• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:58
Lieve Tweakers,

Hoop hier wat ervaring te vinden. Ik heb ooit een OCZ Vertex 2 van 180Gb in m'n oude PC gezet. Yes, die ene die met name goed is in overlijden. Zit inmiddels al 'n paar jaar in 'n nieuw systeem, lijstje in dit topic: €100: 16Gb RAM extra voor RAMdisk of 2e SSD voor RAID1?. Staat alleen niet kritieke data op (zoals temp en steam storage voor kleine/oude games). Doet niet heel veel maar is wel luxe want het blijft een SSD = gewoon lekker snel ondanks leeftijd.

Nu heb ik nog een Macbook pro uit 2011 (i5, 4Gb, 320Gb 5.400rpm denk ik). Best een leuk ding, doet het goed, maar de disk is natuurlijk tergend traag. Ziedaar, idee: oude Vertex 2 in de Macbook.

Dus de keuze:
  • if it ain't broke, don't fix it, Vertex 2 als dataschijfje zolang 'ie werkt en koop 'n MX300 voor die Mac
  • doet het al zo lang, zal vast goed gaan, hup in die Mac en gas erop
Ik snap dat dit geen ja/nee vraag is of dat ik het antwoord kan Googlen (al geprobeerd, alleen maar posts uit 2011 van dooie SSDs, geen verklaring ofzo gevonden op basis waarvan ik 'n onderbouwde keuze kan maken). Dus ik ben op zoek naar iemand die zoiets eerder heeft gedaan, ervaring, advies.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zou de Vertex gewoon laten zitten (je OS staat er niet op, dus als hij kapot gaat mis je niets op wat games na... das een paar uurtjes downloaden).
Koop een nieuwe SSD voor je Macbook, als de SSD daarin kapot gaat doet hij niets meer en moet je die MB weer los zien te halen etc.

Snelheid technisch merk je in de praktijk weinig tussen tragere en snellere SSD's, zeker op oudere hardware; de veel betere accesstijden zijn veel belangrijker dan de raw datatransfer snelheden (Vertex 2 is SATA 300 = read/write hebben van rond de 250MB/s).

[Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 12-02-2018 14:30]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Pol23
Tortelli schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:27:
...Koop een nieuwe SSD voor je Macbook, als de SSD daarin kapot gaat doet hij niets meer en moet je die MB weer los zien te halen etc....
Goed punt.

Daarnaast heb ik met 'n nieuwe SSD in de MB in het totaal twee werkende disks. Mocht de Vertex er in de MB door de wat zwaardere belasting mee ophouden heb ik nul werkende SSD's (en moet ik dus alsnog 'n nieuwe kopen/inbouwen).

Mooi, nieuwe it is

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
... en je zult er versteld van staan hoe de MacBook opfrist als je de HDD vervangt door een SSD ...

• Pol23
Renault schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:20:
... en je zult er versteld van staan hoe de MacBook opfrist als je de HDD vervangt door een SSD ...
Haha, inderdaad! Weet nog goed dat ik in m'n oude PC m'n 2x 7.200rpm RAID0 disks verving door die Vertex 2. Was 'n compleet nieuw PC ineens. Q6600 met HD7870 vol overgeklokt, is nog 2 jaar langer meegegaan! Als die Q6600 overklokbaar was misschien nog wel 'n jaar langer...

Kan niet wachten om die MB aan te slingeren. Heb vanmorgen 'n MX500 500Gb besteld :9

Zou upgrade van 4Gb naar 8Gb RAM nog de moeite waard zijn? Ga ervan uit dat die SSD zeg maar 95% van de winst oplevert eigenlijk. En de prijzen van geheugen zijn echt belachelijk (setje van €14 'n jaar geleden kost nu €35...)

• Tortelli

Tortelli

Geen ervaring met ramgeheugen gebruik van OSX, als je Windows zou draaien zou ik het absoluut doen. Voor €35 kun je er geen buil aan vallen?.

• Renault
@Pol23
Dat kan je vooraf gewoon zien: werk er een dagje op met de systeem monitor open en kijk hoeveel van het geheugen volloopt tijdens gebruik. Niet vollopen = niet uitbreiden.
Van méér geheugen wat niet nodig is, wordt het MacBookje iets langzamer bij het opstarten ...

• Pol23
Even een kleine update van het resultaat:

Macbook is inderdaad als nieuw! Start op in no time en zelfs met z'n 4Gb ram kun je eigenlijk direct na het inloggen alle programma's aanklikken en alles start direct op (het leukste deel van 'n SSD als je het mij vraagt). Uitbreiden van 't Ram dus voorlopig niet echt nodig!

Paar dingen die ik geleerd heb (voor het archief):
  • Het betere schroefwerk:
  • https://www.ifixit.com/Gu...rd+Drive+Replacement/5119
  • torks had ik natuurlijk net niet in de goede maat. Krijg je ook makkelijk los door ze met 'n punttang van de zijkant vast te pakken en rustig los te draaien, kan wel van kracht kosten maar gewoon voorzichtig zijn
  • [/li]
  • Heb de oude disk eruit getrokken en de SSD leeg, niet geformatteerd erin gestoken in de hoop High Sierra 10.13 via internet recovery vers te installeren, zoals: https://support.apple.com/en-us/HT201314. Werkte niet:
    • Mogelijke oorzaak 1. datum goed zetten: https://www.rafalkukla.co...hange-date-terminal-os-x/ Werkte niet
    • Mogelijke oorzaak 2. Niet de juiste versie van MacOS gekoppeld met je AppleID. Internet recovery gaf Lion 10.7 aan...? In de appstore High Sierra gedownload in de hoop dat de 'koppeling' er wel zou zijn. Werkte ook niet
  • Wat wel werkte: High Sierra downloaden in de Appstore en 'n bootable USB stick maken, super makkelijk en super snel en meteen de allerlaatste versie van MacOS: https://support.apple.com/en-us/HT201372
  • Tenslotte 'n extern USB harddisk-in-'n-doosje opengesloopt en de USB --> SATA interface gebruikt om de data van de oude disk naar de Mac te kopieren (en meteen even netjes te structureren)
Al met al 'n leuk weekend projectje! Dank voor de hulp @Tortelli en @Renault

• Renault
Je hebt in korte tijd veel geleerd en het resultaat is prima. Een echte tweaker dus! _/-\o_

• Pol23
oOo

• Pol23
OCZ Vertex 2, pc ziet hem wel maar kan data niet meer ophale

Toch niet de slechtste keus om gewoon 'n nieuwe te kopen :9

• Tortelli

Tortelli

@Pol23 betrouwbaarheid word vaak overschat door mensen die denken dat zo'n ding zonder draaiende delen niet kapot gaat. Mijn ervaring met SSD's zijn vrij positief, maar ik heb een kapotte pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB gehad (steam library, paar uurtjes downloaden en ik had alles weer...). Backup's maken van je belangrijke data is en blijft het keyword.

De OCZ's staan ook gewoon zeer slecht bekend; Intel, Samsung en Crucial's staan goed bekend
Goed om te horen dat eea een succes was iig!.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee