*knip, geholpen*
[ Voor 98% gewijzigd door Kubusje op 28-03-2018 23:44 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Kubusje op 28-03-2018 23:44 ]
[ Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 13-02-2018 15:02 ]
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Asus Zenbook i7 256gb
[ Voor 100% gewijzigd door Kubusje op 28-03-2018 23:45 ]
Als de CAO op je bedrijf van toepassing is, dan maakt de aard van de werkzaamheden niet uit.Kubusje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:42:
Ik ben geen lid van de vakbond, maar heb de vraag wel bij hun weggelegd.
Dit probleem is al vaker voorgelegd bij onze loonadministratie door een aantal collega's die op site werken. Het probleem is dat zij afgescheept worden met het simpele antwoord dat dit zo hoort te zijn zonder concrete verdere uitleg.
Ik wil dit nu opnieuw aankaarten maar dan goed onderbouwd zodat zij dit serieus gaan bekijken ipv weer een simpel antwoord waar niemand wat aan heeft.
Ik ben er wat dieper ingedoken en het blijkt ook dat de overuren na de eerste 2 uren onder de CAO norm liggen, rekenfoutjes uitgezonderd. Het lastige van deze CAO is dat deze vooral gericht is op ''fabriekswerk'' terwijl ik gewoon in een kantoor functie zit maar wel onder deze CAO val.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Dan kunnen ze beter de overuren uit laten betalen(incl. toeslag) en daarna i.p.v. tijd voor tijd onbetaald verlof nemen.Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:14:
Bij ons kunnen werknemers kiezen om overuren te boeken als tijd voor tijd of uit te laten betalen.
Bij tijd voor tijd worden de uren 1 op 1 geboekt, dus 1 uur overwerken is 1 uur snipperen.
Bij overuren wordt wel de standaard overwerkvergoeding uitbetaald.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Heb je dat al opgelost?Kubusje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:42:
Ik ben geen lid van de vakbond,
Als een medewerker de overuren laat uitbetalen houdt hij er netto niet zoveel aan over.Jorn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:28:
[...]
Dan kunnen ze beter de overuren uit laten betalen(incl. toeslag) en daarna i.p.v. tijd voor tijd onbetaald verlof nemen.
Overuren worden meestal niet gemaakt omdat de werknemer graag veel uren wil maken maar omdat het nodig is om langer door te werken omdat iets af moet/er teveel werk is, daar mag een werknemer best iets extra voor krijgen, en dat is dus niet 1:1 zonder toeslag vrij mogen nemen.
Volgens mij hou je aan overuren net zoveel over als andere uren die je werkt. Tenzij je net door je overuren in een andere belastingschijf valt. Er betstaat geen overwerk belasting.Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:58:
[...]
Als een medewerker de overuren laat uitbetalen houdt hij er netto niet zoveel aan over.
Er is een algemeen verbindende CAO. Dus deze arbeidsvoorwaarden liggen gewoon vast. Als je dan als werkgever er vanaf wijkt dan heb je gewoon een probleem.Wij zijn als werkgever ook heel flexibel naar onze werknemers toe, ze krijgen erg veel vrijheid en worden goed beloond.
Als je als werkgever in NL alles exact volgens de regeltjes wil/moet gaan doen wordt het er niet leuker op voor zowel werknemer als werkgever.
Dat is niet waar, als een werknemer z'n overuren incl. toeslag uit laat betalen en later onbetaald verlof neemt houd hij netto meer over dan wanneer hij tijd voor tijd op zou nemen.Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:58:
[...]
Als een medewerker de overuren laat uitbetalen houdt hij er netto niet zoveel aan over.
Wij zijn als werkgever ook heel flexibel naar onze werknemers toe, ze krijgen erg veel vrijheid en worden goed beloond.
Als je als werkgever in NL alles exact volgens de regeltjes wil/moet gaan doen wordt het er niet leuker op voor zowel werknemer als werkgever.
