Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Dag allemaal,

Ik heb mijn desktop al enkele jaren (dus het zijn niet de nieuwste componenten), maar alles heeft altijd goed gelopen. Tot nu dan. Vorige week startte ik mijn desktop op, bij het windows boot screen (win 10) kreeg ik opeens een white screen met daar (denk ik) verticale blauwe lijnen op. Verder deed de computer niets meer, dus ging ik rebooten. Na reboot kreeg ik zelfs geen bios scherm meer, enkel het white screen met vert. lijnen. Mijn grafische kaart (HD7950) eruit gehaald en HDMI ingestoken op de mobo video output en hierdoor kreeg ik wel terug beeld.
Volgens mijn internet zoektocht zou de graka zijn beste tijd hebben gehad. Enige tips & tricks die ik nog zou kunnen toepassen/proberen? Of is het advies om een nieuwe graka te kopen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Het gebeurde na het opstarten? Dus terwijl de kaart nog 'koud' was? Als het na een lange sessie gebeurd zou het misschien oververhitting kunnen zijn?

Kun je verder wat aan de kaart zien? Probeer eens goed te kijken of je misschien brand/schroei plekken op de kaart ziet. Daarnaast bevat een kaart capicatoren, probeer eens te kijken of een van deze wat 'bol' staat aan de bovenkant. Als een van deze beide kenmerken zichtbaar zijn, dan is je kaart vrijwel zeker kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
mark_adie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:22:
Het gebeurde na het opstarten? Dus terwijl de kaart nog 'koud' was? Als het na een lange sessie gebeurd zou het misschien oververhitting kunnen zijn?

Kun je verder wat aan de kaart zien? Probeer eens goed te kijken of je misschien brand/schroei plekken op de kaart ziet. Daarnaast bevat een kaart capicatoren, probeer eens te kijken of een van deze wat 'bol' staat aan de bovenkant. Als een van deze beide kenmerken zichtbaar zijn, dan is je kaart vrijwel zeker kapot.
Jep, gebeurde na echt koude start, dus zeker geen oververhitting.

Aan de kaart zelf is mij niets opgevallen, had ook de capacitoren al eens bekeken, maar hier ook alles normaal. Zal straks nog wel eens dubbel checken. Indien een capacitor kapot is, zou ik nog wel eens willen proberen om deze te vervangen. Ooit ook al wel eens gedaan bij een beeldscherm.

Enige andere manier om echt zeker te zijn dat deze kapot is, is om deze in een andere desktop uit te proberen zeker? Kan ik ook nakijken dat er zeker niets mis is met het PCI slot van mijn mobo bvb? (geen idee of deze de dader zou kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:00
Kan ook een losse soldeer verbinding op de chip zijn. Eventueel proberen die verbinding weer vast te laten smelten. Even zoeken wat je het beste kan doen (in de oven, heatgun, etc.)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Mijn MSI HD 7950 Twin Frozr 3 oc had gisteren ineens hetzelfde. Tijdens het browsen werd het scherm plotseling helemaal wit en na opnieuw booten 2 brede verticale balken in beeld. Echter wil het systeem niet eens helemaal opstarten, althans wanneer Windows normaal bijna klaar is met booten, blijft het scherm nu zwart. Ik heb de kaart er al eens uitgehaald en met een spuitbus alle stof weggeblazen, bleek toch best veel te zijn. De ventilatoren draaien wel goed. Daarna deed ie het weer voor even en toen ging het weer mis. Het lijkt me dat ie stuk is. Beetje jammer met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ice-T106 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:44:
Kan ook een losse soldeer verbinding op de chip zijn. Eventueel proberen die verbinding weer vast te laten smelten. Even zoeken wat je het beste kan doen (in de oven, heatgun, etc.)
90% kans dat het dit is, anders kapt de kaart er niet spontaan mee.

Je kan proberen hem te redden door te hervloeien, maar weet dat dit vrijwel altijd slechts uitstel is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Wreckerrm schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:56:
Mijn MSI HD 7950 Twin Frozr 3 oc had gisteren ineens hetzelfde. Tijdens het browsen werd het scherm plotseling helemaal wit en na opnieuw booten 2 brede verticale balken in beeld. Echter wil het systeem niet eens helemaal opstarten, althans wanneer Windows normaal bijna klaar is met booten, blijft het scherm nu zwart. Ik heb de kaart er al eens uitgehaald en met een spuitbus alle stof weggeblazen, bleek toch best veel te zijn. De ventilatoren draaien wel goed. Daarna deed ie het weer voor even en toen ging het weer mis. Het lijkt me dat ie stuk is. Beetje jammer met de huidige prijzen.
Jep, idd. Ik game ook wel heel wat minder dan vroeger (is maar sporadisch nu) en maak geen 3D renders of dergelijke.. Dus twijfel nog wel of ik een nieuwe graka zou kopen of gewoon de onboard video output van mijn mobo ga gebruiken.

Ga dit weekend alles nog eens testen en werkt het niet meer, dan is het maar zo.
Pagina: 1