Toon posts:

Enige HDMI poort van tv kapot gegaan. Wat kan doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn enige hdmi poort van mijn tv (Ok. 40 inch) is kapot gegaan. Heb de tv pas 1 maand. Maar het was mijn eigen schuld en weet niet of het onder de garantie valt.

Ik heb een bureau dat omhoog en omlaag kan. En tijdens het omhoog zetten, trok de hdmi kabel de hdmi poort stuk.

Nou heb ik ook nog een vga poort, maar dat werkt niet zo soepel met een hdmi naar vga adapter. Het beeld komt te voorschijn maar is een beetje blurry. Dus dat is niet de perfecte oplossing.

Moet ik terug naar de Mediamarkt om garantie te vragen? Mediamarkt vragen voor reparatie? Of moet ik langs een monteur die de hdmi poort weer vast soldeert aan de printplaat? Wat kan ik het beste doen?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 15:47
Je kunt naar de winkel terug gaan, maar als je netjes bent geef je aan dat het je eigen schuld is waardoor de winkel geen garantie zal geven. Een betere optie is om het via de (inboedel)verzekering te regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 12-02-2018 13:12 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:31

MsG

Forumzwerver

Garantie ga je niet krijgen op zo'n overduidelijke user-error.

Je zou kunnen kijken of een monteur een prijsopgave kan doen, dan kan je altijd kijken of het een haalbaar idee is.

Of je plaatst een V&A advertentie hier bij diensten, om te kijken of een Tweaker dit nog kan repareren.

Of je kan eventueel kijken of er op eBay of andere plekken goedkoop moederborden van deze TV worden aangeboden.
Hulleman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:11:
Je kunt naar de winkel terug gaan, maar als je netjes bent geef je aan dat het je eigen schuld is waardoor de winkel geen garantie zal geven. Een betere optie is om het via de (inboedel)verzekering te regelen.
Netjes? Het is strafbaar als je dit níet zegt, en maak je je gewoon schuldig aan fraude. Bovendien zullen ze dit zelf ook wel ontdekken denk ik.

Maar weet je zeker dat het echt de enige digitale HD-aansluiting is die er op zit? VGA is analoog, dus dan heb je conversie nodig, en geeft signaal-verlies.

[ Voor 44% gewijzigd door MsG op 12-02-2018 13:13 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:12:

Je zou kunnen kijken of een monteur een prijsopgave kan doen, dan kan je altijd kijken of het een haalbaar idee is.

Of je plaatst een V&A advertentie hier bij diensten, om te kijken of een Tweaker dit nog kan repareren.

Of je kan eventueel kijken of er op eBay of andere plekken goedkoop moederborden van deze TV worden aangeboden.

[...]

Netjes? Het is strafbaar als je dit níet zegt, en maak je je gewoon schuldig aan fraude. Bovendien zullen ze dit zelf ook wel ontdekken denk ik.

Maar weet je zeker dat het echt de enige digitale HD-aansluiting is die er op zit? VGA is analoog, dus dan heb je conversie nodig, en geeft signaal-verlies.
Ah okey, ik ga dan maar eens langs de Mediamarkt om te vragen of ze het goedkoop kunnen repareren of langs een monteur die goedkoop weer even die hdmi poort vast kan solderen aan het moederbord.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 12:59
Heb je niet nog een poort naast die enigste?
Dan maar een iets minder leuke poort toch?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Goedkoop bestaat niet echt bij dit soort reparaties. Welk TV is het exact? Je zegt "OK" als merk, maar is dat niet een enorme budgetlijn? Dan zou ik zelf een reparateur zoeken die dit priegelwerk graag op zich neemt. Vermoed niet dat de Mediamarkt hier iets voor heeft, maar je kan het altijd vragen natuurlijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter

[...]

Ik ga gewoon kijken waar ik het zo goedkoop mogelijk kan repareren. De 40 inch tv koste maar 230 (met 17% korting), en helaas is het zn prut merk (Ok.) waarbij die hdmi poort met maar 2x 1mm puntjes is vastgesoldeerd aan het moederbord.

En helaas heb ik dat al geprobeerd om de VGA poort te gebruiken. Heb een HDMI naar VGA adapter gekocht van 7 euro. Het werkt maar helaas krijg ik een beetje waazig beeld.

• Hulleman

Eens, maar er zijn zat mensen die het niet zo nauw nemen met de regels. Vandaar mijn bewoording "als je netjes bent". Voor sommigen is het huis "zwart" (niet letterlijk de kleur ;) ) laten verven of de tuin "zwart" laten doen voor een paar ruggen ook normaal. Natuurlijk ook fraude.

Als je gecompenseerd wil worden moet je het gewoon melden bij je inboedelverzekering. Daar is die verzekering o.a. voor. Uiteraard kost het je geld, want het is maar de vraag wat de verzekeraar gaat vergoeden, of ze willen vergoeden en wat je eigen risico is.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Verwijderd

Topicstarter
wimpie007 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:16:
Heb je niet nog een poort naast die enigste?
Dan maar een iets minder leuke poort toch?
Nee, heb maar 1 HDMI poort en 1 VGA aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:16:
Goedkoop bestaat niet echt bij dit soort reparaties. Welk TV is het exact? Je zegt "OK" als merk, maar is dat niet een enorme budgetlijn? Dan zou ik zelf een reparateur zoeken die dit priegelwerk graag op zich neemt. Vermoed niet dat de Mediamarkt hier iets voor heeft, maar je kan het altijd vragen natuurlijk.
Van het merk OK.

Zijn er maar 2 ofzo van in de Mediamarkt.

Ik denk dat ik het beste gewoon een monteur kan vragen om het voor 30-40 euro weer vast te gaan solderen.

Gebruik in het vervolg de wijzig-knop in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hulleman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Eens, maar er zijn zat mensen die het niet zo nauw nemen met de regels. Vandaar mijn bewoording "als je netjes bent". Voor sommigen is het huis "zwart" (niet letterlijk de kleur ;) ) laten verven of de tuin "zwart" laten doen voor een paar ruggen ook normaal. Natuurlijk ook fraude.

Als je gecompenseerd wil worden moet je het gewoon melden bij je inboedelverzekering. Daar is die verzekering o.a. voor. Uiteraard kost het je geld, want het is maar de vraag wat de verzekeraar gaat vergoeden, of ze willen vergoeden en wat je eigen risico is.
Ik heb alleen een zorgverzekering. Woon nog bij mijn ouders.

En ik weet niet of mijn ouders hiervoor zijn verzekerd.

Dus ik ga maar eens de stad in naar een monteur om te vragen of hij die hdmi poort weer vast kan solderen etc.

Hopelijk zal het niet meer dan 40 euro kosten..

Gebruik in het vervolg de wijzig-knop in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 14:07 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:45
Wellicht een optie maar als je het aandurft om de tv open te schroeven om de achterkant eraf te halen dan kan je foto's maken van de binnenkant en die hier plaatsen wellicht dat er iemand op het forum is die je kan helpen (het is zomaar een gok) :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Hulleman
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:25:
[...]

Ik heb alleen een zorgverzekering. Woon nog bij mijn ouders.

En ik weet niet of mijn ouders hiervoor zijn verzekerd.

Dus ik ga maar eens de stad in naar een monteur om te vragen of hij die hdmi poort weer vast kan solderen etc.

Hopelijk zal het niet meer dan 40 euro kosten..
Ah ok, je kunt je ouders altijd vragen. Maar voor een schappelijk bedrag laten repareren is wellicht net zo duur en geeft minder gedoe. Succes!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik denk dat je beter naar privé monteurs kan kijken, als jij een reparatiebedrijf gaat vragen gaat dat echt wel boven de 40 euro zitten. Haal hem eens open en post de schade eens. Iemand van CircuitsOnline of de elektronicahoek hier is eerder bereid dat voor 2 kratjes bier te doen dan iemand met een fysiek pand in een binnenstad.

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:30:
Ik denk dat je beter naar privé monteurs kan kijken, als jij een reparatiebedrijf gaat vragen gaat dat echt wel boven de 40 euro zitten. Haal hem eens open en post de schade eens. Iemand van CircuitsOnline of de elektronicahoek hier is eerder bereid dat voor 2 kratjes bier te doen dan iemand met een fysiek pand in een binnenstad.
Thanks, ik ga het even hier op Tweakers vragen :)!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-12 20:59
In welke regio zit je? Als je zin hebt om naar Amsterdam te komen kunnen we het hier op de VU proberen te repareren.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 12-02-2018 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:34:
In welke regio zit je? Als je zin hebt om naar Amsterdam te komen kunnen we het hier op de VU proberen te repareren.
Zuid-Holland. Ik kan naar de VU komen en 30 euro betalen als het je lukt om em te repararen.

