Muziek luisteren via usb of aux in mijn auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 06:32
Hallo,

Ik heb onlangs een versterker tussen mijn fabrieks autoradio en mijn nieuwe speakers geplaatst in mijn Hyundai i10.
Nu vroeg ik mij af, wanneer ik via usb naar muziek luister, is mijn versterker of mijn radio beslissend voor de kwaliteit vd muziek (naast uiteraard het bestand zelf)? En hoe zit dit met het luisteren via de aux ingang? Heeft het zin om een Hi Res muziekspeler zoals de Fiio X1ii te halen?

Versterker die ik ertussen heb gezet: Pioneer GM D1004
Deurspeakers: JBL GX602

Groet Oane

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je speakers. Versterkers zijn in principe neutraal, terzijn je sound processing gaat doen.
En verder speelt uiteraard de kwaliteit van de digitale bron mee - garbage in = garbage out ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 06:32
maar de bestanden op een usb moeten toch nog naar analoog omgezet worden, dmv een DAC? Dit is wat o.a. de kwaliteit bepaald bij telefoons en mediaspelers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga er vanuitt dat die i10 van jou een usb aansluiting heeft en daarmee digitale bestanden weer kan geven. Dan heeft ie dus ook een DAC aan boord ;)

Dan zou je een apparaat met een dure DAC als de Fiio via de aux aan kunnen sluiten, maar dan is er ook nog eens zoiets als de akoestiek van de auto etc als je al verschillen meent te horen. Echt slechte dac's zijn er niet meer. Maar wat dacht je van gewoon proberen? Of heb je geen USB aansluiting?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Jag

Technoane schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:24:
maar de bestanden op een usb moeten toch nog naar analoog omgezet worden, dmv een DAC? Dit is wat o.a. de kwaliteit bepaald bij telefoons en mediaspelers..
Nee dat is alleen maar wat iedereen elkaar napraat. Geen idee waarom dat gebeurt. DACs klinken eender, de ene genereert alleen met iets meer ruis dan de ander. Denk aan heel veel cijfers achter de komma. Dit was vooral vroeger nog een probleem, tegenwoordig zijn de meest geavanceerde DACs spotgoedkoop op een chippie beschikbaar. Kortom, even non-issue :)

Speakers daarentegen zitten vol met compromissen en zijn verre van de ideale weergever. Je kan er boeken over voorschrijvende over de complexe interactie tussen luidsprekers en ruimte, is ook gebeurd :). Kortom, hier valt winst te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Demonteer speaker, kijk door het gat. Zie je blik, daar aan wat doen. Duurder segment heeft daar voorzieningen voor, nu is je deur een klankkast. Nogal een slechte haha.

Bij een V70n bijvoorbeeld op deze manier speaker zit in een aparte houder die daarna op het staal wordt geschroefd. Ben je ook van irritant getril in deurpaneel af, extra tril voorkoming is het schuimrandje rondom de hele unit. Deze zijn zelfs met losse middentoner.

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-verweij.nl/V70N/speaker.jpg
DACS en zo zou ik ook niet heel druk op maken. Dat hoor je amper tot niet. Of je moet hele slechte naast de beste die ooit zijn geproduceerd leggen. En dan maakt niet eens uit welk jaartal, je hebt bepaalde types uit de jaren 80 die nu zeer gewild zijn voor DAC zelfbouwpaketten, apparaten worden er voor gesloopt om ze te bemachtigen. Productie is namelijk al jaren gestaakt.

Dus speakers en je deurpanelen zou ik me op concentreren.
Pagina: 1