Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Heb ik de verkeerde kabel gekocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Voor mijn nieuw aangelegde zolder heb ik een netwerkkabel gekocht om verbinding te hebben zonder op draadloos te hoeven vertrouwen, er staat namelijk ook een desktop waarop gegamed word.

Nu zit ik met het vervelende feit dat ik nu toch geen verbinding heb. De opzet, in volgorde van connectie:

Bridged Ziggo Modem
Cat5E kabel
Linksys E4200 router
Cat5E kabel
Sitecom Gigabit Switch
FTP Cat6 kabel
Zyxel 100mbit desktop switch

Die laatste kabel heb ik gewoon als 'gigabit Ethernet kabel' bij de Hornbach gekocht met de rest van mijn klus-materiaal. Ik krijg echter geen verbinding, en als ik dan ga google'n krijg ik het idee dat ik de verkeerde kabel heb gekocht. Op de kabel lees ik namelijk "FTP" wat voor 'foiled twisted pair' staat en daar zou ik grounding bij nodig hebben? De stekker van deze kabel heeft inderdaad een metalen gedeelte, waar al mijn andere stekkers (volgens mij) allemaal volledig plastic zijn.

De Hornbach kabel is kant-en-klaar met connectoren, ik heb dus niks hoeven knijpen. Als ik de kabel in een switch steek krijg ik gn link (aan beide kanten niet). Als ik de kabel direct in een PC steek krijg ik wel een 'poging' van windows om verbinding te maken, maar daarna begint hij vrolijk verder te zoeken op draadloos omdat hij op de wired verbinding geen connectie krijgt (logisch).

Een kabeltester heb ik niet, dus ik kan niet (juist) controleren of alle aders heel zijn.

Het zal mij worst zijn dat de boel op 100mbit draait, ik wil de kosten nu niet maken voor een nieuwe (gigabit) switch op zolder omdat mijn internetverbinding toch maar 40/4mbit is, dus ik schiet er weinig mee op. Maar het moet wel werken.

Moet ik mijn kabel gaan ruilen, of is er een andere oplossing?

HTT-Thalan wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:12 (16%)

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 13-02-2018 15:03)

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Heb je niet een ander kabeltje liggen waarmee je even kunt testen? Lijkt erop dat die nieuwe kabel gewoon kapot is.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-05 19:17

rens-br

Moderator Mobile & IN
@HTT-Thalan je openingspost is momenteel nog een klein beetje karig, zou je de volgende vragen willen beantwoorden:
- Heb je een link van je nieuwe kabel?
- Zaten hier al connectoren op of heb je deze zelf geknepen?
- Wat gebeurd er als je de kabel direct in je desktop stopt (dus zonder switch)
- Heb je al met een kabeltester gekeken of alle aders nog heel zijn?

Daarnaast een FTP kabel heeft inderdaad een ground laag om de kabels heen zitten en is bedoeld om storing tegen te gaan, maar heeft verder weinig invloed op de werking (of je deze nu wel of niet 'aansluit')

rens-br wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:28 (6%)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een FTPkabel zal net zo goed moeten werken als een UTPkabel, daar zit geen verschil tussen.
Kun je 'm niet direct in de modem prikken en dan je notebook ofzo eraan hangen om te testen of die het wel doet?

TERW_DAN wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:18 (38%)

Mijn BGG-list

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FTP is duurder en moeilijker om mee te werken dan UTP, en om de meerwaarde te realiseren moet het aan een (en NIET beide) kanten inderdaad geaard worden, maar doe je dat niet, dan heb je gewoon iets wat functioneert als UTP.

Maar...

FTP is dikker en als je UTP aansluitmateriaal gebruikt kan het zijn dat het niet goed aansluit. Sowieso, heb je Cat6 materialen gebruikt of geprobeerd om die Cat6 in Cat5(E) connectoren/stekkerdozen te drukken?

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De kabel zit zonder enige vorm van muur/wand connectoren direct van switch-naar-switch geprikt. Hij loopt door een gat in het plafond naar boven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Heb je niet een ander kabeltje liggen waarmee je even kunt testen? Lijkt erop dat die nieuwe kabel gewoon kapot is.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Zet die draadloze netwerkadapter eens uit.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Met een andere (oude) Cat5E kabel werkt het inderdaad wel. Dus ik vermoed dat hij dan stuk is.
Ik wil uitsluiten dat ik straks de kabel omruil voor een nieuwe en met hetzelfde probleem zit :).

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@HTT-Thalan Aangezien de laatste switch 100Mbit is, heeft deze wel auto MDX ?

DukeBox wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:34 (9%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
quote:
DukeBox schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:33:
@HTT-Thalan Aangezien de laatste switch 100Mbit is, heeft deze wel auto MDX ?
Ik weet niet wat dat is, maar de voorlaatste switch is gigabit en die geeft k geen link op deze kabel.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

quote:
HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:35:
Ik weet niet wat dat is, maar de voorlaatste switch is gigabit en die geeft k geen link op deze kabel.
Die Gbit (Sitecom) had dat dan idd op moeten vangen aangezien die wel auto MDX is maar het gaat soms wel fout.

DukeBox wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:39 (4%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb een oudere Cat5E kabel aangesloten die ik nog ergens had liggen (die maar nt lang genoeg is, daarom had ik dus een nieuwe gekocht) en daarmee werkt het gewoon prima. Ik ga de nieuwe kabel gewoon retourneren bij de Hornbach :).

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Gelukkig is Cat 5E ook ruim voldoende voor thuis

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
quote:
Frogmen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:59:
Gelukkig is Cat 5E ook ruim voldoende voor thuis
Dat is zo, maar ik had geen zin weer een apart adres aan te doen voor alleen de kabel (had eerder iets bij bol besteld maar door een database problem kwam die niet door en werd er niks geleverd) en Cat6 was alles wat ze hadden hangen. Dus uit gemak maar die kabel meegenomen, ik moest gewoon verder met bouwen :).

Ondertussen is de zolder bijna af en tik ik dit vanaf een bekabelde verbinding :P.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*