Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-01 20:30
Beste tweakers,

Zat een bakkie te zuipen en wat op mijn telefoon te tweakpeaken, en kreeg ineens het idee om dit forum (een bron van wijsheid aka de tweaker-community) te raadplegen wat te doen met mijn budget.

Ik draai al ruim 10 jaar een AM2+ systeem dat eigenlijk prima functioneert, of het nu media consumptie is of voor andere algemene zaken. Ik heb al jaren geen game meer gespeeld maar wil wel weer die kant op gaan, helaas stoor ik me mateloos aan de hoge prijzen op de markt nu, maar goed de markt doet wat de markt wilt nietwaar. Heb al diverse keren zaken vervangen met nieuwere onderdelen.

Dus het is nog aardig stabiel...

Ik wil weinig geld uitgeven en toch de best bang for the buck behalen, dat geeft gewoon een kick en eigenlijk wil ik uit principiële redenen ook niet meer uitgeven aan bijv ram etc. Ik heb gekeken naar wat er nu (vandaag zelfs) gelanceerd gaat worden, bijvoorbeeld een APU de 2200G of 2400G varianten maar ben nog niet overtuigd dat het prijstechnisch zo geweldig is.

Mijn idee was om één van de twee de combineren met een moederbord/ram en later is een dGPU eraan toe te voegen. Ik heb al niet zo lang geleden de fans in mijn case vervangen, en de PSU vervangen met een 400W system power van BeQuiet...

De reden waarom ik dat zeg is dat als ik bijvoorbeeld e 2400G zou nemen, het zou combineren met snelle stickies ram (wat overigens nodig is bij APU´s), en een aardig moederbord, ik dan net zoveel kwijt zo zijn als ik een bijvoorbeeld een GTX 1050ti zou combineren met gebruikte onderdelen met veel betere prestaties.

De nadelen zijn weliswaar dat oudere onderdelen oud zijn er geen upgrade path is, dat energiegebruik vaak hoger ligt dan bij nieuwere gen hardware en natuurlijk de spectre/meltdown shit. Maar het is toch aanlokkelijk om voor ddr3 te gaan, en flink wat centen te besparen voor betere performance...

Mijn huidige platform is ook al jaren dood maar functioneert nog prima voor mij, dus eigenlijk zie de nadelen niet zo somber in om over te stappen naar een iets nieuwer (OUDER) platform. Heb dus twijfels of het nu wel de tijd is om een ¨nieuw¨ systeem te kopen, of gewoon te overbruggen met snelle oudere hardware wat dan wel weer sneller/krachtiger is dan mijn huidige systeem.

Ik zoek een?
Moederbord, CPU, Ram.

Wat is je budget?
Zo rond de 250 tot 350 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me niet uit als het maar stabiel is en werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Algemeen gebruik en desktop/media/games streamen naar de woonkamer (Steam Link) in het liefst 1080p.

Ik stel geen extreem hoge eisen aan het systeem en hoef ook niet 4K of weet ik het te benaderen, console framerates (of iets hoger) en 1080p zijn genoeg voor mij. Ben dan ook geen hardcore gamer maar wil wel een krachtige game kunnen spelen wanneer ik er zin an heb.

Alvorens dank!!! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-05 20:57
Kijk hier eens naar: http://gpu.userbenchmark....Graphics/m283726vsm401440

Ik zou zelf voor de ryzen 1300x + gtx 1050 gaan is gewoon vele malen sneller wel duurder.
Of wat jij zegt oude onderdelen etc.

Of geforce now :) , is nu nog gratis en werkt prima met 50-100 mbits internet snelheid (kabel) en dan maar wachten totdat de gpu prijzen instorten door de bitcoin. En dan een nieuw systeem aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@gijsbertw hoe kom je er nou bij dat geforce now gratis is? dat is helemaal niet zo het is peperduur en dan kun je evengoed een pc samenstellen.
reviews: Eerste speelsessie met GeForce Now: high-end gaming op low-end hardware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
@Ludwig005 lol ik gebruik geforce now gratis, het gaat wel geld kosten maar nu is het nog gratis dus zolang het kan :) gebruik ik het

En ja ik heb dat artikel ook gelezen, en ja het word idd peperduur.

[ Voor 20% gewijzigd door gijsbertw op 13-02-2018 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 01:46
Als je een budget van 250-300 euro hebt en je twijfelt tussen nieuw en oud. Is het misschien handig om je af te vragen of je van plan bent weer pas na 10 jaar te upgraden.

Zoja, gewoon goede 2e hands onderdelen kopen, een Haswell/Skylake (DDR3) systeem loopt rondjes om wat jij nu hebt, dat je een generatie achterloopt maakt niet zoveel uit dan.