Bij ons is het zo afgesproken, iedereen is Happy, nagenoeg geen personeelsverloop, en groep gigantische gemotiveerde collega's die voor 99% allemaal in vaste dienst zijn.
Als ik als werkgever alles 100% volgens de regels moet gaan doen dan volk eruit, via de payroll terug, vrije dagen schriftelijke xx dagen van te voren aanvragen, etc. etc. etc., daar wordt het echt niet gezelliger van, en zo zitten wij niet in elkaar.
Als wij het op een bepaalde afdeling wat rustiger hebben voor een bepaalde periode bespreken we dat met de medewerkers op die afdeling, en die snipperen dan als het hun uitkomt. Als het druk is, hoef ik ze niet eens te vragen, dan staan ze er 's avonds.
Misschien scheelt het ook dat wij een relatief kleine club zijn (<30 personen) en uit het Oosten komen.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Jup, eerst worden de uren verrekend en wat over blijft wordt uitbetaald.m-vw schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:45:
Even een vraag: Weet je zeker dat het overwerkpercentage niet betaald is?
Bij ons (Groot-Metaal bedrijf) krijg je standaard het percentage uitbetaald en wordt het uur aan je tvt toegevoegd.
Als je dit dan opneemt is het inderdaad gewoon één uur waard.
Zo zie ik het dus ook inderdaad, je kan dan beter onbetaald verlof opnemen voor die uren en je overuren uit laten betalen, hou je netto meer over. Dat kan nooit de bedoeling zijn natuurlijk.Jorn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:28:
[...]
Dan kunnen ze beter de overuren uit laten betalen(incl. toeslag) en daarna i.p.v. tijd voor tijd onbetaald verlof nemen.
Overuren worden meestal niet gemaakt omdat de werknemer graag veel uren wil maken maar omdat het nodig is om langer door te werken omdat iets af moet/er teveel werk is, daar mag een werknemer best iets extra voor krijgen, en dat is dus niet 1:1 zonder toeslag vrij mogen nemen.
Anoniem: 42763
Maar als ik het goed begrijp krijg je dus 1 uur voor ieder overwerk uur en wordt het overschot betaald conform CAO? Dan is er dus geen probleem? Of wil je liever dat overschot ook als vrije tijd?Kubusje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:21:
[...]
Jup, eerst worden de uren verrekend en wat over blijft wordt uitbetaald.
[...]
Zo zie ik het dus ook inderdaad, je kan dan beter onbetaald verlof opnemen voor die uren en je overuren uit laten betalen, hou je netto meer over. Dat kan nooit de bedoeling zijn natuurlijk.
[ Voor 1% gewijzigd door m-vw op 16-02-2018 14:08 . Reden: Woord vergeten... ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Omdat overuren altijd in de hoogste schaal vallen betaal je daar "gemiddeld" meer belasting over als over je normale uurloon.PolarBear schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:06:
[...]
Volgens mij hou je aan overuren net zoveel over als andere uren die je werkt. Tenzij je net door je overuren in een andere belastingschijf valt. Er betstaat geen overwerk belasting.
Klopt, als werkgever ben je ook niet verplicht om aan TVT mee te werken, dus wie op zijn strepen wil staan krijgt ze gewoon uitbetaald inclusief opslagen.[...]
Er is een algemeen verbindende CAO. Dus deze arbeidsvoorwaarden liggen gewoon vast. Als je dan als werkgever er vanaf wijkt dan heb je gewoon een probleem.
Onbetaald verlof moet aangevraagd en overlegd worden met de werkgever.Jorn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:08:
[...]
Dat is niet waar, als een werknemer z'n overuren incl. toeslag uit laat betalen en later onbetaald verlof neemt houd hij netto meer over dan wanneer hij tijd voor tijd op zou nemen.
