Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MauriX
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-04 14:32
Hallo,

Op 4 januari 2017 heb ik een huis gekocht voor 217K.
De WOZ waarde bij overdracht was 166K. Ik weet dat dat de vorige eigenaren in 2006 het huia gekocht hebben voor 212K. In al die jaren dat de vorige bewoners er hebben gewoond en ondanks de (vrijwel) gelijke koopsom, is de WOZ niet bovenstaande de 166K gekomen.

De gemeente onderbouwt deze verhoging van 30% met 2 vergelijkbare huizen in de gemeente, welke ook recent verkocht zijn.

Ik heb, naast wat stucen, schilderen en nieuw parket nika gedaan dat deze waardestijging kan goed praten.

- Kan ik hier bezwaar tegen maken?
- Is 30% stijging reŽel?
- Iemand ervaring met partijen die WOZ bezwaar kunnen doen voor je?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Je hebt toch zelf dat huis voor 217k gekocht? Dus hiermee geef je toch ook al aan dat dat huis meer waard is?

Afgelopen jaar zijn de huizen zeker niet minder waard geworden.

WOZ is 2 jaar geldig dus toen je m kocht was die 166 van 2015 dus midden in de crisis. Dus ja ik denk dat het mogelijk is en dat bezwaar maken je niet veel gaat brengen.

Mis trouwens wel je huidige WOZ aanslag waarde. Maar die zal waarschijnlijk ergens onder de 217 liggen?

Barrycade wijzigde deze reactie 12-02-2018 22:07 (6%)

• Mijre
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online
Hier nam de gemeente ook de aankoopprijs als WOZ-waarde over (blijkt uit de heffingenfactuur van dit jaar). Wat fine by me is. Weliswaar bijna 30k meer dan de oude WOZ, maar toch lager dan de woning waard is (we kochten het appartement met zwaar achterstallig onderhoud, dus alles moest aangepakt).
Ik vraag me eigenlijk ook af hoe de gemeente het anders zou moeten bepalen, zonder nodeloos daar extra geld in te steken.

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10:36
Je hebt het huis gekocht voor 217K. Dan is dat toch duidelijk. Jij vond het kennelijk 30% meer waard dan de WOZ, Voor de gemeente een duidelijk verhaal om te herwaarderen. Als dezelfde prijzen in de buurt zijn gegeven voor di type huis, dan is dat de nieuwe marktwaarde. Ik geef een bezwaar weinig kans.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
MauriX schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:01:
- Is 30% stijging reŽel?
- ja, maar niet tegen de stijging, alleen tegen de woz waarde.
- als de woz waarde veel te laag was hiervoor wel.
- lijkt me niet nodig. Je zelf toch wel een mailtje sturen. Meer is het nie

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-05 23:16
Mijn WOZ was ook te laag. Totdat het huis van de buren verkocht werd tegen een marktconforme prijs. Vervolgens hadden ze het door, en heeft het hele rijtje een flinke correctie gekregen.

Als je geen WOZ wil betalen moet je gaan huren of in een caravan gaan wonen.

fonsoy wijzigde deze reactie 12-02-2018 22:46 (5%)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben je lid van VEH? Zo ja, bel die eens voor advies hierover? Elke 2 jaar hetzelfde gedoe; nieuwe WOZ-schattingen van x aantal gemeenten. En soms zitten er foutjes tussen.

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:39
Ja mag, het is zelfs gebruikelijk dat de gemeente de verkoopprijs als WOZ waarde neemt. Als jij het er niet mee eens bent mag je altijd bezwaar indienen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad. Als mensen in een jaar dikke prijzen voor een koopwoning gaan betalen dan drijft dat de WOZ-waarde van je huis flink op.
De WOZ-waarde is sterk gerelateerd aan de marktwaarde. Hoe er wel rekening mee dat dat de WOZ-waarde per 1-1-2017 is.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zat bij de aanslag in 2015 met WOZ meteen al 10k boven aankoopprijs van mei 2014. Inmiddels doen ze er elk jaar 5k bij, zit nu op 205k met de aanslag dit jaar. Maar huis is zeker 235-245k waard, ik zeur niet ;)

Zolang het reeel is kun je volgens mij niks beginnen...

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Wat zegt www.wozwaardeloket.nl op jouw perceel?

Lekker!

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-05 16:35
Wellicht lees ik het niet goed. Maar is de wozwaarde inmiddels jouw aanschafprijs (terecht) of per Jan 2018 40 procent meer dan jouw aanschafprijs(bezwaar zeker mogelijk)

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Wordt de WOZ waarde elke 2 kalenderjaren opnieuw berekend? Mijn appartement is namelijk in november 2016 opgeleverd, toen voor een uiteraard veel lagere prijs omdat het kaal was.. kan ik dan nu verwachten dat de mijne ook flink omhoog gaat schieten, of omdat het pas in november 2 jaar bestaat dat dit pas volgend jaar het geval is?

