PC crasht geregeld, veel geprobeerd, hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 14:03
Mijn vraag

Ik heb een zelfbouw-pc die geregeld crasht. Het gebeurt vrijwel altijd tijdens surfen op internet in Google Chrome, maar soms ook in games. Vaak crasht de pc dan na 10-20 minuten tijdens het spelen om na een reboot uren stabiel diezelfde game te kunnen spelen. Interessante noot; als ik FireFox gebruik komt het probleem veel, veel minder voor. Chrome kan ik geen 20 minuten gebruiken, FireFox kan soms een paar uur (maar de crash is onvermijdelijk).

Op het moment van crashen loopt de pc compleet vast, reageert een paar seconden niet meer, geeft vervolgens zwart beeld terwijl de fans naar 100% schieten. Reset knop werkt dan ook niet meer. Alleen aan/uit-knop werkt nog.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Operating System
  • Windows 10 Pro 64-bit (legit)
CPU
  • AMD Ryzen 5 1600
RAM
  • 8,00GB G.Skill DDR4-2400
Motherboard
  • ASRock AB350M Pro4 (AM4)
Graphics
  • Sapphire AMD Radeon R9 280x 3GB
Storage
  • 59GB M4-CT064M4SSD2 (SSD)
  • 931GB Hitachi HDS721010CLA332 (SATA)
  • 223GB Crucial CT240BX200SSD1 (SSD)
Power Supply
  • Corsair Builder CX750 Bronze
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Goed. Om te beginnen speelde dit probleem ook al met mijn vorige build (FX8320 met bijbehorend mobo en ram). Ik hoopte dat het opgelost zou zijn maar dat is niet zo.
Omdat alleen de videokaart en de schijven zijn meeverhuisd leek het logisch daar ergens te zitten. Echter, als ik m’n videokaart stresstest met furmark blijft m’n systeem stabiel en goed qua temperatuur. Wat ik verder heb gedaan:
  • Windows volledig schoon geïnstalleerd
  • Furmark stresstest (systeem stabiel, temperaturen goed)
  • Memtest (geen fouten)
  • CPU stresstest Prime95 (stabiel, temperaturen goed)
  • Drivers up-to-date
  • BIOS naar standaard instellingen (geheugen, clocks, spanning, alles stock)
  • BIOS op laatste update
  • Windows betrouwbaarheidsgeschiedenis uitgeplozen (sommige foutcodes wijzen richting hardware failure maar niks concreets)
  • Chrome ‘kaal’ gebruikt. Geen extensies e.d.
Met temperaturen goed bedoel ik dat de CPU in stresstesten niet warmer wordt dan 60-64 graden en de GPU 70-80 graden Celsius. Het moederbord en schijven blijven een pak koeler dan dat maar weet even geen exacte temperaturen. Alles zit netjes verpakt in een Antec P180 met aardige airflow.

Ik kom er niet meer uit. Waarom vooral in Chrome en in games? Waarom stopt de reset-knop met werken en gaan m’n fans naar standje westerstorm? Hoe kan ik er achter komen wáár nu het probleem zit?

Beste antwoord (via Silvin op 24-02-2018 09:36)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
Ik zou als eerste uitzoeken of het soft- dan wel hardware is wat het probleem veroorzaakt: gebruik eens een paar uur een Ubuntu Live distributie. Crasht 'ie dan helemaal niet - dan is het toch iets in windows, drivers of zo.

Crasht 'ie wel, dan is het een hardware probleem - en dan kan je het beste met wisselen van onderdelen uitzoeken welk component aan het falen is (waarbij ik zelf de voeding bij dit soort problemen als eerste verdachte zie).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Iets overclocked? (Voor de standaard instellingen van BIOS)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
Ik zou als eerste uitzoeken of het soft- dan wel hardware is wat het probleem veroorzaakt: gebruik eens een paar uur een Ubuntu Live distributie. Crasht 'ie dan helemaal niet - dan is het toch iets in windows, drivers of zo.

Crasht 'ie wel, dan is het een hardware probleem - en dan kan je het beste met wisselen van onderdelen uitzoeken welk component aan het falen is (waarbij ik zelf de voeding bij dit soort problemen als eerste verdachte zie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
een Memtest nachtje laten draaien kan ook geen kwaad vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
iCore schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:16:
Iets overclocked? (Voor de standaard instellingen van BIOS)
Heb m'n cpu en memory heel even overclocked gehad. Precies een paar uur en hij de eerste terugkerende crash gelijk terug naar stock gezet om dat uit te sluiten.
vanaalten schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:18:

Hee, dat is een goede. Nog niet eerder aan gedacht. Ik heb nog een partitie vrij waar ik af en toe met Linux speel. Zal er eens een distro op knallen en die even gebruiken voor het huis- tuin- en keukenwerk!

Het hardware wisselen heb ik aan gedacht. Helaas heb ik geen reserve hardware en niemand in mijn omgeving die zelf z'n spul in elkaar zet :-( Dus daar moet ik een oplossing voor verzinnen.

