Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mijn modem van de meterkast naar de woonkamer verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steinumstein
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 14-03 13:03
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel in de meterkast de ingang voor internet in mijn rijtjeswoning. Hier staat nu dan ook de modem van ziggo. Hieraan is een router gekoppeld.

Deze wil ik het liefst uit de meterkast en in de woonkamer.

Mijn idee: de telefoonkabel vervangen voor een UTP-kabel.

Met de COAX kabel zit de horizon mediabox aangesloten, dus dat wil ik denk ik zo laten. Of wordt dat ook anders, als ik de modem verplaats?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:19

HKLM_

Waarom heb je geen back-up?

Er zit als het goed is geen (telefoon rj11) kabel van de Ziggo modem naar je router. Dit zal een UTP Cat x kabel moeten zijn kan mij niet voorstellen hoe het anders stabiel werkt nu. Een UTP kabel zou je inderdaad kunnen verlengen naar je woonkamer vanuit je meterkast.

HKLM_ wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:46 (17%)

Mijn PC: Gigabyte GA-B250M-D3H • Intel Core i7-7700 • 32GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400 • Samsung 960 EVO 250GB • WD Blue 1TB • Windows 10 Pro • Sophos Home • HyperV virtualization

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zo te zien heb je een losse router en modem.
Wat is dan je redenatie om de modem te verplaatsen ?
Verder weg levert alleen maar signaalverlies op (of dat merkbaar word, is een 2e)
ik vermoed dat het om wifi gaat ? verplaats dan alleen de router

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:09
Nog sterker, ik vermoed dat het om een AP gaat, als je die wilt verplaatsen, dan kan dat prima met een UTP kabel. Je modem zou ik lekker zo dicht mogelijk bij de antenne aansluiting laten staan.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:04
Modem lekker laten staan en gewoon het AP verplaatsen.

• Steinumstein
Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties. Ik bedoelde ook eigenlijk de router verplaatsen. Wat ongelukkig geformuleerd wellicht :)

De router gaat dus naar de woonkamer! Benieuwd of dat lukt.

Voor het trekken van zo'n kabel: kan dat samen met de telefoonkabel in 1 buis, of kan ik die laatste er beter uithalen, bv door de utp kabel hieraan vast te maken?

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 19:24
Als je zeker weet dat je de telefoonkabel nooit meer nodig gaat hebben dan kan je die best vervangen door een UTP kabel. Het wifi zal waarschijnlijk verbeteren als je inderdaad de router verplaatst naar een meer centraal punt.

Er zijn wel manieren voor om met behulp van de bestaande telefoonkabel een nieuwe UTP kabel te trekken. Zelf heb ik dat nooit gedaan maar hier zijn waarschijnlijk wel instructies voor te vinden op youtube.

De horizon box heeft voor het televisie gedeelte inderdaad een coax kabel nodig dus die moet je laten zitten zonder de coax kabel gaat deze niet langer functioneren.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ho ff...

Tussen modem en router is situatie duidelijk, maar hoe zit het met rest van bedrade aansluitingen?

Als je nu netwerkkabels hebt die uitkomen in de meterkast en aangesloten zijn op de router, moet je die ook allemaal doortrekken naar de woonkamer...

Soittakaa Paranoid!

• Steinumstein
Hi dion_b, ik heb geen andere bedrade aansluitingen in huis! Pc, laptop & smartphones (en de Ziggo horizon box geloof ik) zijn eigenlijk alles dat we gebruiken.

Ik heb nog een vraag: ik vind hier en daar een wandcontactdoos voor utp en coax, maar die zijn zo 30 euro. Kan ik beter een Keystone draagring gebruiken? En is dat gewoon een soort houder, waar ik een coax opzetje en utp opzetje inklik?

En zijn deze retourgeschikt? Hoe zie ik dit?

Steinumstein wijzigde deze reactie 13-02-2018 23:01 (5%)

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
modem + horizon + router?
Dat klinkt alsof iemand van Ziggo zijn werk niet goed doet, of bestaan er ook horizon boxen zonder ingebouwde modem/router functie?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Steinumstein
Hi DJMaze, ik heb werkelijk geen idee, behalve dat de huidige situatie door een Ziggo monteur zo is geïnstalleerd. Ik weet niet meer of we toen besproken hebben om m'n router weg te doen of dat deze beter kon blijven staan en om welke reden, of iets anders, maar dit is het toen geworden.

Ik denk dat de horizon box bedraad met het modem verbonden moet worden om als router te functioneren, en de Ziggo man geen kabels wil trekken voor me?

Dat doe ik dan nu zelf maar. Weet jij meer over zo'n Keystone oplossing?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
DJMaze schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:27:
Dat klinkt alsof iemand van Ziggo zijn werk niet goed doet, of bestaan er ook horizon boxen zonder ingebouwde modem/router functie?
De boxen hebben het allemaal wel, maar dat wil niet zeggen dat het gebruikt wordt voor internettoegang. Zo te horen komt bij TS de coax binnen in de meterkast. Dan hoort daar de modem te staan. Het zou minder handig zijn om die box ook in de meterkast te plaatsen (ik ken weinig mensen die graag TV kijken in de meterkast :+ ) dus helemaal niet gek dat er sprake is van een losse modem.
quote:
Steinumstein schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 05:02:
Hi DJMaze, ik heb werkelijk geen idee, behalve dat de huidige situatie door een Ziggo monteur zo is geïnstalleerd. Ik weet niet meer of we toen besproken hebben om m'n router weg te doen of dat deze beter kon blijven staan en om welke reden, of iets anders, maar dit is het toen geworden.

Ik denk dat de horizon box bedraad met het modem verbonden moet worden om als router te functioneren, en de Ziggo man geen kabels wil trekken voor me?
Die Horizon box moet je vooral niet als router willen. Dan is de ingebouwde router in de modem nog een stuk beter. Sterker nog, je wilt de Horizon box ook NIET met je router verbinden als hij ernaast staat in de nieuwe situatie.
quote:
Dat doe ik dan nu zelf maar. Weet jij meer over zo'n Keystone oplossing?
Keystone is inderdaad een standaard voor een draagring/rek waar je de keystones in kunt hangen. Er bestaan verschillende soorten keystone, dus vast ook voor coax. Heb me nooit in dat laatste verdiept, maar waar je naar moet kijken:
- voor retour (inderdaad noodzakelijk voor de Horizon) moeten frequenties vanaf 20MHz ondersteund zijn.
- voor TV moet hij tot minstens 868MHz ondersteunen
- om niet allerlei stoorproducten (PLC, digitale radio, Digitenne, 4G/LTE) binnen te laten moet het geheel minstens 85dB dempen tov de omgeving in die frequenties.

Soittakaa Paranoid!

• BoltYes
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:22
Kan prima. Heb zelf twee internetkabels getrokken achter de bank en een telefoonkabel doormidden geknipt en aan 1 kant een rj45 stekker gezet. Bel dus via de utp kabel.

¯\_(ツ)_/¯

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:22

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Zou je wellicht even een tekeningetje kunnen maken van hoe het nu is en hoe je het wilt hebben?
Inclusief dus types kabel, etc.

Ik probeer een plaatje in mijn hoofd te bouwen en weet hoe het er ongeveer uit zou moeten zien, maar zie niet helemaal hoe het er nu bij jou uit ziet en wat je precies wil. :) (En waarom...)

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Keystones gebruik je meestal in de wandcontactdozen in de muur of in een opbouwdoos.
Je moet hierbij goed opletten voor welke CAT* ze geschikt zijn.
Het is wel zo netjes om dat te gebruiken, anders ligt er overal kabel door je huis met een RJ45 stekker er aan, die gevoelig is voor breuken (opnieuw trekken).

Afhankelijk van het aantal UTP kabels kan je ook in de meterkast een klein patch panel plaatsen of een switch.

I.p.v. een Horizon had de monteur dus blijkbaar ook een normale HD decoder kunnen plaatsen.
Beste zonde namelijk van al het extra stroomverbruik als je het niet gebruikt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Steinumstein
quote:
unezra schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:15:
Zou je wellicht even een tekeningetje kunnen maken van hoe het nu is en hoe je het wilt hebben?
Inclusief dus types kabel, etc.
Tekeningetje lukt niet zo goed mobiel, maar even puntsgewijs op een rijtje:
- rijtjeswoning jaren 90
- slechte wifidekking op zolder
- internet en telefonie komen bij mij in de meterkast binnen
- hier staat ook de modem van Ziggo
- hieraan is een Netgear router gekoppeld voor de wifi waarop alles in huis draait.
- in de woonkamer staat een horizon Mediabox, met een coax kabel naar de meterkast door de muur.
- er loopt ook een telefoonlijn van de meterkast naar dezelfde wandcontactdoos

Het plan: router naar de woonkamer door de telefoonlijn te vervangen door een utp (Cat6) kabel. Deze kabel aansluiten op de modem in de meterkast, en de router in de woonkamer.

Waarom? Om betere wifidekking te krijgen. En ook een beetje omdat ik het netter vind.

• Steinumstein
quote:
DJMaze schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:34:
I.p.v. een Horizon had de monteur dus blijkbaar ook een normale HD decoder kunnen plaatsen.
Beste zonde namelijk van al het extra stroomverbruik als je het niet gebruikt.
Volgens mij kregen we de Mediabox ivm opnemen en terugspoelen enzovoorts. Kan dat ook met een HD decoder? Wat is dan precies het verschil? Want als de horizon meer stroom verbruikt, en verder geen voordelen biedt kan ik m misschien wel omruilen.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:18
De horizon is voor opnemen iig.

Mijn ouders gebruiken de horizon ook als modem en switch. Ikzelf heb een dom modem en eigen router en zou nooit anders willen. Zelfs de horizon als switch geeft al regelmatig een drama hier in huis en gaat zeker tzt vervangen worden door een losse switch.

Opnemen lijkt me niet te kunnen via een SAM kaart in je tv (DVB-C aansluiting overigens benodigd).
Wellicht dat een tv met opname functie dit wel kan, maar dat is voor mij iig een andere weg die ik niet ken.

Ik heb zelf tzt het modem van de woonkamer met zo'n coax kabel door de kelder naar de meterkast gezet en ondertussen is de meterkast het centrale punt aan het worden.

Arunia wijzigde deze reactie 14-02-2018 11:00 (14%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Steinumstein schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Tekeningetje lukt niet zo goed mobiel, maar even puntsgewijs op een rijtje:
- rijtjeswoning jaren 90
- slechte wifidekking op zolder
- internet en telefonie komen bij mij in de meterkast binnen
- hier staat ook de modem van Ziggo
- hieraan is een Netgear router gekoppeld voor de wifi waarop alles in huis draait.
- in de woonkamer staat een horizon Mediabox, met een coax kabel naar de meterkast door de muur.
- er loopt ook een telefoonlijn van de meterkast naar dezelfde wandcontactdoos

Het plan: router naar de woonkamer door de telefoonlijn te vervangen door een utp (Cat6) kabel. Deze kabel aansluiten op de modem in de meterkast, en de router in de woonkamer.

Waarom? Om betere wifidekking te krijgen. En ook een beetje omdat ik het netter vind.
Als je problemen hebt met WiFi-dekking op zolder, is het ten zeerste de vraag of het gaat helpen met het verplaatsen van een router van meterkast naar woonkamer. Je houdt dan nog steeds de (betonnen?) vloeren tussen router en zolder.

Bij WiFi geldt zelfde als in de vastgoed: lokatie, lokatie, lokatie! Beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek (In dit geval op zolder) dan een fantastische op een minder handige (de woonkamer). Om WiFidekking op zolder te verbeteren heb je een AP nodig op zolder.

Met een rijtjeswoning jaren '90 heb je meestal (loze) leidingen lopen, zoals blijkbaar in ieder geval van meterkast naar woonkamer. Heb je ook eentje naar zolder? Zo ja is dat waar je kabel zou moeten trekken, niet (of iig niet in eerste instantie) naar de woonkamer :o

Wat dan het beste aan welke kabel gehangen moet worden en hoe in te stellen hangt af van exact wat je daar hebt liggen:
- welke Ziggo modem heb je exact? (er staat altijd een type/modelnr op sticker onderop)
- welke router heb je exact?

Soittakaa Paranoid!

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:02

Zebby

Fervent gamer

Je kan inderdaad wireless access points ophangen op de 1e en 2e verdieping om zo het signaal te boosten, maar ik zou proberen je router op een meer centrale plek op de 1e verdieping te plaatsen. Dan staat hij midden in het huis, en is het signaal naar boven en beneden even sterk. Dit is ook mijn setup, en dat werkt eigenlijk perfect.

