Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Streaming 2k/4k lag waves

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• semyazaruax
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11-05 13:26
Mijn vraag
Hi guys, ik wist niet goed onder welk topic, gezien het over stream over het "LAN netwerk" gaat, in deze sectie geplaatst dus :)

Ik heb een Philips 65PUS6162/12 (4K Ultra HD) en wil graag films vanaf mijn computer steamen. Dit werk allemaal perfect als ik:

1. 1080p / Bluray stream vanaf mijn computer (directe verbinding met LAN netwerk via GB kabel)
2. 1080p / Bluray stream vanaf mijn Steam link
3. 1080p / Bluray stream met mijn Apple TV
4. 1080p / Bluray stream direct via de televisie zelf

Echter wanneer ik een 2k of 4k film wil streamen dan draait het perfect voor 2-3 minuten en dan krijg ik een paar minuten ontzettende stotteringen. Als ik het even op pauze zet (lijkt het) en later verder speel dan lijkt het alsof het weer een paar minuten goed gaat alsvoren het weer fout gaat.

Ik heb zelf de nieuwste AMD Ryzen (duurste CPU), goed moederbord (naam even kwijt maar was 350 euro) en 16GB DDR3200. Dit met een M.2 SSD Samsung 860 EVO voor mijn Windows en een normale SSD voor mijn films (550 lezen 550 schrijven).

Mijn internet is gewoon van Ziggo, ik geloof dat het 200MBit is wat ze hebben. Ik gebruik een dikke internet kabel welke overigens ook de volledige 200MBit qua download snelheid geeft. Geloof dat ik bestanden van mijn werk met 22mb/s download, dus dat zit volgens mijn wel goed allemaal.

Is het zo dat ik de films misschien moet comprimeren of zo? zijn daar bepaalde tools voor om de bitrate te verlagen of zo? heb ik dan kwaliteit verlies? Ik had wel een tooltje gevonden maar die veranderd de resolutie van 3xxx naar 1920 dus dan heb je lijkt mij kwaliteit verlies toch?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik toch films kan streamen, want films van 30-80GB elke keer op een externe HDD kopiëren en in mijn TV prikken dan vind ik maar niks, ik wil gewoon lekker kunnen steamen.

semyazaruax wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:04 (7%)

Beste antwoord (via semyazaruax op 14-02-2018 07:39)

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19-05 08:39
Plex niet gebruiken voor 4k. Is gewoon te zwaar. Plex zet alles om naar mpeg. Gewoon Kodi installeren en een smb share aanmaken. Rechtstreeks afspelen dus.

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Dit klinkt niet als een probleem met je (fysieke) netwerk en met je internetverbinding heeft het zeker niets maken (deze data gaat alleen over je lokale netwerk). Zou je iets meer informatie kunnen geven over welke software e.d. je gebruikt om content naar je TV te streamen? Hoe stream je "vanaf je computer" en wat is het verschil met "direct via de televisie zelf"? Op wat voor manier zijn de bestanden op je PC beschikbaar gemaakt zodat je TV, Steam link en Apple TV ze zien? Etc...

• semyazaruax
Hi Morgan, dank voor je antwoord :)
Ik ben niet zo technisch maar zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik gebruik niet echt software. De televisie is met een kabel aangesloten op het netwerk (direct op de router, nergens een hub of switch tussen). De TV kan het netwerk zien, en ziet hier in ook mijn computer. Hij ziet een "Plex" server, dit is dus wel weer een stukje software maar op mijn PC.

Daarnaast heb ik een Steam Link (gelimiteerd op 1080p) en een Apple TV (gelimiteerd op 1080p). Daarmee kan ik dus niet 2k of 4k testen haha dus deze kunnen we voor nu eigenlijk even wegdenken.

Ik stream vanaf mijn PC via een Plex server dus (ik sta open voor alternatieven) misschien zit het probleem daar dan als het niet aan het netwerk kan liggen? Verder gebruik ik Windows 10 en is al mijn software legaal.

