Vraag

• tarpoon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09-2018
Mijn vraag

Ik had een set RAM (2x8gb) van Kingston HyperX FURY HX426C15FBK2/16 16GB DDR4 2666MHz geheugenmodule
| EAN: 0740617244403 . hiervan is 1 strip kapot gegaan. Kan ik nu een set van 2x8 erbij plaatsen? (dan heb ik dus 3x8gb). Geeft dat geen problemen ivm dual channel?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn moederbord is een Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nvt

Bedankt!
Groet, Erik

Beste antwoord (via tarpoon op 15-02-2018 10:12)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
tarpoon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:50:
Ik kreeg net een mail van de winkel, en ze geven aan dat de goede strip ook ingeleverd moet worden om het geld van de hele set van 2 terug te krijgen.... Maar.. nu komt het.. gaan ze mij het bedrag teruggeven waarvoor ik het toen gekocht heb (2 jaar terug), want dan krijg ik in principe niets terug want het geheugen is nu dubbel zoveel waard. Probleem is dat het nu niet meer te krijgen is. Ik kan wel vragen of ze een gelijkwaardig set daarvoor teruggeven.
Je geheugen heeft Fabrieksgarantie: Levenslang

Als de winkel niet een passelijke oplossing levert (in dit geval omruilen voor de zelfde set of voor garantie terug sturen naar de fabriek) dan zou ik als ik jou was zelf contact opnemen met Kingston om de set om te ruilen.

Je kan gewoon je setje bij de fabrikant direct omruilen (, je kan hier: https://www.kingston.com/en/support mailen/bellen/live chatten met Kingston daarvoor. (Netherlands - 0900 0400265)
Persoonlijk denk ik dat je hier meer mee gaat bereiken. :)

(Dat niemand anders hier dit aankaart is mij een raadsel, je hoeft het niet altijd via de winkel zelf te spelen.)

[Voor 42% gewijzigd door dylan111111 op 14-02-2018 12:03]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 08:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben bang dat in de QVL van jouw moederbord niet staat dat je in totaal 3 modules mag plaatsen.

En ja, als het al werkt, heb je kans dat dual-channel niet ondersteund wordt op dat moment.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je RAM draait inderdaad in single channel mode op moment dat je geheugen niet in matched pairs draait.

Hoe groot de impact hiervan is, hangt sterk af van wat voor CPU je hebt en of je een losse GPU hebt of de iGPU van je CPU gebruikt.

In dat laatste geval (iGPU) is het simpel: je verliest ~50% performance in grafische toepassingen in single channel. Dramatisch - dus niet doen.

Heb je een losse GPU, dan is de impact veel kleiner. Hoe groter de L3 cache van je CPU is (bij recente Intel Core ontwerpen), des te minder invloed heeft geheugenbandbreedte. Ik heb benchmarks gezien van quadcores met 6MB L3 waar exact nul significante impact is, zeker als het geheugen hoger geclocked is dan spec voor jouw CPU.

Soittakaa Paranoid!

• tarpoon
Het ziet ernaar uit dat ik het exacte type RAM niet meer kan krijgen, het is verouderd. Dus ik moet 2x8gb nieuwe kopen. Maar als ik dan de huidige 1x8gb bij die nieuwe 2x8gb plaatst betekent het dan dat ze alle drie op single channel mode gaan draaien? Dat zou zonde zijn voor die ene 1x8 strip, die kan ik dan in de prullebak gooien (en RAM geheugen is tegenwoordig niet echt goedkoop)

Dit zijn de gegevens van mijn moederbord:
4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
- Dual channel memory architecture
- Support for DDR4 2133 MHz memory modules
- Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory module (operate in non-ECC mode)
- Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
- Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules

Dual Channel Memory Configuration
This motherboard provides four memory sockets and supports Dual Channel Technology. After the memory is installed, the BIOS will automatically detect the specifications and capacity of the memory. Enabling Dual Channel memory mode will double the original memory bandwidth.
The four memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3
Due to CPU limitations, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored sockets.

