Toon posts:

Is refurbished iets?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sander_123456
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-05-2018
Mijn vraag
Ik zit heel erg te twijfelen of ik een refurbished laptop zal kopen of een nieuwe. Ik heb eigenlijk niets speciaals nodig en een beetje een fatsoenlijke laptop is toch nog steeds redelijk duur.

Als ik standaard office toepassingen gebruik, een beetje mail en wat filmpjes op youtube bekijk zou ik dan niet makkelijk met een Core i5 processor uit de voeten kunnen? En een SSD hebben mensen daar ervaring mee? Maakt dat echt veel verschil?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op een site gekeken: www.refurbo.nl Kent iemand deze site? Lijkt me wel betrouwbaar en als ik het vergelijk zijn ze wel redelijk goedkoop. Maar je weet natuurlijk niet wat de geschiedenis is van zo'n apparaat.

Iemand advies met refurbished en zou je het aanraden of juist helemaal niet?? :) :)

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:53
SSD & Pentium/Celeron zou al genoeg moeten zijn. Je zou misschien een Chromebook kunnen kopen i.p.v. een refurbished laptop

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je betaald een hoop meer dan via V&A hier op Tweakers. Er is genoeg te vinden voor nette prijzen, vaak genoeg ook met garantie.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:45

Sweatleek

404: Member Not Found

Opzig is het niet erg maar 3 maanden garantie horge prijs. Bespaar je zelf het geld en kijk op marktplaats / vraag een aanbod ( V&A )

Voor die prijs van die I5 kan je bij mij een I7 krijgen 8)7 om perspectief te brengen

confused reality

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 12:47

P_Tingen

omdat het KAN

MP zou ik voorzichtig mee zijn. Hier op V&A zijn de adverteerders betrouwbaarder. Of misschien dat niet eens, maar wel voorzien van beoordelingen. Ik ben zelf altijd wat huiverig om zaken te doen met mensen waar ik niks van weet, maar - om een beeld te schetsen - ik heb €500 vooruitbetaald voor een laptop hier op V&A naar iemand met ruim 50 beoordelingen, waarvan 50 positief. Dan moet het wel goed zitten. Op MP laat ik het wel uit mijn hoofd om meer dan een of twee tientjes vooruit te betalen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator NOS
Ik heb toevallig een paar weken terug ook met deze vraag gezeten en uiteindelijk een refurbished Thinkpad x230 gekocht bij Remarkt, een beetje een gok natuurlijk, maar er stonden genoeg positieve recenties dat ik het aangedurfd heb. Voordeel was dat ik wat upgrades kon meebestellen (16GB geheugen, 250GB ssd). Ik heb daar geen spijt van gehad, ze stuurde een prima laptop op met gebruikerssporen die je verwacht van een gebruikt apparaat. Hij draait als de brandweer in elk geval, en met die upgrades erbij kan ik hier jaren mee vooruit. Dus het kan in elk geval prima uitpakken. :)
Enige nadeel was eigenlijk dat er geen originele adapter bij zit. De accu daarentegen is zo'n 9 cell, en die is nog voor ruim 70% goed. Wat in het geval van deze x230 betekent dat ie nog echt uren mee gaat ook. Dat had ik nieteens verwacht.
Je weet dus inderdaad niet wat je krijgt, maar als de recensies gemiddeld genomen positief zijn, en ook vermeldingen dat ze niet zo moeilijk doen over omruilen als er iets kapot is, maakt dat ik dat eigenlijk meer vertrouw dan een particulier.

Ohja zo'n i5 is waarschijnlijk wel snel genoeg. Die van mij heeft een i5 (maar geen ulv), en die kan tot nog toe alles wat ik ermee wilde (eigenlijk nog meer; ik kan er cities skylines op spelen, en civ5, en nog wel meer). Een ssd is imho een no-brainer, zo veel scheelt dat inderdaad wel. :)

[Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 14-02-2018 12:50]

Saved by the buoyancy of citrus

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Refurbs zijn opzich niks mis mee.
Het is wel afhankelijk van waar je het koopt. Niet elke winkel die refurbs verkoopt maakt de laptops even netjes. Plus dat garantievoorwaarden wisselend zijn. Bij de een een maand, de ander 3 maand, weer een ander een half jaar, etc.
Dus daar moet je even op letten.

Verder zijn de prijzen lang niet altijd hoger dan tweedehands prijzen op de diverse veilingsites of V&A.
Uiteraard is dat natuurlijk ook afhankelijk van de betreffende winkel, dus gewoon een kwestie van kijken waar de prijzen goed zijn.

Wat betreft de CPU: sja, als het een Core i heet, onafhankelijk van het nummertje, is dat voor die taken ruim genoeg. Zelfs een Pentium of Celeron zou opzich nog kunnen voldoen, maar dan moet je wel beter letten op de generatie. De oudere (van 2010 oid) zijn naadje, van 2015 zijn ze veel beter.
Refurbs zijn vaak ex-lease machines van grote bedrijven, en die kopen bijna altijd te dikke specificaties in, dus je ziet allicht veel i5's langs komen. Dus op dat front is t ook dikke prima.

SSD's zijn altijd een aanrader. Elke computer zit uit z'n neus te vreten terwijl hij wacht op data van een hardeschijf. Dus een gewone hardeschijf wil je liever niet. SSD's zijn veel beter.
Als je er eentje hebt gehad, wil je niet meer terug.
Cyphax schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:44:
Ik heb toevallig een paar weken terug ook met deze vraag gezeten en uiteindelijk een refurbished Thinkpad x230 gekocht bij Remarkt, een beetje een gok natuurlijk, maar er stonden genoeg positieve recenties dat ik het aangedurfd heb. Voordeel was dat ik wat upgrades kon meebestellen (16GB geheugen, 250GB ssd). Ik heb daar geen spijt van gehad, ze stuurde een prima laptop op met gebruikerssporen die je verwacht van een gebruikt apparaat. Hij draait als de brandweer in elk geval, en met die upgrades erbij kan ik hier jaren mee vooruit. Dus het kan in elk geval prima uitpakken. :)
Je weet dus inderdaad niet wat je krijgt, maar als de recensies gemiddeld genomen positief zijn, en ook vermeldingen dat ze niet zo moeilijk doen over omruilen als er iets kapot is, maakt dat ik dat eigenlijk meer vertrouw dan een particulier.
Lenovo X200 serie is nice idd :)
Trouwens, je kan er twee drives in kwijt. Een mSATA onder de palmcover en een 2,5inch in het reguliere disk vakje.
Mocht je ooit nog eens een SSD extra erbij willen prikken of een SSD+HDD setup willen doen in je X230.

Kennis van me heeft pas ook een X230 aangeschaft, al weet ik niet waar,
Zelf heb ik een X220 (bijna dezelfde laptop) die ook refurb is.

[Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2018 12:48]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als refurbished over zakelijke laptops gaat, dan is dat volgens mij geen probleem. Zag gisteren nog een Thinkpad T430. Zag er nog prima uit (en solide als een tank + fijn toetsenbord).

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
tip:

- controleer de status van de accu met een app (wat is er van de maximale capaciteit nog over)
- controleer op dode pixels met een app of via een website
- controleer de status van de SSD met een app
- zet de laptop onder een flinke load: werken de fans nog goed (geen falende lagers waardoor het een herrie of zeurend irritant geluid maakt) en valt de laptop niet uit door overhitting.
- check de helderheid van het scherm: werkt de verlichting nog goed genoeg.
De accu daarentegen is zo'n 9 cell, en die is nog voor ruim 70% goed.
Dat vind ik wel een afknapper van een refurbshop en zou voor mij reden zijn die shop juist te mijden. Bij een goede refurber mag je verwachten dat de accu bij 30%+ slijtage wordt vervangen. Anders is het geen refurb shop maar gewoon een tweedehandsverkoper.

[Voor 49% gewijzigd door CyberMania op 14-02-2018 14:57]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54
Wat is er eigenlijk refurbished aan deze laptops?

Misschien snap ik de definitie Van refurbished niet helemaal maar in mijn ogen zijn dit allemaal 2de hands laptops welke opgeschoond zijn en nagekeken.

Als ik mijn laptop verkoop en ik vervang de accu en geef hem een nieuwe install is het ook niet opeens een refurbished laptop.

Ik dacht altijd dat refurbished elektronica is welke door de fabrikant gerepareerd/opnieuw verkocht is. Op deze manier kan iedereen een product als refurbished verkopen.

Snel kijkend zijn dit gewoon uitgerangeerde zakelijke laptops welke even schoongemaakt zijn en eventueel voorzien van wat uitgewisselde onderdelen.

Enige voordeel is dat je garantie krijgt. Ik had echter eerder op vraag en aanbod gekeken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

445033

@sander_123456 Als je niets speciaals nodig hebt, wat is dan je budget? Voor een beetje fatsoenlijke nieuwe laptop ben je dan nieuw voor zo'n €500,- klaar.

Voor jouw gebruik heb je echt geen i5 nodig. Ik heb hier een Asus met een i3 en SSD (zelf later ingebouwd) van nu 7 jaar oud. Draait als de brandweer. En ja SSD maakt heeeeeeeeeeeeeeel veel verschil in snelheid. Beter een i3 met een SSD, dan een i5 met een ouderwetse HD.

Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Asus VivoBook A541UA-DM1663T

[Voor 63% gewijzigd door 445033 op 14-02-2018 15:54]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator NOS
CyberMania schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:51:

Dat vind ik wel een afknapper van een refurbshop en zou voor mij reden zijn die shop juist te mijden. Bij een goede refurber mag je verwachten dat de accu bij 30%+ slijtage wordt vervangen. Anders is het geen refurb shop maar gewoon een tweedehandsverkoper.
Nouja, het is 77% om precies te zijn, en het is zo'n 9-cell batterij ipv 6-cell, ik vond dat eerlijk gezegd wel een mooie oplossing. Het is ook een originele Lenovo-accu, dat vind ik ook wel prettig.