Wil je het systeem zo af en toe wat upgraden dan ligt het aan hoeveel je bereid bent in het vervolg te investeren. Een intel G4560 (DDR3 / 4) + 1050 (Ti) + moederbord + ram kan je voor €300 aan komen en dan kan je gaandeweg nog upgraden naar een i5 en sterkere GPU.

Wil je per se AMD, dan lijkt de Ryzen 2200G optie het slimst. Zeker als je er over een aantal maanden nog een GPU bij gaat zetten (of misschien niet als het gamen niet aan slaat). Kan je nu al wat gamen op lage settings en later een hoop meer. Je bent geen geld kwijt aan de dGPU nu dus daar bespaar je op, je de CPU hoeft ook minder snel te upgraden, want 4 fysieke cores. Als je een dGPU gaat kopen kan je een GTX20xx of RX 6xx kopen, BAM!

Wat denk je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@gijsbertw @Ludwig005 @Speedway4 Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken!!!

@Speedway4

Het is inderdaad zo dat het me niet zo boeit om het nieuwste van het nieuwste te hebben, ik bedoel ik zie nou ook niet echt gigantische sprongen in performance voor dagelijks gebruik tussen bijv een i5 2400 of een Ryzen 1200. Wat me dan wel weer aan het denken zet is de upgrade ability van het Ryzen platform, en vanuit dat standpunt is de 2200G of 2400G wel weer verstandiger misschien.

Het is gewoon aanlokkelijk om een systeem te bouwen bestaand uit 2de hands onderdelen, voor dezelfde prijs als zo´n APU combo maar met meer performance lol! Ik weet nog goed dat iedereen zei dat ik echt over moest stappen naar DDR3 maar heb het nooit gedaan, en een generatie achterlopen past ook wel bij me qua leeftijd en instelling xD...

Wat is eigenlijk de status wat betreft de Haswell/Skylake spectre/meltdown moederbord updates??? Ik was al bijna geneigd om naar een Sandy Bridge systeem te gaan (Dell Optiplex + 1050ti), maar daar zijn nog helemaal geen updates voor (voor zover ik weet).

Zie op ebay ook wel een goede i5 3570K staan voor cheapo... Helaas Ivy Bridge en ik snap nog niet wat de status is van de Spectre/Meltdown crap... Is sneller dan de 1200 Ryzen in benchmarks!!!

Nogmaals thanks voor de tips!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Feta op 14-02-2018 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
btw ik speelde op een overclocked amd a10 7850k 2gb ddr3 video geheugen (en maar 8gb ddr3 1333mhz 8)7 ) pubg met 25 fps gemiddeld op een 720p scherm, dus een apu hoeft niet heel slecht te zijn.

als ik kijk naar deze apu de ryzen 3 2200g en 2400g vind ik het raar dat ze niet zo goed scoren(kan aan 1080p liggen). 8)7
Zou zelf dus inderdaad voor 2e hands gaan.

en anders bij alternate heb je best goeie upgrade sets vanaf 200 euro met ryzen 3 1200 en 4gb ddr4 etc. alleen geen gpu :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als je een 2400g op een a320 prikt en goed ram neemt, ben je voor 350 klaar toch?

Als ik zie dat je vaak nog 250 kwijt bent voor een 2e hands setje, dan zou ik zelf voor nieuw gaan

@gijsbertw 25fps op 720p Zal niemand prima noemen, buiten jij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
ik heb het alleen getest @418O2 en ik had niet verwacht dat het zo goed zou spelen, ik wil ook het liefst minimaal 60 fps. en zeg dus niet dat ik daar op speel :/ en is inderdaad niet speelbaar

En ik heb gelukkig al lang een een nieuwe laptop :P met gtx 1060 3gb voor 880 euro. i know het is onnodig om te melden maar zeg het er toch even bij 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feta
@gijsbertw Zat ik ook al naar te kijken bij Alternate (woon er niet ver vanaf lol), zou mooi wezen als ze die APU´s gaan bundelen in upgrade setjes. Snel ram is essentieel voor die APU´s en het liefst 8 Gb dual channel (althans dat zeggen diverse reviews).

@418O2 Ja ik heb zo voor gein berekend dat ik rond de 320 kwijt bent voor een Intel setje (+/-) even snel als een Ryzen 1200, maar dan zit de videokaart (een GTX 1050 ti) er wel bij inbegrepen. Enige nadelen zijn dan wellicht stroomverbruik ietwat hoger, het oudere platform en mogelijkheden om naar nieuwe architectuur te upgraden.

