje overdreven omdat je 95% van de performance ook met een i5 had gehad, maar nee, want als tijd geld is en je medewerker minder kan doen, dan zijn die € 200,- zo terugverdiend natuurlijk.

Maar ook die i3 had nu nog prima zijn werk gedaan, tegenwoordig moet er gewoon een ssd en genoeg geheugen in zitten, de rest is voor normaal gebruik prima. Dus zeggen dat je een i7 moet nemen omdat die zo lekker lang meegaan (en dus 99% van de tijd overdaad is) is bijzonder overdreven.
Hippocampus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:16:
Of hou het simpel, neem de laatste Best Buy Guide budget game systeem en laat de videokaart weg en neem een processor met onboard graphics, ruil de hdd om voor een ssd (in dit geval een lekker snelle m2 variant) en voila.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1ASRock A320M-DGS€ 49,45€ 49,45
1Sharkoon VS4-S€ 26,54€ 26,54
2Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 82,-€ 164,-
1Corsair CX450€ 44,65€ 44,65
1Samsung 960 EVO 500GB€ 203,26€ 203,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,90

Rest van het budget voor Windows en evt. randapparatuur.
Seriously, een nvme ssd voor dit soort werk? Dat kost € 80,- voor iets waar TS niets van zal merken. Een Crucial 500 GB MX500 in 2.5" kost € 125. Die Evo is dus 60% duurder.

Die 16 GB lijkt me ook wat overdreven, maar dat kan ik nog zien in het licht van dual-channel voor de gpu.
Maar neem dan een pricewatch: ASRock A320M Pro4 in plaats van die A320M-DGS, dan heb je voor zo'n € 15,- 2 extra geheugensloten, extra 2.0, 3.0 aansluitingen en een USB-C-aansluiting en HDMI, waarmee je niet tot full-hd beperkt bent zoals op de DGS die alleen single lane DVI-D heeft. Dan kun je ook nog over naar 1440p.

[ Voor 59% gewijzigd door White Feather op 19-02-2018 10:50 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

White Feather schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:25:
Seriously, een nvme ssd voor dit soort werk? Dat kost € 80,- voor iets waar TS niets van zal merken. Een Crucial 500 GB MX500 in 2.5" kost € 125. Die Evo is dus 60% duurder.
Ja die is duurder. Gezien het budget van de TS hoeft het niet zo goedkoop mogelijk. Wel geeft de TS aan dat het vlot moet zijn. Als je een beetje lompe programma's gebruikt voor je werk dan kan die extra snelheid van pas komen. Het is aan de TS om keuzes te maken, en ik draag gewoon wat ideeën aan.
Die 16 GB lijkt me ook wat overdreven, maar dat kan ik nog zien in het licht van dual-channel voor de gpu.
Maar neem dan een pricewatch: ASRock A320M Pro4 in plaats van die A320M-DGS, dan heb je voor zo'n € 15,- 2 extra geheugensloten, extra 2.0, 3.0 aansluitingen en een USB-C-aansluiting en HDMI, waarmee je niet tot full-hd beperkt bent zoals op de DGS die alleen single lane DVI-D heeft. Dan kun je ook nog over naar 1440p.
16GB raad ik wel aan tegenwoordig hoor. Helaas is het geheugen momenteel vrij duur maar met 8GB kan je zomaar eens krap komen te zitten. Ik had voor het gemak dus gewoon twee keer het BBG geheugen gepakt.

• White Feather
Hippocampus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:10:
[...]
Ja die is duurder. Gezien het budget van de TS hoeft het niet zo goedkoop mogelijk. Wel geeft de TS aan dat het vlot moet zijn. Als je een beetje lompe programma's gebruikt voor je werk dan kan die extra snelheid van pas komen. Het is aan de TS om keuzes te maken, en ik draag gewoon wat ideeën aan.

[...]

