Upgrade Coffee Lake passend bij GPU

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 20:20
Beste Tweakers,

Deze maand of de volgende ben ik van plan om na 5 jaar mijn pc weer een upgrade te geven. Ik heb momenteel nog een i5 Haswell. De nieuwe coffee lake stats lijken mij de perfecte upgrade.
Ik zat te denken aan de i5 8600k. Maar ik hoor graag hoe jullie hgier over denken.
De randvoorwaarde die ik mijzelf heb gesteld is dat het moet matchen bij mijn videokaart die ik een jaar geleden heb geupgrade. Het is zonde om een overkill processor er in te zetten, maar ik wil ook niet upgraden en dat mijn cpu nog steeds de bottleneck is.

Ik ben benieuwd wat een goeie match is met mijn videokaart voor een cpu en moederbord of dat ik wellicht nog moet wachten voor goedkopere moederborden.

Mijn huidige pc bevat:

Te vervangen:
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed
pricewatch: ASRock B85 Pro4
pricewatch: Corsair CS550M (misschien vervangen)
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Niet vervangen:
pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed

Ik zoek een?
Het enige wat ik van mijn huidige pc wil behouden is de GPU, de kast, de voeding(?) en mijn hardeschijven.
Ik ben dus op zoek naar een cpu, moederbord en geheugen. En wellicht voeg ik daar een voeding aan toe als dat nodig is.

Mijn videokaart is de RX480. pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G

Wat is je budget?
Niet echt relevant. Als het matched met mijn videokaart is het prima. Mikken op 400 euro lijkt me voldoende?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk heb ik een niet onderbouwde voorkeur voor een intel processor. Coffee lake specifiek.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de pc met name voor games.
Ik speel nu met name PUBG met een fps van 70 die ik graag hoger en stabieler zou willen draaien.
Daarnaast speel ik cs:go.

Het lijkt me ook wel fijn om op termijn bijvoorbeeld de nieuwe far cry op redelijke settings te kunnen spelen.

[ Voor 25% gewijzigd door DeBers op 13-02-2018 11:03 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:15
Even een kort optelsommetje:
i5 8600K - €250
Z370 moederbord - €90
Koeler - €30
RAM (8GB) - €80

Totaal: €450 en dan heb je nog geen voeding.

Probeer zelf even een lijstje te maken met bovenstaande onderdelen en kijk in hoevere je bij de €400 in de buurt kan komen.

test ook even in hoeverre je huidige CPU echt een bottleneck is met msi afterburner. Er zijn ook websites die CPU en GPU vergelijken en aangeven of iets een goede combinatie is of dat er een bottleneck is.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 13-02-2018 11:29 ]

• DeBers
Het budget was een schatting. Ik bedoel er meer mee te zeggen dat ik er wel 1000 euro tegenaan kan flikkeren, maar dan is de balans ver te zoeken.

Ik ga wel even aan de slag met afterburner. Ik heb dat nog nooit geprobeerd. Misschien levert dat weer inzichten op.

• Philip Ross
Volgens http://www.thebottlenecker.com/#calculator is een 8400 of ryzen 5 1600 ook al meer dan voldoende voor de 480 dus je zou eventueel wat kunnen besparen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Er is altijd een zwakste schakel in je systeem, helemaal 1:1 passend ga je het dus toch niet krijgen en het zal ook nog verschillen per programma/game.

Als je nu vind dat je processor te traag is kun je upgraden, ik zou ook gelijk voor aardig wat meer RAM geheugen gaan ( 16GB ).
Processoren zijn algeheel sneller in hun werk wat ze moeten doen voor games dan grafische kaarten dus in principe zou je wel wat goedkopers kunnen nemen dan een i5 8600K.
Aan de andere kant kun je een stuk langer met een processor als je voor een snellere gaat, ga er ook maar vanuit dat je sowieso wel wat extra performance krijgt door een snellere processor.

Wat ik zou doen en zelf ook doe is in je systeem een sterke basis bouwen ( processor, moederbord ) en daarop dan upgraden ( videokaart, ram geheugen, ssd's hdd's of voeding als die kapot is/niet meer voldoet )
Betekend niet dat je nou als sterke basis zo'n dure i7 7920X moet kopen o.i.d. maar een i5 8600K is zeker geen overbodige luxe.