[Voor 69% gewijzigd door tarpoon op 13-02-2018 16:46]

• tarpoon
Ik heb een Intel Core i7-6700K Boxed met een losse videokaart (MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G)

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:40
Je kan wel proberen een tweedehands te vinden die matched met jouw stick of anders een nieuwe set kopen en zelf die oude verkopen, dan krijg je er nog iets vor terug.

• Paul
  • Laatst online: 10:27
Je kunt ook 1x 8GB bijkopen, of 3x :) Je hoeft niet per se 2x8 te kopen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:46
Waarom maak je niet gebruik van je garantie?

Waarom op een duur moment DDR4 aankopen terwijl nergens uit blijkt dat je ook echt nodig hebt. Bijna € 200,- voor de katsek*t.

Gewoon in de winkel wisselen en als dat niet gaat en je langer zonder zit een setje van 2x4 kopen (of 1x8) en dat weer verkopen nadat je nieuw geheugen hebt teruggekregen.

En Intel kent ook flex dual channel, je kunt dan op 1 kanaal 2x4 doen en op het andere kanaal 1x8, zodat beide kanalen 8 GB hebben. Dan heb je volledig dual channel.

Als je 2x8 en 1x8 doet, heb je 16 GB in dual channel en 8 GB in single.

https://www.intel.com/con...atasheet-vol-1.pdf#page20

• tarpoon
Ik heb gebruik gemaakt van mijn garantie, maar ze willen mijn goede strip van 8gb niet innemen zodat ik een nieuwe set van 2x8gb heb. Ik krijg wel mijn geld terug van 1 strip, maar dan zit ik dus met een geheugenstrip waarvan ik geen dezelfde strip van kan kopen. Die zijn niet los te koop per stuk.
Maar als ik het goed begrijp kan ik gewoon een nieuwe set 2x8gb kopen (die dan dual channel draait) en die oude 8gb strip erbij zetten die dan op single channel draait... Klopt dat? Die enkele strip draait dan wat langzamer..

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee, dan werken ze allemaal langzamer. Je kan ook gewoon 2x8 kopen en die enkele die overblijft verpatsen. Krijg je zat voor terug.

I reject your reality and substitute my own

• Paul
  • Laatst online: 10:27
Wat is er op tegen 1x 8GB te kopen?

DDR4, 8GB reepje, kit van één, 2666 GHz, CAS 15 Goed, zijn er niet heel veel van, maar voor 108 euro heb je een snellere module thuis.

Hoezo krijg je het geld terug van één module? Het was toch een kit van twee? Krijg je dan 50% van het aankoopbedrag terug? Raar dat ze niet het hele product terug willen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• White Feather
nelizmastr schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:34:
Nee, dan werken ze allemaal langzamer. Je kan ook gewoon 2x8 kopen en die enkele die overblijft verpatsen. Krijg je zat voor terug.
Zie mijn reactie, wat je zegt is gewoon niet waar.
Paul schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:01:
Wat is er op tegen 1x 8GB te kopen?

DDR4, 8GB reepje, kit van één, 2666 GHz, CAS 15 Goed, zijn er niet heel veel van, maar voor 108 euro heb je een snellere module thuis.

Hoezo krijg je het geld terug van één module? Het was toch een kit van twee? Krijg je dan 50% van het aankoopbedrag terug? Raar dat ze niet het hele product terug willen...
Inderdaad. Je koopt 1 product, "een matched set' en krijgt een half product terug.

Dit is een voorstel dat ze mijn inziens alleen mogen doen als jij aangeeft dit zo te willen omdat je bijvoorbeeld helemaal geen minuut zonder die ander Dimm kan.

Je hebt gewoon recht op een nieuwe matched set en dan moet je uiteraard je huidige Dimm inleveren.