16GB raad ik wel aan tegenwoordig hoor. Helaas is het geheugen momenteel vrij duur maar met 8GB kan je zomaar eens krap komen te zitten. Ik had voor het gemak dus gewoon twee keer het BBG geheugen gepakt.
Are you serious?
Moederbord is de goedkoopste AM4, de kast zo ook ongeveer en dan mag het allemaal wel wat extra kosten want:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?"
Microsoft office, youtube, en browsen op chrome.

• unezra

unezra

Hippocampus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:10:
[...]
16G is nonsense voor een kantoor PCtje.
4G kom je echt al héél ver mee, 8G is pure luxe.

No way dat je 16G nodig hebt in een machine die niet veel meer hoeft te kunnen dan een beetje Firefox en Office draaien.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

White Feather schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:12:
Are you serious?
Moederbord is de goedkoopste AM4, de kast zo ook ongeveer en dan mag het allemaal wel wat extra kosten want:[...]
Ja. Waarom zou je niet extra geld willen steken in wat extra snelheid, maar bv. wel in een kast (die niks anders voor je doet dan het spul van de grond houden)?
Het wachten is op @Djb726.

Edit:@unezra 16 Gb is niet noodzakelijk. Niet als de TS alleen maar emails zit te tikken nee. Maar gooi eens een stevige lading browsertabs open en dan is het wel andere koek. ;)

Hier heeft men vaak de neiging om alles tot op de laatste cent af te schaven terwijl er soms geen noodzaak toe is.

[ Voor 26% gewijzigd door Hippocampus op 19-02-2018 18:21 ]

• White Feather
Hippocampus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Ja. Waarom zou je niet extra geld willen steken in wat extra snelheid, maar bv. wel in een kast (die niks anders voor je doet dan het spul van de grond houden)?
Maar dat doet het dus in dit geval niet.

Ik zou deze eens nalezen:
https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

Als je geen VM's draait of flink aan het foto- of videobewerken bent, heb je er nauwelijks wat aan.

En een kast kan luidruchtig zijn, niet mooi zijn, niet goed afgewerkt (waardoor je je klauwen openhaalt als je er iets in probeert te monteren. Zomaar wat redenen om een kast wel of niet te nemen.
Edit:@unezra 16 Gb is niet noodzakelijk. Niet als de TS alleen maar emails zit te tikken nee. Maar gooi eens een stevige lading browsertabs open en dan is het wel andere koek. ;)
Lol, ik heb soms 400 tabbladen open staan in Firefox en dan heeft FF wel 3 GB in gebruik.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@White Feather
Je hebt gelijk hoor, in plaats van een simpel pc-tje met net iets te enthousiast snelle schijf en veel geheugen kunnen we het beste bij de NUC blijven die hier aangeraden is. (die overigens ook met 16 GB en m2 ssd komt)
Of anders kan de TS misschien toch voor de door jouw aangeraden configuratie kiezen :>

• unezra

unezra

Hippocampus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Hier heeft men vaak de neiging om alles tot op de laatste cent af te schaven terwijl er soms geen noodzaak toe is.
Er is vooral geen enkele noodzaak voor €80 extra aan 8G geheugen. Ik type dagelijks op een i3 (i3-3120M) met 8G geheugen (HP Probook 4340s) en dat is echt meer dan prima. 16G voegt hier geen snelheid toe, ook niet met 20 browsertabs.

TS heeft een budget van €500 - €1000, dat is fors, maar er moet ook nog een Windows licentie (á €100) en MS Office (geen idee wat dat kost) vanaf. Dan blijft er opeens een heel stuk minder over en als je dan tóch extra snelheid wilt, kun je dat beter in een snellere CPU stoppen dan in 8G geheugen extra die je toch niet gaat gebruiken.

Verwijderd

unezra schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:36:
[...]

16G is nonsense voor een kantoor PCtje.
4G kom je echt al héél ver mee, 8G is pure luxe.

No way dat je 16G nodig hebt in een machine die niet veel meer hoeft te kunnen dan een beetje Firefox en Office draaien.
Ik heb even opgezocht hoeveel RAM de computers hier op kantoor gebruiken.