Aangezien de i5 8600K een K processor is heeft die bij Intel een unlocked multiplier > overklok potentieel, hier betaal je ook voor.
Als je niet wilt overklokken is een i7 8700 waarschijnlijk een betere keus, i5 8400 en ryzen 1600 zijn ook interessant.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DeBers
Ik heb geen ervaring met overclocken. Misschien voor mij maar beter om voor een i5 8400 te gaan inderdaad.
Wel future proof mocht ik ooit mijn gpu weer willen vervangen.

Iemand een suggestie voor een passend mobo? Een ROG bord lijkt me te ver gaan.

• Philip Ross
pricewatch: Gigabyte Z370P D3

Gewoon de goedkoopste. Werkt prima als je toch niet wil overclocken.

• DeBers
Philip Ross schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:23:

Is overclocken risicovol? Of kan een semi-leek als ik dat ook?

• Philip Ross
DeBers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Is overclocken risicovol? Of kan een semi-leek als ik dat ook?
Een klein beetje is veilig, maar dat levert da ook vrijwel geen prestatiewinst op. En daar heb je dan de duurdere K versie CPU's voor nodig. Een 8400 kan het niet eens namelijk.

• DeBers

Ik vind de performance verschillen wel erg groot:
http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-8400/3941vs3939

12% overall en 25% op nice to haves.. Of moet ik het niet zo lezen?

• Philip Ross
DeBers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Ik vind de performance verschillen wel erg groot:
http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-8400/3941vs3939

25% overall.. Of moet ik het niet zo lezen?
ik bedoelde vooral het verschil tussen stock snelheid en een lichte overclock, niet zozeer het verschil tussen de 8400 en 8600K want daartussen is zowel prijs als performance zo'n 25% verschil.

• DeBers
Ik zit een beetje te kijken naar die DDR4 prijzen. Maar die zijn echt verschrikkelijk duur in vergelijking met DDR3. Gaat dat nog veranderen op den duur?

• Philip Ross
DeBers schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:27:
Ik zit een beetje te kijken naar die DDR4 prijzen. Maar die zijn echt verschrikkelijk duur in vergelijking met DDR3. Gaat dat nog veranderen op den duur?
het zal waarschijnlijk ooit wel veranderen. De vraag is alleen of jij daar nog een jaar op wil zitten wachten.

Alternatief is nu iets minder RAM kopen en later meer bij plaatsen.

• DeBers

Aangezien ik eigenlijk alleen maar shooters speel is geluid voor mij erg belangrijk. Maakt dat nog uit per bord? Ik zie dat ze allemaal de Realtek chip hebben, maar wel in verschillende vormen. Is dat merkbaar zonder geluidskaart?

Daarnaas is dit bord de enige 1151 v2 met een realtek netwerk ingang. De rest heeft allemaal een Intel chip. Maakt dat nog verschil? Mijn pc is altijd bedraad aangesloten.

• DeBers
Ik kom nu uit op de volgende upgrade:

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Ik twijfel wel nog enorm of ik de 8400 of de 8600k moet nemen. Beide wel futureproof, maar voelt gek om niet meteen voor de snelste te gaan.

Daarnaast heb ik nog wel een fan nodig denk ik. Mijn huidige is een onherstelbaar stofnest geworden ben ik bang.

• DeBers
Ok. Ik zou graag dit topic wat nieuw levcen in willen blazen. Het is toch maar eens tijd om mijn computer een upgrade te gaan geven. Zoals eerder vermeld heb ik geen kennis van overclocken en ga ik dat dus ook niet doen. Gezien de beperking van mijn vid kaart denk ik ook niet dat het nodig is om voor een 8600k te gaan.

Ik kies dus voor de volgende processor: pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

Kan iemand mij vertellen wat momenteel een passend moederbord is en geheugen?
Wat voor FPS kan ik met die nieuwe setup halen in PUBG? Met mijn huidige setup schommel ik rond de 60fps. Ik zou graag naar 100 gaan als dat mogelijk is.

Ik hoor het graag :)
Pagina: 1