Voeding kan ik dan wel mee beginnen. Het is geen topvoeding.
popie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:19:
een Memtest nachtje laten draaien kan ook geen kwaad vast.
Dit heb ik al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Heb je onboard graphics?
Zoja kaart eruit en testen of het probleem weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:32:
Heb je onboard graphics?
Zoja kaart eruit en testen of het probleem weg is.
Helaas, geen onboard gfx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens je TS zou je toch echt VGA/HDMI/DVI aansluitingen moeten hebben op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:29:
[...]

Volgens je TS zou je toch echt VGA/HDMI/DVI aansluitingen moeten hebben op je moederbord?
Ja, maar tenzij ik iets gigantisch over het hoofd zie zijn die voor APU's en zit er geen onboard graphics op dit bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien een hele hele heeeeeeeeeele domme vraag maar, welke firmware zit er in je Crucial M4 en is dit toevallig ook je bootdrive? Lang lang geleden was er een issue met de firmware van de M4's die na 5000 power-on-hours spontaan gingen rebooten (BSOD's).

Ik zou eens checken naar de firmware van je M4.

Hier firmware updates: http://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd-firmware

[ Voor 10% gewijzigd door redfoxert op 13-02-2018 22:40 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silvin schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Ja, maar tenzij ik iets gigantisch over het hoofd zie zijn die voor APU's en zit er geen onboard graphics op dit bordje.
Dat regelt je processor dus zonder videokaart heb je dan gewoon beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 18:35
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:47:
[...]

Dat regelt je processor dus zonder videokaart heb je dan gewoon beeld.
Nope hij heeft een AMD Ryzen 5 1600 en die hebben geen igp in de CPU package zitten, dat is zoals hij ookal aangeeft alleen bij de APU's (Raven Ridge) het geval.

@Silvin
Ik heb eventueel wel een voeding in een HD79xx voor je om mee te testen maar kan zo gauw niet vinden of we bij elkaar in de buurt zitten. Ik zit zelf in het gooi.

[ Voor 19% gewijzigd door The-Priest-NL op 13-02-2018 22:53 . Reden: Aanbod aan TS erbij ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat is 'crashed'? Bluescreen? Zo ja, welke foutmelding? (Eventueel op video opnemen en terugkijken)
Wat zegt event viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
redfoxert schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:39:
Misschien een hele hele heeeeeeeeeele domme vraag maar, welke firmware zit er in je Crucial M4 en is dit toevallig ook je bootdrive? Lang lang geleden was er een issue met de firmware van de M4's die na 5000 power-on-hours spontaan gingen rebooten (BSOD's).

Ik zou eens checken naar de firmware van je M4.

Hier firmware updates: http://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd-firmware
Deze ken ik ja. M'n M4 is daar al voor gepatched. Evengoed bedankt voor het meedenken!
The-Priest-NL schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:51:
[...]

Nope hij heeft een AMD Ryzen 5 1600 en die hebben geen igp in de CPU package zitten, dat is zoals hij ookal aangeeft alleen bij de APU's (Raven Ridge) het geval.

@Silvin
Ik heb eventueel wel een voeding in een HD79xx voor je om mee te testen maar kan zo gauw niet vinden of we bij elkaar in de buurt zitten. Ik zit zelf in het gooi.
Dit dus, ik heb geen APU. We zitten overigens niet bij elkaar in de buurt maar bedankt voor het aanbod! Heel attent.
dragon2 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:56:
Wat is 'crashed'? Bluescreen? Zo ja, welke foutmelding? (Eventueel op video opnemen en terugkijken)
Wat zegt event viewer?
Dit staat in de OP geschreven. --> "reageert een paar seconden niet meer, geeft vervolgens zwart beeld terwijl de fans naar 100% schieten. Reset knop werkt dan ook niet meer. Alleen aan/uit-knop werkt nog".

Even logs ben ik niet goed in thuis. Dit is wat ik kan vinden, een overzicht gevolgd door de details van de gebeurtenissen rondom de crash. Wellicht kan jij daar iets uit halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUhumFCmAS1vQ7eUiYNstwH5/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7J0XZfRmXTpsstN3sGJYs2XL/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dOyr6UOliG65YJy16nMivInP/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uKoqOkw2Xkf0cf91Te7ZviAE/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fxfZexbOy0T2qPLe2nWerWFe/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:33
Draai het programma Whocrashed.

Je hebt een vermelding dat de stroom is uitgevallen, controleer de schakelaar van de behuizing .

[ Voor 61% gewijzigd door OPELOPA op 14-02-2018 00:53 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Alles goed op PSU aangesloten? Zijn je stopcontacten in orde? Verlengkabel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
OPELOPA schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:35:
Draai het programma Whocrashed.