Alternatief is om middels PowerLan boven een wireless AP te zetten om zo ook daar een zendpunt te hebben, heb ik ook gedaan bij mijn schoonouders destijds.

• unezra

unezra

quote:
Zebby schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:11:
Je kan inderdaad wireless access points ophangen op de 1e en 2e verdieping om zo het signaal te boosten, maar ik zou proberen je router op een meer centrale plek op de 1e verdieping te plaatsen. Dan staat hij midden in het huis, en is het signaal naar boven en beneden even sterk. Dit is ook mijn setup, en dat werkt eigenlijk perfect.

Alternatief is om middels PowerLan boven een wireless AP te zetten om zo ook daar een zendpunt te hebben, heb ik ook gedaan bij mijn schoonouders destijds.
Nadeel van veel AP's is dat de zendkarakteristiek een soort van donut is. Boven en onder de antenne heb je weinig bereik, horizontaal het meeste. Bij AP's die bedoeld zijn om aan het plafond te hangen werkt dat anders, die zijn juist meer richting grond gericht.

Kortom, het beste effect krijg je in de regel met AP's die op dezelfde verdieping staan en met AP's die op de verdiepingen aan de plafonds hangen.

Supported by you!

• iVoidstep
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:53
Om wat voor router gaat het eigenlijk en welke modem van Ziggo heb je?

• Steinumstein
Hi allemaal,

Het modem in de woonkamer is stap 1, om te kijken of dat al genoeg is. Er loopt ook een telefoonkabel naar de 1e verdieping, dus daar kan ook iets komen, mocht dat nodig zijn.

Dit staat er nu in de meterkast:

Modem: tc7200.u, dat is aan het logo te zien nog uit de tijd van UPC.

Router: Netgear WNDR3800.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Steinumstein schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:49:
Hi allemaal,

Het modem in de woonkamer is stap 1, om te kijken of dat al genoeg is. Er loopt ook een telefoonkabel naar de 1e verdieping, dus daar kan ook iets komen, mocht dat nodig zijn.
Ik blijf erbij, je zit hier een pleister op je teen te plakken terwijl je vinger bloedt...
quote:
Dit staat er nu in de meterkast:

Modem: tc7200.u, dat is aan het logo te zien nog uit de tijd van UPC.
Qua WiFi niet meer van deze tijd inderdaad, maar als router prima.
quote:
Router: Netgear WNDR3800.
Niet meer de nieuwste, maar voor practische toepassingen nog prima bruikbaar.

Ik zou in ieder geval sterk overwegen de router van de TC7200 te gebruiken, maar dan met WiFi uit, en dan de Netgear als AP in te zetten. Als je dan een tweede AP boven nodig hebt (wat ik sterk vermoed) hoef je niet te rommelen met kabel van boven naar de woonkamer :o

Soittakaa Paranoid!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb ook een rijtjeshuis uit de 90-er jaren.

Bij mij hielp het al enorm dat ik de router buiten de meterkast in de gang plaatste: daarmee is het bereik overal in huis goed. Nu scheelt het waarschijnlijk wel dat mijn router iets nieuwer is als de jouwe (Linksys E8350 versus de Netgear), maar misschien dat dat voor jou ook iets is om te proberen? Scheelt een hoop kabels trekken en met een uurtje weet je of je daar voldoende aan hebt of misschien toch wat anders moet verzinnen :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Core2016
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01:35
quote:
DJMaze schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:27:
Hier nog een oude UPC klant. Die hebben zon Cisco EPC3950 staan nog. Kan dus ook iets anders dan het Horizon zijn. Dat apparaat wil ik gewoon niet in huis hebben.

• The Mechanic
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:36
quote:
Kasper1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 00:28:
Als je zeker weet dat je de telefoonkabel nooit meer nodig gaat hebben dan kan je die best vervangen door een UTP kabel.
oude telefoonkabel is backwards compatible met utp. (probeer maar eens een telefoonkabeltje in een utp vrouwtje te drukken, dat lukt)

• nineball
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-05 22:16
Als je de router in de woonkamer zet en er daarna achter komt dat je ook boven een bedraad accesspoint wilt aansluiten dan kan je weer een draad terug gaan trekken van de woonkamer naar de meterkast en dan naar boven. Dat is dus niet handig. Ik heb exact dezelfde situatie gehad met de volgende oplossing: Modem van UPC in bridge mode in de meterkast. Router zonder wifi ook in de meterkast. UTP kabels vanuit de meterkast naar de woonkamer en de bovenverdieping. Twee wifi accespoints (beneden en boven) aangesloten op de utp kabels.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
The Mechanic schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:32:
[...]

oude telefoonkabel is backwards compatible met utp. (probeer maar eens een telefoonkabeltje in een utp vrouwtje te drukken, dat lukt)
Telefoon: Cat-3. Maximaal 10 Mb. Moderne netwerkbekabeling: minimaal Cat-5e. Maximaal 1 Gb, hoewel hogere snelheden ook mogelijk zijn.