Windows 10 zonder er iets open staat: ~2 GB RAM van de 8 GB

Windows 10 met MS Outlook, MS Excel, Browser met 3 taps en PDF Architect Pro: 3,5 GB RAM
  • 4 GB RAM dus echt wel weinig.
  • 8 GB is voldoende en zal binnen een paar jaar ook nog wel voldoende zijn.
  • 16 GB krijg je nooit vol

• unezra

unezra

@Verwijderd Dat dus. :)
En, als je véél geheugen hebt, gaan applicaties en Windows ook véél geheugen gebruiken.
Zelfde op Linux. Hoe meer geheugen, hoe hoger het gebruik. (Het gaat allerlei slimme dingen cachen in geheugen zodat het nog wat sneller word maar nodig is het dan lang niet altijd. Zeker niet met een SSD.)

Ook even hier (kantoor) gekeken:
24G in mijn PC
10G in gebruik

Grootverbruiker is FireFox maar met serieus veel tabs en zware dingen. Plus dat FF meer geheugen gaat gebruiken als het meer geheugen heeft. Goede 2e lijkt Outlook te zijn met 377MByte. Verder nog wat dingen als Microsoft Management Console (318MByte), BackupExec (289MByte), Igel beheer client (167MByte), etc.

Ook daar, dat hoge gebruik is ook omdat het er in zit. (Waarom zit het er dan in? Omdat het kan. We hadden wat geheugen over én ik doe op kantoor daadwerkelijk soms dingen waar veel geheugen voor nodig is zoals het opstarten van wat test vm's. Daarom heb ik thuis ook 64G er in zitten. Met die hoeveelheid geheugen kan ik forse labs draaien. Voor de PC van TS is 8G prima en 16G al overkill.)

• Djb726
Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Opzich leek een pc bouwen me zelf heel leuk maar zo'n nuc is ook een hele goede optie, opzich maakt grote me niet uit maar als het klein kan is het altijd mooi meegenomen.
Ik had zelf zoiets bedacht:
-Intel NUC NUC7i3BNH (aangezien een i7 overkill was)
-Crucial CT8G4DFS824A (als 8GB toch nog te weinig is kan er altijd later nog extra geheugen bij, toch? (Aangezien de 2 aansluitingen)
-Crucial MX500 2,5" 500GB (aangezien een samsung SSD niet nodig was voor mijn taken)

Is dit een beetje een goede combinatie? Of begint dit na 4 jaar vast te lopen?

• theblindman
Djb726 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:21:
Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Opzich leek een pc bouwen me zelf heel leuk maar zo'n nuc is ook een hele goede optie, opzich maakt grote me niet uit maar als het klein kan is het altijd mooi meegenomen.
Ik had zelf zoiets bedacht:
-Intel NUC NUC7i3BNH (aangezien een i7 overkill was)
-Crucial CT8G4DFS824A (als 8GB toch nog te weinig is kan er altijd later nog extra geheugen bij, toch? (Aangezien de 2 aansluitingen)
-Crucial MX500 2,5" 500GB (aangezien een samsung SSD niet nodig was voor mijn taken)

Is dit een beetje een goede combinatie? Of begint dit na 4 jaar vast te lopen?
Dit is zeker een goede combinatie, wel moet je voor in je NUC "laptopgeheugen" (DDR4 SODIMM) hebben, zoals hier te vinden: categorie: Geheugen intern
Vergeet verder ook niet een Windows licentie in het kostenplaatje ;)
Als je je zorgen maakt over de prestaties over 4 jaar, zou ik je aanraden om een NUC met i5 processor te nemen: die kunnen (kortstondig) fors beter presteren dan een i3.

• Djb726
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 325,01€ 325,01
1Crucial CT8G4SFS824A€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,48

Zoiets?

• Philip Ross
  • Laatst online: 08:43
Djb726 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:16:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,48

Zoiets?
Je moet je afvragen hoe belangrijk het formaat is. Want die NUC's zijn wel mooi klein maar gebruiken een mobile CPU en de i3 en i5 hebben dus maar 2 cores in tegenstelling tot de 4 of 6 die de huidige generatie desktop i3/i5 hebben. Ook kunnen ze behoorlijk warm worden en daardoor wat minder snel werken.

Een normale mITX kan ook al in een behoorlijk kleine kast maar dan kan je vaak wel beter upgraden en heb je meer keuzevrijheid.

Zoiets kost hetzelfde maar is sneller (wel iets groter en gebruikt meer energie):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 98,40€ 98,40
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 111,80€ 111,80
1Cooler Master Elite 130€ 45,95€ 45,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 87,58€ 87,58
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,65

• theblindman
Djb726 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:16:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,48

Zoiets?
Ja, alleen past die 2,5" SSD niet in die NUC, wel in deze: pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH
Philip Ross schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Je moet je afvragen hoe belangrijk het formaat is. Want die NUC's zijn wel mooi klein maar gebruiken een mobile CPU en de i3 en i5 hebben dus maar 2 cores in tegenstelling tot de 4 of 6 die de huidige generatie desktop i3/i5 hebben. Ook kunnen ze behoorlijk warm worden en daardoor wat minder snel werken.

Een normale mITX kan ook al in een behoorlijk kleine kast maar dan kan je vaak wel beter upgraden en heb je meer keuzevrijheid.

Zoiets kost hetzelfde maar is sneller (wel iets groter en gebruikt meer energie):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 98,40€ 98,40
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 111,80€ 111,80
1Cooler Master Elite 130€ 45,95€ 45,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 87,58€ 87,58
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,65
Dat is zeker waar, en ook een goede optie. Alleen is de extra rekenkracht waarschijnlijk overbodig :)
En dit systeem zou je door bijvoorbeeld een shop in elkaar moeten laten zetten, als ik het verhaal omtrent BIOS-updates van @Verwijderd goed begrijp.

• Philip Ross
  • Laatst online: 08:43
theblindman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:35:
[...]

Ja, alleen past die 2,5" SSD niet in die NUC, wel in deze: pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH

[...]

Dat is zeker waar, en ook een goede optie. Alleen is de extra rekenkracht waarschijnlijk overbodig :)
En dit systeem zou je door bijvoorbeeld een shop in elkaar moeten laten zetten, als ik het verhaal omtrent BIOS-updates van @Verwijderd goed begrijp.
De rekenkracht is misschien overbodig maar het kost niets extra. Een extreem kleine behuizing kan ook overbodig zijn als het toch achter je scherm of onder je bureau staat. Vandaar mijn alternatief zodat TS kan kiezen wat hij belangrijker vind, formaat of snelheid.

Je kan nu een upgrade setje krijgen van AMD zodat je zelf de bios update kan doen, dus dat hoeft gelukkig niet meer door de winkel.

• Djb726
Philip Ross schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:01:
[...]

De rekenkracht is misschien overbodig maar het kost niets extra. Een extreem kleine behuizing kan ook overbodig zijn als het toch achter je scherm of onder je bureau staat. Vandaar mijn alternatief zodat TS kan kiezen wat hij belangrijker vind, formaat of snelheid.

Je kan nu een upgrade setje krijgen van AMD zodat je zelf de bios update kan doen, dus dat hoeft gelukkig niet meer door de winkel.
Opzich is een kast zo ook prima en gratis extra rekenkracht is sowieso niet verkeerd en ook nog betere uitbreid mogelijkheden. Alles past in die kast?

• wappiewappie
Voor ongeveer dezelfde prijs als een NUC i3 (wat ook geen verkeerde keus is):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,-€ 50,-
1MSI B250M PRO-VDH€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Silencio 352€ 60,-€ 60,-
1Arctic Freezer 33€ 26,50€ 26,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 84,-€ 84,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,40

De cpu koeler is wat lomp, maar wel semi-passief. Kun je evt. nog op bezuinigen.
Net als de behuizing. heeft wat geluidsdemping, prima kwaliteit, maar zou je evt. ook nog goedkoper kunnen.
Voeding van hoge kwaliteit, zodat je die mee kan nemen naar de volgende pc.
Pagina: 1