Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastynasterd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 22:43
Ik heb hier al even over staan te twijfelen, maar het gaat er binnenkort dan toch van komen, ik ga me storten op een thuisstudie.

Ik werk momenteel in de laboratoriumbranche / chemische industrie (mbo 4), maar wil graag schoner werk gaan doen (chemicaliënlucht blijft toch bij veel bedrijven enigszins aanwezig).

Ik wil nu gaan leren voor systeembeheer op HBO niveau en zou graag jullie mening willen over de volgende studies (zijn deze geschikt voor de richting waarin ik wil werken)?

Mijn doel is om na een studie van ~1 jaar een baan in deze branche te vinden en vervolgens via werkervaring / cursussen mijn niveau verder bij te spijkeren.

https://www.loi.nl/n-4037-hbo-informatica

https://www.ncoi.nl/oplei...-1-jaar.html?tab=algemeen

Bij voorbaat dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Bastynasterd op 12-02-2018 13:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

OK, dus je wilt in 1 jaar op HBO-niveau komen, beginnend vanaf een totaal ongerelateerde MBO4 opleiding. Heb je inmiddels voorkennis opgedaan over systeembeheer (weten hoe je netwerkkabels in een router prikt is geen beheer...) of begin je zogezegd op 0?

Het is leuk dat de grote opleiders denken in 1 jaar een volledige opleiding te verzorgen, maar ga er vanuit dat je aan het einde niet op het niveau bent van een normale HBOer. Met wat geluk mag je ergens op de helpdesk meedraaien, en van daar uit doorgroeien. Dat lijkt me je beste kans, maar of het lukt is afhankelijk van je motivatie, begrip van het vak en een dosis geluk...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Daarnaast is dat denk ik niet de >€ 2.500,- waard van LOI, gezien je na een jaar er eigenlijk nog niets aan hebt. Ik zou meer inzetten op andere cursussen/opleidingen met certificaat of die op een andere wijze kennis bijbrengen.

[ Voor 34% gewijzigd door Divak op 12-02-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bastynasterd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:37:
Mijn doel is om na een studie van ~1 jaar een baan in deze branche te vinden en vervolgens via werkervaring / cursussen mijn niveau verder bij te spijkeren.

https://www.loi.nl/n-4037-hbo-informatica

https://www.ncoi.nl/oplei...-1-jaar.html?tab=algemeen
Dit zijn geen volledige HBO opleidingen en zullen dan ook niet als zodanig worden beoordeeld bij een sollicitatie.

Vervolgens wordt dus de vraag waarmee je dit denkt te compenseren.

Toen ik (in 2003) als HBO dropout ging solliciteren had ik al meer opleiding gedaan dan wat jij wil gaan doen (propedeuse + deel hoofdfase). De enige reden dat ik kans maakte op een baan als programmeur was dat ik al aardig kon programmeren en ook voorbeelden van programma's bij mij had om te kunnen laten zien.

Bovendien zit je met het probleem van vraag en aanbod. Genoeg HBO Informatici die iets richting beheer willen gaan doen, dus gaan de diploma- en certificaateisen alleen maar verder omhoog.

Alleen als er een tekort voor een bepaalde vacature is, kun je er soms mee wegkomen. Ik betwijfel of ik als systeembeheerder aan de bak was gekomen vroeger. Ondanks dat ik al 4 jaar ervaring had met het beheren van meerdere Windows en Linux netwerken.

Mijn sollicitaties als programmeur verliepen een stuk soepeler :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastynasterd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 22:43
Dank voor de reacties,

Ik verwacht inderdaad geen volwaardige HBO studie in 1 jaar. Echter wil ik hiermee genoeg kennis opdoen om mee te draaien in een basisfunctie in de ICT, zoals bijvoorbeeld een helpdesk. Om vervolgens via werkervaring / certificering via het bedrijf verder te groeien.

Is het inderdaad zo dat er in de beheer-tak weinig werk te vinden is zoals Lethalis zegt? Als dit zo is gaat het wel lastig worden met een 1 jarige opleiding van LOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Kan je dan niet beter een associate degree halen? (is 2 jarig uit mijn hoofd)
zonde om jaar HBO te doen zonder het af te maken... ga dan gelijk trainingen en cursussen doen. Die zijn veel gerichter op de materie.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

De beheertak is ruim voldoende werk in te vinden, mits je een bepaald niveau hebt. Juist doordat alles overgezet wordt naar clouds, of weggevirtualiseerd, is er veel minder werk op simpel sysadmin-werk. Een beetje nieuwe PCs installeren (windows-image erop plakken) en rondslepen, ja, maar daar ga je niet in doorgroeien, en daar worden nu hordes MBO3- en MBO4-mensen voor opgeleid. Met hun als concurrentie ga je een goed verhaal nodig hebben om er een baan in te krijgen.

Nogmaals: wat is je ervaring tot nu toe? Vanwaar je motivatie om in de ICT te werken? Is dat omdat er banen zijn? Zo ja, dan gaat je bubbel heel snel schade oplopen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet een deeltijd studie aan een hogeschool.
NCOI of LOI zou ik niet aan beginnen.
Als je dan toch veel geld wilt neerleggen zou ik eerder aan de Open Universiteit gaan studeren dan NCOI of LOI.

Waarom wil je de ICT in ?
Waarom wil je systeembeheerder worden ( al eens met Linux of Windows server gewerkt ? )
Waarom niet doorstuderen in de huidige branche ( bio tech, chemie, chemische technologie, applied science ) ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2018 16:29 ]

Pagina: 1