Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 09:17
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende issue: wanneer ik een laptop inschakel, maakt niet uit welke, dan duurt het lang voordat ik een actieve internetverbinding krijg. Verbinden met de router gaat prima, alleen duurt het vervolgens heel lang, soms tot wel vijf minuten, dat er daadwerkelijk dataverkeer van en naar internet plaatsvindt. Resetten van de router, andere wifi ontvanger, het maakt niets uit.

Mijn setup:
- Ziggo modem in bridge
- TP-Link Archer AC2600. Standaard instellingen, behalve gewijzigd wachtwoord voor inlog en verbinding maken.

Wie o wie zet mij op het juiste spoor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

cmd: ipconfig /flushdns geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
Ja. Heeft niets uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06
Beetje meer info wat en hoe je al hebt getest mag wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gaat het alleen om laptops met WiFi of ook als laptops op een Cat5/Cat6-kabel zitten?

En wil je bij WiFi eens het volgende proberen?
- start laptop op
- open zsm een administrative commandprompt
- typ dan zsm het volgende in
code:
1
net stop wlansvc && net start wlansvc

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

MAX3400 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:20:
Gaat het alleen om laptops met WiFi of ook als laptops op een Cat5/Cat6-kabel zitten?

En wil je bij WiFi eens het volgende proberen?
- start laptop op
- open zsm een administrative commandprompt
- typ dan zsm het volgende in
code:
1
net stop wlansvc && net start wlansvc
Dit maakt toch geen klap uit, is feitelijk hetzelfde als opnieuw opstarten. Daarnaast heeft hij volgens mij het probleem op meerdere laptops.

Vertel ons wat meer hoe je netwerk eruit ziet? Wat is de andere wifi ontvanger? Weet je zeker dat je ziggo modem in bridge staat? Krijgt je laptop wel een ip als ie net gestart is? Stel eens een fixed ip in op een van de laptops. Heb je problemen met andere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 674295 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Dit maakt toch geen klap uit, is feitelijk hetzelfde als opnieuw opstarten. Daarnaast heeft hij volgens mij het probleem op meerdere laptops.
En als meerdere laptops op dezelfde manier geinstalleerd zijn, is er ook een kans dat op alle machines het euvel dus hetzelfde is. Door net start, "forceer" je in sommige gevallen de service-delays. Als de startpost klopt, 5 minuten is gewoon te lang, ongeacht of je 1 of 20 AP's hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

eddy_71 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:40:
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende issue: wanneer ik een laptop inschakel, maakt niet uit welke, dan duurt het lang voordat ik een actieve internetverbinding krijg. Verbinden met de router gaat prima, alleen duurt het vervolgens heel lang, soms tot wel vijf minuten, dat er daadwerkelijk dataverkeer van en naar internet plaatsvindt. Resetten van de router, andere wifi ontvanger, het maakt niets uit.

Mijn setup:
- Ziggo modem in bridge
- TP-Link Archer AC2600. Standaard instellingen, behalve gewijzigd wachtwoord voor inlog en verbinding maken.

Wie o wie zet mij op het juiste spoor?
Wat is volgens jou een "actieve internet verbinding"? Je zegt zelf al dat een verbinding met de router prima gaat. Dus in principe is er niks mis met je ip-protocol. Test eens of je zonder actieve internet verbinding op
ping 213.239.154.30
een positief antwoord krijgt. En daarna voor
ping www.tweakers.net

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 00:19:
[...]

Wat is volgens jou een "actieve internet verbinding"? Je zegt zelf al dat een verbinding met de router prima gaat. Dus in principe is er niks mis met je ip-protocol. Test eens of je zonder actieve internet verbinding op
ping 213.239.154.30
een positief antwoord krijgt. En daarna voor
ping www.tweakers.net
Een actieve internetverbinding is wanneer je bijvoorbeeld mail kunt ophalen of een internetpagina kunt bekijken. Ik zie dat er een verbinding is met mijn router (geen uitroeptekentje) maar wanneer ik dan bijvoorbeeld tweakers open dan duurt het enige tijd en krijg ik vervolgens de melding dat ik geen internetverbinding heb. Pingen geeft hetzelfde beeld.

Nog een toevoeging: de inlogpagina van de router is ook pas te openen wanneer 'het internet' ook werkt. Ik ga morgen nog even kijken of een los accesspoint een beter resultaat geeft (moet ik nog even ophalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Long shot. De DHCP server in je netwerk werkt niet, en je moet dus wachten tot je OS een APIPA adres heeft aangemaakt.
Als dat zo is heeft je PC dus een 169.254.0.0/16 adres wanneer je internet access hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

lier

MikroTik nerd

Mijzelf schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:43:
Als dat zo is heeft je PC dus een 169.254.0.0/16 adres wanneer je internet access hebt.
Mooi hè, dat Apipa ook voor de juiste Gateway zorgt :P

Zou fijn zijn als @eddy_71 wat meer informatie geeft:
Treedt het bedraad ook op?
Treedt het bij alle wireless devices op?
Hoe staan de beveiliging settings exact?
Hoe staan de WiFi settings exact?
Welke firmware staat op de TP-Link?
Wordt er ergens nog iets gelogd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb zoiets ooit gehad door allerlei (virtuele) netwerk adapters.
Schakel er eens een paar uit (behalve de adapter waarmee je wil verbinden) in apparaatbeheer.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:34:
[...]

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
Mijzelf schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:43:
Long shot. De DHCP server in je netwerk werkt niet, en je moet dus wachten tot je OS een APIPA adres heeft aangemaakt.
Helaas. IP adres gewoon in 192.168.0.x range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
bverstee schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:35:
Ik heb zoiets ooit gehad door allerlei (virtuele) netwerk adapters.
Schakel er eens een paar uit (behalve de adapter waarmee je wil verbinden) in apparaatbeheer.
Probleem doet zich niet voor wanneer ik op andere routers of accesspoints inlog. Probleem zit dus ergens thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
lier schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Zou fijn zijn als @eddy_71 wat meer informatie geeft:
Treedt het bedraad ook op? Nee
Treedt het bij alle wireless devices op? Nee, tenminste niet gemerkt. totaal vier telefoons en twee tablets die hier geen last van lijken te hebben. Alleen de laptops.
Hoe staan de beveiliging settings exact? Welke settings bedoel je? Geen aanpassingen gedaan aan de firewall, WPA2-AES wordt gebruikt. Alle devices hier in huis zijn max twee jaar oud, dus ze moeten daar allemaal goed mee overweg kunnen.
Hoe staan de WiFi settings exact? Welke bedoel je?
Welke firmware staat op de TP-Link? De meest recente. heb de firmware ook opnieuw geflashd. Geen effect.
Wordt er ergens nog iets gelogd? Weinig tot niets. In ieder geval niet iets waar ik iets uit af kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
Toevallig laptops met dezelfde netwerkkaarten? Welke Windows versie? Heb je er met een linux live omgeving op een stick ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doom71
arvidbeheerder schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:30:
Toevallig laptops met dezelfde netwerkkaarten? Welke Windows versie? Heb je er met een linux live omgeving op een stick ook last van?
Zijn allemaal Intel kaarten, wel verschillende versies. Linux is een goeie. Ga ik morgen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
eddy_71 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:34:
[...]

Zijn allemaal Intel kaarten, wel verschillende versies. Linux is een goeie. Ga ik morgen even proberen.
Ik zou iig even de Intel drivers updaten, kijken wat dat oplevert. En ben benieuwd of je met een live omgeving kan uitvinden of het een software probleem is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doom71
Final update: ik heb OpenWRT/Lede geflasht. Probleem is opgelost. Sterker nog, het werkt nu veel soepeler en sneller. Het issue zit dus blijkbaar in de firmware van TP-Link. Tnx voor jullie hulp en suggesties.
Pagina: 1