Lang weekend Noorwegen - roadtrip van Bergen naar Stavanger

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:40
Ik heb vliegtickets geboekt voor een 'lang' weekend Noorwegen en ben op zoek naar de waardevolle tips van Tweakers die deze route eerder hebben gereden.

Vlieginformatie (vluchten zijn in mei)
Aankomst donderdagochtend 10.00 uur op vliegveld Bergen
Vertrek zondagavond om 18.15 uur vanaf vliegveld Stavanger

De route Bergen->Stavanger willen we afleggen per huurauto. Er zijn globaal 2 routes:
1) De kustroute E39
2) De Ryfylke National Tourist Route

Ik neig zelf naar de tweede (langere route) waarbij ik de volgende dagindeling voor ogen heb:

Donderdag: aankomst Bergen + verkennen centrum van Bergen
Vrijdag: oppikken huurauto en rijden tot Odda
Zaterdag: met de huurauto verder tot de voet van de Preikestolen
Zondag: Preikestoelen beklimmen vroeg in de ochtend, rijden naar Stavanger. Centrum bekijken en vervolgens huurauto inleveren op het vliegveld.

Ik heb de volgende route in gedachten:

Vanaf Bergen weg E16 tot en met Trengereid. Vanaf hier weg 7 tot Kvanndal, ferry naar Utne om vervolgens weg 550 naar Odda te nemen. Vanaf Odda weg 13 naar Tau en vervolgens de ferry naar Stavanger.

https://maps.app.goo.gl/?...9f-4400-aeac-5b4a3572ba28

(tussen Kvanndal en Utne gaat Google Maps de mist in (hij neemt niet de ferry maar een omweg).

Ik ben op zoek naar ervaringen en advies om voor route 1 of 2 te gaan. Welke bezienswaardigheden kan ik zeker niet overslaan? Ik besef dat ik weinig tijd heb: is dit überhaupt haalbaar in deze korte tijd? Overnachtingssuggesties?

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:58

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Route 2 lijkt mij veel mooier. Wij zijn 10 jaar geleden met auto + caravan van Bergen naar Kristiansand gereden. Echter hebben wij er 2 weken voor genomen, en zelfs dan ging het mijn vader nog te vlug, rijden in Noorwegen (zeker met caravan) is erg vermoeiend.
Je rijdt veel bergweggetjes, vaak in regen en krijg constant indrukken te verwerken. (Positief, het is immers zo mooi, maar erg vermoeiend op lange duur).

Dat brengt mij op het tweede: Regen. Er is een reden dat het er zo mooi groen is, en dat er zulke mooie watervallen zijn. Regen regen regen. Neem een regenpak mee en laat je niet tegenhouden door regen. Je weet dat het (waarschijnlijk) gaat vallen, dus wees voorbereid.
Wees natuurlijk wel verstandig, en ga geen rare wandelingen maken als het weer het niet toe laat. Als je in een wolk terecht komt heb je echt amper zicht, en kan je ook op bekende routes in de problemen raken.

In ieder geval heel veel plezier en succes met de route, het is een van mijn favoriete landen geworden!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Kustroute E39 lijkt me een stuk saaier dan de toeristische route.

Nu ben ik bevooroordeeld, ik heb 2x een halfjaar in Haugesund gewoond en tijdens onze rondreis Kopenhagen -> Goteborg -> Oslo -> Lillehammer -> Andalsnes (Trollstigen) -> Bergen -> Haugesund -> Lysebotn -> Kristiansand -> Hirtshals was regio Haugesund gewoon een tegenvaller in vergelijking met de rest.

Preikestolen hebben we toen niet beklommen, mijn vriendin heeft 2 rughernia's en ik heb een gare knie. Heb tijdens mijn eerdere verblijf in Haugesund wel een keer de Preikestolen beklommen, was die week niet fatsoenlijk kunnen lopen wel waard.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
In 2010 ben ik met de motor in onder andere dat gebied geweest. Ik heb eigenlijk geen idee welke weg ik op dat stuk heb gereden, maar kan beamen dat het prachtig is :+
In het gebied rond Stavanger heb je naast Preikestolen ook nog de beklimming naar Kjeragbolten. Ik heb indertijd beiden gedaan, en vond Kjerag persoonlijk mooier. De beklimming is wel een stuk pittiger en wat langer, maar dat betekent ook dat het rustiger is :) Ik had mazzel met het weer, en heb beide beklimmingen minimale regen gehad. Op de Kjeragbolten zelf springen is jaren later nog steeds nummer 1 in engste dingen die ik heb gedaan.
Parachutespringen, bergbeklimmen, ain’t got nothing on ‘een klein hopje maken naar een steen met een kilometer lucht en dan het fjord eronder’ :X

In Bergen zit overigens een kroeg waar ik een fantastische avond met live muziek en vriendelijke mensen heb gehad: [url=“http://sjoboden-bergen.no/”]Sjøboden[/]

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 12-02-2018 10:54 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
Route 1 of 2 is geen discussie. Route 2 is de mooiere en waarschijnlijk ook een stuk relaxter. Route 1 is de doorgaande route tussen Bergen en Stavanger, veel meer vrachtverkeer dus ook.

Ik heb zelf de complete 13 een keer gereden en het stuk Odda - Sogn meerdere keren. Het is een mooie route met mooie uitzichten, ga je zeker geen spijt van krijgen. Met wat meer tijd zou ik ook een uitstapje Vøringsfoss aanraden op die route, als is het leuker als je vanaf landinwaarts richting fjord rijdt en niet weet wat er aan komt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:46
1 advies, vermijd Preikestolen.
Of je moet heel vroeg gaan (lees voor 7.00 op de terugweg zijn)
De hoeveelheid aan busladingen met toeristen in het hoogseizoen is niet leuk meer.

Het zal op andere momenten (je hebt er geen datum bij staan) wel rustiger zijn, maar er zijn juist in die omgeving heel veel andere plekken die zeker (zo niet meer) de moeite waard zijn. Zoals Kjeragsboltenen Manafossen (met de achterliggende omgeving) beide ca een uurtje van Stavanger af.

Qua overnachting, is lekker een tent met slaapzak meenemen een optie?
Wildkamperen mag overal en er zijn veel mooie plekken waar je de auto neer kan zetten en even binnen 30 min wandelen de tent op kan zetten aan een meertje met kampvuur erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Morelleth op 12-02-2018 11:38 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

De beste tip is natuurlijk om er een paar dagen aan vast te plakken, er liggen nogal wat hoogtepunten langs je route :). Het gebied tussen Bergen en Odda heb ik in 2016 bezocht.
  • Ik zou je huurauto direct oppikken vanaf het vliegveld en daarmee Bergen inrijden, scheelt je een stukje OV en tijd.
  • Bij Granvin kun je een stukje noordelijker gaan en dan weg 572 bovenlangs via Ulvik rijden, dat is een mooi stuk.
  • De Hardangerfjord steek je over via de Hardangerbrua, dat vond ik al een attractie op zich. Ook de rotonde midden in de tunnel vlak voor de brug is een inventief stukje weg van de Noren.
  • Net na de Hardangerbrua kun je een uitstapje maken naar naar de Voringfossen, de weg daarnaar toe is spectaculair!
  • Bij Kinsarvik zou ik direct naar het zuiden rijden via weg 13 naar Odda. Dat scheelt je een overtocht en de oostkant van dit stukje fjord is mooier.
Hierboven zijn de Kjeragbolten en Preikestolen al genoemd, mocht je die wandelingen te zwaar vinden of te lang duren kan ik je deze wandeling van harte aanbevelen:
https://www.visitnorway.c...lacier-bondhusdalen/5053/
De kortste versie is 2 uur (totaal, dus heen en terug) over een makkelijk schelpenpad, het uitzicht op de plek waar je dan uitkomt is werkelijk fantastisch, ik vond dit een van de hoogtepunten. Om bij deze wandeling te komen neem je weg 551 (iets ten noorden van Odda).

Verder dan iets ten zuiden van Odda ben ik niet gekomen, het gebied rond Stavanger kan ik je komende zomer meer over vertellen, dan ga ik er zelf heen ;)

Wat je ook kiest, het gaat zonder twijfel een mooie route worden!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Morelleth schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:36:
De hoeveelheid aan busladingen met toeristen in het hoogseizoen is niet leuk meer.

Het zal op andere momenten (je hebt er geen datum bij staan) wel rustiger zijn, maar er zijn juist in die omgeving heel veel andere plekken die zeker (zo niet meer) de moeite waard zijn. Zoals Kjeragsboltenen Manafossen (met de achterliggende omgeving) beide ca een uurtje van Stavanger af.

Qua overnachting, is lekker een tent met slaapzak meenemen een optie?
Wildkamperen mag overal en er zijn veel mooie plekken waar je de auto neer kan zetten en even binnen 30 min wandelen de tent op kan zetten aan een meertje met kampvuur erbij.
Toen ik er was zijn we wel vroeg vertrokken (geen idee hoe laat ongeveer, vermoed voor zevenen), maar dus echt niet in de buurt gekomen van voor zevenen op de terugweg. Toen wij boven kwamen was het zo goed als uitgestorven, nee we waren niet alleen, maar het was wel rustig. Na loop van tijd werd het drukker, en ja de terugweg was behoorlijk druk al. Maar het was het imo echt wel waard. En in Mei zal hij vermoed ik nog ruim buiten het hoogseizoen zijn.