Anders moet je gewoon een Dimm er bij kopen, zou als het goed is ongeveer hetzelfde moeten kosten als wat je nu hebt teruggekregen (zeker bij de winkel waarin ze van hun probleem jouw probleem maken)

Als je die 2 losse niet vertrouwd, dan kun je alsnog de huidige verkopen en een set van 2 kopen. Maar dat betekent wel dat je die weer duur koopt en je huidige voor minder verkoopt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Nouja, het staat de winkel altijd vrij om een oplossing van hun keuze aan te bieden, en het is aan de koper om daar in mee te gaan of niet. In dit geval is het voor de koper een uitermate matige oplossing, en voor de winkel waarschijnlijk degene die het minste kost (en de reden waarom ze het aanbieden). Maar met de huidige stand van zaken is vervanging door hetzelfde product niet mogelijk, en kan je een winkel ook niet dwingen de huidige meerkosten voor het leveren van een gelijkwaardig alternatief op zich te nemen (redelijkheid werkt beide kanten uit). Wat dan overblijft als alternatief is volledig retour, maar daarvan zie ik ook niet heel erg in welke van de 2 partijen daar voordeel uit haalt.

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wanneer het geheugen verkocht is als Dualchannel set van 2 stuks willen fabrikanten altijd de hele set terug voor RMA.

• tarpoon
Ik kreeg net een mail van de winkel, en ze geven aan dat de goede strip ook ingeleverd moet worden om het geld van de hele set van 2 terug te krijgen.... Maar.. nu komt het.. gaan ze mij het bedrag teruggeven waarvoor ik het toen gekocht heb (2 jaar terug), want dan krijg ik in principe niets terug want het geheugen is nu dubbel zoveel waard. Probleem is dat het nu niet meer te krijgen is. Ik kan wel vragen of ze een gelijkwaardig set daarvoor teruggeven.

UPDATE
Krijg net een mail dat ze inderdaad alleen het oude bedrag teruggeven... Dat is balen, want het betekent dat ik dus niets aan de garantie heb. Zal er wel op neer komen om een nieuwe set van 2x8 te kopen en die andere in te leveren voor 100 eur. Balen! :-(

Wat zouden jullie voor geheugen aanraden? Het moederbord ondersteund volgens mij maar tot 2166 Gh, maar er zit niet veel prijsverschil tussen de langzame en de snelle geheugens

[Voor 32% gewijzigd door tarpoon op 14-02-2018 12:25]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dylan111111
Je geheugen heeft Fabrieksgarantie: Levenslang

Als de winkel niet een passelijke oplossing levert (in dit geval omruilen voor de zelfde set of voor garantie terug sturen naar de fabriek) dan zou ik als ik jou was zelf contact opnemen met Kingston om de set om te ruilen.

Je kan gewoon je setje bij de fabrikant direct omruilen (, je kan hier: https://www.kingston.com/en/support mailen/bellen/live chatten met Kingston daarvoor. (Netherlands - 0900 0400265)
Persoonlijk denk ik dat je hier meer mee gaat bereiken. :)

(Dat niemand anders hier dit aankaart is mij een raadsel, je hoeft het niet altijd via de winkel zelf te spelen.)

[Voor 42% gewijzigd door dylan111111 op 14-02-2018 12:03]

• White Feather
Haha, en dan lacht de winkel zich de ballen uit de broek. Ze betalen de originele prijs terug en krijgen een nieuwe set van de fabrikant die ze opnieuw kunnen verkopen op de huidige hoge prijzen.

Zoals al eerder aangegeven: fabrieksgarantie claimen.

• tarpoon
Goede tip! Ga ik meteen doen!

• tarpoon
Goed nieuws! Ik heb contact opgenomen met Kingston en het ziet er naar uit dat zij het willen vervangen door een nieuwere set: "Please note that your HX426C15FBK2/16 will be replaced with the new model HX426C16FB2K2/16.".... Nu nog mijn kapotte strip terughalen van de shop waar ik het gekocht heb..

• dylan111111
tarpoon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:12:
Goed nieuws! Ik heb contact opgenomen met Kingston en het ziet er naar uit dat zij het willen vervangen door een nieuwere set: "Please note that your HX426C15FBK2/16 will be replaced with the new model HX426C16FB2K2/16.".... Nu nog mijn kapotte strip terughalen van de shop waar ik het gekocht heb..
Dat is netjes zoals het hoort te gaan! :)
Idd je andere bankje "even" terug halen vanuit de winkel.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
Goede oplossing. Wel jammer dat die nieuwe set iets trager is (hogere latency) maar is waarschijnlijk zo weinig verschil dat je het niet merkt.

• White Feather
Mooi dat het zo geregeld is.
Dit had de winkel dus eigenlijk voor jou moeten doen...

• tarpoon
Het blijft toch nog een probleem, want ze willen de hele set opgestuurd hebben naar de UK... Dat betekent dus dat ik voor 2-3 weken geen RAM geheugen heb.... Dat schiet ook niet echt op. Of ik moet er toch een set bijkopen, dan heb ik 32gb (wat ik niet echt nodig heb). Wat een gedoe!

• White Feather
tarpoon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:15:
Het blijft toch nog een probleem, want ze willen de hele set opgestuurd hebben naar de UK... Dat betekent dus dat ik voor 2-3 weken geen RAM geheugen heb.... Dat schiet ook niet echt op. Of ik moet er toch een set bijkopen, dan heb ik 32gb (wat ik niet echt nodig heb). Wat een gedoe!
Is er geen advanced replace of zo? Dat je de nieuwe set koopt en die naar je wordt opgestuurd en op het moment dat ze de oude set terugkrijgen ze het weer crediteren? Moet toch iets voor te regelen lijkt me.

Gaat bij telefoons wel zo, zodat je niet zonder komt te zitten.

• dylan111111
tarpoon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:15:
Dat is lastig, wellicht heeft iemand nog een bankje ddr4 over om te lenen of kan je het uit een andere pc tijdelijk halen ?

Toen ik mijn cpu (i7 6950x) naar Intel moest sturen was ik hem ook een aantal dagen kwijt, in de tussen tijd op een laptopje maar gewerkt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006

M2M

medicijnman

dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:11:
Je RAM draait inderdaad in single channel mode op moment dat je geheugen niet in matched pairs draait.
Was het niet zo dat Intel chipsets hybrid dual channel ondersteunden? AMD sowieso niet, maar mij stond iets bij dat Intel unmatched pairs liet draaien op dual/single channel hybride modus...

Bij Intel heet het "flex mode"...

-_-

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
Intel ondersteund dat inderdaad op bijna alle CPU's
Dat betekend als je 3 modules plaats zoals bijvoorbeeld 3x8gb
Dat 16GB dual-channel is de laaste 8GB single de preformance drop is dus ook niet dramatisch.

• tarpoon
Ik heb nog contact gehad met de winkel en die zeggen dat zij geld terugkrijgen van Kingston en geen replacement. Dat bedrag is ook niet hoog genoeg. Het ziet er naar uit dat ik een set erbij moet kopen. Kan dat trouwens een set zijn met een hogere geheugensnelheid (bijv. 3000) van hetzelfde merk, of is het aan te bevelen om precies hetzelfde geheugen te kopen als de replacement geheugen?

• White Feather
https://shop.kingston.com/web_rma/TypeOfRma.htm

Doe dan gewoon advanced replacement, zoals al eerder aangegeven:

Advance Replacement:
Advanced Replacement can be requested if replacement parts are needed immediately. Requesting this option implies that the customer has the defective part and will ship them back to Kingston within 10 calendar days of receipt of the replacement product. For all Cross-ship transactions, a credit card number is required and will be held as collateral to insure the return of defective product. There will be a 10-day hold for the list price of the item being shipped. If defective parts are not received, Kingston will charge the credit card accordingly. ...

• tarpoon
Dat is een goede tip! Heb meteen een verzoek gedaan. Als dat lukt dan ben ik uit de brand! Super bedankt!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee