Isoleren 80mm buis pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedenavond,

Ik heb een vraag over het isoleren van een 80mm pijp pelletkachel. Deze pijp is een enkelwandig zwart waar warme lucht doorgaat (kanalisatie) om een extra ruimte te verwarmen.

Vanaf de pelletkachel gaat die naar het plafond, lengte 1.5 meter. De pijp is aangesloten op een flexibele buis welke ik heb geïsoleerd met glaswol, deze pijp is namelijk uit het zicht.

Nu ben ik opzoek naar een isolatie materiaal welke ik om de 80mm 1.5 meter zwarte pijp kan doen. Wie heeft een suggestie? Dat het wel netjes is omdat de pijp in het zicht is. Is er niet een bepaald ‘isolatie jasje’ die je er omheen kan vouwen?

Hoor graag of jullie een idee hebben. Alvast super bedankt.

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 15:41
Is het geen optie om die eerste 1,5 meter tot het plafond met een dubbelwandige pijp uit te voeren? Dan krijg je het meest strakke resultaat lijkt mij.

Alternatief kan zijn isoleren en dan een andere pijp met een grotere diameter vinden om de isolatie mooi af te werken/weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ik heb het al gevonden. Er zijn speciale buizen voor maar behoorlijk prijzig. Rockwool 810 is de oplossing! Steenwol 25mm met een diameter van 83mm. Deze is netjes afgewerkt en klik je zo op de pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Waarom zou je die willen isoleren? Dit is het stuk buis dat uit de kachel komt en dus in een verwarmde ruimte zit nietwaar? Het is toch prima als dat warmte afstraalt?

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 13-02-2018 22:57 ]

• Erik_F
Ja, deze pijp hangt in een verwarmde ruimte. Echter merk ik dat ik behoorlijk warmte verlies heb naar boven. De kachel krijgt de woonkamer goed warm, die pijp moet echt alles wat daar doorheen gaat naar boven brengen. Vandaar dat ik deze wil isoleren.

• Yucon

Yucon

*broem*

Is het je bedoeling om met de restwarmte in de pijp alsnog de bovenverdieping te gaan verwarmen?

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Dat is geen restwarmte. Die pijp is er specifiek om een tweede ruimte te verwarmen. De fout is dat die van in het begin gewoon dubbelwandig had moeten zijn.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Lees je aub heel goed in over isoleren van een kachelpijp

Je zal niet de eerste zijn die vervolgens zijn huis in de fik zet

• Erik_F
Dat klopt helemaal! Deze pijp op de pelletkachel is een kanalisatie pijp, hiermee verwarm ik de badkamer en de overige ruimtes boven.

Ik heb een meting gedaan met de warmte die erin gaat, en wat er uiteindelijk uitkomt. En dit verschil is te groot. Vanaf de pelletkachel (uitlaatstuk vanaf de kachel) met je dat de pijp onderin super heet is (je kan het niet aanraken) en 1.5 meter hoger kan je hem goed vastpakken. Door isolatie aan te brengen hoop ik dat die meer warmte vasthoud.

Rockwool 810 is hier speciaal voor ontwikkeld, deze kan tot een temperatuur van 1.200 graden. Dus ik mag er vanuit gaan dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat je je moet afvragen of dit verlies wel te wijten is aan de 1.5 meter stukje ongeisoleerde pijp?
Is je kanalisatiepijp wellicht niet te lang (of teveel bochten) tov de specificaties van je kachel?

Als je er van overtuigd bent dat het verlies aan de enkelewandige pijp in de woonkamer is, kun je dit wellicht relatief goedkoop testen door deze tijdelijk met kunst en vliegwerk te isoleren. Levert dit een dusdanige warmtewinst op aan de andere kant, dan kun je het permanent en netjes gaan isoleren.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Persoonlijk zou ik iets wat met warmte en vuur te maken heeft nooit (zelfs tijdelijk) met kunst en vliegwerk isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Horla schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:44:
Persoonlijk zou ik iets wat met warmte en vuur te maken heeft nooit (zelfs tijdelijk) met kunst en vliegwerk isoleren.
Kanalisatiekanaal van een pelletkachel zal niet zo extreem heet worden dat een stuk isolatie direct in de fik vliegt.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ik heb gisteren de Rockwool 810 geplaatst! Het verschil is duidelijk te merken, komt veel meer warme lucht uit dan voor het isoleren.

Zoals al eerder aangegeven betreft dit een enkelwandige buis. Nu weet is dat er ook een dubbelwandige buis is. Is deze dan uitgevoerd standaard met isolatie? Dit maakt het natuurlijk wel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Erik_F schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:11:
Is deze dan uitgevoerd standaard met isolatie? Dit maakt het natuurlijk wel netter.
Ja. Hij is wel schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ja dat klopt, ik had het gezien op internet.

Weten jullie een goed adres? Ik zoek een dubbelwandige zwarte buis 1.5 meter lang 80mm diameter met 35mm isolatie steenwol.

Deze buis kan ik nergens vinden op internet, jullie misschien een adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Geen idee in dit specifiek geval, maar ik heb al mn kachelmateriaal in Duitsland gehaald. Geen idee wat er hier gebeurt, maar lijkt wel van goud gemaakt te worden, wat een prijs verschillen. Om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Bij welk bedrijf in Duitsland heb je dat gehaald / besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Warmteservice was ook vrij goedkoop toen ik laatst zocht. 1,5m is helaas geen standaard maat dus ik denk dat het zagen vanaf 2 meter wordt, maar wie weet heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buren701
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-04-2022
Grappig, ik zit met exact hetzelfde probleem. Mijn pelletkachel heeft twee kanalisatie uitgangen. Hierop wil ik geïsoleerde leidingen aansluiten. Bij elkaar ruim 8m leiding met de nodige bochten. Wanneer ik hiervoor dubbelwandige geisoleerde rookgaskanalen gebruik, dan wordt het schreeuwend duur (meer dan 1500 euro).
Welke betaalbare geisoleerde buis/pijp kan ik hiervoor in de plaats gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens dit topic rockwool 810 :? om een standaard pijp

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 01-04-2022 20:32 ]

Pagina: 1