• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 22:35
Ik ben op zoek naar een voordelige oplossing dat een rookmelder 3 stopcontacten uitzet na detectie van rook. Het moet draadloos. En de rookmelder moet op batterijen werken.

Wat heb ik tot nu toe bedacht:

-1x homewizard basisstation 160.-- euro
-1x homewizard rookmelder 50.--
-3x homewizard stopcontact 30.-- euro
Totaal 240.-- euro

of

-1x Fibaro smoke detector 60.-- euro
-1x domotics op een RPI 0.-- euro want heb ik al liggen
-1x Z-Wave.me USB zender 35.-- euro
-3x Z-Wave stekkerblok 150.-- euro
Totaal 245.-- euro

Kan iemand een andere oplossing bedenken die voordeliger is?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 09:12

-36-

Trust me. I'm an amateur

Domoticz op een RPi en een z-wave rookmelder of 433 rookmelder met rflink en sonoff schakelaar

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-11 13:50
Persoonlijk zou ik geen zwave doen. Puur omdat andere alternatieven net zo goed werken en goedkoper zijn. Zoals 433mhz.

Je kan ook nog domoticz in combinatie met Xiaomi gateway gebruiken in combinatie met een rookmelder. Stukken goedkoper.

https://www.gearbest.com/...615081.html?lkid=13027332

Wiki: https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij de HomeWizard is het niet mogelijk om acties te koppelen aan een rookmelder, alleen notificaties zijn mogelijk.

Dat is een bewuste keuze in het ontwerp en dat zal er alles mee van doen hebben dat je veiligheid niet wil hangen aan iets dat draadloos is. Je moet er niet aan denken dat je er vol op vertrouwd dat je zonwering open gaat bij brand en dan gebeurt dat niet.

Daarnaast krijg je dan allemaal mensen die zich veilig wanen en een broodrooster aan laten als ze weg gaan. Bij rook schakelt de boel toch wel uit, denk je...

Het is een beetje als IOS vs Android. HomeWizard is wat meer opgebouwd rond het idee dat je mensen niet teveel kans moet geven op stomme dingen (IOS). Domoticz biedt meer vrijheid om je eigen intepretatie hieraan te geven (Android).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Je kunt een rookmelder op 220V met een relay combineren met een onderspannings afschakelspoel naast je railautomaat.

*moet wel juiste merk zijn natuurlijk*

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 13-02-2018 08:55 ]

• wolly_a
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:55:
Je kunt een rookmelder op 220V met een relay combineren met een onderspannings afschakelspoel naast je railautomaat.

*moet wel juiste merk zijn natuurlijk*
Misschien zoiets?
https://www.gira.com/nl_N...der/rauchmelder-dual.html

• jeroen3
@wolly_a Lijkt erop dat je daar kun je een relais module bij kan krijgen.

Laats had ik voor een proefopstelling de Ei146 + EI128R. (je kunt ze niet stapelen)
Samen met Eaton FAZ-XUA.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 13-02-2018 09:06 . Reden: toegevoegd tripspoel ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
grote_oever schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:53:
Persoonlijk zou ik geen zwave doen. Puur omdat andere alternatieven net zo goed werken en goedkoper zijn. Zoals 433mhz.

Je kan ook nog domoticz in combinatie met Xiaomi gateway gebruiken in combinatie met een rookmelder. Stukken goedkoper.
Z-wave is wel stukken betrouwbaarder en dat wil je ook in een situatie als deze denk ik?

• Danielson
mouse86 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:36:
Ik ben op zoek naar een voordelige oplossing dat een rookmelder 3 stopcontacten uitzet na detectie van rook. Het moet draadloos. En de rookmelder moet op batterijen werken.
Worden de stopcontacten zwaar belast? B.v. Wasmachine enz?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-11 13:50
Danielson schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Z-wave is wel stukken betrouwbaarder en dat wil je ook in een situatie als deze denk ik?
Dat "stukken" kun je weglaten en betwijfel of het echt betrouwbaarder is. Zelf heb ik een Fibaro cat eye, maar deze staat net te ver weg om goed in een netwerk te zitten. Een kamer verder heb ik een vochtsensor in de badkamer staan en deze werk altijd en dat werkt op 433mhz. Enige nadeel is dat de buren het ook kunnen ontvangen.. maar ja, misschien wil je dat juist wel met een brandmelder ;)

• Danielson
Het grote verschil tussen 433mhz en Z-Wave is dat 433mhz geen terugkoppeling geeft over de status en Z-Wave wel.

Mocht het signaal dus niet goed overkomen geeft 433mhz het op en Z-Wave probeert het opnieuw.

Als ik het goed begrijp iig :P

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

1x Xiaomi rookmelder 25 euro
1x Xiaomi gateway 20 euro
3x Sonoff switches a 5 euro
1x Raspberry Pi met home-assistant o.i.d. 35 euro
Totaal ongeveer 100 euro.

Rookmelder en gateway communiceren met zigbee, de sonoff schakelaars verbinden met wifi.

Alternatief zou zijn om de sonoff schakelaars te vervangen door xiaomi schakelaars zodat je geen raspberry pi meer nodig hebt.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 09:12

-36-

Trust me. I'm an amateur

@jeroen3 Ik probeer uit te vinden wat een onderspannings afschakelspoel is maar kom er toch niet helemaal uit.

Is het een relais met omgekeerde functie? En waar gebruik je het vooral voor (beveiliging?)?

• jeroen3
@-36- Het is een module die je aan een railautomaat kan bevestigen zodat deze uitschakelt als de spanning wegvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 13-02-2018 11:41 ]

• mouse86
wolly_a schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:53:
Bij de HomeWizard is het niet mogelijk om acties te koppelen aan een rookmelder, alleen notificaties zijn mogelijk.

Dat is een bewuste keuze in het ontwerp en dat zal er alles mee van doen hebben dat je veiligheid niet wil hangen aan iets dat draadloos is. Je moet er niet aan denken dat je er vol op vertrouwd dat je zonwering open gaat bij brand en dan gebeurt dat niet.
Zou dat wel heel raar vinden omdat HomeWizard specifiek in hun product zeggen dat bij brandmelding, lampen geschakeld kunnen worden: http://www.homewizard.nl/...connected-rookmelder.html
Ondersteuning voor taken. Laat bijv lampen aangaan wanneer er rook gedetecteerd wordt.
Bedankt zover voor de suggesties, ik ga inderdaad kijken naar de Xiaomi systemen, balen dat het nu nieuwjaar is in China, want heb het redelijk kort termijn nodig.

Qua verbruik zit ik op c.a. 1000w per stopcontact aansluiting.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:25
Hoe betrouwbaar moet deze opstelling werken? Is bedraad misschien toch een optie?

Als betrouwbaarheid heel belangrijk is dan raad ik aan om het heel low-tech te houden met zo min mogelijk schakels door een klein aantal betrouwbare componenten te gebruiken. Bedraad is per definitie meer bedrijfszeker dan draadloos. Is het meer een hobby dingetje waarbij het niet erg is als het een keertje niet werkt dan kun je lekker spelen met de voorgestelde componenten.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Is het voor jezelf dan kun je prima iets in elkaar hobbyen. Bijvoorbeeld als je vaak een pizza laat aanbranden in je eigen oven.

Is het voor een ander en heeft het met veiligheid te maken, dan kun je dit project beter laten varen. Als het fout gaat omdat het een keer niet werkt dan kun je waarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden. Dus als het een product gaat worden, denk er dan goed over na of je geen valse veiligheid gaat verkopen.

Let er ook op dat 1000W schakelen niet altijd simpel is. Een motor van 1000W kan je vaak niet met een simpel printrelais betrouwbaar schakelen. Een 1000W kachel misschien wel.

• mouse86
Benadski schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:56:
Is het voor jezelf dan kun je prima iets in elkaar hobbyen. Bijvoorbeeld als je vaak een pizza laat aanbranden in je eigen oven.

Is het voor een ander en heeft het met veiligheid te maken, dan kun je dit project beter laten varen. Als het fout gaat omdat het een keer niet werkt dan kun je waarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden. Dus als het een product gaat worden, denk er dan goed over na of je geen valse veiligheid gaat verkopen.

Let er ook op dat 1000W schakelen niet altijd simpel is. Een motor van 1000W kan je vaak niet met een simpel printrelais betrouwbaar schakelen. Een 1000W kachel misschien wel.
Het is alleen voor prive gebruik en het komt overeen met een niet-inductieve belasting (soort van kachel). Hele ruimte is goed beveiligd voor brand met automatische blussers en alarm installatie. Ik wil het preventief gebruiken in een afgesloten kast in de hoop andere componenten in de kast te besparen mocht er iets gebeuren (ook al is dat nog nooit gebeurd)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet hem even door naar DED.

Daarnaast wil ik toch nog even benadrukken dat als iets echt veilig moet zijn, je goed moet nadenken of het wenselijk is om draadloos of een Pi te gebruiken.
Die van mij loopt wel eens vast, 1 of 2x per jaar ofzo, en als je geen brand hebt kom je daar pas achter op het moment dat er wel brand is en de boel niet is afgeschakeld.