Zowel de PC als de televisie zijn met één directe kabel aan de Ziggo router verbonden. De kabel betreft een 10/100/1000 kabel.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:09

rens-br

Moderator Mobile & IN
@semyazaruax kijk eens naar je CPU belasting, wellicht kan je CPU / GPU het decoderen van het 4k materiaal via Plex niet aan.

Verder is het belangrijk om even volledig te zijn in je specs en toch even je kijken welke CPU, SSD, moederbord netwerkkabels, routers e.d je precies hebt.

rens-br wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:39 (38%)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Bedankt voor de reactie. Het ging me er inderdaad om te weten dat je Plex gebruikte (zo te zien in combinatie met DLNA op je TV om de content te benaderen). Een paar gedachten:

* Zoals rens-br zegt, inderdaad goed om even te kijken of Plex wellicht (erg) veel CPU vraagt tijdens het afspelen, dat zou een bottleneck kunnen zijn, zeker als je bestanden af wilt spelen in formaten die niet standaard door je TV ondersteunt worden (dan gaat Plex namelijk "transcoderen" i.e. het bestand on the fly omzetten in een ondersteunt formaat).
* Ik zie nu ook dat je TV een 100 Mbit ethernet verbinding heeft (pricewatch: Philips 65PUS6162 Zwart), dat is aan de krappe kant voor 4k content (maar 2k zou wel moeten kunnen).
* Bestaat er voor je TV wellicht een Plex app die je kunt installeren, en daarmee je server benaderen? Dat werkt soms soepeler dan DLNA.
* Om uit te sluiten of het aan je TV ligt, kun je misschien ook een externe HD met de bestanden direct op je TV aansluiten en kijken of de bestanden dan wel goed afspelen (en spelen de 2k/4k bestanden dan helemaal niet af, maar de 1080p bestanden wel, weet je gelijk ook dat Plex aan het transcoderen is).
* Een alternatief dat je ook zou kunnen proberen als server ipv Plex is Serviio (http://serviio.org/), om te testen of dat wellicht beter werkt.

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:48 (13%)

• semyazaruax
Hoi, even gekeken naar de specificaties:

- Windows 10 Home 64-bit
- Gigabyte AB350-Gaming 3-CF
- MSI GTX 980 Lightning 6GB
- 16GB Corsair DDR4 3200
- AMD Ryzen 7 1800X Eight-Core Processor
- Samsung 960 Evo (NVME) 3200MB/s - 1500MB/s (Windows + Plex server)
- Kingston 550MB/s - 540MB/s (Films opgeslagen)
- Ziggo Technicolor TC7210 wifi-modem
- Netwerk kaart is een 10/100/1000 kaartje op een PCI-E slot

Dit zou het moeten zijn. De televisie betreft een Philips 65PUS6162/12 (4K Ultra HD) .

Netwerk kabels geen idee staat geen merk op, het is wel de dikkere shielded variant (Gigabit bekabeling).

Ik hoop dat je hier al iets mee aan hebt :)

semyazaruax wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:53 (4%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19-05 08:39
Plex niet gebruiken voor 4k. Is gewoon te zwaar. Plex zet alles om naar mpeg. Gewoon Kodi installeren en een smb share aanmaken. Rechtstreeks afspelen dus.

• semyazaruax
Oh die tools kende ik nog niet Lootbox dankjewel voor je antwoord, ik ga het vanavond meteen even proberen! zal je laten weten hoe het uitpakt! :)

• semyazaruax
Nou, ik heb het nu uitgeprobeerd met Kodi en het werkt inderdaad vlekkeloos nu, dankjewel guys voor jullie reacties! ik ga het weekend nog even kijken naar Serviio want deze kende ik ook nog niet.

Jammer dat de televisie maar een 100MBit netwerk kaart heeft maar goed, je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen haha. Met Kodi werkt UHD op 2k in elk geval perfect, nog niet de kleinste stottering, 4k films moet ik nog testen maar via bijvoorbeeld Netflix werkt het ook prima dus neem aan dat het via LAN dan ook werkt.

Nogmaals dank aan iedereen die gereageerd heeft!
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*