Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt een Lenovo T480s te bestellen. Dit als vervanging van mijn Dell XPS 15 uit 2014. De T480s is nog maar net op de markt. Wat me aanspreekt is het toetsenbord, de goede batterijlevensduur en de 8e generatie Intel-processor. Mijn huidige configuratie, met 16 GB intern geheugen en 512 GB NVMe PCIe SSD is zo'n 1800 euro. Het betreft dan de versie met Full HD scherm.

Ik lees echter bij de voorganger, de T470s, dat het Full HD scherm niet super is (zie https://www.notebookcheck...216888.0.html#toc-verdict). De volgende nadelen worden genoemd:
  • 'weak brightness' (rond de 250 nits)
  • PWM (geflikker) bij screen dimming.
Ik heb geen idee of dat bij de T480s Full HD is opgelost, maar kans is groot van niet. Noteboodkcheck.net noemt iig geen schermvernieuwing in de aankondiging (https://www.notebookcheck...al-T-series.273172.0.html).

Ik lees ook op meerdere plaatsen dat het WQHD-scherm (2560x1440) geen last heeft van deze tekortkomingen. Maar dat vind ik weer minder handig i.c.m. mijn full HD externe monitor, waar ik regelmatig gebruik van maak (maar niet altijd, anders was het scherm zelf geen issue).

Ik heb dus drie vragen aan jullie om een goede keuze te kunnen maken:
  1. Hoe erg is een scherm van 250 nits als ik het af en toe ook op de bank gebruik, waar de zon wel eens binnenvalt? En soms in de trein?
  2. Iemand ervaring met PWM? Is dat inderdaad irritant?
  3. Zouden jullie gaan voor het helderdere WQHD-scherm, waardoor de prijs zo'n 250 euro hoger wordt?
Ben benieuwd naar jullie ideeën. Ik weet dat deze post niet voldoet aan de standaard-laptopadviespost, maar ik zit al wat verder in het beslissingsproces en ben dus op zoek naar advies op een specifiek kenmerk.

Alvast bedankt!

Dzjam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bourgi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07 17:43
250 nits is prima voor binnen, zelfs als de zon wat binnenvalt.
250 nits is aan de lage kant om buiten te werken. Beter is 300+ nits.

Op de trein heb je vaak lage zonnestanden als je tijdens de piekuren reist. Zeer vervelend op een laptop scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Bedankt. Treinreizen doe ik gelukkig niet zo vaak, dus misschien moet ik als het wel gebeurt goed opletten waar ik ga zitten.

Verder nog iemand ervaring met PWM? Pulse-Width Modulation. Dit is wat er gebeurt:
"To dim the screen, some notebooks will simply cycle the backlight on and off in rapid succession - a method called Pulse Width Modulation (PWM) . This cycling frequency should ideally be undetectable to the human eye. If said frequency is too low, users with sensitive eyes may experience strain or headaches or even notice the flickering altogether."

Ik heb geen idee of ik hier gevoelig voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bourgi
Ga anders eens naar mediamarkt en zet de brightness wat lager van enkele goedkope laptopmodellen. Je zal niet meteen met hoofdpijn buitengaan, maar je zal iig wel weten of gevoelig bent aan dat geflikker.

[ Voor 9% gewijzigd door Bourgi op 14-02-2018 16:50 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bourgi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:49:
Ga anders eens naar mediamarkt en zet de brightness wat lager van enkele goedkope laptopmodellen. Je zal niet meteen met hoofdpijn buitengaan, maar je zal iig wel weten of gevoelig bent aan dat geflikker.
Bij de mediamarkt zul je helaas geen Thinkpad zien staan. Sowieso staat daar (bijna) geen zakelijke laptops. Bij 2e hands laptop zaken, staat wel op de plank wat je wilt kopen. Bijvoorbeeld bij: https://www.2dehandslaptops.nl/. Maar er zijn er meer. Als zoek je geen 2e hands, een voorganger van het model wat jij zoekt, kan een goede indicatie zijn voor de kwaliteiten (of ontbreken daarvan) van de T480. Al weet ik niet in hoeverre je een niet 's' model met een 's' model kunt vergelijken. De 's' is een stuk(je) dunner. Er kan dan ook een ander scherm in staan.

• dzjam
Goede tips, dank!

Uiteindelijk heb ik vandaag de knoop doorgehakt, dankzij het vinden van een betere kortingscoupon. Eerst had ik er eentje van 5%, maar vandaag vond ik er een van 10%. Daardoor werd het WQHD-scherm bereikbaar!

Voor de geinteresseerde, wat ik besteld heb, heeft deze specs:
T480s, i7-8550U, 16 GB, 512 GB, 2560x1440, verlicht keyboard, LTE-modem, fast-charging, Windows 10 Pro. Dit voor net iets onder de 1900 euro.

Niet goedkoop, maar op basis van de goede reviews van de T470s verwacht ik een heel, mooie zeer draagbare laptop met een goede batterijlevensduur gecombineerd met goede prestaties. Het enige dat een model als dit niet heeft, is een aparte grafische kaart. Gamen wordt 'm dus niet, maar daar gebruik ik 'm toch niet voor.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bourgi
kdekker schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:24:
[...]

Bij de mediamarkt zul je helaas geen Thinkpad zien staan. Sowieso staat daar (bijna) geen zakelijke laptops.
Het doel was enkel om gevoeligheid aan PWM te ontdekken.
Pagina: 1