Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wifi Range Extender + UTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CreatoX
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 04-04 12:02
Mijn vraag
Voor vrienden ben ik op zoek naar een vervangende Wifi Range Extender. Deze moet een bestaand Wifi netwerk uitbreiden, maar ook een LAN uitgang(!) hebben. De bestaande Sitecom WLX-2003 welke dit prima deed, is defect.

Er is een keur aan Wifi Extenders,maar het is niet helemaal duidelijk te vinden (in de handleidingen) of deze naast WIfi uitbreiden ook uitbreiden over de kabel. Het moet namelijk niet zo zijn dat de UTP aansluiting als ingang dient.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De volgende Wifi Range Externders spreken me wel aan.
  • TP-Link RE200
  • TP-Link TL-WA801ND
  • TP-Link TL-WA850RE
Wie kan bevestigen of deze apparaten zowel Wifi versterken als Wifi naar kabel ondersteunen?
(of een alternatief welke dit wel ondersteund)

Beste antwoord (via CreatoX op 15-02-2018 09:13)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
CreatoX schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:10:
[...]

Ik heb de handleidingen er bij gepakt:
RE200: https://static.tp-link.co...EU)(US)(UK)(AU)_V2_UG.pdf
WA801ND: https://static.tp-link.co...2077_TL-WA801ND_V5_UG.pdf
WA850RE: https://static.tp-link.co...2331_TL-WA850RE_UG_V6.pdf

Ik zie daarin niets over Draadloos versterken EN Bekabelde verbinding. Wat jij noemt zal de volgende oplossing zijn:

[afbeelding]
Volgende regel:
quote:
By default, the Ethernet port of the extender is connected to the 5GHz wireless netwok.
Die Ethernetpoort is gewoon gekoppeld aan een van de twee WiFi-netwerken van het apparaat. Als je via 5GHz verbindt met je router, dan wil je het aan 5GHz verbonden hebben, verbind je via 2.4GHz met je router, dan wil je het daaraan verbonden hebben. Deze instelling heeft verder helemaal geen invloed op de repeaterfunctionaliteit van het apparaat.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:28
Ik heb zelf de wa850re. Deze kan Wi-Fi repeaten of via utp kabel als acces point dienen. Wat jij wil kan hier niet mee.

• daupie
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21:31
Ik heb dat apparaat van Netgear, die kan het allebei, verwacht alleen niet de beste WiFi specs.

Deze is het: pricewatch: Netgear EX2700 - N300 WiFi Range Extender

daupie wijzigde deze reactie 12-02-2018 20:42 (59%)
Reden: Pricewatchlink toegevoegd

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16-05 21:38
welke modem heb je , ondersteund deze modem 5ghz wifi op DFS ?

indien ja , en rssi nog goed is zou ik zeker kiezen voor een repeater die 5ghz kan ontvangen

ik zal je zelfs zeggen waarom je beter niet gaat voor een 2.4ghz repeater...
erg veel van die wifi versterkers zijn 1x1 2.4ghz repeaters (theoretisch 72mbit in ideale omstandheid, praktisch blij zijn met 20mbps effectief )
veel daarvan moeten dan nog eerst ontvangen en gaan daarna pas uitzenden , dus snelheid stort als een kaartenhuisje in elkaar.. dus speedtest van een repeater 1x1 2.4ghz only blijft hooguit acceptabel

de TP-Link RE200 is de beste aldus van die 3... die kan wifi 5ghz AC versterken

• Arator
  • Laatst online: 18:36
Waaruit bestaat het bestaande netwerk?
En waarvoor gaat die netwerkkabel dienen?
En wat wil je erachter gaan aansluiten?

Mij doet deze opstelling denken aan een wireless bridge, waarbij je dus een gedeelte van het netwerk wireless zet, om daarna terug op kabel verder te werken.
Ik heb vroeger ook een wireless bridge opstelling gehad, en gebruikte hiervoor een AP dat daarvoor ingesteld kon worden. Maar volgens mij verloor dat AP dan wel de mogelijkheid om je wireless uit te breiden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
ijske schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:04:

de TP-Link RE200 is de beste aldus van die 3... die kan wifi 5ghz AC versterken
Alleen de externe lan is maar 100Mb.

Ik heb dezelfde, werkt perfect om inderdaad op 5GHZ te ontvangen, en 2.4 door te sturen ( of viceversa )
Dan haal je volledige snelheden, tot zo'n 300Mb/s

Het lijkt er op dat de grotere broertjes hetzelfde kunstje kunnen op snellere wifi en 10/100/1000Mb
https://www.tp-link.com/u...tails/cat-5508_RE360.html

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Je kunt ook de KPN wifi versterker overwegen: https://www.kpn.com/wifi-versterker.htm . Kost 49 euro en is een goed apparaat met 5GHz signaal. Heeft ook een ingebouwde gigabit-switch. Je kunt hem gebruiken als access point, waarbij een netwerkkabel als ingang dient of als versterker, waarbij het wifi-signaal als ingang dient en versterkt wordt of over de netwerkpoorten gaat.

Ding werkt ook voor niet-KPN klanten ;) (heb zelf Ziggo).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
hpmkruit schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:31:
Ik heb zelf de wa850re. Deze kan Wi-Fi repeaten of via utp kabel als acces point dienen. Wat jij wil kan hier niet mee.
Hoho, dat is niet wat hij wil. Hij wil een repeater die ook bedraad op andere locatie aanbiedt. Dat laatste is client bridge functionaliteit.

In de regel kunnen de meeste repeaters dit, maar check vooraf de handleiding van de apparaten die je overweeg en kijk naar mogelijkheden als client bridge (of gewoon wat de handleiding zegt dat je kunt doen met de Ethernetpoort).

100MbE vs 1GbE is vrij irrelevant, met dit soort apparaat kom je over WiFi toch zelden boven de 100Mbps.

Soittakaa Paranoid!

• CreatoX
Hoi allen,

Bedankt voor het meedenken! Helaas blijkt dat wat 'ik' wil inderdaad niet altijd mogelijk te zijn...

Hierbij een tekening van de situatie zoals het was. Ik denk dat dit een en ander verduidelijkt.

Het is een oud huis in een erg afgelegen gebied. Wanneer men 25/10 haalt op internet, dan is het veel.
In het huis ligt verder geen netwerkbekabeling en daar wil men ook niet aan.
Het gaat deze mensen er om dat er bij de PC's internet is. Ook in de tuin verderop moet goed bereik zijn. Dat het internet niet snel is, is niet belangrijk. Ook de snelheid van het interne netwerk is niet belangrijk (dan had ik zeker voor kabels gegaan).

Aangezien men al een KPN modem heeft, is de KPN Wifi Versterker wellicht een goede oplossing.

Andere suggesties?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je daar zoekt is inderdaad client bridge functionaliteit, en wederom, de meeste repeaters bieden dit. In geval van twijfel manual van beoogd apparaat checken en kijken wat de UTP-aansluiting doet.

Soittakaa Paranoid!

• CreatoX
quote:
dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:38:
Wat je daar zoekt is inderdaad client bridge functionaliteit, en wederom, de meeste repeaters bieden dit. In geval van twijfel manual van beoogd apparaat checken en kijken wat de UTP-aansluiting doet.
Tja, dat is het nu net. De 3 apparaten die ik heb genoemd, lijken het niet te ondersteunen.

Zal eens een ander merk raadplegen.

Het zou mij echter helpen wanneer iemand ervaring heeft met een product die het sowieso ondersteund.

• Arator
  • Laatst online: 18:36
quote:
CreatoX schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:16:
Aangezien men al een KPN modem heeft, is de KPN Wifi Versterker wellicht een goede oplossing.
quote:
Arator schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:20:
Ik heb vroeger ook een wireless bridge opstelling gehad, en gebruikte hiervoor een AP dat daarvoor ingesteld kon worden. Maar volgens mij verloor dat AP dan wel de mogelijkheid om je wireless uit te breiden.
Het toestel lijkt inderdaad een bridge functie te ondersteunen als ik de handleiding erop nalees (het staat wel niet in de specificaties op de PW). Doch ik weet niet of het dan nog steeds als wireless AP kan bereikt worden (en dat wil je dus wel als je vanuit de tuin wireless verbinding wil hebben). Moet je even horen in de winkel, of anders bij iemand die hiermee ervaring heeft.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
CreatoX schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Tja, dat is het nu net. De 3 apparaten die ik heb genoemd, lijken het niet te ondersteunen.

Zal eens een ander merk raadplegen.

Het zou mij echter helpen wanneer iemand ervaring heeft met een product die het sowieso ondersteund.
Ben bang dat je hier tegen de uitdaging aan loopt dat mensen met behoorlijke kennis van zaken een (terechte) rothekel aan repeaters hebben en werken met bedrade AP's (al dan niet met ingebouwde switch). Dat heb je hier al uitgesloten, dus dan zit je op terrein waar je minder ervaringen moet verwachten.

Een apparaat dat zeker kan wat je wilt is TP-Link's Deco M5. "Mesh" is een hipsterterm voor 'repeater met WiFi-management' en dat is exact wat je krijgt. Ik zou het niet snel aanraden maar ik weet zeker dat het kan wat je wilt - de Ethernetpoort op de eerste node gaat in je modem, de Ethernetpoorten op de overige nodes kunnen gebruikt worden op apparaten bedraad aan te sluiten. Maar goed, zo'n set is niet goedkoop en doet veel meer dan alleen wat je hier wilt. Eenvoudigere oplossingen (zoals die WLX-2003) kunnen het ook voor een fractie van de prijs.

Edit:
quote:
De 3 apparaten die ik heb genoemd, lijken het niet te ondersteunen.
Oh? Wat heb je exact gelezen erover?

Ik pak de eerste pagina op de site van TP-Link over je eerste apparaat, die RE200, en wat staat er?
quote:
Ethernet port allows the Extender to function as a wireless adapter to connect wired devices
Wat wil je exact doen dat hier niet door afgedekt is :?

dion_b wijzigde deze reactie 13-02-2018 15:58 (15%)

Soittakaa Paranoid!

• CreatoX
quote:
dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:56:

[...]

Oh? Wat heb je exact gelezen erover?

Ik pak de eerste pagina op de site van TP-Link over je eerste apparaat, die RE200, en wat staat er?

[...]

Wat wil je exact doen dat hier niet door afgedekt is :?

Ik zie daarin niets over Draadloos versterken EN Bekabelde verbinding. Wat jij noemt zal de volgende oplossing zijn:

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
CreatoX schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:10:
[...]

[afbeelding]
Volgende regel:
quote:
By default, the Ethernet port of the extender is connected to the 5GHz wireless netwok.
Die Ethernetpoort is gewoon gekoppeld aan een van de twee WiFi-netwerken van het apparaat. Als je via 5GHz verbindt met je router, dan wil je het aan 5GHz verbonden hebben, verbind je via 2.4GHz met je router, dan wil je het daaraan verbonden hebben. Deze instelling heeft verder helemaal geen invloed op de repeaterfunctionaliteit van het apparaat.

Soittakaa Paranoid!

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-05 14:46
Is powerLAN geen optie? Met aan het "einde" een WiFi én kabel functionaliteit.

• CreatoX
quote:
dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:14:
[...]

Volgende regel:

[...]

Ik weet niet wie zijn vraag jij beantwoord :? Ik heb het nooit gehad over 2.4 en 5 GHz verbindingen :+

Zonder gekheid. Ben blij dat je me wilt helpen hoor.

Even een poging doen om het te begrijpen.

- De repeater heeft 2 Wifi netwerken en 1 UTP aansluiting.
- De UTP aansluiting zit altijd gekoppeld aan één van de 2 Wifi netwerken.
- Wanneer het 1e Wifi netwerk in verbinding staat met de Router...
- ... en het 2e Wifi netwerk het 'repeater' netwerk is, dan hoef ik alleen maar te zorgen dat de UTP aansluiting hierop gekoppeld is

(hoop dat dit klopt, want dan gaat het wel lukken)

CreatoX wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:35 (18%)
Reden: Dubbele tekst verwijderd

• CreatoX
quote:
haik01 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:26:
Is powerLAN geen optie? Met aan het "einde" een WiFi én kabel functionaliteit.
Dat is inderdaad ook nog een optie. Moet men even wat meer in de buidel tasten. ;)

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:28
quote:
dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Hoho, dat is niet wat hij wil. Hij wil een repeater die ook bedraad op andere locatie aanbiedt. Dat laatste is client bridge functionaliteit.

In de regel kunnen de meeste repeaters dit, maar check vooraf de handleiding van de apparaten die je overweeg en kijk naar mogelijkheden als client bridge (of gewoon wat de handleiding zegt dat je kunt doen met de Ethernetpoort).

100MbE vs 1GbE is vrij irrelevant, met dit soort apparaat kom je over WiFi toch zelden boven de 100Mbps.
Dat geef ik ook aan. Hetgeen de TS wil kan niet met deze specifieke repeaten. Heb het zelf nl. Ook een keer geprobeerd, maar deze heeft 2 opties: repeaten of wireless AP via een vaste netwerk aansluiting.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
CreatoX schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:29:
[...]

Ik weet niet wie zijn vraag jij beantwoord :? Ik heb het nooit gehad over 2.4 en 5 GHz verbindingen :+
Jij niet, de manual wel...
quote:
[...]

- De repeater heeft 2 Wifi netwerken en 1 UTP aansluiting.
- De UTP aansluiting zit altijd gekoppeld aan één van de 2 Wifi netwerken.
- Wanneer het 1e Wifi netwerk in verbinding staat met de Router...
- ... en het 2e Wifi netwerk het 'repeater' netwerk is,
Juist.
quote:
dan hoef ik alleen maar te zorgen dat de UTP aansluiting hierop gekoppeld is
Nee, je wilt de UTP aangesloten hebben op het netwerk dat in verbinding staat met de Router/AP.
quote:
hpmkruit schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:55:
[...]

Dat geef ik ook aan. Hetgeen de TS wil kan niet met deze specifieke repeaten. Heb het zelf nl. Ook een keer geprobeerd, maar deze heeft 2 opties: repeaten of wireless AP via een vaste netwerk aansluiting.
Ja, en dit werkt bij de optie repeaten. Heb je dan wel ingesteld dat de Ethernetpoort gekoppeld is aan het netwerk dat verbinding maakt met de hoofdAP?

Soittakaa Paranoid!

• CreatoX
Even onafhankelijk van de nadelen van een Wifi Repeater, mijn vraag is beantwoord.

Dank allemaal, dion_b in het bijzonder.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*