Dus als je de mogelijkheid hebt om de oude telefoonkabel te vervangen: doen!

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• unezra

unezra

quote:
The Mechanic schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:32:
[...]
Niet echt.
Telefonie heeft RJ-11 stekkers, netwerk RJ-45. Het past, maar je loopt het risico dat je de socket beschadigd.

Daarbij werkt telefonie over 2 aders, ethernet niet, dat heeft minimaal 4 nodig voor 10MBit en voor GBit zelfs 8 aders.

Kortom, dat gaat 'm sowieso niet worden.

Supported by you!

• Steinumstein
Hi allemaal,

Is dit een geschikte wandcontactdoos als alternatief voor het werken met zo'n Keystone?

https://www.klusspullen.n...al/niko/niko-ant-doos-mhz

• The Mechanic
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:36
quote:
unezra schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:17:
[...]

Niet echt.
Telefonie heeft RJ-11 stekkers, netwerk RJ-45. Het past, maar je loopt het risico dat je de socket beschadigd.

Daarbij werkt telefonie over 2 aders, ethernet niet, dat heeft minimaal 4 nodig voor 10MBit en voor GBit zelfs 8 aders.

quote:
unezra schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:17:
[...]

Niet echt.

Ik ga ervanuit dat men op een later tijdstip een oude telefoon met RJ-11 aansluiting wil gebruiken en er in de nieuwe situatie alleen nog RJ-45 aanwezig is. Dit is dan gewoon mogelijk, als dedicated telefoonlijn.
RJ11 in een RJ45 gaat prima, er uit halen is wat moeilijk. Je zou een verloop kabeltje kunnen gebruiken.

Kortom, dat werkt prima (voor Gbit heb je 8 draadjes nodig, maar daar gaat het niet om)

• unezra

unezra

quote:
The Mechanic schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:01:
[...]

Ik ga ervanuit dat men op een later tijdstip een oude telefoon met RJ-11 aansluiting wil gebruiken en er in de nieuwe situatie alleen nog RJ-45 aanwezig is. Dit is dan gewoon mogelijk, als dedicated telefoonlijn.
RJ11 in een RJ45 gaat prima, er uit halen is wat moeilijk. Je zou een verloop kabeltje kunnen gebruiken.

Kortom, dat werkt prima (voor Gbit heb je 8 draadjes nodig, maar daar gaat het niet om)
Als je dat al wil, is er eigenlijk maar 1 goede oplossing:
RJ45 stekker aan een telefoondraad knijpen. Dan heb je wel de juiste stekker en kan jouw constructie prima. Op die manier molesteer je niet je socket. (Aan het andere einde knijp je dan uiteraard een RJ11, of je laat de RJ11 daar zitten.)

Supported by you!

• Steinumstein
Hallo Tweakers... Ik kom er net achter (dit is hoog niveau) dat mijn telefoonaansluiting aan de andere kant van de woonkamer zit. Bij de bank. Onhandige plek!

Dus het wordt trekken door de coax leiding heen en dan waarschijnlijk de radio aansluiting opofferen zodat er plek is voor de utp in het wandplaatje.

Is dat te doen? Moet met een springveer denk ik?

• unezra

unezra

@Steinumstein Dat word de kruipruimte in. :)

Supported by you!

• Steinumstein
quote:
Hoe bedoel je? :9

(disclaimer: ik ben een ontzettende n00b op dit gebied)

Volgens mij gaat de leiding gewoon door het plafond, of kan ik beter iets via de kruipruimte doen?

PS:
maakt het iets uit of ik een UTP kabel met stugge of soepele kern neem om door de muur te trekken?

Steinumstein wijzigde deze reactie 16-02-2018 11:39 (13%)

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*