Het lijkt me sowieso dat de stijging terecht is, dus als het niet boven je aankoopbedrag uitkomt dan denk ik dat bezwaar weinig zin heeft.

SmurfLink wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:59 (17%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:07

Yucon

*broem*

Heb je inzicht in eerdere prijzen? Zo'n gat lijkt er op te wijzen dat het huis in 2006 eigenlijk te duur gekocht is. Niet dat je er iets aan hebt, maar ik ben wel een beetje benieuwd naar hoe het zo gekomen is.

• The Eagle
  • Laatst online: 19-05 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig laatst nog naar gekeken. WOZ waarde voor belastingaangifte 2017 heeft als peildatum 1 januari 2016. Aangezien je die aangifte in 2018 krijgt zit er dus globaal 2 jaar tussen ja :)

Aangezien de WOZ waarde bij overdracht 166 was, verwacht ik dat ie daarvoor hoger heeft gelegen. In 2016 werd er echt wel wat verkocht, en daar baseert zich men meestal op :)

Verder is een hogere WOZ waarde ook goed nieuws: je huis is meer waard dus je hebt overwaarde tov je hypotheek. Hier in de straat ook: aantal huizen binnen een week verkocht voor ruim 30k (is ruim 10%) meer dan men er tijdens de bouw in 2011 voor betaalde. Vraag en aanbod enzo. Lage hypotheekrente speelt ook mee. Daar heb jij ook van geprofiteerd toen je kocht ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-05 23:35
quote:
MauriX schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:01:
Hallo,

Op 4 januari 2017 heb ik een huis gekocht voor 217K.
De WOZ waarde bij overdracht was 166K. Ik weet dat dat de vorige eigenaren in 2006 het huia gekocht hebben voor 212K. In al die jaren dat de vorige bewoners er hebben gewoond en ondanks de (vrijwel) gelijke koopsom, is de WOZ niet bovenstaande de 166K gekomen.

De gemeente onderbouwt deze verhoging van 30% met 2 vergelijkbare huizen in de gemeente, welke ook recent verkocht zijn.

Ik heb, naast wat stucen, schilderen en nieuw parket nika gedaan dat deze waardestijging kan goed praten.

- Is 30% stijging reŽel?
Jij koopt het huis voor bedrag X, voor de gemeente dť ideale manier om de waarde te bepalen, immers: de betaler bepaalt de waarde.

Wat ik mis; ben je ook daadwerkelijk 30% meer gaan betalen? Mijn WOZ was ook met 15% gestegen, maar het belastingpercentage met x% gedaald. Per saldo betaalde ik echt maar een paar tientjes extra.

• Darky03
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:30
Heb je toen je het huis kocht geen taxatie laten uitvoeren? Zoja, lever dan je taxatierapport als bewijs van wat de huidige waarde is.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:24
@Darky03 Dat dus.

Op enkele gemeente websites staat dat een taxatierapport vereist is om een succesvol bezwaarschrift in te dienen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
Darky03 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:43:
Heb je toen je het huis kocht geen taxatie laten uitvoeren? Zoja, lever dan je taxatierapport als bewijs van wat de huidige waarde is.
Een veel betere waardebepaling dan de echte verkoopwaarde is er niet. Daar kan geen taxatie tegenop....

• The Eagle
  • Laatst online: 19-05 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@MauriX je maakt denk ik sowieso een denkfout. De WOZ waarde is iets dat jaarlijks opnieuw vastgesteld wordt doro je gemeente en op basis waarvan men belasting heft. Het is iets dat aan je woning hangt op een bepaalde datum (zoals jij hem noemt: verkoopdatum) en waar je rechten oid aan kunt ontlenen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Darky03
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:30
@emnich Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb mijn huis gekocht voor minder dan de taxatie waarde, dat kwam vooral omdat de eigenaar er ook vanaf wilde. Als ik met de verkoopprijs bij de gemeente aanklop gaan ze er echt niet mee akkoord... Vooral in het huidige klimaat in de Randstad liggen de verkoop prijzen veel hoger dan dat de "bakstenen" waard zijn...

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-05 21:59
Verkoopprijs is marktwaarde.

Taxatie is slechts een fictie om het aanvragen van hypotheken e.d. te faciliteren, tot er een daadwerkelijk verkoopprijs tot stand komt.

nare man wijzigde deze reactie 13-02-2018 15:31 (24%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

marowi

Subtitle

.

marowi wijzigde deze reactie 14-02-2018 11:10 (100%)

Signature

• krijn1985
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-05 15:00
Ik heb in 2017 ook een huis gekocht en kreeg laatst een brief met de gemeentelijke belastingen, hierin is mijn WOZ waarde ook op mijn aankoop bedrag vastgesteld (wat een flinke stijging ten opzichte van de WOZ waarde was). Ik heb er geen problemen mee dat mijn WOZ waarde gelijk is aan de marktwaarde, echter heb ik wel bezwaar aangetekend omdat mijn buren met bijna exact gelijke woningen een WOZ waarde van ongeveer 25% minder hebben.

• marowi
  • Niet online

marowi

Subtitle

﴾͡๏̯͡๏﴿

marowi wijzigde deze reactie 15-02-2018 11:39 (197%)

Signature

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:51

mjl

Ugh

quote:
krijn1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:41:
Ik heb in 2017 ook een huis gekocht en kreeg laatst een brief met de gemeentelijke belastingen, hierin is mijn WOZ waarde ook op mijn aankoop bedrag vastgesteld (wat een flinke stijging ten opzichte van de WOZ waarde was). Ik heb er geen problemen mee dat mijn WOZ waarde gelijk is aan de marktwaarde, echter heb ik wel bezwaar aangetekend omdat mijn buren met bijna exact gelijke woningen een WOZ waarde van ongeveer 25% minder hebben.
Als je buren eenzelfde woning hebben en dat is zodanig bij de gemeente geregistreerd krijgen die ook een nieuwe woz waarde.

Bij rijtjes woningen of wijken met dezelfde huizen wordt er door de gemeente getaxeerd op basis van de verkoop prijs in de afgelopen jaren. Als jij een huis koopt van 217k§ en dat is in je omgeving ook de prijs dan wordt dat de nieuw WOZ waarde (pijldatum is per 1 jan, en in de praktijk om de 2 jaar) opnieuw bepaald. Mocht daar in jou ogen een verscil zitten kun je met de verkoop prijzen in de hand bezwaar aantekenen.

Mocht je een speciaal geval zijn (vrijstaande woning, uniek bouwwerk) geld je aanschaf waarde en eventueel toegevoegde waarde door verbouwing (1 van de redenen van het bouwvergunnings systeem) waarvan ze weten. Als je verbouwd en je hoeft niks te melden aan de gemeente: ook niet melden ;). Daarop gooien ze dan vaak een indexering van de markt beweging. Eventuele bezwaar kan dan alleen met de eigen koopwaarde of een onafhankelijke taxatie. Best kans dat de gemeentie die dan op jou kosten laat uitvoeren door een door de gemeente aangewezen partij.

Bij ons hadden we het huis gekocht ver onder de toenmalige WOZ waarde, bij de eerste heffing dan ook bezwaar aangetekend en werd dit bijgesteld naar de aankoop waarde (ons huis is er maar 1 van in de straat (buitengebied) dus geen vergelijk mogelijk). In de jaren daarna zakte de huizen markt steeds verder in, ook onze WOZ waarde ging daarmee naar beneden. Ik verwacht dat deze nu wel weer zal gaan stijgen met de lokale marktwaarde index voor ons prijs segment.

Voordeel: Lagere WOZ is minder gemeentelijke belasting.
Nadeel: Lagere WOZ maakt overstappen naar een goedkopere hypotheek aanbieder erg lastig...

Verder tav de gemeentelijke belastingen: uiteindelijk moeten ze een X bedrag ophalen, dit wordt uitgesmeerd over alle aanslagen. als iedereen bijv ~10% lagere WoZ waarde heeft gaat gewoon het gemeentelijke tarief ~10% omhoog als het ware.
quote:
marowi schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:43:
Ik zie inderdaad ook buren die echt _ver_ boven de verkoop prijzen zitten met WOZ...
Vraagprijs of verkoop prijs.... dat kan nogal eens verschillen.

mjl wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:08 (11%)

-------

• marowi
  • Niet online

marowi

Subtitle

﴾͡๏̯͡๏﴿

marowi wijzigde deze reactie 15-02-2018 11:40 (98%)

Signature

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-05 15:40
quote:
mjl schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:03:

... dan wordt dat de nieuw WOZ waarde (pijldatum is per 1 jan, en in de praktijk om de 2 jaar) opnieuw bepaald.
Nee hoor, de WOZ-waarde wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Kijk maar op https://www.wozwaardeloket.nl, daar zie je dat de WOZ-waarde van jaar tot jaar verschilt
quote:
Voordeel: Lagere WOZ is minder gemeentelijke belasting.
Nadeel: Lagere WOZ maakt overstappen naar een goedkopere hypotheek aanbieder erg lastig...
Door een geldverstrekker wordt in de praktijk gevraagd naar een recente taxatie door een erkend taxateur, niet naar de WOZ-waarde van de gemeente. Bij extra aflossen kan soms de WOZ-waarde relevant zijn, maar voor het afsluiten van een hypotheek (of oversluiten) is de taxatie belangrijker dan de WOZ-waarde.
quote:
Verder tav de gemeentelijke belastingen: uiteindelijk moeten ze een X bedrag ophalen, dit wordt uitgesmeerd over alle aanslagen. als iedereen bijv ~10% lagere WoZ waarde heeft gaat gewoon het gemeentelijke tarief ~10% omhoog als het ware.
Je kunt dit niet zo generiek stellen voor alle gemeenten in Nederland. Elke gemeente maakt jaarlijks een eigen afweging voor het opstellen van de begroting, de methode die jij beschrijft is te algemeen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX 1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 7 32 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Darky03 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:28:
@emnich Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb mijn huis gekocht voor minder dan de taxatie waarde, dat kwam vooral omdat de eigenaar er ook vanaf wilde. Als ik met de verkoopprijs bij de gemeente aanklop gaan ze er echt niet mee akkoord... Vooral in het huidige klimaat in de Randstad liggen de verkoop prijzen veel hoger dan dat de "bakstenen" waard zijn...
nou in Utrecht in 2015 gingen, ze dat wel. Ik had bezwaar aangetekend omdat mijn verkoopprijs onder de woz waarde lag en dat is gewoon bijgesteld naar de verkoopprijs.

• krijn1985
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-05 15:00
quote:
mjl schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Als je buren eenzelfde woning hebben en dat is zodanig bij de gemeente geregistreerd krijgen die ook een nieuwe woz waarde.
*knip*
Bij de buren is de WOZ waarde ook omhoog gegaan maar veel minder drastisch dan bij mij en bij al die buren (met (bijna) exact de zelfde woningen) is de WOZ waarde (voor zover ik kon zien) allemaal gelijk (getrokken). Die van mij schiet er echt bovenuit.
Fictieve WOZ waarde maar gebaseerd op de percentages:

2016 2017
buren 100.000 113.000
ik100.000 152.000

Nu klopt het wel dat mijn aankoop bedrag ver boven de WOZ waarde zat, maar naar mijn idee moet dan de WOZ van de buren ook hard mee omhoog of die van mij moet lager ligggen.

• gertvdijk
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-05 18:48
Ik had het juist andersom dat mijn WOZ flink omlaag gegaan is zonder bezwaar.

Woning gekocht in 2017 voor §152k, exact martkconforme prijs volgens taxatie. WOZ-waarde 2017 was §177k (sloeg nergens op, bereidde me al voor op bezwaar voor 2018).

Kreeg halverwege 2017 een vraag van de Regionale Belasting Groep of ik toevallig bij aankoop een taxatie had laten doen, en als dat het geval was, of ik het dan naar hun wilde opsturen. Hierbij verder geen context, maar ik had het vermoeden voor WOZ. Dat heb ik toen opgestuurd. Nu zonder verdere communicatie daarover naar mij terug opeens een WOZ-waarde van §140k precies op de aanslag.

Scheelt weer bezwaar indienen... :)

gertvdijk wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:50 (4%)

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:
krijn1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:41:
Kijk een slimme jongen, hier checken mensen:

https://www.wozwaardeloke...x.jsp?a=1&accept=true&
(edit, is al gemeld)

Nogal domme site, even uitzoomen en weer inzoomen en je limiet is weer ongedaan.

Uiteraard wel kijken of je zelf geen uitbouwen hebt dat laat de woz natuurlijk stijgen.

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03:50

macnerd

No Apples please :-)

Bij mijn vorige woning in de gemeente Roosendaal werd de WOZ-waarde verhoogd, terwijl 2 referentiewoningen een lagere WOZ kregen en een andere gelijk bleef. Behalve noodzakelijk onderhoud was er al 10 jaar niks vernieuwd, geen andere vloeren, keuken, nieuw stucwerk of wat dan ook. De logica die de gemeente hanteerde ontging mij volledig. Waarom noem je het referentiewoningen als de waardeontwikkeling van die woningen er kennelijk niet toe doet? Uiteraard bezwaar ingediend maar het mocht niet baten...

Bij mijn huidige woning (andere gemeente) kreeg ik het jaar een na aankoop een WOZ-waarde die ruim hoger lag dan dd aankoopwaarde. Eťn telefoontje was genoeg om de waarde flink naar beneden te zetten (gewezen op de lage koopsom en de hoeveelheid achterstallig onderhoud). In de paar jaar daarna nog een paar keer succesvol omlaag geluld.

Voor mij als woningeigenaar heeft de WOZ-waarde maar 1 betekenis: het is de grondslag voor de inkomstenbelasting en diverse gemeentelijke belastingen. En belastingen betaal ik net als iedereen het liefst zo min mogelijk.

MacNerd

• Valorian
  • Laatst online: 18-05 11:47
Mijn situatie is ook wel wonderlijk: mijn huis staat geregistreerd als 90m2 maar is in werkelijkheid eerder 70m2... woz peildatum 1 jan 2016 = 212k.

Mijn buren hebben een complete gevel opgetrokkken en een uitbouw en daarmee in totaal +- 100m2 woonoppervlak. Maar zij staan nog altijd met 70m2 in het woz systeem (verbouwing is van minimaal 8 jaar geleden) en hebben dezelfde woz-waarde als mijn huis.

Zo te zien betaal ik in ieder geval teveel (want voor woonoppervlak die ik niet heb) en mijn buren zitten (belastingtechnisch) voor een duppie op de 1e rang ;)

Overigens allemaal tientjeswerk bij dit soort prijzen, heb daarom nooit de moeite genomen de hele bezwaarmolen door te gaan, maar als de waarde komende weken bij de nieuwe bepaling (van 1 jan 2017) nog eens 20+ procent omhoog schiet (huizen in mijn straat gaan inmiddels voor 275k+ weg) dan klim ik ook maar eens in de pen ;)

EDIT: zojuist gecheckt, woz utrecht 2018 is inmiddels ook bekend. Valt mee, maar 4% erbij. klopt ook wel aardig, de echte verkoopboost in mijn wijk was afgelopen jaar en zal dus pas bij de peildatum 1-1-2018 zitten, die begin 2019 bekend wordt gemaakt...

Valorian wijzigde deze reactie 13-02-2018 22:09 (14%)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Het klopt dat het geregistreerde oppervlak vermeld op https://bagviewer.kadaste...etry.y=455000&zoomlevel=0
meestal niet klopt.
Dat komt omdat gemeenten eigenwijs zijn en niet altijd volgens NEN2580 de woonoppervlakte van een huis vastleggen maar in plaats daarvan het bebouwingsoppervlak vermeningvuldigd met het aantal bouwlagen van de woning hanteren.
Gelukkig zijn gemeente nu verplicht een inhaalslag te maken om met hun maatvoering aan NEN2580 te voldoen.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:44

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Valorian schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:33:
Zo te zien betaal ik in ieder geval teveel (want voor woonoppervlak die ik niet heb) en mijn buren zitten (belastingtechnisch) voor een duppie op de 1e rang ;)\
Soms kan het voordelig zijn om een wat hogere WOZ-waarde te hebben. Zeker in het geval als je hypotheekverstrekker de WOZ-waarde accepteerd als "werkelijke waarde" en je hierdoor in een lager risicoprofiel kan komen te vallen. Ben je wellicht jaarlijks wat duurder uit met het eigenwoningforfait maar ben je maandelijks minder kwijt door het verdwijnen/verlagen van een risicoopslag op je hypotheek.

[Oo[:::|:::]oO]

• Valorian
quote:
Napo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:41:
[...]

Soms kan het voordelig zijn om een wat hogere WOZ-waarde te hebben. Zeker in het geval als je hypotheekverstrekker de WOZ-waarde accepteerd als "werkelijke waarde" en je hierdoor in een lager risicoprofiel kan komen te vallen. Ben je wellicht jaarlijks wat duurder uit met het eigenwoningforfait maar ben je maandelijks minder kwijt door het verdwijnen/verlagen van een risicoopslag op je hypotheek.
Dat klopt ja. Voor mij voorlopig alleen nog niet relevant, ik heb nog niet zoveel afgelost en zit ivm NHG nu al in een hele voordelige risicocategorie. Alleen als verschil woz en aankoopprijs echt heel groot wordt en ik nog wat meer aflos zou ik er nog op vooruit gaan. Komt bij dat ik een bankspaarhypo heb voor een deel van de lening, dus daar is lagere rente ook weer niet meteen heel lonend (wordt gedempt door premie)

Ik weet ook nog niet of ik bezwaar ga maken. Een ander voordeel van een te hoge WOZ is dat er, ook al zou het niet moeten, toch genoeg mensen zijn die waarde hechten aan een WOZ-waarde bij aankoop en hun bod er door laten beÔnvloeden. Dat heb ik elders op tweakers ook al eens gemeld maar was men over het algemeen niet met mij eens. Maar als ik in mijn omgeving kijk zie ik dat het toch gebeurt. En met een daling van bijv 220K naar 190K 5 jaar lang 100 euro kan besparen is dat 500 euro, besluit iemand aan de hand van de woz-waarde toch net iets minder te bieden dan is dat al snel het veelvuldige van die 500 euro... Zelf zou ik nooit waarde hechten aan die woz als ik iets ga kopen, maar omdat anderen dat stompzinnig genoeg soms toch wťl doen vind ik het wel een valide argument om geen bezwaar te maken.

Valorian wijzigde deze reactie 14-02-2018 18:32 (13%)

• Van Helgen
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17-05 19:53
Ik zit in eenzelfde soort situatie als de topic starter. Mijn WOZ-waarde is met 39% toegenomen t.o.v. 2016. Het vreemde is dat de buren een stijging hebben van 2%, terwijl het gaat om een twee-onder-ťťn-kapwoning die vrijwel gelijkwaardig is. In 2015 en 2016 werd hun WOZ-waarde zelfs 5k hoger geschat.

Ik heb zojuist gesproken met de taxateur van de gemeentelijke belastingen. Hij wees me erop dat onze WOZ-waarde redelijk is als hij kijkt naar de koopprijs van onze woning, maar dat het wel vreemd is dat we bijna 35% boven de WOZ-waarde van de buren zitten. Zou dit een goede grond zijn om toch bezwaar te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-05 22:47

NiGeLaToR

Projectsucces.nl

quote:
Van Helgen schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:35:
Ik zit in eenzelfde soort situatie als de topic starter. Mijn WOZ-waarde is met 39% toegenomen t.o.v. 2016. Het vreemde is dat de buren een stijging hebben van 2%, terwijl het gaat om een twee-onder-ťťn-kapwoning die vrijwel gelijkwaardig is. In 2015 en 2016 werd hun WOZ-waarde zelfs 5k hoger geschat.

Ik heb zojuist gesproken met de taxateur van de gemeentelijke belastingen. Hij wees me erop dat onze WOZ-waarde redelijk is als hij kijkt naar de koopprijs van onze woning, maar dat het wel vreemd is dat we bijna 35% boven de WOZ-waarde van de buren zitten. Zou dit een goede grond zijn om toch bezwaar te maken?
Wellicht, dit is het hele dilemma met de WOZ-waarde bepaling.. als je je huis verkoopt wil je een hoge waardebepaling, maar als je je gemeentelijke belastingen moet betalen juist niet :+

Als het erg uit elkaar loopt voor gelijksoortige huizen dan is dit een prima reden voor bezwaar, ze kijken immers naar andere huizen om tot de waarde van jouw woning te komen. Kan ook zijn dat de WOZ waarde van je buren te laag is ingezet, om de een of andere reden. Succes in ieder geval met bezwaar maken.

Without data you are just another person with an opinion.

• Van Helgen
Ok, bedankt voor de tip. Verkopen gaan we voorlopig niet doen als het goed is, dus ik wil hem liever zo laag mogelijk hebben. :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-05 22:47

NiGeLaToR

Projectsucces.nl

quote:
Van Helgen schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:04:
Ok, bedankt voor de tip. Verkopen gaan we voorlopig niet doen als het goed is, dus ik wil hem liever zo laag mogelijk hebben. :)
Oh zelfs dan: verkoop prijs wordt nauwelijks bepaald door de woz waarde. Zeker nu zie je dat de woz weer lager is dan de verkoopprijzen. In 2011 was onze woz 70k§ hoger dan de koopprijs bijvoorbeeld.

Without data you are just another person with an opinion.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Hij wees me erop dat onze WOZ-waarde redelijk is als hij kijkt naar de koopprijs van onze woning, maar dat het wel vreemd is dat we bijna 35% boven de WOZ-waarde van de buren zitten. Zou dit een goede grond zijn om toch bezwaar te maken?
Nee uiteraard niet. WOZ waarde moet de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderen. Niet hetzelfde zijn als je buurman.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 18-05 16:24

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Da's lekker. Ga jij bezwaar indienen, wordt als gevolg daarvan de WOZ van je buren aangepast, krijgen zij een aanpassing van hun WOZ. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Van Helgen
quote:
JvS schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:54:
[...]

Nee uiteraard niet. WOZ waarde moet de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderen. Niet hetzelfde zijn als je buurman.
Maar de werkelijkheid is dus eerder wat ik ervoor betaald heb, dan de WOZ-waarde van de buren? De straat bestaat voor een groot deel uit dezelfde panden die allemaal een ca. 35% lagere WOZ-waarde hebben. Zou dat ook niet moeten meetellen?
quote:
Question Mark schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:01:
[...]

Da's lekker. Ga jij bezwaar indienen, wordt als gevolg daarvan de WOZ van je buren aangepast, krijgen zij een aanpassing van hun WOZ. ;)
Geenszins m'n insteek uiteraard! Maar ik neem aan dat dat niet zo werkt, vandaar de knipoog, toch?

• Question Mark
  • Laatst online: 18-05 16:24

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

De WOZ waarde is gewoon de waarde van je woning. Als jij voor de aankoop van de woning die hebt laten taxeren, en ongeveer die prijs ervoor betaald hebt, dan is dat uiteindelijk de waarde van de woning.

Je kunt dan zelf beredeneren of je WOZ klopt of niet. Er is geen limiet op een maximale procentuele stijging of daling. Een woning is op moment X waard wat hij waard is.

De kans is groot dat bij de eerstvolgende WOZ ronde, de taxatie van de woning van je buren flink omhoog getrokken word aangezien het identieke huis naast hun 35% meer waard is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Van Helgen
Hmm, toch wel een vreemd systeem dan. De WOZ-waarde ligt in mijn geval inderdaad dichtbij de taxatiewaarde, dus in dat opzicht valt er geen speld tussen te krijgen. Maar dat betekent dat de andere huizen in de straat op hetzelfde moment X een sterk afwijkende waarde hadden volgens de gemeente. En waarom zou de waardestijging bij de buren dan volgend jaar pas plaatsvinden? En zou de gemeente het wel aandurven om van 11 andere (vrijwel) identieke woningen de WOZ-waarde zoveel te laten stijgen?

Even voor de duidelijkheid: ik probeer hier niet m'n gelijk te halen; de woning is immers door een eigen taxateur een paar maanden na de peildatum ongeveer op dezelfde waarde geschat. Ik ben gewoon oprecht verbaasd en benieuwd naar hoe dit werkt in relatie tot een straat vol gelijke(nde) objecten die op 100k minder worden gewaardeerd door de gemeente.

• Lapa
  • Registratie: april 2010
Ik moet eigenlijk ook bezwaar maken. Heb m'n huis in 2014 gekocht voor 202K. Het jaar erna is de WOZ ongeveer op dat bedrag gezet. Het jaar daarna minimaal gestegen naar 204K. Vervolgens naar een whopping 268K en dit jaar naar 298K. Bijna 50% in twee jaar!

Helaas had ik het vorig jaar bij de grootste stijging niet door, omdat ik met heel andere dingen bezig was. Het is wel in een populaire buurt in Utrecht. En ik heb wat verbeteringen aan het huis aangebracht, maar dat zijn geen dingen die de gemeente meeneemt (of Łberhaupt weet), zover ik weet. Dus dit lijkt me tamelijk absurd.

Van de andere kant is de huizenmarkt hier nu zo oververhit dat het me niet eens zou verbazen als ik het ervoor zou kunnen krijgen ook, als ik zou willen verhuizen.

Lapa wijzigde deze reactie 09-04-2018 21:18 (16%)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Kreeg hier na aankoop een brief binnen van de gemeente met verzoek om info oa verkoopprijs voor de WOZ-bepaling.
Nog niet op gereageerd, maar las dat VEH dit ondanks dat het een verzoek is wel adviseert ivb met je positie bij een later bezwaar tegen de WOZ (zelf geen volledige info verstrekt). Gelukkig nog niet aan het verbouwen geslagen, want woningverbeteringen wilden ze ook weten.

Gaat hier bijna 25k in de plus als het de verkoopwaarde wordt, tevens taxatiewaarde want de taxatie werd gewoon op de vraagprijs afgestemd.

Maar goed, dat hebben we zelf betaald dus dat moet dan maar.
Ergerlijker vind ik dat hier huiseigenaren de afvalstoffenheffing voor huurders moeten betalen Hoezo de vervuiler betaald?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Van Helgen schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:00:
Hmm, toch wel een vreemd systeem dan. De WOZ-waarde ligt in mijn geval inderdaad dichtbij de taxatiewaarde, dus in dat opzicht valt er geen speld tussen te krijgen. Maar dat betekent dat de andere huizen in de straat op hetzelfde moment X een sterk afwijkende waarde hadden volgens de gemeente. En waarom zou de waardestijging bij de buren dan volgend jaar pas plaatsvinden? En zou de gemeente het wel aandurven om van 11 andere (vrijwel) identieke woningen de WOZ-waarde zoveel te laten stijgen?

Even voor de duidelijkheid: ik probeer hier niet m'n gelijk te halen; de woning is immers door een eigen taxateur een paar maanden na de peildatum ongeveer op dezelfde waarde geschat. Ik ben gewoon oprecht verbaasd en benieuwd naar hoe dit werkt in relatie tot een straat vol gelijke(nde) objecten die op 100k minder worden gewaardeerd door de gemeente.
De gemeente mist daar z'n kans inderdaad. Het is massawerk en het zijn allemaal schattingen. Het is niet onfeilbaar en het is allemaal vrij grof. Maar dat ze bij jouw huis wel en bij je buren niet goed zitten, is simpelweg geen reden om bezwaar te maken. Uiteindelijk trekt het wel recht, maar individueel kan er veel verschil zijn.

Stijging is ook geen reden voor bezwaar. Er is maar 1 reden: De WOZ op de peildatum is aantoonbaar hoger dan wat de echte marktwaarde is. Dus alles wat niet eerlijk voelt (de buren minder, 50% erbij in 2 jaar), is geen reden om bezwaar te maken. De enige reden is als jij kan aantonen dat je huis minder waard is dan hoe hoog de WOZ ingeschat is.

@Lapa "Bijna 50% in twee jaar!" Je weet het mooi selectief te presenteren. Maar je huis is dus in drie jaar 50% gestegen qua WOZ. Ik denk dat dat prima is. Ik heb ook in 2014 m'n huis in Utrecht gekocht en daarvan is de WOZ waarde ook met 50% gestegen. De WOZ stijging is minder dan de echte stijging als ik zie wat voor krankzinnige prijzen er voor die 80m2 1910 arbeidershuisjes gegeven wordt.

• Valorian
quote:
Van Helgen schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:00:

Heb je al gekeken welke referentiewoningen er in het taxatierapport van de WOZ-bepaling staan? Ik weet niet of je dat rapport bij jouw gemeente ook kan inzien, bij ons in Utrecht kan je er via Digi-D gewoon bij. Als dat bij jou ook het geval is zou je zelfs aan je buren kunnen vragen, uit interesse, of je hun rapport ook mag inzien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
quote:
Lapa schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:15:
Ik moet eigenlijk ook bezwaar maken. Heb m'n huis in 2014 gekocht voor 202K. Het jaar erna is de WOZ ongeveer op dat bedrag gezet. Het jaar daarna minimaal gestegen naar 204K. Vervolgens naar een whopping 268K en dit jaar naar 298K. Bijna 50% in twee jaar!

Helaas had ik het vorig jaar bij de grootste stijging niet door, omdat ik met heel andere dingen bezig was. Het is wel in een populaire buurt in Utrecht. En ik heb wat verbeteringen aan het huis aangebracht, maar dat zijn geen dingen die de gemeente meeneemt (of Łberhaupt weet), zover ik weet. Dus dit lijkt me tamelijk absurd.

Van de andere kant is de huizenmarkt hier nu zo oververhit dat het me niet eens zou verbazen als ik het ervoor zou kunnen krijgen ook, als ik zou willen verhuizen.
Welkom in Utrecht. Gekkenwerk inderdaad. En hou er maar rekening mee dat er volgend jaar nůg een enore stijging bijkomt want de WOZ-waarde die je net gehad hebt is op basis van waardebepaling op 1 januari 2017. En in het jaar 2017 zijn de prijzen nog harder gegaan dan in 2015-2016.

• Van Helgen
quote:
Valorian schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:39:
[...]

Heb je al gekeken welke referentiewoningen er in het taxatierapport van de WOZ-bepaling staan? Ik weet niet of je dat rapport bij jouw gemeente ook kan inzien, bij ons in Utrecht kan je er via Digi-D gewoon bij. Als dat bij jou ook het geval is zou je zelfs aan je buren kunnen vragen, uit interesse, of je hun rapport ook mag inzien.
Dat moet ik nog doen inderdaad, bedankt voor de tip! Volgens hun website is het in te zien via DigiD, maar het lijkt erop dat alleen mijn partner de stukken kan inzien, want alleen zij had ook berichten van de gemeente via MijnOverheid. |:(

• Lapa
  • Registratie: april 2010
quote:
JvS schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:17:
[...]
@Lapa "Bijna 50% in twee jaar!" Je weet het mooi selectief te presenteren. Maar je huis is dus in drie jaar 50% gestegen qua WOZ. Ik denk dat dat prima is. Ik heb ook in 2014 m'n huis in Utrecht gekocht en daarvan is de WOZ waarde ook met 50% gestegen. De WOZ stijging is minder dan de echte stijging als ik zie wat voor krankzinnige prijzen er voor die 80m2 1910 arbeidershuisjes gegeven wordt.
Dat is geen selectieve presentatie. Bijna 50% in drie jaar klopt inderdaad. Maar bijna 50% in twee jaar klopt ook. van 204K in 2016 naar 298K in 2018 is 46% in twee jaar. Dat het de jaren daarvoor veel minder hard steeg staat daar toch los van?

Maar ik ben het er mee eens dat bezwaar maken waarschijnlijk weinig oplevert en de moeite niet waard is. Van de andere kant, ik woon in een buurt met veel behoorlijk mooie, recente nieuwbouw vlak bij het centrum, terwijl mijn eigen huis uit 1920 is, met alle gebreken van dien. Wel met "mooie authentieke details", maar ik betwijfel of de huizen echt goed te vergelijken zijn.

Lapa wijzigde deze reactie 10-04-2018 10:38 (13%)

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-05 09:23
Dit is pas een giller _O- het kan ook andersom

eind 2013 nieuwbouw huis gekocht voor +- 290k
WOZ aanslag 2014 gekregen --> 365k
Bezwaar gemaakt m.b.v aankoopprijs woning , geaccepteerd --> WOZ verlaagd naar 290k.
2017: huis verkocht voor 455k :+ :9~ (WOZ waarde was over 2017 310k)

Dit is rotterdam btw, ja je leest het goed iemand heeft bijna een half miljoen betaald voor een rijtjeshuis 8)7

• pieter.a
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:08
Precies een heel miljoen guldens :D
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*