Als ik naar een APU ga dan wil ik ook gelijk de meeste future-proof APU en dat is dan de 2400G die door de 8 threads van wat ik heb gelezen een betere compatibiliteit heeft met GPU´s, of denk je dat de 2200G zal volstaan zo naar de nabije toekomst kijkend? Snel ram is essentieel voor de APU´s omdat ze geen Vram hebben want die moet je toekennen, dus dat is dan ongeveer 280 euries voor een Asrock Pro moederbord, 2200G, 8Gb 3200 ram.

Voor de 2400G is dat bedrag ongeveer 60 meer dus 330 voor mindere graphische prestaties, maar dan wel weer betere upgrade ability, nieuwer platform en de mogelijkheid om later een dGPU eraan toe te voegen.

Dus het heeft allebei z´n positieve en negatieve aspecten... Waren de ram & GPU prijzen maar lager pffft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Hoe kom je aan die 320? Dat is een 2e hands set?

Ik heb zelf een r5 1600 en buiten gaming is veel threads helemaal handig. Dat merk je echt wel. 12 TOV 4 threads (oudere Intel) is een groot verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feta
@418O2 Ja precies... Een tweedehands Intel set (moederbord, cpu, ram bijvoorbeeld op Ebay voor rond de 160), gecombineerd met een 1050 ti... Al moet ik zeggen dat ik nu weer zie dat de 1050 ti ineens duurder is geworden!!! Hij zat op 163 euries (goedkoopst) en nu +/- 179 tot 187 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
@Feta ik ken iemand die een intel i5 4690k + 8gb ddr3 + moederbord en voeding verkoopt voor 150 euro? wilde hij aan mij verkopen maar aangezien ik al een prima laptop heb.. ?

En @418O2 een r5 1600 is inderdaad handig maar ik heb meestal niet zo veel open staan (maar dat ben ik)

edit: ik weet niet de staat van die intel i5 4690k etc

[ Voor 9% gewijzigd door gijsbertw op 14-02-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Feta schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:44:
@418O2 Ja precies... Een tweedehands Intel set (moederbord, cpu, ram bijvoorbeeld op Ebay voor rond de 160), gecombineerd met een 1050 ti... Al moet ik zeggen dat ik nu weer zie dat de 1050 ti ineens duurder is geworden!!! Hij zat op 163 euries (goedkoopst) en nu +/- 179 tot 187 euro.
Wat doe je met je pc? Misschien moet je de standaard vragenlijst even invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
@418O2 dat heeft hij toch gedaan? hij wil toch een krachtig systeem om te gamen als hij dat wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
gijsbertw schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:
@418O2 dat heeft hij toch gedaan? hij wil toch een krachtig systeem om te gamen als hij dat wilt?
Had te snel gelezen

Je moet zelf de overweging maken. Ik hou zelf niet zo van 2e hands, helemaal niet als het verschil zo klein is. Als ik jou was zou ik een nieuw systeem nemen en een gpu kopen als de prijzen weer rustig zijn. Tot die tijd alleen wat oudere games spelen (of niet veeleisende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@gijsbertw Ben er nog niet helemaal uit maar thanks voor de tip... Ik zal het zeker overwegen in mijn beslissing.

@418O2 Gewoon algemeen gebruik alleen wil ik ook weer is een AAA game kunnen spelen, en dan het liefst de mogelijkheid om te streamen (desktop/games) naar mijn Steam Link 1080p in de woonkamer. Ik ben geen hardcore gamer ofzo maar af en toe is een vette game, en dan verder algemeen gebruik (kodi, browsen, alledaagse shit)...

Vooralsnog ziet AM4 er het best uit als ik zo de plus en de minpunten bekijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsbertw
@Feta Ik zou voor de r5 2400g gaan + later een nieuwe of gebruikte gpu. aangezien je dan wel de nodige kracht heb voor de meeste games en een snelle cpu waar je wel een een goeie gpu naast kan zetten. Je kan ook altijd de igpu overclocken van de r5 2400g maar dan heb je wel een betere cooler nodig.

even random een video gezocht op yt: YouTube: Ryzen 5 2400G APU vs GT 1030 Test in 7 Games
En van 20 fps word niemand blij er wordt wel gezegd wat ik daar ook in de reacties las er komen updates aan voor betere prestaties voor deze apu.

Dus nu zeg ik ook ja ga voor ryzen en voeg later een gpu toe, heb ik vroeger ook gedaan eerst een amd 10 7850k en later een rx 460 4gb gekocht (wel voor de bitcoin hype).
In jouw geval zal ik wachten tot na de bitcoin hype en dan een gpu erbij kopen (als die ooit komt :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@gijsbertw

Super bedankt voor het meedenken beste Gijsbert en @418O2 @Ludwig005 @Speedway4

Ik denk dat de 2400G nu gewoon de beste bang voor de buck is op dit moment, en kijkend naar alle na-voordelen is het gewoon de beste keuze om te maken.