Het enige wat los is gekomen is de HDMI poort. Hij zat aan twee vastgesoldeerde puntjes vast van ongeveer 1mm breed.

Het werkte nog toen hij zelfs aan 1 punt nog vast zat als ik de kabel iets omhoog bracht. Maar toen ging ook dat ene puntje los komen..

Kan je een beetje solderen? Dan kan ik overwegen om straks met een 40 inch tv/doos met het o.v. naar jou toe te komen .. xd

• Nijn
Ik denk dat een closeup foto wel even verstandig is. Als je solder pads los hebt getrokken wordt het nl een heel ander verhaal

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-12 21:44
Inboedel verzekering zal waars. 150 euro eigen risico inzitten, dus dat schiet ook niet op voor een tv van 230 euro.

PSN: plexforce (ps4)

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:54:
Ik denk dat een closeup foto wel even verstandig is. Als je solder pads los hebt getrokken wordt het nl een heel ander verhaal
Er zijn geen pads kapot gegaan. Alleen de HDMI poort zelf is ervan afgetrokken.

Kan ik ergens naar mailen voor de foto?

• Nijn
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Kan je een beetje solderen? Dan kan ik overwegen om straks met een 40 inch tv/doos met het o.v. naar jou toe te komen .. xd
Ik ben dagelijks bezig met eigen ontworpen electronica en heb daar ook de apparatuur voor. Dus ik durf dit wel aan.

Dat gezegd, er zijn nog tig tweakers met dezelfde 'kwalificaties' en de benodigde apparatuur. Wellicht ook eentje dichterbij.

Voor e-mail: Zie DM

Verwijderd

Topicstarter
MdO82 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:26:
Wellicht een optie maar als je het aandurft om de tv open te schroeven om de achterkant eraf te halen dan kan je foto's maken van de binnenkant en die hier plaatsen wellicht dat er iemand op het forum is die je kan helpen (het is zomaar een gok) :)
Daar ben ik mee bezig. Als ik ergens goedkoop zn soldeerpistool kan huren dan probeer ik het misschien zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:04:
[...]

Ik ben dagelijks bezig met eigen ontworpen electronica en heb daar ook de apparatuur voor. Dus ik durf dit wel aan.

Dat gezegd, er zijn nog tig tweakers met dezelfde 'kwalificaties' en de benodigde apparatuur. Wellicht ook eentje dichterbij.

Voor e-mail: Zie DM
Ik vind het niet erg om naar Amsterdam te komen. Deze 40inch van OK. is heel licht vergeleken met andere tvs.

Even openschroeven en fotos naar je sturen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
Als die VGA-aansluiting ook 1080p kan doen... misschien een HDMI -> VGA converter uit China halen voor een tientje of twee?

Digitaal -> analoog -> digitaal levert zeker niet de beste beeldkwaliteit op, maar afhankelijk van wat je er mee doet is dat misschien ook een oplossing.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Nibbz

Postmaster General

alternatief voor een soldeer pistool, zou zo'n hot glue pistooltje kunnen zijn (voor 10 euro al op bol)

13:37

• phYzar
  • Laatst online: 18:06
Zet hem ook maar hier neer, maakt het topic ook nuttiger :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Richh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:26:
Als die VGA-aansluiting ook 1080p kan doen... misschien een HDMI -> VGA converter uit China halen voor een tientje of twee?

Digitaal -> analoog -> digitaal levert zeker niet de beste beeldkwaliteit op, maar afhankelijk van wat je er mee doet is dat misschien ook een oplossing.
Als solderen een optie is dan zou dat zeker de voorkeur verdienen.

Qua beeldkwaliteit is er meestal niets mis met HDMI->VGA als het eenmaal werkt maar je loopt vaak wel tegen andere beperkingen aan: audio (workaround via stereo jack of helemaal apart), detectie van actieve output door bron, issues met power saving, etc.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12 19:11

FeaR

In GoT we trust

@Verwijderd Nogmaals, gelieve de wijzig-knop te gebruiken om een vorige post aan te passen en niet meerdere keren achter elkaar te posten.De zin "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie." staat er niet voor niets.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 15:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:02:
@Verwijderd Nogmaals, gelieve de wijzig-knop te gebruiken om een vorige post aan te passen en niet meerdere keren achter elkaar te posten.De zin "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie." staat er niet voor niets.
Is goed :)!

