AMD's 2400G en 2200G Review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
@willemdemoor reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p

Benchmark resultaat CS:Go
R5 2400G scoort op medium een hogere framerate dan op low, zal een vergissing zijn denk ik. Daarnaast is het CS:Go en geen GS:Go ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Nee, dat hebben we een paar keer hertest... Gek resultaat, eens, maar dat komt eruit.
En de G is een C geworden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Mag ik opmerken dat de A12-9800 gewoon een 4c/4t apu is en niet een 4c/8t apu zoals in de grafieken staat?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Dat mag en is fixed, tnx :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-10 17:11
reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p
De CPU-cache L3 staat voor beide op 8MB, dit is toch 4 MB?
In reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p staat het wel op 4 MB.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeedQber op 12-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
De architectuur van de Ryzen 3 2200G en Ryzen 5 2400G is gewoon Zen en niet Zen+, het betreft hier 14nm CPU's, dus geen verbeterd procédé, zie AMD's eigen roadmap: https://www.anandtech.com...s-zen-on-12nm-vega-on-7nm. Zen+ zou 12nm procédé zijn. In het stukje Zen vs Zen zou ik alle verwijzingen naar Zen+ verwijderen. Helemaal zinloos wordt dat stuk niet, er zijn nog steeds wel kleine verschillen tussen Summit Ridge en Raven Ridge, al zijn de resultaten quasi identiek, 2 punten verschil op CB 15 1t betekent helemaal niets. De enige zaken die wat verschil kunnen maken zijn de wat andere boost die Raven Ridge CPU's hebben (daar komt het lagere verbruik vandaan, niet het procédé), de verbeterde geheugencontroller (hoewel die met gelijke geheugensnelheid waarschijnlijk weinig invloed heeft) en misschien ook wel doordat er geen cross-CCX communicatie is.

Deze zin uit het besluit zou ik dan ook aanpassen:
De Zen-cores, of eigenlijk Zen+-cores, omdat AMD het verbeterde procedé van GlobalFoundries gebruikt, hebben een iets lager verbruik, maar kunnen iets hogere kloksnelheden aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Deze review is gewoon weer totaal niet goed. Hoe kan het dat de grootste tech site van de Benelux geen goede review over een interessant hardware onderdeel kan schrijven de laatste jaren?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
ik had net dezelfde bemerking..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:53
@willemdemoor
Er is inderdaad helemaal niks veranderd aan het procedé. Gek dat dit er wel staat. Die 2 in 2200G staat helemaal niet voor Zen+ of refresh. De APU's draaien gewoon op hetzelfde procedé als Summit Ridge. De R3 2200, R5 2600 en R7 2700 en hun X varianten en dergelijke komen uit met het Zen+ procedé. Dat hele verhaal over lagere voltages met dezelfde kloksnelheden is dus ook gewoon apart, sinds dit helemaal geen Zen+ is.

Daarnaast spreekt deze zin uit de review
Idle hebben de Coffee Lake-processors de beste score, maar het is opvallend dat Raven Ridge een stuk zuiniger is dan Summit Ridge. Onder Cinebench-load heeft de 2200G net zoveel energie nodig als de 1400, een stuk meer dan de 1200. Ook de 2400G is minder zuinig onder load dan de 1400, maar dat komt in beide gevallen ongetwijfeld door de hogere kloksnelheden, de hogere turbosnelheden dankzij Precision Boost 2
zichzelf tegen. Raven Ridge zou zuiniger zijn dan Summit Ridge, maar de Raven Ridge APU's hebben meer stroom nodig dan de Summit Ridge CPU's? :S

Daarnaast is het inderdaad 4MB L3 Cache en geen 8MB. Stond ook al verkeerd in de Pricewatch en heb ik laatst zelf verbeterd.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 13-02-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Volgens de Spec Sheet:

...heeft de 2400G geen L1 cache (4x 96kB)? Het lijkt er op dat men wellicht iets is vergeten in te vullen? :D ;)

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Ook lijken de Spec Sheets van de aan Raven Ridge gewijde artikelen, van elkaar af te wijken en scheppen zodoende mogelijk verwarring:

nieuws: AMD brengt Ryzen-apu's met Vega-gpu voor desktop-pc's uit

AMD Ryzen 5 2400G:

Geheugenspecificatie: DDR4-2933

AMD Ryzen 5 2400G:

Geheugencontroller: DDR4-3000

:)

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Specs van de PriceWatch heb ik verbeterd (er is alleen geen optie voor 2933MT/s voor memcontroller), die komen erin via een include-functie en als het fout in de PW staat, staat het fout in de tekst (en jammer genoeg worden verbeteringen in de PW niet gespiegeld in de include :()
De gekke Zen+ is weg, ik heb waar dat stond het verbeterde 14nm+-procedé genoemd. AMD is een beetje onduidelijk geweest soms, het is allemaal idd nog 14nm, maar volgens AMD
Beyond adopting the more power efficient 14nm FinFET process, “Raven Ridge” specifically utilizes the density-optimized version of the GLOBALFOUNDRIES 14nm+ FinFET process. This permits for smaller die sizes and lower operating voltages
Levert dus in principe nog wel lager verbruik bij idle, maar onder belasting niet...Deels door hogere frequentie, deels omdat er ook een gpu van stroom moet worden voorzien (en hogere mem-controllerspeed)
Pagina: 1