Saved by the buoyancy of citrus

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Rene schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:42:
Wat is er eigenlijk refurbished aan deze laptops?

Misschien snap ik de definitie Van refurbished niet helemaal maar in mijn ogen zijn dit allemaal 2de hands laptops welke opgeschoond zijn en nagekeken.

Als ik mijn laptop verkoop en ik vervang de accu en geef hem een nieuwe install is het ook niet opeens een refurbished laptop.

Ik dacht altijd dat refurbished elektronica is welke door de fabrikant gerepareerd/opnieuw verkocht is. Op deze manier kan iedereen een product als refurbished verkopen.

Snel kijkend zijn dit gewoon uitgerangeerde zakelijke laptops welke even schoongemaakt zijn en eventueel voorzien van wat uitgewisselde onderdelen.

Enige voordeel is dat je garantie krijgt. Ik had echter eerder op vraag en aanbod gekeken.
Refurbished is dus exact wat je omschrijft. Tweedehands, schoongemaakt, nagekeken en gebruiksklaar gemaakt. Plus dat er garantie op zit.
Refurbished is alles wat niet nieuw maar wel als product door een bedrijf wordt verkocht.

Tweedehands is alles wat is gebruikt en wordt verkocht, onafhankelijk door wie en onafhankelijk van fysieke staat en garantiestatus.

Refurbished is dus professionele tweedehands.
Daar mag je dus dingen van verwachten en je hebt het recht om aan de bel te trekken als er iets aan scheelt wat niet is zoals beschreven.

Bij tweedehands is het gewoon garantie tot de drempel van de voordeur. Is er wat mee aan de hand, dikke pech.
445033 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:46:
@sander_123456 Als je niets speciaals nodig hebt, wat is dan je budget? Voor een beetje fatsoenlijke nieuwe laptop ben je dan nieuw voor zo'n €500,- klaar.

Voor jouw gebruik heb je echt geen i5 nodig. Ik heb hier een Asus met een i3 en SSD (zelf later ingebouwd) van nu 7 jaar oud. Draait als de brandweer. En ja SSD maakt heeeeeeeeeeeeeeel veel verschil in snelheid. Beter een i3 met een SSD, dan een i5 met een ouderwetse HD.

Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Asus VivoBook A541UA-DM1663T
Een refurbished Lenovo Thinkpad koop je al voor minder dan 200 euro en dan krijg je hele leuke specs. Vaak zijn het ex-lease modellen (zoals ik al eerder aanhaalde) met een nieuwwaarde van 1000 tot 1500 euro.
Een beetje X220 of X230 had een retailwaarde van zo'n 1400 euro en nu tik je ze op de kop voor 200.
En dan zijn ze alsnog fors krachtiger dan alles anders wat je voor 200 euro nieuw kan kopen. Plus dat de bouwkwaliteit erg goed is, toetsenborden zijn erg fijn, IPS paneel ipv een elcheapo TN paneel, etc etc.

Puur op basis van een CPU kan je geen vergelijking trekken imho.
Een gebruikte Thinkpad of een vergelijkbare corporate Dell of HP is een hele andere klasse dan prijsgelijke nieuwe laptops.

[Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2018 16:26]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• hennie meijer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-12-2018
https://www.macbizz.com/n...Hz-Core-i5-24GB-256GB-SSD

Is er iets mis met een aanbieding als deze refurbished imac late 2015 53 % korting volgens de site?

[Voor 0% gewijzigd door hennie meijer op 24-11-2018 09:53. Reden: verkeerde toets ingedrukt " ipv 3 azerty toetsenbord]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

[b]McKaamos in "Is refurbished iets?"McKaamos schreef op woensdag 14 februari 2018 @
Een refurbished Lenovo Thinkpad koop je al voor minder dan 200 euro en dan krijg je hele leuke specs. Vaak zijn het ex-lease modellen (zoals ik al eerder aanhaalde) met een nieuwwaarde van 1000 tot 1500 euro.
Een beetje X220 of X230 had een retailwaarde van zo'n 1400 euro en nu tik je ze op de kop voor 200.
En dan zijn ze alsnog fors krachtiger dan alles anders wat je voor 200 euro nieuw kan kopen. Plus dat de bouwkwaliteit erg goed is, toetsenborden zijn erg fijn, IPS paneel ipv een elcheapo TN paneel, etc etc.

Puur op basis van een CPU kan je geen vergelijking trekken imho.
Een gebruikte Thinkpad of een vergelijkbare corporate Dell of HP is een hele andere klasse dan prijsgelijke nieuwe laptops.
Die thinkpads zijn echt geweldige machines om tweedehands te kopen. De X en T series zijn heel duurzaam. De exemplaren die als echt werkpaard versleten zijn zijn ondertussen afgevallen, en wat je nu bij dit soort sites koopt zijn meestal de exemplaren die een vrij makkelijk leven gehad hebben. Aanrader voor dit soort toepassingen.

De L series zijn minder stevig maar nog steeds best goed. Voor de toepassing die TS noemt is een L430 met ssd ook een hele goede keus en nog net iets goedkoper.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee