Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vaatwasser verwarmt op verkeerde moment

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin91
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-09 23:32
Sinds een week verwarmt mijn vaatwasser het water niet meer. Althans dit dacht ik tot gisteren, ik kwam erachter dat wanneer een volledig programma wordt gedraaid hij wel verwarmt.

Wanneer ik het korte programma draai, gaat het klepje van de tablet tijdens de laatste minuut van de naspoelfase pas open en wordt het verwarmingselement warm.

Dit klopt niet, in die laatste minuut kan de tablet nooit oplossen en bovendien pompt de machine alles weg na die minuut omdat het drogen dan start.

Het lijkt alsof er iets aan de hand is met de programmaknop? De vaatwasser laat de tablet veel te laat los en begint pas met verwarmen van het water tijdens de laatste minuut.

Het is een Miele Meteor SC1200 uit ik denk begin jaren 90. Ik heb de machine gereinigd en ontkalkt. Verwarmingselement doet het gewoon (maar dus veel te laat).

Heeft iemand misschien tips voor mij? Wat zou het kunnen zijn en herkent iemand dit probleem?
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Justin91 op 15-02-2018 01:21)

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14:54
Goed om te horen dat duidelijk te zien is wat er mis was. Gelukkig geen vage klachten. Een kabel die te warm is geworden en weg is gesmolten. De oorzaak is waarschijnlijk jaren lange langzame corrosie. Het vocht dat rondom en in de machine komt werkt als een katalysator in de reactie tussen de zuurstof in de lucht en het metaal van de contacten en de draden. In de volksmond ook wel roesten genoemd. Stukje bij beetje worden de onderdelen aangetast en ontstaan er ouderdomskwaaltjes. Met en beetje goede wil zijn er nog wel dingen te repareren maar er komt al snel een moment dat het gewoonweg slimmer is om een nieuwe te kopen.

Alle reacties

• FrankHe
Vermoedelijk zit er een mooie mechanische programmaklok in je vaatwasser. Ik vermoedt dat een van de contacten / schakelaars op die klok defect is. Mechanisch versleten of aangetast door corrosie. Je kunt er een hobbyproject van maken, als je weet waar je mee bezig bent. Of je kunt na 25 jaar een keer een nieuwe vaatwasser kopen. Een willekeurig merk voldoet doorgaans prima. Laten repareren door derden is niet economisch verantwoord.

• Justin91
Dankjewel, ja dit zou inderdaad kunnen. Ik heb hem net weer aangezet en nu verwarmt hij ook met het lange programma weer te laat. Volgens mij is het precisiewerk: 1 tikje te ver gedraaid bij aanzetten en het programma klopt niet meer.

Die programmaklok; zit die achter de draaiknop op het voorpaneel? Als hij daar zit ga ik morgen eens kijken. Misschien werkt wat contactspray al, of anders eens kijken met de soldeerbout. Volgens mij is de temperatuurdraaiknop ook niet helemaal in orde.

Justin91 wijzigde deze reactie 13-02-2018 20:33 (9%)

• FrankHe
Kijk uit met contactspray, of wat het goedje ook moge wezen dat je erin wilt spuiten. Liever niet. Solderen is doorgaans niet aan de orde omdat het waarschijnlijk vlakke steekcontacten (Faston) zijn. Haal de spanning eraf. Controleer twee keer of je ook echt spanningsloos bent. Schroef de boel open en maak foto's. Demonteer de schakelklok en kijk wat er mis is. Valt er ergens een stukje plastic uit? Zien alle contacten er netjes uit? Het zal me niets verbazen als de boel een keertje vochtig is geweest en is gecorrodeerd. Dan is het nog maar de vraag of het lukt om de boel te repareren.

• Justin91
Nou Ik heb het gevonden. De klok zat aangesloten met vier stekkers, waarvan 1 een verbrande bruine kabel had. Deze kabel is het dikst en zal naar het verwarmingselement lopen.

Ik vind het mooi zo, met veel moeite hebben we hem weggehaald (was vreselijk slecht geinstalleerd onder aanrecht) en we kopen een nieuwe. Wel leuk om te hebben gezien waar het aan lag. Wie weet was hij weer doorgebrand als er een nieuwe kabel was gekomen. Die klokken heb ik ook niet kunnen vinden om te vervangen.

Bedankt voor je suggestie om naar de klok te kijken, hierdoor heb ik het gevonden. Top.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• FrankHe
Goed om te horen dat duidelijk te zien is wat er mis was. Gelukkig geen vage klachten. Een kabel die te warm is geworden en weg is gesmolten. De oorzaak is waarschijnlijk jaren lange langzame corrosie. Het vocht dat rondom en in de machine komt werkt als een katalysator in de reactie tussen de zuurstof in de lucht en het metaal van de contacten en de draden. In de volksmond ook wel roesten genoemd. Stukje bij beetje worden de onderdelen aangetast en ontstaan er ouderdomskwaaltjes. Met en beetje goede wil zijn er nog wel dingen te repareren maar er komt al snel een moment dat het gewoonweg slimmer is om een nieuwe te kopen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:28

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik zou hem op Marktplaats zetten, met duidelijke vermelding van de klacht. Zijn vaak wel witgoedhandelaartjes die zoiets weer oplappen en voor een paar centen winst weer verkopen.

Voordeel is dat je er mogelijk nog wat centen aan overhoudt en dat je er zelf niet mee hoeft te slepen :D

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Justin91
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:21:
Ik zou hem op Marktplaats zetten, met duidelijke vermelding van de klacht. Zijn vaak wel witgoedhandelaartjes die zoiets weer oplappen en voor een paar centen winst weer verkopen.

Voordeel is dat je er mogelijk nog wat centen aan overhoudt en dat je er zelf niet mee hoeft te slepen :D
Hah, uitstekend idee! Ik heb twee maanden geleden een onderdeel gekocht 20 euro toen hij nog goed was (sproeiarmgeleiding was verteerd door ouderdom). Ik heb zelf toen lang gezocht naar een tweedehands onderdeel. Wie weet kan ik iemand er een plezier mee doen door de machine online te zetten.

Justin91 wijzigde deze reactie 15-02-2018 01:19 (8%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True