Je hebt een vermelding dat de stroom is uitgevallen, controleer de schakelaar van de behuizing .
Whocrashed ga ik proberen,

Ik heb geen melding dat de stroom is uitgevallen, maar dat de pc onverwacht is afgesloten en Windows noemt een aantal mogelijke opties waaronder stroomuitval. Wat zou ik moeten controleren aan de schakelaar?
horizon1978 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:15:
Alles goed op PSU aangesloten? Zijn je stopcontacten in orde? Verlengkabel misschien?
Stopcontacten/verlengkabel kan ik wisselen om uit te sluiten. Al verklaart dat nog niet waarom het vooral in specifieke situaties gebeurt. PSU ook al 10x gecheckt. Het is wellicht sowieso tijd voor een nieuwe.

Ik ga eerst maar eens een dagje op Linux werken om een en ander uit te sluiten en kom daarna terug met m'n bevindingen.

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 18:28
probeer eens met een tool die voltage logging heeft je voltage te loggen (kan mij zo even niet herinneren welke dat heeft maar ze zijn er wel)

ik vermoed dat de voeding de voltage`s niet stabiel kan houden wat resulteert in de crash (ik heb een soort gelijk iets gehad met een voeding)

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:33
[quote]Silvin schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:00:
[...]

[Whocrashed ga ik proberen,

Ik heb geen melding dat de stroom is uitgevallen, maar dat de pc onverwacht is afgesloten en Windows noemt een aantal mogelijke opties waaronder stroomuitval. Wat zou ik moeten controleren aan de schakelaar?]

Ik heb meteen de behuizing vervangen omdat er geen nieuwe voeding voorhanden was, Nox Saphira van 4 jaar oud en een Gigabyte GZ-X1 van 9 jaar oud, toen was het probleem opgelost na maanden van ergernis. De voeding was niets mis mee (beide Corsair) hoewel ik daar wel vanuit ging, dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Silvin schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Whocrashed ga ik proberen,

Ik heb geen melding dat de stroom is uitgevallen, maar dat de pc onverwacht is afgesloten en Windows noemt een aantal mogelijke opties waaronder stroomuitval. Wat zou ik moeten controleren aan de schakelaar?

[...]

Stopcontacten/verlengkabel kan ik wisselen om uit te sluiten. Al verklaart dat nog niet waarom het vooral in specifieke situaties gebeurt. PSU ook al 10x gecheckt. Het is wellicht sowieso tijd voor een nieuwe.

Ik ga eerst maar eens een dagje op Linux werken om een en ander uit te sluiten en kom daarna terug met m'n bevindingen.
je hebt die melding wel degelijk. Je hebt een ID 41 kernel-power in je event log ; Dat lijkt verdacht veel op een brakke PSU.\
''Event ID 41 ‘Kernel-Power’ usually happens when Windows restarts without a stop code or BSOD fault. Windows doesn’t know why it restarted so interrogates hardware. The ‘Kernel Power’ return is when the hardware reports a loss of power or fluctuation that caused the computer to reset.''

[ Voor 16% gewijzigd door WouterL op 15-02-2018 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvin
Zo, ik heb wat geëxperimenteerd en onderzocht met jullie tips en ik ben er uit gekomen. Onder Linux had ik hetzelfde probleem dus het wees al snel richting hardware.
hjvg schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:16:
probeer eens met een tool die voltage logging heeft je voltage te loggen (kan mij zo even niet herinneren welke dat heeft maar ze zijn er wel)

ik vermoed dat de voeding de voltage`s niet stabiel kan houden wat resulteert in de crash (ik heb een soort gelijk iets gehad met een voeding)
Dit dus, hoewel m'n voeding ruim voldoende vermogen had was hij niet stabiel en dat zorgde voor de vreemde crashes. Met een nieuwe voeding is de pc weer stabiel :)
OPELOPA schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:47:
[quote]Silvin schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:00:
[...]
Ik heb meteen de behuizing vervangen omdat er geen nieuwe voeding voorhanden was, Nox Saphira van 4 jaar oud en een Gigabyte GZ-X1 van 9 jaar oud, toen was het probleem opgelost na maanden van ergernis. De voeding was niets mis mee (beide Corsair) hoewel ik daar wel vanuit ging, dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.
Ik heb ook maar gelijk m'n oude Antec behuizing vervangen, gewoon, om zeker te zijn en omdat ik er wel zin in had ;)
Wouter Lucassen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:05:
[...]

je hebt die melding wel degelijk. Je hebt een ID 41 kernel-power in je event log ; Dat lijkt verdacht veel op een brakke PSU.\
''Event ID 41 ‘Kernel-Power’ usually happens when Windows restarts without a stop code or BSOD fault. Windows doesn’t know why it restarted so interrogates hardware. The ‘Kernel Power’ return is when the hardware reports a loss of power or fluctuation that caused the computer to reset.''
Dit bleek inderdaad te kloppen. Met een nieuwe PSU is het opgelost.

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp. Als iemand een probleem heeft met zelfbouw ben ik altijd geneigd om snel naar de PSU te kijken omdat die vaak goedkoop en gaar zijn maar kennelijk was ik bij mezelf eigenwijs genoeg om daar niet gelijk aan te denken.
Pagina: 1