Domeinnaam in bezit, linkt door naar onbekende website.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
Een vraag die ik kreeg van een collega die op zijn beurt een vereniging (vzw) voorzit.

Sinds 2002 hebben zij de domeinnaam verwijzend naar hun naam geregistreerd bij Proximus, de Belgische telco. De naam is netjes jaarlijks betaald, maar tot op heden werd er geen website aan gekoppeld.

Onlangs merkt hij dat de domeinnaam doorverwijst naar een rusthuis aan de andere kant van het land. Een klacht hierover bij Proximus, waarin zij de eigendom op zijn naam bevestigen, neemt men maar traag in behandeling (eerst nog moeten aankloppen bij ombudsman telecom). Omdat ze zelf (bij Proximus) geen nameservers kunnen terugvinden vragen ze aan hem om deze op te geven, maar die zijn er niet geweest.

Uit de gegevens van dns.be blijkt dat de domeinnaam nog steeds (en onafgebroken) in het bezit is van mijn collega sinds 2002 en de registrar is Proximus NV.

Een Whois op het IP van de desbetreffende website verwijst dan weer door naar een bvba, die dan weer onderdeel blijkt te zijn van Combell.

Kan er mij iemand verklaren hoe dit zit, ik ben maar oppervlakkig thuis in de materie... :?

Thx

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28
Een registrar kan DNS servers opgegeven hebben van een derde partij. Wellicht een partij dat ze verkocht hebben of geen zaken meer mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Knal anders het domein op een gratis Cloudflare account, en geef die nameservers op. Als je netjes betaald hebt, dan zullen ze ook de nameservers voor je kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 09:48
Heeft Proximus geen Control Panel waar je dit soort wijzigingen in kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
krosis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:21:
Heeft Proximus geen Control Panel waar je dit soort wijzigingen in kan doen?
Uiteraard wel: https://www.proximus.be/s...n-of-hosting-beheren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
Een domeinnaam van een domein gebruik je als snelkoppeling naar een IP.

Een domeinnaam beheren geeft je de mogelijkheid om te bepalen welke aan nameserver vragen voor dat domein terecht komen.

Een nameserver geeft, wanneer er om wordt gevraagd, het IP adres door, dat hoort bij de gevraagde domeinnaam.

Aan de server met dat ip wordt dan gevraagd, geeft mij de website bij deze domeinnaam.

De vraag is: bij welke stap gaat het fout?
Staat de domeinnaam ingesteld naar verkeerde nameservers?
Geven de nameservers een verkeerd ip adres terug?
Geven de webservers een verkeerde website terug?

Als geen website hebt, dan zou de domeinnaam mogelijk gewoon niet gericht kunnen worden naar een nameserver. Meestal bieden registrars die optie echter niet.

Meestal bieden registrars wel een nameserver aan. Als je daar een regels voor opgeeft, dan stuurt deze nameserver uit dat die naam niet bestaat.

Dit is een versimpelde versie hoe het werkt. Mogelijk kun je daarmee het één en ander uitvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
Dank voor jullie input. Heb mijn collega aanbevolen sowieso de logingegevens bij Proximus op te vragen en een eenvoudige 1-page website ineen te boksen. Het zal dan te zien zijn wat hij in het beheerpaneel kan doen, als hij daar zijn nameservers kan instellen dan komt hij er misschien wel uit.

Blijft toch een eigenaardig zaakje, als ik feedback krijg laat ik weten hoe het afgelopen is.
Pagina: 1