[Excel] Data uit meerdere rijen gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agora
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:11
Mijn vraag
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een Excel bestand om recruitment activiteiten bij te houden. In eerste instantie om een goed overzicht te hebben van openstaande vacatures en voorgestelde kandidaten bij verschillende opdrachtgevers. Later wil ik hierbij ook een dashboard gaan bouwen zodat dmv draaigrafieken ook bv de resultaten bij specifieke opdrachtgevers of conversie van de verschillende recruiters kunnen worden weergegeven. Maar in eerste instantie gaat het dus om het goed en overzichtelijk bijhouden van recruitment activiteiten.

Ik heb een voorbeeld geupload met fictieve data: https://www.dropbox.com/s...uitment%20sheet.xlsx?dl=0 (even downloaden want als je deze online bekijkt werken de slicers niet)

In de recruitment sheet heb ik slicers ingevoegd om specifieke data te kunnen weergeven. Veelgebruikte functie is b.v. het alleen weergeven vd vacatures bij een bepaalde opdrachtgever (kolom A) of alleen de vacatures met een actieve status (kolom I). Als er een nieuwe kandidaat wordt voorgesteld op een vacature wordt er een nieuwe regel ingevoegd onder de betreffende vacature waarop de specifieke gegevens en huidige status van de kandidaat wordt bijgehouden.

Het probleem: Als ik bv met de "Customer" slicer gegevens filter van Customer 1, worden alleen de rijen 2, 11 en 13 weergegeven. Logisch natuurlijk, want omdat de naam vd opdrachtgever (customer) alleen op de bovenste regel vd vacature wordt ingevoerd worden eventuele regels daaronder niet weergegeven, ook al horen ze bij die vacature. Maar ik wil dat de rijen daaronder, waarop de voorgestelde kandidaten staan voor die specifieke vacature ook worden weergegeven. Dus in het hierboven genoemde voorbeeld zou ik de rijen 2, 3, 4, 11, 12 en 13 willen zien aangezien die allemaal info bevatten die behoren bij de vacatures van Customer 1.

Weet iemand een methode om dit te bereiken?

Overigens, de reden dat ik niet de klantnaam, vacaturenaam enz in elke rij opnieuw invoer is omdat dit de sheet een stuk minder overzichtelijk maakt. Zeker omdat het vaak om > 50 open vacatures gaat. Misschien maak ik het mezelf nu onnodig moeilijk, maar ik hoop toch dat hiervoor een oplossing/workaround is :)

Hulp of advies wordt zeer gewaardeerd, alvast hartelijk dank!

[ Voor 1% gewijzigd door Agora op 12-02-2018 14:35 . Reden: Toevoeging m.b.t. link ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:16
Ik weet niet of je de handen op elkaar krijgt voor het downloaden van onbekende excel-bestanden. Ikzelf ben het iig niet van plan.

Kun je niet wat screenshots posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33

KDL

Screens please,

Recruitement, dus je begeeft je al op glad ijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan een tweede kolom maken die voor elke rij de waarde van de Customer bevat, berekend op basis van de 1e kolom (B3 -> IF(ISBLANK(A3),B2,A3) oid). Daar een slicer voor aanmaken en kolom verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agora
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:11
Breew + KDL, bedankt voor de feedback en terecht punt, ik ga de screenshots bijvoegen. Nog onvoldoende karma om hier zelf een album aan te kunnen maken zie ik, dus ook deze via dropbox. Hopelijk kunnen jullie er dan alsnog naar kijken :)

https://www.dropbox.com/s...zl0/Screenshot_1.jpg?dl=0
JorgD schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:50:
Je kan een tweede kolom maken die voor elke rij de waarde van de Customer bevat, berekend op basis van de 1e kolom (B3 -> IF(ISBLANK(A3),B2,A3) oid). Daar een slicer voor aanmaken en kolom verbergen.
Bedankt JorgD, ik heb hiermee geëxperimenteerd en deze formule biedt een oplossing voor het probleem.

Toch ben ik heel benieuwd of er ook een andere workaround bestaat. De reden is dat er 2 nadelen kleven aan deze werkwijze:
- Als een collega niet oplet bij het invoegen/verwijderen van een regel kan de formule verdwijnen of niet consistent worden doorgevoerd. Ik wil de sheet graag zoveel mogelijk hufter-proof maken.
- Met het oog op mijn wens om in de toekomst een dashboard te gaan bouwen waarbij deze sheet de data bron is zou ik jouw formule niet alleen in kolom A moeten toepassen maar ook in een groot aantal andere kolommen. Om bv later de resultaten te filteren per recruiter, de resultaten op een specifieke vacature te meten enz.
De kolommen kan ik natuurlijk verbergen maar het wordt daarmee wel een vrij log bestand denk ik, als je jaarlijks > 1200 kdd per jaar registreerd.

Bestaat er ook een andere werkwijze die het bereik herkent van 1 vacature? Misschien zie ik wel totaal over het hoofd dat bv een andere indeling het veel eenvoudiger maakt om te filteren?

[ Voor 1% gewijzigd door Agora op 16-02-2018 15:19 . Reden: spellingsfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:08
Stop het in een tabel (opmaken als tabel) en Excel 'trekt' zelf de formule door naar beneden.
Als je je dashboard bouwt met (data uit) draaitabellen blijft het wel snel hoor.
Pagina: 1