pmeter schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:00:
Erg bedankt. Met de term 'roaming' kan ik zelf de benodigde informatie vinden. Ik probeer het eerste met een tweede goedkoop accesspoint met hetzelfde SSID en password en een verschillend channel. Als dat niet goed werkt, ga ik naar een bedrade oplossing van ubiquiti kijken.
Ubiquiti's UniFi is ook niet heilig en tot op zekere hoogte al wat verouderd.
Belangrijkste dat UniFi doet is een centraal plek bieden voor beheer van alle instellingen. Dan weet je zeker dat alles hetzelfde is op alle AP's. Vervolgens is de auto channel select beter dan gemiddeld, maar niet meer dan dat (ieder AP doet het alsnog autonoom). Tenslotte is er een proprietary variant op 802.11r (fast BSS transition) aanwezig die itt normale 802.11r geen client support vereist. Mooi, maar dit raakt puur de snelheid van het ramen. De beslissing *om* te ramen moet de client zelf maken.
Dat klinkt niet indrukwekkend en dat is het eigenlijk ook niet, maar het is genoeg om de ervaringen met UniFi erg positief te maken tov vergelijkbaar geprijsde losse AP's.
De huidige generatie van AP chips ondersteunt volle 802.11r, maar ook 802.11k en 802.11v. Dat is de heilige 3-eenheid van technieken om de AP's meer info te geven over status van de clients, en om de clients meer info te geven over de verschillende AP's in een ESS (netwerk met meerdere AP's). 802.11v support is helaas nog erg zeldzaam in de clients, maar in theorie kan hiermee fijnmazig bepaald worden welke client wanneer met welk AP verbindt. In theorie fantastisch. In praktijk heb ik met zo'n set naast zo'n oude UniFi gedraaid en nul meerwaarde ervaren, ook niet met clients die 802.11v support hebben. Reden is simpelweg dat UniFi al voldoet voor de meeste situaties.
Met losse AP's mis je dit alles, en als die AP's van verschillende vendors komen (of zelfs verschillende modellen van zelfde vendor) kan het zijn dat instellingen die om te roamen hetzelfde moeten zijn (zoals security en encryption) onder de motorkap toch verschillen waardoor roaming niet werkt. Daarom wel het advies om alle losse AP's van zelfde merk en type te nemen. En als je dat doet met competente apparaten doet zal het al snel meer kosten dan als je UniFi UAP AC Lites neemt. Vandaar dat velen (en ik eigenlijk ook) snel UniFi aanraden. Niet omdat het het beste is (vanuit Enterprise-perspectief gezien is het low-end prut), wel omdat het voor een zeer acceptabele prijs voor normaal thuisgebrek meestal goed genoeg is.