Kjerag was ook mooi (leuk erop staan toen er redelijk wat wind stond, daarna nog half uur staan trillen en me afvragen waarom ik in hemelsnaam dat gedaan had), maar Preikestohle had ik echt niet willen missen.

• Morelleth
Ben eerst naar Kjerag geweest in september toen was het daar ook heel rustig. (Denk totaal een man of 50 gezien.)
Bij de rots zelf gekampeerd (zonsopkomst en maanopkkmst zijn best funny op dat rotsblokje).

Preikestolen vanuit de boot van stavanger gedaan zijn rond 8.00 gaan lopen en binnen no time was de ene na de andere buslading er. Maar dat was hoogseizoen.
In mei zal dat inderdaad wel mee vallen maar blijft de grootste trekpleister van de regio.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Morelleth schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:36:
Ik ben afgelopen augustus in dit deel van Noorwegen geweest. Je zult qua tochten rekening moeten houden met het feit dat het ook in mei nog winters kan zijn en lang niet alles zal begaanbaar zijn.
De Preikestolen vond ik de moeite waard. We zijn al enkele uren voor zonsopgang op pad gegaan en hebben boven de zon op zien komen. Zeer de moeite waard en we stonden met nog geen 10 mensen boven. Dus geen last van de busladingen toeristen die pas later op de dag komen.

Zorg ook in mei wel echt voor goede uitrusting qua kleding, schoenen en lampen (in het donker). En luister naar de adviezen van de lokale bevolking. Als die zeggen dat het te gevaarlijk is dan is het ook echt te gevaarlijk.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:13
Wij zijn ook bij de Preikestolen geweest. Die buslading mensen haal je zo in. Die lopen daar met hun teenslippertjes een beetje te stuntelen. >:) Boven op het plateau geen last gehad van de mensen. Wij hadden het in het hoogseizoen in juli bezocht.

Wij waren 2 dagen in Bergen en hadden geen drup regen gehad. Dus het regent niet ALTIJD in bergen. 8)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:34
rsmits007 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 06:45:
Wij waren 2 dagen in Bergen en hadden geen drup regen gehad. Dus het regent niet ALTIJD in bergen. 8)
Ik had ook prachtig weer in Bergen, van dat weer dat je zonnebrand nodig hebt.

Ook heb ik 2 dagen onder aan de Preekstoel gekampeerd. 2 dagen de Preekstoel in de wolken gezien. Daarna maar verder getrokken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Morelleth
rsmits007 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 06:45:
Wij zijn ook bij de Preikestolen geweest. Die buslading mensen haal je zo in. Die lopen daar met hun teenslippertjes een beetje te stuntelen. >:) Boven op het plateau geen last gehad van de mensen. Wij hadden het in het hoogseizoen in juli bezocht.

Gaat ook niet om het tempo. Maar meer dat er op bepaalde punten nogal wat opstopping kan ontstaan als er teveel mensen (lees niet 1 buslading, maar 30) tegelijk langs moeten.
De route is simpel genoeg, maar best smal op sommige punten. En als je rustig aan wil doen (of juist door wil lopen) kan dat heel frustrerend zijn. Haalt de lol van de route weg en beperkt eigenlijk wel heel erg het kunnen genieten van de omgeving door de drukte.

Ik ben toen samen met iemand gegaan die een laag tempo had en dus werden wij veelvuldig ingehaald, uiteindelijk was een schoen kapot gegaan (bijna op het einde natuurlijk) dus hebben we maar daar gekampeerd en ben ik s ochtends om 6.00 nog even na de preekstoel gegaan in klimgeit modus en zijn we rond 8.00 terug gaan lopen. Tegen de tijd dat we voorbij het grootste knooppunt waren kwamen de eerst busladingen alweer.

Toen ik naar Kjerag was, was ik in mijn eentje en liep dus zo snel en langzaam als ik maar wilde. Geen probleem want er was ook bijna niemand. (Btw geen 30kg bepakking meenemen op die route tenzij je fysiek kapot wil gaan)
Ben uiteindelijk 2 dagen boven op het plateau gebleven puur omdat het zo mooi was (zeker als je een klein stukje verder gaat) en met storm op komst naar beneden gegaan. die ochtend 2 mensen gezien, maar dan ervaar je die leegte en omgeving toch wel heel anders. :P

Pagina: 1