Belang goede versterker bij kleine speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Bij bookshelfs en floorstanders kan het lonen om voor een versterker van €800 te kiezen ipv een van €200. Hoe zit dat bij kleine satellite speakers? Bijvoorbeeld 1inch tweeter en 3inch woofer (zoals in veel kant en klare 2.1 sets). Niet dat er bij voorbaat een low budget versterker op moet, maar heeft het zin om hier een Rega Brio of andere versterker van +/- €1000 op aan te sluiten?

Voor de volledigheid, ik ben geinteresseerd in 2x Revel m8 met een Revel b8 sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:35
je bent gedesinteresseerd? waarin ben je dan wel geinteresseerd?

En of dat beter klinkt, sommige zeggen dat dubbelblind geen verschil is te horen tussen correct ontworpen versterkers.
Ikzelf ben met m'n vriendin gaan luisteren wat 't beste klonk en heb haar geen info verschaft over de verschillende typen. Wij hoorden allebei hetzelfde verschil tussen de versterkers.
Zoals altijd geld: ga luisteren. Prijs is nooit een goede indicatie voor geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
Excuus, typfout. Ik loop al een tijdje mee in audioland, en ik koop niks zonder te luisteren. Echter ben ik wel benieuwd hoe anderen hier over denken (relatie kleine speakers en belang goede versterker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kies gewoon een versterker of receiver die alle opties heeft die je nodig hebt. Qua vermogen past alles op alles in principe. Zolang je geen supermarktsetje op een stadionversterker aansluit, zul je waarschijnlijk geen problemen ervaren ;) Vergeet trouwens niet dat de meeste versterkers geen digitale ingangen zoals HDMI zullen hebben. Als je dat nodig hebt, kom je uit bij een receiver. Over de verschillen tussen versterkers en receivers zijn hele audiofiele discussies te houden, maar in de praktijk maakt het niks uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je oren bepalen of je het goed vindt klinken. Installeer eens op je iphone/android een tonegenerator. Maak een 15khz sample aan en zet die eens in de kantine op t werk aan, een paar zullen reageren. De meeste eten stug hun boterham door. Dus t maakt niet zoveel uit, zolang jij het mooi vindt klinken, is het prima. En visueel wil natuurlijk ook iets. Dus ook je oog moet akkoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat je moet oppassen dat je straks niet teveel investeert in een versterker en dan minder spendeert aan de luidsprekers. Het gaat om balans en inderdaad vooral om je eigen oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik kijk naar de specs van die Revel M8 (ken ze niet, ziet er netjes uit) dan valt het qua gevoeligheid wel mee (88dB, niks speciaals). Dat zou betekenen dat je ze makkelijk aan moet kunnen sturen.
Echter: ik zie in de specs niks van vermogen, noch van frequentiebereik terug, en dat bevreemdt me. Het zijn maar kleine speakers, dus die sub gaat sowieso nodig zijn, maar iets doet me denken dat die sub ook wat middentonen voor zijn kiezen gaat krijgen dan. De drivers in het laag van die dingen zijn maar 3" en dat betekent dat ze zeker niet laag zullen gaan, wellicht zelfs mid zullen missen.

En stiekem, als ik zie dat ze "made by Harman" zijn, verbaast me dat niks. Het doet me denken aan een grotere broer van de HK Soundsticks III. Qua PC speakers meer dan prima, maar ik zou ze absoluut niet in de woonkamer neerzetten. HK heeft wat dat betreft veel ingeleverd qua kwaliteit tov wat het ooit was.

Ik weet niet wat ze kosten, maar ik zou ze denk ik serieus links laten liggen. Het komt mij over als een high end Samsung alles in 1 setje waar je meer boor de naam en de looks betaalt dan voor het geluid. Als je al 800 euro bereid bent in een versterker te steken dan ligt je budget behoorlijk....dan kun je veel en veel beter krijgen voor je geld :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:43
Vuistregel is in beginsel dat je evenveel uitgeeft voor de versterker als voor de luidsprekers zelf. Dus als je 500 euro spendeert aan het een dan spendeer je ook 500 euro aan het ander. Verder is het allemaal een beetje een kwestie van smaak. Er even van uitgaande dat de versterker en luidspreker technisch compatible zijn.

Sommige luidsprekers hebben een ongunstige impedantiecurve waardoor ze in lage frequenties veel stroom ( current ) vragen en sommige versterkers hebben moeite om dat te leveren. Aan de andere kant van het spectrum kun je soms last hebben van te veel capacitieve werking dat klankmatig ongunstig kan uitpakken. De enige manier om dat na te gaan is door een luistertest te doen. Mijn ervaring is dat 500 euro of 800 euro nog best wel eens een verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
Ik begrijp je reactie. HK richt zich wat meer op het 'mediamarkt publiek' en Revel produceert meer high end spul. Nagenoeg niet bekend in ons land. Hun dure lijnen staan ontzettend hoog aangeschreven en in Amerika staan ze bekend om hun research en techniek.

De specs staan overigens keurig op de website. 21khz-110hz. Niet veel, maar de B8 subwoofer is speciaal ontworpen om de M8 of M10 bij te staan. Ik heb de combinatie gehoord in Den Haag en met verbazing geluisterd terwijl ik duurdere apparatuur gewend ben. Het wordt geen woonkamer set overigens. Ik zoek iets wat hufterproof is voor een andere ruimte.

Satellite setjes worden vaak onterecht weggezet als middelmaat. Ik heb een keer de Boston Acoustics soundware xs 2.1 te leen gehad. 0,75inch tweeter en 2,5inch woofer met bijpassende 8inch subwoofer. Daar kan bijvoorbeeld een Sonos playbar echt niet aan tippen, klinkt heerlijk voor het formaat en de prijs. Merken zoals dit of bijvoorbeeld Dali of Focal hebben sat/sub systemen die menig huiskamer niet zal misstaan. Kan het beter voor het geld van de Revel? Absoluut, maar ik heb nu naast het geluid nu ook baat bij de vorm en functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik overweeg zelf om mijn 13 jaar oude klasse AB NAD versterker te vervangen door een nieuwe klasse D versterker van hetzelfde merk die ca drie keer zoveel kost. Als ik de reviews moet geloven maakt het een wereld van verschil, maar ik ben zelf sceptisch.

De oplossing is simpel, volgende week ga ik wat versterkers besluiteren bij een audio zaak icm met vergelijkbare speakers als de mijne en kijken of ik het al dan niet subjectieve verschil de moeite waard vind. Ik kan je hetzelfde aanraden.

Formaat van de speakers lijkt me van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:43
Een klasse-D schakeling klinkt doorgaans anders dan een klasse-AB of klasse-A zo je wilt. Sommigen zullen het omschrijven als 'scherp', anderen noemen het 'helder'. In ieder geval is het heel transparant en accuraat. NAD kennende verwacht ik dat ze er een warm randje aan hebben geconstrueerd. Wat rest is een kwestie van persoonlijke smaak, vind je het wat of niet...

Klasse-D is vanzelfsprekend een compleet andere techniek dan traditionele lineaire versterking. En de toepassing van hedendaagse transistoren die een onwaarschijnlijk hoge slew rate hebben. Het uiteindelijke resultaat van een klasse-D versterker hangt heel erg af van het interne feedback circuit, de kwaliteit van het uitgangsfilter en de robuustheid van de voeding. Bij de betere systemen zijn de schakelfrequentie van de voeding en de eindtrap op elkaar afgestemd, iets wat bij goedkopere systemen nog wel eens voor een vorm van intermodulatie kan zorgen.
Pagina: 1