En als je als werkgever niet alles 100% volgens de regel wil doen had je misschien beter geen werkgever moeten worden, die regels zijn er niet om als werkgever creatief te interpreteren.
Volgens de CAO geldt er een toeslag op elk overuur, bovenop het standaard bruto uurtarief conform je salaris. Als je deze uren tijd voor tijd inlevert, zou je deze toeslag alsnog uitbetaald moeten krijgen. Tenminste, zo interpreteer ik de CAO, vandaar dit topic.Anoniem: 42763 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:37:
[...]
Maar als ik het goed begrijp krijg je dus 1 uur voor ieder overwerk uur en wordt het overschot betaald conform CAO? Dan is er dus geen probleem? Of wil je liever dat overschot ook als vrije tijd?
Hoogste schaal voor de loonheffingen, inderdaad. Maar aangezien die een voorheffing zijn voor de inkomstenbelasting, en daar GEEN afwijkend tarief bestaat voor overwerk/bonussen/vakantiegeld etc., maakt het per saldo niets uit.Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:55:
[...]
Omdat overuren altijd in de hoogste schaal vallen betaal je daar "gemiddeld" meer belasting over als over je normale uurloon.
...
[ Voor 3% gewijzigd door Freezerator op 16-02-2018 13:25 ]
"STEL" je werkt 40 uur in de week en je salaris is 2000 € bruto p/m dan hou je daar netto 1644,74 € aan over (berekend met https://loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto )Conono schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Hoogste schaal voor de loonheffingen, inderdaad. Maar aangezien die een voorheffing zijn voor de inkomstenbelasting, en daar GEEN afwijkend tarief bestaat voor overwerk/bonussen/vakantiegeld etc., maakt het per saldo niets uit.
Hardnekkige fabel, dit.
Nogmaals, dat is alleen voor de Loonbelasting zo, en dat is slechts het halve verhaal. Wanneer je de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting gaat doen, kijkt men naar wat je in dat jaar bruto hebt verdiend. Daar berekent de fiscus dan de verschuldigde Inkomstenbelasting over. En daar haalt men vanaf de ingehouden Loonbelasting.Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:39:
[...]
"STEL" je werkt 40 uur in de week en je salaris is 2000 € bruto p/m dan hou je daar netto 1644,74 € aan over (berekend met https://loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto )
Je bruto loon is dus € 11,54 per uur en je houdt daar € 9,49 aan "over" netto in het handje.
Stel je werkt over en je krijgt dan € 15,60 bruto ( 0,78% van het maandsalaris), daar houd je netto € 9,23 aan over, omdat dit in de hoogste schaal valt. (40,85% in dit geval).
Dus wat zeggen de werknemersOp overuren betaal ik meer belasting en hou ik minder over als aan normale uren.
Op detail zal de berekening niet helemaal kloppen, maar de strekking lijkt mij duidelijk.
Dat snappen jij en ik wel, maar de gemiddelde fabrieksarbeider wil dat domweg niet snappen.Conono schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:43:
[...]
Nogmaals, dat is alleen voor de Loonbelasting zo, en dat is slechts het halve verhaal. Wanneer je de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting gaat doen, kijkt men naar wat je in dat jaar bruto hebt verdiend. Daar berekent de fiscus dan de verschuldigde Inkomstenbelasting over. En daar haalt men vanaf de ingehouden Loonbelasting.
Oftewel: het maakt helemaal niets uit hoeveel Loonbelasting is ingehouden. Het verschil wordt immers in de Inkomstenbelasting rechtgetrokken.
Wilde ook op @Grolsch reageren, maar je was mij voor.Conono schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Hoogste schaal voor de loonheffingen, inderdaad. Maar aangezien die een voorheffing zijn voor de inkomstenbelasting, en daar GEEN afwijkend tarief bestaat voor overwerk/bonussen/vakantiegeld etc., maakt het per saldo niets uit.
Hardnekkige fabel, dit.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq