Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hallo! Ik zit inmiddels al een tijdje met een probleem en het lijkt wel alsof niemand me echt goed kan helpen.

Ik heb dus een nieuwe LED-balk, en deze wil ik dimmen met een ESP32. Zodra ik de LED-balk op een voeding aansluit dimt ie mooi van 24v naar 18. Nu wil ik dit laten gebeuren door middel van een PWM-signaal. Maar zodra de pwm op 0 staat, blijft hij toch nog op 19v hangen. Dus de LED-balk gaat niet uit.

Hier is de schakeling die ik momenteel heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Kfi3L.png

Zou iemand me kunnen vertellen wat ik verkeerd doe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Meet het voltage op de gate eens. Dan weet je of het daaraan ligt, of dat er om een andere reden stroom lekt.

Aan het schema te zien heb je een flink deel van de inputs van je buffer nergens aan verbonden. Dat is geen goed idee, want het is een CMOS-chip:
All unused inputs of the device must be held at VCC or GND to ensure proper device operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Dit heb ik gemeten, en dit is ook gewoon 0. Dus hij trekt hem wel naar beneden. De gate staat op 0 maar er loopt nog steeds 19v...

Ik zal alsnog de inputs verbinden aan ground. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom gebruik je een rare 2-richtings buffer? Daar zijn simpeler opties voor...
Het is inderdaat beter om de overige inputs aan massa of aan de voeding te leggen. Zeker die hoogohmige inputs gaan op van alles reageren.

Dan mis ik in het schema condensatoren bij je buffer en bij de processor, een goede voedingsbuffer is belangrijk.

Ook is het beter om voor de gate een weerstandje van een 47 ohm te plaatsen, het vorkomt hoge stromen en rare resonanties.

En aan te raden is een oscilloscope om ook werkelijk zicht te hebben op je signaal

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Dat is het enige dat ik had liggen om een 3.3v naar 5v om te zetten. Wat zou een andere oplossing zijn? Ik zal er morgen condensatoren en een weerstand tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
er missen inderdaad een aantal basale zaken en naar mijn idee ook kennis
maar er loopt nog steeds 19v...
spanning staat er stroom loopt!

over 2 punten staat een bepaalde spanning en door een geleider loopt een stroom.

waar staat 19 volt?

als eerste condensatoren en een gate weerstand toevoegen.
mocht dit het probleem niet verhelpen, probeer dan eens de output enable ook via de ESP aan te sturen.

mogelijk dat met het gebruik van de output enable de gate wel goed aangestuurd word.

volgens de datasheet gaat de uitgang naar High impedance off.

je kunt ook proberen om ook een pull down weerstand bij de gate toe te voegen ( probeer eens 10k ofzo)

heb je een scope of evt een logic analyzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Er ontbreekt zeker kennis, dat geef ik graag toe. Ik ben eigenlijk een softwaredeveloper die dit soort dingen bijna nooit doet. Maar soms is het nodig voor een prototype. 😉

Ik snap niet helemaal je suggestie om OE met de esp aan te sturen? Zou je dit misschien nader kunnen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je interfaced een 3v signaal met een 5v buffer, dat kan ook niet goed gaan, daarom is een scoop handig om je signalen visueel te maken om te zien dat het ook doet wat het moet doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Ik heb de output van de IC aan een scope gehangen en het signaal wordt goed omgezet naar een 5v PWM.
Ik verwacht dus echt dat er iets mis gaat rondom de FET. Morgen zal ik in ieder geval een pulldown ertussen zetten met 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
dan is dit een mooie kans om wat bij te leren ;)

je kan de output enable als test eens hoog maken. dan moet de uitgang zeker uit gaan.

volgens de datasheet van de 74hct245 moet het met 3.3 net goed gaan.

maar even een hele andere vraag.
waarom gebruik je hier een buffer voor en stuur je de FET niet aan met een simpele transistor?

denk dan bijvoorbeeld hieraan
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/jYZSf.png

let wel op dat je de gate spanning niet hoger laat zijn dan 20 Volt dat is namelijk de maximale gate-source spanning die de FET kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Hallo,

Ik gebruik de IC omdat ik gewoon niets anders had liggen. Anders had ik waarschijnlijk wel een transistor gebruikt inderdaad.

Inmiddels heb ik het probleem gevonden... En het is nogal beschamend. Het blijkt dus dat de FET gewoon beschadigd was en niet meer goed functioneerde... :/
Dus ik heb er een nieuwe FET op gezet en nu werkt het gewoon perfect!

Ik wil jullie alsnog bedanken voor alle suggesties en ideeën!
Pagina: 1