Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Chrome] use a prediction service probleem / revolving host

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds een tijdje heb ik met Chrome een gek probleem. Het lijkt te zijn ontstaan nadat ik mijn Ziggo abonnement heb laten verhogen van 40Mbit naar 200Mbit en een nieuw modem heb gekregen (Connectbox) en ook een gigabit ethernetkabel heb getrokken ter vervanging van powerline.
Het probleem is dat Chrome soms bij het 'vers' opvragen van een site een paar seconden 'Resolving host' in de statusbalk laat zien. Vervolgens kan ik binnen die site gewoon rondklikken zonder die melding. Het gebeurt niet elke keer, soms opent de pagina wel direct snel.

Ik heb vervolgens een heleboel geprobeerd:
- Ik had het idee dat het een DNS-probleem was, dus Google DNS ingesteld (8.8.8.8). Hielp niet.
- Misschien lag het aan de nieuwe ethernetkabel, dus rechtstreeks laptop met een kort kabeltje aan het modem, probleem blijft. Overigens doet ziggo speedtest het wel altijd heel snel (10ms/200Mbit down) en het zou ook gek zijn als dit probleem aan de kabel ligt.
- In Chrome DNS cache en tijdelijke bestanden opgeschoond
- IPv6 in windows uitgezet
- Windows netwerk probleemoplosser gedraaid
- ipconfig /flushdns
- Andere netwerkadapters (vmware/cisco vpn) uitgeschakeld
- Virusscanner uitgezet
- Chrome in incognito modus of onder ander windows user account, zelfde probleem

Allemaal geen resultaat. Totdat ik via google nog een tip las om 'use a prediction service to load pages more quickly' UIT te zetten. En waarempel, pagina's laden nu wel altijd snel. Ook het surfen binnen een webpagina gaat sneller.

Het gekke is alleen dat deze instelling standaard in Chrome aanstaat en ik nooit lees dat dit voor problemen zorgt. Ter test heb ik het met mijn werklaptop geprobeerd. Daar staat deze instelling gewoon aan en op het werk is Chrome heel snel. Echter als ik hem thuis gebruik op mijn eigen netwerk krijg ik opeens die 'Resolving host'-vertragingen. Zet ik ook hier de genoemde instelling uit, dan gaat het opeens snel.

Probleem lijkt dus te zitten in mijn modem of bij ziggo. Hebben meer mensen hier last van? En wat doet die prediction service precies waarom dit zoveel vertraging oplevert? Verschillende speedtests en downloads gaan gewoon snel, dus het probleem lijkt heel specifiek die google prediction service op mijn verbinding. Iemand een idee??

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Windows 10 laatste versie
- Chrome laatste versie
- Ziggo connectbox die ik ook als router gebruik