Ik post zo de fotos moet ze ergens op google drive ofzo zetten om ze met een link te laten zien.

Edit:
Ik heb em aan de praat gekregen de hdmi!!!!

De hdmi poort werkt als ik de hdmi kabel erin zet en met de pinnetjes tegen de printplaat duuw....

Dus het moet even heel goed vast gezet worden. Het werkt als ik hem op de juiste manier aansluit...

Edit 2:
https://drive.google.com/...s3VYNo5/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/...Oaz68Sm/view?usp=drivesdk

De printplaat

En de hdmi poort

Ik krijg beeld als ik de hdmi kop tegen de C19 "ontvangers" zet. Dus het hoeft alleen vast gesoldeerd te worden.

Is het niet mogelijk om de hdmi kop vast te zetten op de verborgen C20 en C21? Klopt het dat die tv eigenlijk 3 hdmi poorten kan aansluiten?

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie PM!

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie PM!

[ Voor 103% gewijzigd door FeaR op 12-02-2018 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Je moet de foto's even publiek maken.
Thanks.., werkt ie nu?

• phYzar
  • Laatst online: 18:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yFz6b1qybF6mM9Atqe5fjlWf/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PRauWmw67e6aOkIdc4jbw3cU/full.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de plek qaar CN19 staat. Naast de witte pijl (heb ik niet er op gezet).

Kan ik die drie punten niet gewoon met seconde lijm ofzo vast lijmen? Is het nodig om het te solderen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2018 16:13 ]

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 12:10
Dat kan ik wel maken, ik zit in Veenendaal.

• BartOverkamp
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12 21:26
zo te zien is er 1 pin uit de connector getrokken. Geen idee welke functie die pin heeft, misschien is het niet belangrijk voor het functioneren van de tv, maar ik zou toch aanraden om een nieuwe connector te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
BartOverkamp schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:16:
zo te zien is er 1 pin uit de connector getrokken. Geen idee welke functie die pin heeft, misschien is het niet belangrijk voor het functioneren van de tv, maar ik zou toch aanraden om een nieuwe connector te plaatsen.
Goed gezien. Maar het werkt gewoon.

I am Akira, dankjewel maar er is al iemand in Amsterdam waar ik mee aan het afspreken ben.

Ik zit te denken of ik het niet met seconde lijm vast kan zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2018 16:19 ]

• I_am_akira
haha nee, teveel druk en weerstand. ik repareer regelmatig HDMI connectoren voor de ps3 en ps4 o.a.
en sommige klanten denken ook dat het met lijm kan.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

https://nl.aliexpress.com...face-USB/32366858631.html

Zou er sws een nieuwe connector opzetten. Als je een beetje kan solderen moet het met zoiets en een paar draadjes lukken. is iets makkelijker dan smd (en je hoeft niet perse dezelfde connector te hebben.)

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 12-02-2018 16:27 ]

• I_am_akira
Oude connector is sneller en meteen goed uitgelijnd voor de uitsparing in de achterkant.
dat missende spoortje kan je prima onder de microscoop jumperen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even een lijmpistool proberen van 165 graden. Zit ook een preciesietip en anti druip op.

Dat bespaart me ook om met een 40inch tv helemaal naar Amsterdam of Veenendaal te gaan..

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:30:
Ik ga even een lijmpistool proberen van 165 graden. Zit ook een preciesietip en anti druip op.

Dat bespaart me ook om met een 40inch tv helemaal naar Amsterdam of Veenendaal te gaan..
Het werkt heel misschien, Je moet geluk hebben dat elke pin netjes tegen het pcb gedrukt word. En de kans bij een beweging aan connector dat het al niet meer werkt is 99,99%.

Gewoon even laten solderen zodat het in ieder geval vast zit aan het pcb. En alle pootjes moeten gesoldeerd worden en niet alleen die 2 wat grotere. Maar dat weet de persoon die het gaat solderen ook wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door geforce5_guy op 12-02-2018 16:35 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:30:

gaat waarschijnlijk niet werken omdat de soldeer verbindingen dan onderbroken zijn

Verwijderd

Topicstarter
Het is best tricky en ik heb misschien inderdaad een nieuwe hdmi connector nodig als ik um goed wil gebruiken.

Iemand in Amsterdam was iedereen hier voor. Dus ik laat het hem doen voor 30 euro.

Beter goed vast dan dat ik er met warme lijm mee ga knutselen.
Pagina: 1