Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een vraag over de voorlopige belastingteruggaaf, in de hoop dat iemand mij hiermee kant helpen. Wij hebben 1,5 jaar geleden een huis gekocht, en onze adviseur heeft toen op naam van mijn vrouw de voorlopige teruggaaf aangevraagd. Nu kregen wij vanaf dat moment een bedrag rond de €40,00 gestort (wat naar mijn idee de voorlopige renteaftrek zou zijn).

Eind vorige jaar hebben wij echter bericht gehad dat er geen voorlopige aanslag meer gestort wordt in 2018. Dit riep bij mij wat vraagtekens op... Ik heb toch recht op HRA?

Wij betalen ca. 600 euro in de maand, maar ontvangen daar niks tegenover terug aan HRA. Terwijl als ik de berekeningen invul, ik netto op 510 moet uitkomen. Krijg ik dit dan met de aangifte op 1 maart in 1 keer terug?

Ik snap er niet zoveel meer van nu, ik meen me zelfs te herinneren dat mijn vrouw vorig jaar haar voorlopige teruggave in 1 keer weer terug moest betalen met de aangifte 8)7.

Ik hoop dat jullie mij hiermee wat op weg kunnen helpen.

Vast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:35

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met je intermediair of direct de belastingdienst. Zij kunnen je direct vertellen wat er aan de hand is. Voor ons is het gissen omdat we je hele situatie niet kennen.

Belastingtelefoon: 0800-0543

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vul de aangifte voor voorlopige teruggaaf 2018 in. Aan het eind zie je precies welke bedragen tegen elkaar weggestreept worden, en zie je dus waarom je niks ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder de overige gegevens van jullie inkomen, aftrekposten en vermogens kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:58:
Vul de aangifte voor voorlopige teruggaaf 2018 in. Aan het eind zie je precies welke bedragen tegen elkaar weggestreept worden, en zie je dus waarom je niks ontvangt.
+1. Dit is 'm helemaal. Op die manier weet je exact waar het "probleem" zit.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Bedankt voor al jullie antwoorden, ik ga hem even helemaal invullen en dan zien we vanzelf wat eruit rolt. Wat mij betreft mag het topic dicht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Er is mogelijk hier iets anders aan de hand. Het bedrag dat uw vrouw als voorlopige aanslag (teruggaaf) krijgt zal niet een teruggaaf zijn op grond van de hypotheekrenteaftrek. Maar wellicht een uitbetaling vanwege niet of weinig verdienende partner. Wat was het verzamelinkomen box 1 2016 van uw vrouw?
De Voorlopige Teruggaaf aan uw vrouw wordt niet verlengd als zij (enig) inkomen heeft.

U heeft in de loop van 2016 uw huis gekocht. Heeft u bij de aangifte van 2016 (ingediend voorjaar 2017) belastinggeld terug gekregen? Als u geen voorlopige teruggaaf 2017 heeft gekregen vanwege de hypotheekrenteaftrek krijgt u de belasting waarschijnlijk in 1 keer terug.

U kunt een Voorlopige Teruggaaf 2018 invullen, maar dat zal weinig helderheid geven. Want u weet niet precies hoe het met de teruggaaf vanwege de hypotheekrenteaftrek geregeld is. Het is dan wachten op 1 maart a.s., als de VIA (Vooringevulde Gegevens) te downloaden zijn en er aangifte 2017 kan worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
fisbel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:24:
Er is mogelijk hier iets anders aan de hand. Het bedrag dat uw vrouw als voorlopige aanslag (teruggaaf) krijgt zal niet een teruggaaf zijn op grond van de hypotheekrenteaftrek. Maar wellicht een uitbetaling vanwege niet of weinig verdienende partner. Wat was het verzamelinkomen box 1 2016 van uw vrouw?
De Voorlopige Teruggaaf aan uw vrouw wordt niet verlengd als zij (enig) inkomen heeft.

U heeft in de loop van 2016 uw huis gekocht. Heeft u bij de aangifte van 2016 (ingediend voorjaar 2017) belastinggeld terug gekregen? Als u geen voorlopige teruggaaf 2017 heeft gekregen vanwege de hypotheekrenteaftrek krijgt u de belasting waarschijnlijk in 1 keer terug.

U kunt een Voorlopige Teruggaaf 2018 invullen, maar dat zal weinig helderheid geven. Want u weet niet precies hoe het met de teruggaaf vanwege de hypotheekrenteaftrek geregeld is. Het is dan wachten op 1 maart a.s., als de VIA (Vooringevulde Gegevens) te downloaden zijn en er aangifte 2017 kan worden gedaan.
We zijn eruit, en hebben zelfs nog een leuke extraatje gekregen omdat wij afgelopen november een kleine hebben gekregen. Ik heb de voorlopige aangifte ingevuld voor 2018, en we kwamen er achter dat de gegevens gewoonweg niet meer klopten en daarom wij altijd te weinig HRA kregen. Nu moet hij kloppen, en waarschijnlijk ontvangen we van 2017 ook nog een extraatje.

:)

Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet wat voor "extraatje" je krijgt als er in november een kindje geboren is. Zelfs je kinderbijslag gaat pas 1-1-2018 in. Maar dat is sowieso een toeslag en staat los van de belastingen

Ik hoop niet dat je het over de IACK hebt, want dan moet je kindje 6 maanden op het adres ingeschreven staan...

/edit
Oh, je doet natuurlijk een voorlopige teruggaaf, dan krijg je inderdaad wel de IACK :)

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 16-02-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
FreakNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:15:
Ik snap niet wat voor "extraatje" je krijgt als er in november een kindje geboren is. Zelfs je kinderbijslag gaat pas 1-1-2018 in. Maar dat is sowieso een toeslag en staat los van de belastingen

Ik hoop niet dat je het over de IACK hebt, want dan moet je kindje 6 maanden op het adres ingeschreven staan...

/edit
Oh, je doet natuurlijk een voorlopige teruggaaf, dan krijg je inderdaad wel de IACK :)
Dat staat ze ook in 2018 :) Heb het over de voorlopige aanslag 2018, die maandelijks uitgekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Houd er rekening mee, dat de belastingdienst automatisch de gegevens ieder jaar verlengd.

Nu is de OT en reacties redelijk summier (qua informatie), maar denk er aan dat je volgend jaar weer de voorlopige aanslag aanpas. Anders rekenen ze met de oude HRA en zal je wellicht terug moeten betalen (je hebt immers meer ontvangen dan waar je recht op hebt),

Zelf hebben wij de HRA op 0 gezet en krijgen we ieder jaar een leuk extraatje gestort.
We krijgen dan de HRA gestort en de IACK verrekend.

En daarnaast nog de "luxe" dat we in augustus een (groot) deel van de kinderopvangtoeslag gestort krijgen omdat we die niet (maximaal) benutten gedurende het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
BastaRhymez schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:28:
Houd er rekening mee, dat de belastingdienst automatisch de gegevens ieder jaar verlengd.

Nu is de OT en reacties redelijk summier (qua informatie), maar denk er aan dat je volgend jaar weer de voorlopige aanslag aanpas. Anders rekenen ze met de oude HRA en zal je wellicht terug moeten betalen (je hebt immers meer ontvangen dan waar je recht op hebt),

Zelf hebben wij de HRA op 0 gezet en krijgen we ieder jaar een leuk extraatje gestort.
We krijgen dan de HRA gestort en de IACK verrekend.

En daarnaast nog de "luxe" dat we in augustus een (groot) deel van de kinderopvangtoeslag gestort krijgen omdat we die niet (maximaal) benutten gedurende het jaar.
Hoe kan je die niet maximaal benutten? Aangezien de kinderopvangtoeslag afhankelijk is van het aantal uren opvang (en het uurtarief), kan je toch nooit meer toeslag ontvangen dan dat je aan kinderopvang uitgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet kinderopvangtoeslag aanvragen. Als je dan tegen de BD zegt dat je 10 uur per maand afneemt, terwijl je in werkelijkheid 100 uur per maand afneemt, krijgt je in augustus (na de eindberekening van het jaar ervoor) nog een bulk extra... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Conono schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:32:
[...]

Hoe kan je die niet maximaal benutten? Aangezien de kinderopvangtoeslag afhankelijk is van het aantal uren opvang (en het uurtarief), kan je toch nooit meer toeslag ontvangen dan dat je aan kinderopvang uitgeeft?
Wat @FreakNL zegt
Of inloggen bij toeslagen.nl en een hoger salaris opgeven dan je daadwerkelijk krijgt
Of een lager uurtarief van het kdv opgeven (bijv 4 euro p/u ipv 7 euro p/u)
Pagina: 1