Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noil
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 13:32
Ik heb debian Jessie runnen in een VM machine met virtualbox. Mijn host PC (Windows 10 home) kreeg een bluescreen terwijl de VM machine runde.

Nadat windows opnieuw gestart was en verder weer goed draaide starte ik de VM machine, maar zodra ik inlog (in de GUI) krijg een een licht blauw scherm te zien met alleen mijn muis.

Door op ctrl+alt+f4 te klikken kan ik wel gewoon in de terminal komen. Het lijkt er op dat er is fout zit in de GUI schill.
Ik heb half google afgestruind maar de meeste mensen hebben het over
apt-get update
apt-get upgrade
en een paar andere update commando's, maar deze lossen het probleem niet op.

Elke oplossing zou erg gewaardeerd worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je inlogt in een TTY (terminal) zoals eerder en kijkt wat er in .xsession-errors staat, wat zie je dan? Gebruik bijvoorbeeld het volgende commando:
less .xsession-errors

Je zou daar foutmeldingen moeten zien, zeker onderaan in het bestand.

Als paardenmiddel zou je nog kunnen proberen door de .gnome map te verwijderen en zo als je instellingen wissen. Het is echter geen garantie dat dat je probleem oplost als blijkt dat er een ander probleem speelt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Een blauw scherm met je muis, is geen BSOD. Het is natuurlijk wel een blauw scherm, maar de titel doet vermoeden dat het een BSOD is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.techadvisor.co.uk/cmsdata/features/3624863/BSoD_in_Windows_8_thumb800.png

Zoals je het omschrijft, lijkt het iets met de video driver te zijn. Probeer in de "Display" settings van de VM eens om 2d en 3d accelaration uit te zetten. Gewoon om te kijken of dat iets doet.

Welke videokaart heb je, met welke drivers (op Windows dan dus)?

[ Voor 13% gewijzigd door Rainmaker op 13-02-2018 21:03 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Rainmaker, hij kreeg dat scherm in je post terwijl de VM draaide en nu is er iets binnenin de VM stuk waardoor hij na het inloggen alleen de achtergrond heeft, ipv dat z'n sessie gewoon start. En die achtergrond is toevallig bij Debian standaard een lichtblauwe kleur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noil
Hero of Time schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:41:
@Rainmaker, hij kreeg dat scherm in je post terwijl de VM draaide en nu is er iets binnenin de VM stuk waardoor hij na het inloggen alleen de achtergrond heeft, ipv dat z'n sessie gewoon start. En die achtergrond is toevallig bij Debian standaard een lichtblauwe kleur. ;)
Dit is correct. Het lijkt erop dat er iets mis is met Gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom m'n suggestie om in je xsession log te kijken, alle foutmeldingen worden daarin bijgehouden. En in 't ergste geval gooi je gewoon al je instellingen weg, alsof je een nieuwe gebruiker maakt. Iets wat je ook zou kunnen proberen via 'sudo useradd' gevolgd door 'sudo passwd <nieuwe gebruiker>' en dan met die nieuwe gebruiker inloggen.

En als dat ook al niet werkt, tja, het is een VM voor een reden: makkelijk om opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Heeft misschien met de updates te maken tav intel/amd beveiligings probleeem, daardoor hebben vm's problemen.
Zoek hier op.
intel Meltdown and Spectre vm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, dat is 't niet, want dan zou ik daar ook al direct last van moeten hebben op m'n werk. En zo'n groot issue is het nou ook weer niet dat heel je desktopomgeving plotseling niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Tenzij je nie theel erg thuis bent in de de console en meer gewend bent om te klikken... ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noil
Probleem intussen opgelost door de gewoon gnome the deinstaleren vanuit de console en te herinstaleren. beetje drastisch maar hierdoor hoef ik geen full reinstall uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ElCondor schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:58:
Tenzij je nie theel erg thuis bent in de de console en meer gewend bent om te klikken... ;)
Ik doelde op de invloed van de Spectre/Meltdown fix. Die sloopt niet opeens je GUI. ;)

Pagina: 1