Volgens mij zijn er talloze brandmelders die je bedraad kunt koppelen, persoonlijk zou ik daarmee aan de slag gaan.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:00
Tym schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:13:
1x Xiaomi rookmelder 25 euro
1x Xiaomi gateway 20 euro
3x Sonoff switches a 5 euro
1x Raspberry Pi met home-assistant o.i.d. 35 euro
Totaal ongeveer 100 euro.

Rookmelder en gateway communiceren met zigbee, de sonoff schakelaars verbinden met wifi.

Alternatief zou zijn om de sonoff schakelaars te vervangen door xiaomi schakelaars zodat je geen raspberry pi meer nodig hebt.
Via de gateway kan je inderdaad alles rechtstreeks schakelen, 25 + 25 + 3x11= 83 euro en werkt geweldig!

PVoutput 3250 WP

• wolly_a
  • Niet online
mouse86 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Zou dat wel heel raar vinden omdat HomeWizard specifiek in hun product zeggen dat bij brandmelding, lampen geschakeld kunnen worden: http://www.homewizard.nl/...connected-rookmelder.html

[...]

Bedankt zover voor de suggesties, ik ga inderdaad kijken naar de Xiaomi systemen, balen dat het nu nieuwjaar is in China, want heb het redelijk kort termijn nodig.

Qua verbruik zit ik op c.a. 1000w per stopcontact aansluiting.
Ik heb zelf de HoneWizard en die geeft overduidelijk aan geen taken te willen koppelen aan een rookmelding... Ik heb trouwens niet deze rookmelders, dus misschien heeft HoneWizard daar ergens een verschil gemaakt... Deze zijn ook 868Mhz, dus tweeweg...

• mouse86
De opties Xiaomi lijken ontzettend leuk, maar helaas niemand die het in Nederland verkoopt en dan loopt de levertijd helaas gauw op naar maand of langer.

Toch besloten voor bedrade optie te gaan. Dit is aanzienlijk goedkoper en simpeler (en vast ook veiliger).

Mocht iemand anders ook op zoek zijn, ik maak gebruik van:

-ABUS 12vDC Rookmelder (optisch) type RM1000 met NO/NC relais contact (33 euro incl. btw/verzenden)
-Finder Relays houder type 95.85.3SMA (5 euro ex btw)
-Finder relays type 40.61.7.012.0000 (5 euro ex btw)
-220vdc naar 12 v omvormer, MDR-10-12 (13 euro incl. btw)
-din rail geschikte behuizing voor inbouw, heb ik nog liggen / weet prijs niet

Totaal kleine 60 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door mouse86 op 14-02-2018 08:05 ]

• jeroen3
Dat zal werken. Let op dat je de fase schakelt.
Breaking capacity DC1: 30/110/220 V - A 16/0.3/0.12
Dit is overigens niet het meest geschikte relais voor deze toepassing, maar het kan. Een eenvoudig kacheltje kan je hier wel mee schakelen. Als je zeker wilt zijn dat je relais niet vastlast moet je wellicht een zekering toevoegen zodat je niet over de rating van het relais kan. 5AT o.i.d.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 14-02-2018 08:23 ]

• mouse86
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:21:
Dat zal werken. Let op dat je de fase schakelt.

[...]

Dit is overigens niet het meest geschikte relais voor deze toepassing, maar het kan. Een eenvoudig kacheltje kan je hier wel mee schakelen. Als je zeker wilt zijn dat je relais niet vastlast moet je wellicht een zekering toevoegen zodat je niet over de rating van het relais kan. 5AT o.i.d.
Dank voor deze aanvulling.
Hoe bedoel je niet de beste relais? Ik zit op AC1 norm, en dan is deze rated tot 4000W.
DC breaking is toch niet van toepassing bij AC loads...?

[ Voor 12% gewijzigd door mouse86 op 14-02-2018 22:08 ]

• wilnijv
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik weet niet of je ondertussen je probleem hebt opgelost, maar wij hebbe een aantal jaren geleden de volgende oplossing bedacht, meerdere rookmelders van de firma Flamexx, 20 stuks koppelbaar met draad of draadloos.

Wij hebben gekozen voor een draad verbinding, nog de oude versie de nieuwe is:
9V FlammEx Smoke Detector 3026 deze heeft ook een batterij, en er is een relais bij te leveren voor signalering, niet geschikt om een 16A groep af te schakelen, dan nog een extra relais.

Tevens een Raspberry pi, met een klein programmaatje die een Email zend naar de telefoon, de RBp is op een accupack aangesloten, die ook nog werkt als de stroom is uitgeschakeld.

Groeten Wil Nijv
Pagina: 1