Nogmaals dank voor alle hulp!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Meer threads, minder stroomverbruik en garantie is wel wat waard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@418O2 Ben nu gewoon overtuigd zeker nadat ik alle benchmarks had bekeken, het is gewoon een goede budget investering met oog op de toekomst.

Thanks!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Feta schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:26:
@418O2 Ben nu gewoon overtuigd zeker nadat ik alle benchmarks had bekeken, het is gewoon een goede budget investering met oog op de toekomst.

Thanks!!!
Wel een ding; wat voor voeding heb je en hoe oud is die? Als die ook 10 jaar oud is, zou ik die ook vervangen. Niet dat dat je de wereld kost, maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@418O2 Heb ik vorig jaar vevangen met een nieuwe BeQuiet 400W system power 8... Moet voldoende zijn als ik zo naar de specs kijk, ik ga niet overclocken dus dat scheelt ook weer een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Feta schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:31:
@418O2 Heb ik vorig jaar vevangen met een nieuwe BeQuiet 400W system power 8... Moet voldoende zijn als ik zo naar de specs kijk, ik ga niet overclocken dus dat scheelt ook weer een slok op een borrel.
Dat voldoet prima inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedway4
Feta schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:21:
@gijsbertw

Super bedankt voor het meedenken beste Gijsbert en @418O2 @Ludwig005 @Speedway4

Ik denk dat de 2400G nu gewoon de beste bang voor de buck is op dit moment, en kijkend naar alle na-voordelen is het gewoon de beste keuze om te maken.

Nogmaals dank voor alle hulp!!!!
Goede keuze maar overweeg de 2200G ook even. De prijzen van videokaarten zullen halverwege dit jaar weer gaan dalen vanwege verschillende ontwikkelingen op crypto en hardware gebied waar ik nu niet op in ga (geen zin in de bronnen zoeken etc). De 2200G heeft een wat minder krachtige iGPU maar je bespaard wel geld wat je dan kan uitgeven aan een veel krachtigere dGPU, over zeg een maandje of 4-6. De CPU heeft geen 8 threads, maar je aangezien je voor Ryzen gaat kan je over 3 jaar nog een keer de nieuwste AM4 cpu in je socket proppen als die 8 threads echt nodig zijn (en misschien wel de standaard).

Dus aangezien je de mogelijkheid hebt van wat meer spreiden, is de 2200G zeker geen verkeerde optie. Om te gamen wil je uiteindelijk toch een dGPU hebben.

• Feta
Speedway4 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:45:
[...]

Goede keuze maar overweeg de 2200G ook even. De prijzen van videokaarten zullen halverwege dit jaar weer gaan dalen vanwege verschillende ontwikkelingen op crypto en hardware gebied waar ik nu niet op in ga (geen zin in de bronnen zoeken etc). De 2200G heeft een wat minder krachtige iGPU maar je bespaard wel geld wat je dan kan uitgeven aan een veel krachtigere dGPU, over zeg een maandje of 4-6. De CPU heeft geen 8 threads, maar je aangezien je voor Ryzen gaat kan je over 3 jaar nog een keer de nieuwste AM4 cpu in je socket proppen als die 8 threads echt nodig zijn (en misschien wel de standaard).

Dus aangezien je de mogelijkheid hebt van wat meer spreiden, is de 2200G zeker geen verkeerde optie. Om te gamen wil je uiteindelijk toch een dGPU hebben.
Ik zal zeker de 2200G in overweging nemen beste @Speedway4 maar nu lees ik vandaag weer, dat niet alle moederborden klaar zijn voor het raven ridge platform, en dat AMD update kits gaat versturen om dat te verhelpen. De enige manier om je bios te upgraden is als je al een Ryzen bezit, en/of als je bijvoorbeeld een ASUS moederbord hebt waarmee je via een USB stick kan updaten.

Volgens mij ondersteund de Asrock Pro 4 die ik op het oog heb het wel...

BRON HWinfo:

https://nl.hardware.info/...is-leenprocessor---update

Het is misschien ook nog een optie om 2 maanden te wachten, totdat de gemoederen ietwat zijn gezakt en er alweer nieuwe processors uitkomen voor het AM4 platform, wellicht dat er dan nog betere deals zijn te vinden dan deze absurd goede deals lol!!!

Iig bedankt voor al het advies en hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedway4
Ja, alleen dan gaat het niet om een systeem om de tijd te overbruggen. Dus dan is je initiële vraag niet juist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
@Speedway4 Das waar hahahahaha....
Pagina: 1