Ik heb een aantal redenen waarom ik Spotify niet meer gebruik:
Ik maak al jaren gebruik van Last.fm, waar ik ondertussen een profiel heb opgebouwd van ruim 400.000 nummers. Daarmee heeft Last.fm een behoorlijk beeld van de muziek die ik leuk vindt, mogelijk leuk zou kunnen vinden en niet zo zeer op prijs stel. Vroeger (in de tijd dat Last.fm nog van haar eigen servers kon en mocht streamen en Spotify niet bestond) luisterde ik met veel plezier naar streaming audio (inclusief op maat gesneden radiostreams).
Toen Spotify begon was een van de belangrijkste wensen van de early adaptors dat hun luistergedrag naar Last.fm kon worden weggeschreven, en dat was redelijk snel mogelijk. In die zelfde tijd werden de (potentiele) klanten van Spotify middels Google spreadsheets op de hoogte gehouden van de nieuwste aanwinsten. Dat was an sich heel handig, want daarmee kon je als niet-klant snel zoeken hoe groot het aanbod in je eigen niche was.
Jaren later... als klant van KPN met hun pakket thuis en op mobiel kreeg ik daarbij ook Spotify. Ik heb het een tijdje geprobeerd...
Allereerst werd ik lid van een club die opnieuw moest gaan beginnen met het in kaart brengen van mijn smaak (en
jaren van verzoeken van groepen gebruikers van Last.fm om hun profiel vanuit daar te importeren waren op dat moment "in beraad").
Het bleek dat Spotify ondertussen een beetje van mijn redelijk obscure smaak begreep, maar daarin zeker niet de diepte in kon, want de krenten uit mijn pap waren gewoon niet aanwezig.
Als Spotify dan eens een juweeltje waar ik naar zocht kon ophoesten, bleek het in te veel van de gevallen om slechte mixen of covers te gaan, maar dat moest dan weer worden afgeleidt uit de titel van het album waar het opstond.
Wat mij echter het allermeeste tegenstond, was dat Spotify niets lijkt te begrijpen bij het opbouwen van een luisterprofiel. Mijn smaak is oud, hard en electronisch (op het industriele af). Als ik dan naar 1 nummertje (ouwe) Nederpop luisterde, werd mijn lijst met suggesties volgespamt met de Nederlandstalige top 250 van dat moment.
Ik ben overgegaan naar de optie om mijn eigen muziek te streamen (Plex met Plex-pass) en heb nooit meer omgekeken naar Spotify. Ik verwacht eerlijk gezegd niet veel meer of beter van andere producten. Ik neem aan dat dat (deels) is omdat ik niet val in de categorie "standaard". Het product an sich hoeft niet per se 'slecht' te zijn, maar het is zeker niet goed genoeg om mij als klant te kunnen binden.
edit:
Aanvulling... grappig dat ik dan vandaag op de alias die ik alleen voor Last.fm en Spotify heb gebruikt spam binnenkrijg...
edit:
[offtopic]@Pat911: Nope... mijn quote komt van Aleister Crowley:
link. Ik kan jouw versie niet plaatsen ;)[/offtopic]
[
Voor 5% gewijzigd door
Jester-NL op 16-02-2018 19:41
]