Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 08:01
Ik heb een 8700k CPU in een Fractal Design Define C behuizing. Als koeler gebruik ik de Scythe Mugen 5 PCGH edition met de twee bijgeleverde 800rpm fans.

Omdat de behuizing nogal stevig geïsoleerd is, leek me een goede luchtdoorstroom erg belangrijk. Ik heb de twee 1200rmp fans die bij de behuizing zaten vooraan geplaatst om een lichte overdruk te creëren. Als uitlaatfan heb ik één Noctua NF-S12A FLX bijgekocht.

In theorie zou die Noctua fan erg stil moeten zijn, maar ik hoor duidelijk het ruisen van de lucht bij snelheden boven de 700rpm. Mijn PC staat in de woonkamer dus dit is nogal storend.

Is er iets wat ik hiertegen kan doen? Ontstaat deze ruis door de luchtstroom tegen het rooster aan de uitlaat van de case? Of is het probleem dat de achterste fan van de CPU koeler slechts een paar cm van de Noctua fan staat?

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-08 17:00
De Noctua en de Mugen 5 fans zijn beide heel erg stil. Dat geluid zou misschien toch van de voorste twee fans kunnen komen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de uitlaatfan eruit te halen, ofwel de achterste fan van de Mugen 5.
Omdat waar de lucht eruit gaat, de lucht verwerveld. Ik weet er het fijne niet van, maar verwervelde lucht geeft meer weerstand omdat de lucht niet één kant op gaat. Het is natuurlijk gewoon een beetje proberen wat de beste oplossing is. Aan de Noctua of de Mugen 5 fans zelf zal het niet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:07

SpamLame

niks

It depends.
Het rooster in je case blokkeert de luchtstroom dit kan je horen.
Een ventilator die draait kan je ook horen (mechanisch en/of de luchtverplaatsing).
Eea is afhankelijk van je gehoor en omgevings/achtergrond geluid.

Wat kan je doen vraag je, eigenlijk komt dat neer op testen welke opstelling (plaatsing van alle fans) voldoet aan je wensen.

Dat begint eigenlijk met de vraag of de additionele fans uberhaupt nodig waren, ie waren de temps voordien van dusdanige aard dat je CPU/GPU te warm worden?

Nu je hebt de fans, maar dan wordt de vraag is "zijn de temps van dusdanige aard dat een verhoogd toerental noodzakelijk is?"

Of te wel spendeer wat tijd aan het onderzoeken wat de temps doen idle en load met en zonder de nieuwe fans.
Onderzoek of een andere fysieke plaatsing je minder geluid oplevert bij (voor jouw) acceptable temps.
Onderzoek of je de fancurve kan bijstellen op het moederbord (aangenomen dat ze op een header zitten aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
mcerasmus schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:23:
De Noctua en de Mugen 5 fans zijn beide heel erg stil. Dat geluid zou misschien toch van de voorste twee fans kunnen komen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de uitlaatfan eruit te halen, ofwel de achterste fan van de Mugen 5.
Zo had ik het aanvankelijk gedaan: de achterste fan van de Mugen had ik gebruikt als uitlaatfan. Hierdoor werd de CPU echter onvoldoende gekoeld omdat het maar 800rpm fans zijn. De niet-PCGH editie van de Mugen 5 heeft dan ook één 1200rpm fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
SpamLame schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:24:
It depends.
Het rooster in je case blokkeert de luchtstroom dit kan je horen.
Een ventilator die draait kan je ook horen (mechanisch en/of de luchtverplaatsing).
Eea is afhankelijk van je gehoor en omgevings/achtergrond geluid.

Wat kan je doen vraag je, eigenlijk komt dat neer op testen welke opstelling (plaatsing van alle fans) voldoet aan je wensen.

Dat begint eigenlijk met de vraag of de additionele fans uberhaupt nodig waren, ie waren de temps voordien van dusdanige aard dat je CPU/GPU te warm worden?

Nu je hebt de fans, maar dan wordt de vraag is "zijn de temps van dusdanige aard dat een verhoogd toerental noodzakelijk is?"

Of te wel spendeer wat tijd aan het onderzoeken wat de temps doen idle en load met en zonder de nieuwe fans.
Onderzoek of een andere fysieke plaatsing je minder geluid oplevert bij (voor jouw) acceptable temps.
Onderzoek of je de fancurve kan bijstellen op het moederbord (aangenomen dat ze op een header zitten aangesloten.
De CPU temps werden onder load inderdaad te hoog (tot boven de 90 graden in de stability test van Aida64).

Ook woon ik langs een steenweg en is er daardoor erg veel stof in huis. Door twee fans vooraan te zetten wou ik stofvorming vermijden door een lichte overdruk te creëren.

Ik heb de fancurve ingesteld via de bios:

40° = 25%
55° = 50%
65° = 75%
80° = 100%

Op 75% hoor ik de uitlaatfan toch al heel duidelijk. Ik ben er vrij zeker van dat het de luchtstroom is die ik hoor en niet de fan zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:07

SpamLame

niks

Ik neem aan dat je stoffilters hebt voor je intake fans, anders heeft de overdruk niet zoveel zin.
Als je de luchtstroom (door het rooster) denkt te horen kan je dat testen door de fan aangesloten ergens los in de behuizing te plaatsen.
De fancurve laat je ongewijzigd.

Noot: je meld een stoffig huis te hebben, ik neem aan dat je het koelblok al eens stofvrij hebt gemaakt. En afhankelijk van de kwaliteit/leeftijd van de koelpasta zou je die ook eens preventief kunnen vervangen.

Wbt de temps dat zit 10C onder de max volgens intel, hoe doet je GPU het in die omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
SpamLame schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:20:
Ik neem aan dat je stoffilters hebt voor je intake fans, anders heeft de overdruk niet zoveel zin.
Als je de luchtstroom (door het rooster) denkt te horen kan je dat testen door de fan aangesloten ergens los in de behuizing te plaatsen.
De fancurve laat je ongewijzigd.

Noot: je meld een stoffig huis te hebben, ik neem aan dat je het koelblok al eens stofvrij hebt gemaakt. En afhankelijk van de kwaliteit/leeftijd van de koelpasta zou je die ook eens preventief kunnen vervangen.

Wbt de temps dat zit 10C onder de max volgens intel, hoe doet je GPU het in die omgeving?
Yep, de Fractal Design Define C heeft zowel vooraan als onderaan stoffilters. De bovenkant van de behuizing is afgesloten.

Ik zal de uitlaatfan straks eens loskoppelen, goed idee.

De GPU blijft rond de 70 graden schommelen
Pagina: 1